دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
قیام عاشورا

حوزه/ کارشناس مسائل دینی در چهارمین قسمت از مجموعه برنامه «حسینیه پاسخ» گفت: الفاظی همچون «خرجتُ»، «لم اخرج» و «بل خرجتُ» به معنای قیام بوده و عبارت "اصلاح امت جدم" و قصد از بین بردن حکومت اموی و تشکیل حکومت علوی به ما می گوید چیزی جز انقلاب هدف امام حسین(ع) از این سفر را تشکیل نمی داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی شاهرودی در چهارمین قسمت از مجموعه برنامه «حسینیه پاسخ» که از سوی تلویزیون اینترنتی پاسخ وابسته به مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه تولید و پخش شد، به پاسخگویی در مسأله اسناد مرتبط با هدف امام حسین(ع) از قیام پرداخت و گفت: عده ای شبهه پراکنی می کنند که هیچ سندی وجود ندارد که هدف امام حسین(ع) از سفر به سوی کوفه را قیام بیان کند و اینکه ایشان با انگیزه قیام و انقلاب به سمت کوفه حرکت کرده اند بعدها توسط شیعیان مطرح شده است؛ در مقابل این شبهه در وهله اول باید گفت که چون بحث از نوع تاریخی است، می بایست با متد متناسب با آن بررسی شود.

وی افزود: اینکه می گویند سندی وجود ندارد کاملا اشتباه است؛ زیرا وصیت نامه امام حسین(ع) موجود است و در منابع معتبر ما همچون لهوف هم آمده است.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: الفاظی همچون «خرجتُ»، «لم اخرج» و «بل خرجتُ» به معنای قیام بوده و عبارت "اصلاح امت جدم" و قصد از بین بردن حکومت اموی و تشکیل حکومت علوی به ما می گوید چیزی جز انقلاب هدف امام حسین(ع) از این سفر را تشکیل نمی داده است.

وی فرمایش حضرت امام حسین(ع) در پاسخ به مروان بن حکم را یکی دیگر از اسناد بیان کننده فلسفه قیام ایشان دانست و گفت: امام در این پاسخ می فرماید " انالله و انا الیه راجعون. فاتحه بر اسلام! آنگاه‌که امت گرفتار زمامداری مثل یزید شود". این فرمایش امام حسین(ع) شاهدی دیگر بر انقلابی است که آن حضرت در پی تحقق آن بود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی انصاف عالمانه و پژوهش و تحقیق دانشمندانه را لوازم بررسی دقیق تاریخ اسلام برشمرد و تصریح کرد: در مورد طرح این شبهه متأسفانه هیچکدام از این دو لازمه وجود ندارد.

وی با اشاره به شبهه ای دیگر در مورد قیام عاشورا افزود: می گویند شیعیان در مورد حضرت علی اصغر(ع) اقدام به اسطوره سازی کرده اند و می گویند امام حسین(ع) فرزند شش ماهه اش را روی دست گرفته و به وسط میدان آورده است.

این کارشناس دینی بیان داشت: در این مسأله اختلاف نظر است؛ دو قول وجود دارد که یکی می گوید حضرت علی اصغر(ع) را در مقابل خیمه ها با تیر زده اند. مرحوم شیخ مفید که یکی از علمای بزرگ ماست در کتاب ارشاد این قول را بیان نموده است.

وی گفت: کسی که این شبهه را مطرح کرده، فقط نظر مطابق میل خودش را مطرح کرده و نظر دیگر را که چه بسا قوی تر باشد، بیان ننموده است؛ نظر خود من هم که با استدلال در کتاب «اشک معرفت» آورده ام همین قول شیخ مفید است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی اظهار کرد: سومین نکته در مورد این شبهه این است که تیرباران به سمت خیمه ها از صبح عاشورا بدون وقفه اتفاق افتاده و حتی تیرهای بسیاری به داخل خیمه ها رفته و لباس خانم ها را پاره کرده است.

وی با اشاره به عدم فهم کامل صحنه عاشورا توسط افراد شبهه افکن، عنوان داشت: نقلی که بنده انتخاب کرده ام این است که در روز عاشورا وقتی علی اصغر(ع) گریه کرد امام حسین(ع) فرمود او را نزد من بیاورید تا با فرزندم خداحافظی نمایم؛ حضرت زینب(س) جلوی خیمه کودک را دست ایشان داد و قبل از اینکه آن حضرت فرزندش را ببوسد، حرمله تیراندازی کرده و آن طفل شیرخوار را به شهادت رساند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: این اتفاق جلوی خیمه ها افتاده و جلوی خیمه ها هم میدان جنگ و خط مقدم بود؛ زیرا خیمه ها کاملاً محاصره شده و حلقه محاصره هم تنگ بوده است.

وی ادامه داد: این ها حقایق تاریخی است و هدف شیعیان از بیان این مطالب اسطوره سازی نبوده؛ باید برای بررسی این مباحث از روش علمی-تاریخی وارد عمل شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی در پایان با اشاره به اقتضای متدلوژی خاطرنشان کرد: متدلوژی به ما می گوید که در زمینه هر علمی را با روش ها، اسناد و داده های مربوط به خودش بررسی و پژوهش کرد؛ در نتیجه در مورد مسائل تاریخی نیز باید بر پایه اسناد تاریخی بحث و نتیجه گیری نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha