شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
 حجت الاسلام و المسلمین بهرام پور-مدیر حوزه علمیه خوزستان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خوزستان خطاب به طلاب جدید گفت: ادای حق نعمت اولین قدم سعادت و رستگاری شما در حوزه است، بنابراین حق پدر و مادر و استاد را ادا کنید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، حجت الاسلام و المسلمین مسعود بهرام‌پور، مدیر حوزه علمیه خوزستان در افتتاحیه دوره میثاق طلبگی حوزه علمیه استان با تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) و شهادت امام سجاد(ع)، گفت: یکی از خصوصیات امام سجاد(ع) که ایشان را بسیار درخشان کرده بود موضوع شکرگزاری بود، چرا که معروف است حضرت هیچ نعمتی را یاد نمی کرد مگر اینکه شکر آن نعمت را به جا بیاورد.

وی ادامه داد: خداوند نعمت های بسیاری را در اطراف ما قرار داده و ما را غرق در نعمت کرده به همین دلیل بعضی ها به سادگی از کنار نعمت های الهی می گذرند و آنها را نمی بینند.

مدیر حوزه علمیه خوزستان با اشاره به فرازی از دعای ماه رجب که می فرماید: "اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُک صَبْرَ الشَّاکرِینَ لَک"، خاطرنشان کرد: وقتی انسانها نعمت های انبوه خداوند را می بینند تحمل سختی های زندگی برای آنها آسان می شود.

وی ادامه داد: انسان با نگاه به اطرافش می تواند نعمتهای خداوند را خوب ببیند، مثلاً اینکه شما تصمیم گرفته اید وارد حوزه علمیه شوید، این یک نعمت است چراکه تفاوتی که حوزه با بقیه جاها دارد در این است که طلبه در واقع تصمیم دارد دین خدا را بشناسد، به آن عمل کند و راه ائمه(ع) و علمای گرانقدر اسلام را دنبال کند. سؤالی که مطرح است این که آیا ما این نعمت را دیدیم؟ اگر دیدیم بهترین کاری که باید در قدم اول برداریم شکر نعمت است چرا که خداوند می فرماید: "لئن شکرتم لازیدنّکم".

وی، خاطرنشان کرد: بعضی ها تا یک سختی در مسیر طلبگی بر آنها حادث می‌شود از آمدن به حوزه پشیمان می شوند، در حالی که هرکاری سختی های خودش را دارد و اگر آدم تنبلی کند نعمت را به دست نمی آورد. باید به خودتان زحمت بدهید و تلاش کنید تا به نعمت دست پیدا کنید، از همین رو قرآن می فرماید: "لَیْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَی" یعنی آدم تا زحمت نکشد چیزی نصیبش نمی شود.

مدیر حوزه علمیه خوزستان تصریح کرد: در هر لحظه ای که در حوزه هستیم باید شکرگزار باشیم تا بتوانیم قدم‌های بعدی را بلندتر برداریم. تلاش خود را مضاعف کنید تا بهتر یاد بگیرید و چون زحمت بیشتری می کشید باعث می شود تا علم برایتان شیرین‌تر شده و در قلبتان تثبیت شود.

وی خطاب به طلاب بیان کرد: ادای حق نعمت اولین قدم سعادت و رستگاری شما در حوزه است. شاکرین واقعی کسانی هستند که نعمت های الهی را خوب می بینند و شکر آنها را به جا می آورند و قدر نعمت ها را خوب می شناسند.

حجت الاسلام و المسلمین بهرام‌پور در ادامه به بیان برخی از نعمت های موثر در طلبگی پرداخت و اظهار کرد: یکی از نعمت های بزرگ وجود پدر و مادر و احترام به آنها است و اگر انسان نعمت آنها را بشناسد و وظیفه ی خود را در قبال آن انجام دهد خداوند او را به بهشت می برد و اگر کسی عاق والدین شود حتی اگر علامه دهر باشد، بوی بهشت به مشامش نمی رسد، از این رو تلاش کنید رضایت پدر و مادر را به دست بیاورید و وقتی به خانه می رسید دست پدر و مادرتان را بوسیده، به آنها نگاه محبت آمیز کرده و موقع نماز دعایشان کنید.

وی ادامه داد: نعمت دوم، نعمت استاد است؛ استاد حق بزرگی بر گردن ما دارد و باید آن را ادا کنیم تا خداوند به ما توفیق پیشرفت بدهد؛ چه بسیار طلبه هایی بودند که به خاطر اکرام اساتیدشان خداوند توفیقات بزرگی نصیب آنها کرد.

مدیر حوزه علمیه خوزستان در پایان گفت: نعمت سوم نعمت هم مباحثه خوب است؛ دو هم مباحث باید با هم عهد ببندند که از همدیگر مراقبت علمی، تحصیلی، اخلاقی و اجتماعی کنند، چرا که آنها دو بال یک پرنده هستند که با هم پرواز می کند از این رو باید قدر هم مباحث خوب را بدانید و از همدیگر مراقبت کنید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha