جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام حسین

حوزه/ کارشناس مسائل دینی در ششمین قسمت از مجموعه برنامه «حسینیه پاسخ» گفت: اگر امام حسین(ع) با یزید بیعت می کرد، دیگر هیچ چیزی از اسلام باقی نمی ماند و این خلاف رسالت امام بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی شاهرودی در ششمین قسمت از مجموعه برنامه «حسینیه پاسخ» که از سوی تلویزیون اینترنتی پاسخ وابسته به مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه تولید و پخش شد، گفت: برخی می گویند، امام حسین(ع) نیز باید همچون حضرت علی(ع) و امام حسن مجتبی(ع) صلح کرده و از به خطر انداختن جان خود جلوگیری می نمود؛ مدعیان این حرف حتی می گویند که امام حسین(ع) کار عاشقانه ای کرده و اقدام ایشان با کار عاقلانه تنافی داشته است.

وی افزود: در پاسخ به این مسأله می بایست چند نکته را باید توجه داشت؛ قبل از همه اینکه این شبهه به معنای این است که امام حسین(ع) اشتباه کرده اند و باید دانست که این حرف معصومیت امام را زیر سؤال می برد. این درحالی است که امام معصوم بوده و عمل ایشان عین صحت و درستی است.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: کسانی که این شبهه را مطرح می کنند بین ائمه(ع) و شرایط زمانه هرکدام از آنان دچار خلط شده اند. اگر امام مجتبی(ع) با معاویه وارد رویارویی نظامی می شد، قطعاً در یک جنگ نابرابر ایشان شکست می خورد، اهل بیت(ع) همه به شهادت می رسیدند و این شهادت نیز هیچ کمکی به اسلام نمی کرد.

وی یزید را فردی متفاوت با معاویه دانست و گفت: یزید فردی بود که به طور آشکار کفر گفته، مشروب می خورد و مسائلی همچون نکاح محارم، میمون بازی و سگ بازی برای او عادی بود. امام حسین(ع) در دوران معاویه سه بار از سوی مردم کوفه نامه دریافت کرد تا قیام کند؛ اما ایشان در آن زمان قیام نکرد چون به نفع اسلام نبود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی خلط بین هدف نهایی و راه های رسیدن به نتیجه را دلیل اصلی ایجاد این شبهه برشمرد و تصریح کرد: این افراد جنگیدن، حکومت و شهادت را به عنوان هدف امام حسین(ع) در نظر می گیرند و دچار این اشتباه محاسباتی می شوند؛ هدف اصلی امام حسین(ع) حفظ اسلام بود و این امر اگر با قیام محقق گردد ایشان قیام می کند و اگر با قعود، اسلام حفظ می شد، ایشان سکوت می کرد.

وی با تأکید بر خوانده شدن فاتحه اسلام با روی کار آمدن شخصی مانند یزید، افزود: این فرموده امام حسین(ع) است و ایشان به هیچ عنوان با فرد فاسق و فاجری همچون یزید کنار نمی آمد.

این کارشناس دینی بیان داشت: اگر امام حسین(ع) با یزید بیعت می کرد، دیگر هیچ چیزی از اسلام باقی نمی ماند و این خلاف رسالت امام بود.

وی اقدامات امام حسین(ع) در کربلا را به صورت توأمان عاشقانه و عاقلانه دانست و گفت: کسی که مردن را نابودی می پندارد، شهادت را هم نابودی می داند و این در حالی است که این گونه نیست؛ امام حسین(ع) با شهادتش وجود خود را برای تمام ادوار تاریخ و همه عالم تثبیت کرد. این اقدام عاشقانه امام حسین(ع) عاقلانه ترین کاری بود که ایشان برای حفظ دین می توانست انجام دهد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی اظهار کرد: باید دانست در قوس نزول از لحاظ عقلی ممکن است بین عقل و عشق تنافی باشد، اما در قوس صعود، امام که مظهر تامّ همه اسماء و صفات خداست، در عین حال که مظهر هوالحبیب است، مظهر هوالحکیم نیز می باشد. یعنی حکمت امام حسین(ع)، عین عشق، عشق ایشان عین عقل و عقل این امام معصوم عین تدبیر است.

وی در پایان با اشاره به اینکه عشق حقیقی هیچ تنافی با عقل ندارد، عنوان داشت: اسماء و صفات خدا در به یک حقیقت برمی گردند و در قوس صعود عشق همان عقل است و بالعکس. در عشق های مجازی ممکن است بین عقل و عشق تنافی پیش بیاید، اما در عشق حقیقی این گونه نیست و عشق حقیقی عین عقل است و عقل حقیقی عین عشق.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha