پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
1

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان قزوین در مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) در مسجد جامع شهر اقبالیه گفت: بیعت نکردن امام حسین(ع) با یزید تکلیف ما را تا قیامت مشخص کرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی، در مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) در مسجد جامع شهر اقبالیه اظهار کرد: خداوند در آیه ۱۱۹ سوره توبه فرمود «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ» یعنی ای کسانی که ایمان آورده اید تقوای الهی را پیشه خود قرار دهید و از صادقین جدا نشوید، صادقان چه کسانی هستند؟ صادقین رسول خداست، امیرالمومنین (ع)، حضرت زهرا (س)، ائمه اطهار (ع) و شهدای کربلا هستند.

وی ادامه داد: این یعنی تقوا خیلی چیز خوبی است، اما صرفا حرف نیست، کجا معلوم می شود ما تقوا داریم یا نداریم؟ در کوفه در ابتدا همه دور مسلم بن عقیل را گرفتند و به او خوش آمد گفتند تا زمانی که ابن زیاد از راه نرسیده بود، همین که ابن زیاد با دروغ، نفاق و با صورت پوشیده حیله و مکر به کار برد و وارد شهر شد، وقتی به اوضاع مسلط شد، نقاب نفاق را از چهره برداشت، مردم قبل از اینکه نقاب را از چهره بردارد تصور می کردند که این امام حسین (ع) است که چشم به راهش بودند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: در مقابل حیوانات درنده ایستادن شجاعت می خواهد اما در مقابل موریانه ایستادن، شجاعت کار نمی کند، بلکه بصیرت نیاز است، یعنی در چنین موقعیتی باید چشم بینا داشته باشیم، چشم بینا موجب می شود بتوان حق را از باطل تشخیص داد.

بیعت نکردن امام حسین(ع) با یزید تکلیف ما را تا قیامت مشخص کرده است

وی خاطرنشان کرد: وقتی فتنه به جان انقلاب ما افتاد، برخی که ادعا می کردند زمان انقلاب بوده ایم و خدمت کرده ایم، همان ها مقابل انقلاب ایستادند و مجری دستورات انگلیس و امریکا شدند، اینجا دیگر صرفا شجاعت به درد نمی خورد، بلکه بصیرت نیاز بود تا بفهمیم چکار باید کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی تصریح کرد: امام حسین (ع) وقتی از مدینه حرکت کردند از ابتدای اقداماتشان تلاش کردند بصیرت آدم ها را بالا ببرند، سال ها از بعثت پیامبر گذشته بود، شصت سال از هجرت پیامبر (ص) گذشته بود، سال ۶۰ هجری بود که معاویه به درک واصل شد و قرار شد از طرف بنی امیه یزید را به جای معاویه بنشانند، نیمه های رجب سال ۶۰ هجری این اتفاق افتاد که از طرف شام که پایتخت معاویه بود، بنی امیه به تمام استان ها نامه نوشتند و گفتند حاکمان هر منطقه حکمشان تمدید شده است و از همه برای یزید بیعت گرفتند.

امام جمعه قزوین تاکید کرد: یک نامه مخصوص هم برای مدینه نوشته و گفتند از همه مردم مدینه بیعت بگیرید، اما از سه نفر بیعت مخصوص بگیرید، حسین بن علی(ع) یکی از آن ها بود، آن دو نفر دیگر دنیاطلب و خود فروخته بودند و لیاقت نداشتند اسمشان در تاریخ دیده شود، نام آن ها در تاریخ با خیانت دیده می شود، یکی از آن ها عبدالله بن زبیر و دیگری هم عبدالله بن عمر بود.

بیعت نکردن امام حسین(ع) با یزید تکلیف ما را تا قیامت مشخص کرده است

وی اظهار کرد: عبدالله بن زبیر همان کسی بود که دو بار به خاطر او به خانه خدا حمله شد، خانه خدا را خراب کردند و آتش زدند، او خانه خدا را سپر کرد تا خودش بماند، اتفاقا امام حسین (ع) هم وقتی وارد مکه شد، عبدالله بن زبیر که آن زمان در مکه حکومت می کرد، به دروغ به امام حسین (ع) گفت تو بیا در مکه بمان، ما هم با تو همراه می شویم، جنگ با یزید را از اینجا شروع کن، امام (ع) فرمود من اگر یک وجب از خانه خدا دورتر شوم و کشته شوم، بهتر از آن است که در خانه خدا کشته شوم و حرمت خانه خدا ریخته شود و اگر دو وجب از خانه خدا دورتر باشم بهتر از آن است که یک وجب دورتر باشم، یعنی اینقدر حرمت خانه خدا برای ایشان مهم بود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین یادآور شد: امام حسین (ع) به عبدالله بن زبیر فرموده بود که از جدم رسول خدا شنیده ام که در کعبه قوچی را سر می برند و حرمت خانه خدا با کشته شدنش خدشه دار می شود؛ حضرت فرمود من نمی خواهم آن قوچ باشم. اینها همه بصیرت بخشی امام حسین (ع) بود تا قیامت هر کس این کلمات را می شنود چشمش باز می شود و عقلش روشن می شود و می فهمد که امروز چه وظیفه ای دارد.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: پرونده عبدالله بن عمر نیز آنقدر ننگین است که هر کجای تاریخ نگاه می کنی سرشار از ننگ است، او در زمان امیرالمومنین (ع) همیشه مخالف ایشان عمل می کرد، راضی نشد با امیرالمومنین (ع) بیعت کند اما با دشمنان امیرالمومنین (ع) بیعت می کرد، سال ها پس از شهادت امام حسین (ع) حجاج بن یوسف به مدینه آمد، حجاج همان کسی بود که سر شیعیان را با یک ضربه شمشیر قطع می کرد، تشت های مسی را روی آتش آماده کرده بودند و روی رگ های بریده شده گردن می گذاشتند و این آدم نمی توانست جان بدهد، همین طور می دوید تا از دنیا برود، حجاج در جای بلندی می نشست و این صحنه را تماشا می کرد و لذت می برد، او در تاریخ در ظلم نمونه است.

وی تاکید کرد: عبدالله بن عمر سال ها پس از واقعه عاشورا شنید که حجاج بن یوسف به مدینه آمده است، شب بود، با عجله به محل استقرار حجاج رفت، نگهبان ها برای حجاج خبر بردند که عبدالله بن عمر با تو کار دارد، به داخل رفت، حجاج خوابیده بود، وقتی عبدالله بن عمر وارد شد حجاج بلند نشد، همان طور که در رختخواب خوابیده بود پرسید چه کار داری؟ عمر گفت آمده ام با تو بیعت کنم، این در حالی است که این آدم با امیرالمومنین (ع) بیعت نکرد، حجاج نیز به او گفت حالا چرا این وقت شب برای بیعت آمده ای، صبح می آمدی، عمر جواب داد که شاید امشب عزراییل آمد جان من را گرفت آن وقت من بدون بیعت با امامم از این دنیا رفته ام و مرگ دوران جاهلیت داشته ام!

امام جمعه قزوین افزود: عبدالله بن عمر از حجاج تقاضا کرد گفت دستت را بده تا من به علامت بیعت دستت را ببوسم، حجاج به جای دست، پای خود را بلند کرد و گفت پای من را هم ببوسی کفایت می کند! امام حسن عسکری (ع) فرموده هیچ آدم عزتمندی حق را رها نکرد، مگر آن که ذلیل و خوار شد، و هیچ ضعیف و ناتوانی از حق دفاع نکرد مگر آن که عزیز شد و خداوند عزت او را بالا برد، حال این حق می تواند حق زن و شوهر، یا حق خواهر و برادر و یا حق اولاد و همسایه باشد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: امیرالمومنین (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین(ع) حق بودند، قرآن، دین و ولایت حق هستند، خداوند در قرآن به ما می گوید صادقین را رها نکنید که به دنبال دروغگویان بروید، عبدالله بن عمر خلاف حق عمل کرد، کارش به جایی رسید که پای حجاج را بوسید اما لیاقت پیدا نکرد با امیرالمومنین (ع) و امام حسین (ع) دست بیعت بدهد یا با امام حسن (ع) همراه شود، این لیاقت را پیدا نکرد، این یعنی بصیرتی که ما باید از امام حسین (ع) یاد بگیریم.

وی ادامه داد: در نماز مغرب و عشا در مسجدالنبی آمدند به امام حسین (ع) گفتند حاکم مدینه با شما کار دارد، امام تا این را شنید فرمود معلوم می شود طاغوت بنی امیه مرده است، منظور امام (ع) از طاغوت بنی امیه معاویه بود، سپس فرمود در خواب دیده ام تخت معاویه آتش گرفته و معاویه از تخت خود در این آتش سرنگون شده است، حضرت فرمودند معنای این خواب این است که به جهنم واصل شده است.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی خاطرنشان کرد: اباعبدالله الحسین (ع) با سی نفر از افراد مسلح نزد حاکم مدینه رفتند. وقتی وارد شدند حاکم وقت مدینه حاکم قبلی را هم برای مشورت نزد خود آورده بود، چون می دانست این کار سنگین است که بخواهد از امام (ع) برای یزید بیعت بگیرد، موضوع را به امام (ع) گفتند، امام فرمود اگر می خواهید از من بیعت بگیرید چرا در تاریکی شب و در خلوتی محل استقرار حاکم مدینه این کار را می کنید؟ اگر می خواهید بیعت بگیرید روز بیایید در میان جمعیت و آنجا به من بگویید بیا بیعت کن. منظور امام (ع) این بود که من به مردم بگویم چه اتفاقی دارد می افتد.

امام جمعه قزوین بیان کرد: حاکم مدینه حرف امام حسین (ع) را پذیرفت، اما آن مشاور نااهل او اشاره کرد و گفت اگر الان بیعت گرفتی که هیچ، اگر نگرفتی دیگر هیچ وقت نمی توانی از او بیعت بگیری، امام (ع) وقتی این اشاره را دید این جملات را فرمود ما خاندان نبوت هستیم، مگر قرار نیست راه پیامبر (ص) ادامه پیدا کند؟ معدن رسالت خانه ماست، وحی در خانه ما نازل شد، فرشتگان و جبرئیل در خانه ما رفت و آمد می کردند، در حالی که یزید شراب خوار است، فسق و فجور را علنی انجام می دهد، از گناه و بدی خجالت نمی کشد، به ناحق خون می ریزد، نه تنها من با یزید بیعت نمی کنم، بلکه مثل من با مثل یزید بیعت نمی کند.

بیعت نکردن امام حسین(ع) با یزید تکلیف ما را تا قیامت مشخص کرده است

نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: اینکه امام حسین (ع) می فرماید مثل من با مثل یزید بیعت نمی کند، یعنی در طول تاریخ هیچ فردی در هیچ زمانی چنین نباید بکند، الان چه کسانی در یمن، در لبنان و فلسطین، افغانستان به ناحق خون می ریزند و در فساد، گناه، ترور و بی رحمی هستند؟ امام حسین (ع) تکلیف همه زمان ها تا قیامت را روشن کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی اظهار کرد: فردای آن شب که امام حسین (ع) را برای بیعت دعوت کرده بودند، در کوچه و خیابان مدینه امام (ع) مشاور حاکم مدینه را دید، مشاور جلو آمد و خواست بگوید اگر من شب گذشته خواستم شما را وادار به بیعت کنم بخاطر جان شما بود که می خواستم سالم بمانید، البته این حیله و دروغ بود، امام (ع) فرمود همه ما از خدا هستیم و به سوی او باز می گردانیم، فاتحه اسلام خوانده می شود اگر جامعه به حاکم بی لیاقتی مثل یزید مبتلا شود.

وی خاطرنشان کرد: امام (ع) در ادامه فرمودند از جدم رسول خدا (ص) شنیدم که ایشان فرمودند اگر دیدید معاویه آمده در جایی که جای او نیست و مسند جانشینی من است، اگر دیدید معاویه آنجا نشسته است، شکمش را پاره کنید، یعنی او را به قتل برسانید، حضرت فرمود امت اسلام دیدند که معاویه آمد ادعای جانشینی پیغمبر کرد اما این وظیفه خود را انجام ندادند، خدا هم پس از معاویه مردم را به یزید فاسق مبتلا کرد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: امیرالمومنین (ع) در آخرین وصیت شان این جمله را فرمودند که مبادا امر به معروف و نهی از منکر را رها کنید، اگر رها کنید بدترین های شما بر شما مسلط می شوند و شما هر چه داد و فریاد کنید داد شما به جایی نمی رسد یعنی مثلا داد بزنیم فلان جا را فساد گرفته یا فلان جا رشوه می گیرند، اما چون امر به معروف نکرده ایم دیگر صدایمان را کسی نمی شنود و پیش کسی که شکایت می بریم بدتر از کسی است که از او شاکی هستیم و صدایمان به جایی نمی رسد، دعای چنین کسی را خدا تحویل نمی گیرد، به خاطر اینکه امر به معروف و نهی از منکر را ترک کرده است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین یادآور شد: خدا امام خمینی را رحمت کند که فرمودند هیچ امتی در دوران پیغمبران گذشته مثل این مردمی که اینقدر وفا دار هستند، وجود نداشته است؛ الان حتی از زمان امام راحل نیز بیشتر مردم در میدان هستند و هر روز از روز گذشته بهتر می شود اما ما نیازمندیم که همیشه در دانشگاه انسان ساز و بصیرت بخش کربلای اباعبدالله(ع) همواره بینش و بصیرتمان افزایش پیدا کند، حاج قاسم سلیمانی شاگرد اول دانشگاه امام حسین (ع) بود، اباالفضل (ع) نیز در آن زمان این شاگردی را به اوج خود رساند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha