سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کربلا

حوزه/ کارشناس مسائل دینی در دومین قسمت از مجموعه برنامه «حسینیه پاسخ» به تبیین مسأله «عطش» و مدت زمان ایجاد آن برای یاران امام حسین(ع) در واقعه عاشورا پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی شاهرودی در دومین قسمت از مجموعه برنامه «حسینیه پاسخ» که از سوی تلویزیون اینترنتی پاسخ وابسته به مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه تولید و پخش شد، به تشریح دستاوردهای مراسم عزاداری امام حسین(ع) پرداخت و گفت: در این مجالس نعمت های مختلفی وجود دارد که برای هرکسی ممکن است برخی از آن ها لذت بخش باشد؛ اما باید انسان از همه نعمت های مادی و عقلی این مجالس بهره مند گردد.

وی افزود: از شبهاتی که در مورد قیام عاشورا مطرح می شود در باب عطش است. برخی می گویند با توجه به مرطوب بودن زمین های کربلا و نزدیکی آن ها به فرات چرا امام حسین(ع) و یارانش برای رفع تشنگی چاه حفر نکردند؟

حجت الاسلام والمسلمین محمدی خاطرنشان کرد: در پاسخ به این شبهه باید چند نکته را توجه کرد؛ یکی از آن ها این است که از روز هفتم عبیدالله بن زیاد دستور به بستن آب به روی امام حسین(ع) را صادر کرد.

وی آبرسانی به خیمه ها را تا روز عاشورا ادامه دار دانست و گفت: آبرسانی به خیمه ها تا روز عاشورا طی عملیات مختلفی انجام شد. شب عاشورا حضرت علی اکبر(ع) با عده ای حمله کرده و ظاهراً ۳۰ یا ۲۰ مشک آب به خیمه ها آوردند. در روزهای قبل هم حتی از شریعه فرات آب به خیمه ها رسیده است.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر حفر چاه توسط امام حسین(ع) تصریح کرد: ایشان در ۱۹ قدم پشت خیمه ها چاهی را حفر کرد که آب گوارایی هم از آن خارج نمودند. اما دسترسی به این چاه به دلایل احتمالی تنگ شدن حلقه محاصره و یا جنبه اعجازگونه آن در روز عاشورا قطع شده بود.

وی با اشاره به اینکه در مقتل های عاشورا تا قبل از ظهر عاشورا چیزی از عطش پیدا نمی شود، افزود: مسئله بی آبی و تشنگی، این گونه نبوده که از روز هفتم آغاز شده باشد. اما از ظهر عاشورا به بعد عطش مطرح می شود و در مورد حضرت علی اکبر و دیگر بچه ها این موضوع در مقاتل تصریح شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی بیان داشت: از نظر متدلوژی هر علمی دارای یک روش است؛ اگر قرار است در مورد عاشورا و وقایع آن بررسی علمی داشته باشیم باید بدانیم که معتبرترین اسناد تاریخی را در زمینه واقعه عاشورا داریم.

وی گفت: تاریخ وقایع عاشورا از سه طریق خبرنگاران بی طرفی همچون حمید بن مسلم، خود اهل بیت(ع) و خود دشمنان ایشان به ثبت رسیده و نگارش شده است.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: نظر دادن در مورد تاریخ عاشورا باید بر اساس اسناد تاریخی صورت گیرد؛ باید دید از منظر تاریخ مسأله عطش وجود داشته است یا خیر؟

وی با تأکید بر اینکه باید در پاسخ به شبهات عاشورایی باید با روش تاریخی پیش رفت، عنوان داشت: از صبح عاشورا که خیمه ها محاصره شده بودند، خیمه ها مورد تیرباران قرار گرفتند و این امر تا حدی بود که لباس خانم ها با تیر پاره می شد. برای خواندن نماز زهیر بن قین و سعید بن عبیدالله جلوی امام حسین(ع) ایستادند تا تیر به ایشان اصابت نکند و وقتی که نماز تمام شد سعید به شهادت رسید.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گفت: کسی که بخواهد عالمانه و عاقلانه در مورد یک حادثه تاریخی تحقیق کند باید با همان روش تاریخی پیش رفته و تحلیل تاریخی ارائه دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حضرت زینب(س) در زمان حکومت امیرالمؤمنین(ع) برای خانم های کوفه تدریس قرآن کریم داشتند؛ گاهی حضرت امیر نیز در این کلاس ها حضور می یافت. زمانی سوره مریم را داشت تفسیر می کرد که مولا از ایشان پرسید آیا تفسیر حروف مقطعه این سوره را می دانی؟ حضرت زینب گفت "بله پدرجان". مولا پرسید از کجا؟ ایشان عرض کرد که "از مادرم یاد گرفته ام". پس باید حالا که روایات و نقل ها فراوان و معتبر است، تحلیل موضوعات تاریخی را با همان روش تاریخی به دست آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha