جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
عفاف و حجاب

حوزه/ اردبیلی گفت: اسلام یک راه فوق العاده برای انسان از جمله زنان ارائه می دهد و برای اینکه در محیط های اجتماعی امکان یک کنش مؤثر و بدون آسیب برای زنان فراهم باشد، حجاب را پیش روی آن ها قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مریم اردبیلی، مشاور امور بانوان شهرداری تهران در مدرسه شبهه پژوهی عفاف و حجاب در درسی با عنوان «تأثیر حجاب بر شکوفایی توانمندی های بانوان» که به همت مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه برگزار شد، گفت: حجاب، لباس حضور فعال و غیر جنسی شده زن در جامعه و به تعبیر دیگر لباس حضور اجتماعی زنان است.

وی افزود: با حجاب دو اتفاق رخ می دهد، یکی این که بر حضور زن در عرصه های اجتماعی صحه گذاشته می شود؛ دیگر آن که به این حضور به حدی اهمیت داده می شود که برای آن الزاماتی تعیین می گردد تا حضور زن در جامعه مفسده ای برای خود او و دیگران ایجاد نکند.

اردبیلی اظهار کرد: در حقیقت در دین اسلام تلاش شده است که در محیط اجتماعی نگاه صرفا جنسی و ناظر به یک نوع ویژگی جنسی اتفاق نیفتد. به همین دلیل در دین مبین اسلام، الزامات و چارچوب هایی برای زن قرار داده شده که اگر زن با آن ها در جامعه ظاهر شود، آن وجه جنسی او به حداقل می رسد؛ به این ترتیب وجوه دیگر انسانی او یعنی عاملیت، خردورزی و تدبیر و کارآیی او در روابط اجتماعی ظهور می یابد.

مشاور امور بانوان شهرداری تهران با اشاره به برخی تأثیرات مثبت حجاب بر ویژگی های زنانه در جامعه خاطرنشان کرد: با وجود حجاب در جامعه هم وجوه جنسی زن در عرصه اجتماعی انکار نمی شود، و هم زن مجبور نمی باشد برای پیشرفت اجتماعی، زنانگی و وجوه جنسی اش را کنار بگذارد؛ بلکه افق جدیدی برای عاملیت او باز می شود؛ افقی که در آن زنانگی زن مانع حضور خردورزانه و انسانی و عاملیت تمام و کمال او نخواهد بود.

وی ضمن یادآوری حضور و نقش فعالانه حضرت زینب سلام الله علیها و سایر بانوان مؤمنه در واقعه عاشورا ادامه داد: حضور حضرت زینب(س) به عنوان یک اسوه در ماجرای کربلا و نقش و عاملیت ایشان در این واقعه و همچنین حضور حضرت صدیقه طاهره در عرصه های خطیر اجتماعی سیاسی، نمونه ای از حضور فعال، دین مدارانه و مترقی زن در عرصه های اجتماعی می باشد.

اردبیلی گفت: حضرت زینب(س) و دیگر زنان اسوه کاملی جهت زیست زنانه هستند، و در عین حال نقش محوری اجتماعی، خانوادگی و وجه انسانی آنها چنان غلبه داشت که جنسیت آنان برای مخاطبان ایشان تفاوتی ایجاد نمی کرد.

وی افزود: همچنین خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها که همه را به یاد حضرت رسول الله(ص) می انداخت و در خطابه حضرت زینب(س) نیز همه به یاد خطبه های حضرت علی(ع) می افتند. این نشان می دهد که با رعایت حجاب و پوشش شرعی زنان می توانند عاملیت خودشان را با بهترین کیفیت به ظهور برسانند.

مشاور امور بانوان شهرداری تهران خاطرنشان کرد: اسلام یک راه فوق العاده برای انسان از جمله زنان ارائه می دهد و برای اینکه در محیط های اجتماعی امکان یک کنش مؤثر و بدون آسیب برای زنان فراهم باشد، حجاب را پیش روی آن ها قرار می دهد.

وی در پایان تأکید کرد: مسیر حجاب برای بانوان، فوق العاده و یک راه حل برتر است و اگر به درستی تبیین و به جهان عرضه می شد، همه دنیا در عطش فهم و درک آن بود؛ جهان با درک این فناوری و استفاده از آن می توانست در عین حفظ جنسیت انسان ها، با بهره از تعاملات غیر مخرب در سایه بهره مندی از حجاب از توانایی های فکری و اندیشمندی زنان به خوبی استفاده کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha