پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ مجمع مشورتی مسئولان ارشد استان خراسان رضوی ویژه دهه آخر صفر

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های ملی برای ارتقاء و گسترش خدمت‌رسانی به زائران رضوی تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی، در مجمع مشورتی دهه پایانی ماه صفر که با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان، استاندار خراسان رضوی و جمعی از مسئولان ارشد استانی و شهری به میزبانی آستان قدس رضوی در تالار ولایت حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد، پیرامون تدابیر لازم برای برگزاری مراسم‌های دهه آخر صفر و ایام شهادت امام رضا(ع) در مشهد مقدس سخن گفت و ابراز کرد: طی چند روز در ایام دهه پایانی ماه صفر چند میلیون زائر به مشهد مقدس مشرف می‌شود و ما کارگزاران و میزبانان مهمان حضرت رضا(ع) هستیم.

وی با بیان اینکه باید تمام ظرفیت‌ها را برای میزبانی شایسته از زائران به کار ببریم تا در محضر مبارک حضرت رضا(ع) سربلند باشیم، به اهمیت اسکان زائران در آن ایام اشاره و عنوان کرد: تأمین اسکان، تأثیر عمیقی بر میزبانی شایسته از زائران دارد؛ تخت‌های هتلی و اقامتگاه‌های رسمی مشهد پاسخگوی جمعیت میلیونی زائران نیست، لذا در موضوع اسکان باید از ظرفیت‌های مردمی استفاده کنیم و توجه به ارتقای فرهنگ میزبانی با استفاده از ظرفیت‌ خطبه‌های نماز جمعه، ائمه جماعات و رسانه ملی حائز اهمیت است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی در ادامه سخنان خود به برخی عوامل مخل روند خدمت‌رسانی شایسته به زائران اشاره کرد و خواستار عزم جدی مسئولان برای مقابله گران‌فروشی و نظارت دقیق بر قیمت اقامتگاه‌ها و اجناس در فروشگاه‌ها شد.

وی با اشاره به محدودیت‌ تردد وسایل نقلیه در ایام شهادت حضرت رضا(ع) در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر، ابراز کرد: در تمهیدات ترافیکی و اعمال محدودیت‌های تردد در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر حتماً باید شرایط کهن‌سالان و بیماران را در نظر گرفت و باید وسایل نقلیه عمومی برای تشرف این اشخاص به حرم مطهر در نظر گرفته شود.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: اگر بخواهیم در ایام پایانی ماه صفر و مناسبت‌های مختلف مذهبی میزبانی شایسته‌ای از زائران داشته باشیم، باید از ظرفیت‌های ملی استفاده کنیم، در اربعین طی بازه زمانی بیست‌وچند روزه چند میلیون زائر مشرف می‌شود و بسیاری نیز در مسیر راهپیمایی نقش‌آفرینی می‌کنند اما در ایام دهه پایانی صفر حدود ۶ میلیون زائر طی تنها ۵ روز به مشهد مشرف می‌شوند، لذا علاوه بر ظرفیت‌های مردمی باید ظرفیت‌های ملی نیز برای میزبانی از زائران به میدان بیاید زیرا ظرفیت‌ها و امکانات استان خراسان رضوی پاسخگوی جمعیت بالای زائران نیست.

ضرورت تأمین اسکان مناسب برای زائران

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه مشهد، نیز در این جلسه بر لزوم تأمین فضای اسکان مناسب برای زائران تأکید و عنوان کرد: باید با ایجاد سازوکارهایی بستر مشارکت مجاوران در اسکان زائران فراهم شود و دستگاه‌های اجرایی استان نیز باید اهتمام ویژه برای عملیاتی شدن برنامه‌ها خود داشته باشند.

امام‌جمعه مشهد با بیان اینکه مشکلات زائران در ایام نوروز باید بررسی و برای عدم تکرار آن‌ها برنامه‌ریزی شود، نسبت به تأمین اسکان و نظارت بر قیمت کالاها و خدمات در ایام دهه پایانی ماه صفر و خدمت‌رسانی شایسته به زائران در مشهد تأکید کرد.

آمادگی استان برای میزبانی از زائران

یعقوب علی نظری، استاندار خراسان رضوی، نیز در این جلسه از آمادگی کامل استان برای میزبانی از زائران دهه پایانی ماه صفر خبر داد و اظهار کرد: طی جلسات هماهنگی و تدابیر اتخاذشده و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده استان برای میزبانی از زائران و عزاداران ایام پایانی ماه صفر و ایام شهادت امام رضا(ع) آمادگی دارد و علی‌رغم حضور میلیونی زائران هیچ‌گونه نگرانی از حیث تأمین اقلام و اجناس مورد نیاز در مشهد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه کمیته‌های خدمات‌رسانی به زائران از مدت‌ها پیش کار خود را آغاز کرده‌اند، عنوان کرد: موضوعاتی همچون اسکان و امنیت از موضوعاتی بسیار مهمی هستند که دستگاه‌های مسئول باید با جدیت وظایف خود را در این خصوص انجام دهند.

استاندار خراسان رضوی همچنین نسبت به نظارت بر قیمت‌ها و اطلاع‌رسانی مناسب و به هنگام به زائران به‌ویژه در حریم حرم مطهر رضوی تأکید کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نه به سم اختلاط IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    0 0
    حرمهای مطهر نبایستی محل اختلاط باشد توجیه گناه بدتر از گناه است
  • ضعف مسؤولیت IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    0 0
    نرمش با ناقضان حریم و جلوه گران گناه، مهر نیست، ضعف مسؤولیت بسیار مضر است.
  • ! IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 0
    صحن های خانوادگی ابزاری شده برای اختلاط!
  • امنیت منظری IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 0
    مردم میخان توی حرم امنیت منظر داشته باشند، اما هر طرف نگاه می کنند...
  • مکانت حرمها IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 0
    حرم ها بایستی مکان یاد دهی تفکیک مجالس نامحرمان باشد نه عادی سازی معاشرت ها مخاطره آمیز