دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
هفته دولت

حوزه/ به منظور آشنایی مردم با فعالیت ‌ها و بیان اهداف و برنامه‌ های آینده دولت، دوم تا هشتم شهریور هفته دولت نام‌گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، به مناسبت سالروز شهادت مظلومانه دو یاردیرین امام و انقلاب و دو اسوه علم و تقوا، شهید محمدعلی رجایی، رئیس جمهور و محمدجواد باهنر نخست وزیر که نمونه‌ ای از دولتمردان مردمی بودند و به منظور آشنایی مردم با فعالیت ‌ها و بیان اهداف و برنامه‌ های آینده از دوم تا هشتم شهریور هفته دولت نام‌گذاری شده است.

ضمن تبریک هفته دولت به دولتمردان جمهوری اسلامی ایران، راز پایداری، محبوبیت و توفیق دولت را از نگاه امام علی علیه السلام به همه خدمتگزاران دولت مردمی تقدیم می کند.

*رمز پایندگی ریاست

امام علی ‌علیه السلام :حُسنُ السِّیاسَةِ یَستَدِیمُ الرِّئاسَةَ/نیکویی سیاست موجب پایندگی ریاست است/ میزان الحکمه، ح ۸۹۹۸ .

رَأسُ السِّیاسَةِ استِعمالُ الرِّفقِ/ پایه سیاست، مدارا است/میزان الحکمه، ح ۹۰۱۹ .

*عدالت

مِلاکُ السِّیاسَةِ العَدلُ، بنیان سیاست، عدالت است/میزان الحکمه، ح ۹۰۱۶ .

*دولت‌های پایدار

ثَباتُ الدُّوَلِ بِإقامَةِ سُنَنِ العَدلِ/ پایداری دولت‌ها به برپاداشتن راه و رسم دادگری است/غررالحکم و دررالکلم، ح ۴۷۱۵ .

*رنج سیاست

مَنْ سَما إِلَی الرِّیاسَةِ صَبَرَ عَلی مَضَضِ السِّیاسَةِ. هر کس بر مسند سیاست نشیند، باید بر رنج سیاست صبر کند/ میزان الحکمه، ح ۹۰۰۲ .

*خوش رفتاری با مردم

مَن کَثُرَ جَمیلُهُ أجمَعَ النّاسُ عَلی تَفضیلِهِ. آن که رفتار نیکش فراوان شود، مردم بر برتری‌اش اتّفاق کنند/عیون الحکم و المواعظ، ح ۸۲۱۸ .

امام علی ‌علیه السلام :حُسنُ السّیرَةِ جَمال القُدرَةِ و حِصنُ الإمرَةِ رفتار نیکو، نشان زیبایی قدرت و پناهگاه زمام‌داری است/غررالحکم و دررالکلم، ح ۴۸۴۷ .

*دو نشانه پایداری دولت

مِن أماراتِ الدَّولَةِ الیَقظَةُ لِحِراسَةِ الاُمورِ/ از نشانه‌های [پایداری] دولت، هشیاری سامان دادن کارها است/ غررالحکم و دررالکلم، ح ۹۳۶۰ .

مِن دَلائِلِ الدَّولَةِ قِلَّةُ الغَفلَةِ از نشانه‌های [پایداری] دولت، کمی غفلت از کارها است. غررالحکم و دررالکلم، ح ۹۴۱۰ .

*ساده زیستی

إیّاکَ والاِسِئثارَ بِما النّاسُ فیهِ اُسوةٌ، بپرهیز از آن که چیزی را به خود مخصوص کنی که مردم همه در آن یکسانند/ نهج البلاغه، نامه ۵۳ .

إنَّ اللَّهَ جَعَلَنی إماماً لِخَلقِهِ فَفَرَضَ عَلَی التَّقدیرَ فی نَفسی و مَطعَمی و مَشرَبی و مَلبَسی کَضُعفاءِ النّاسِخداوند مرا پیشوای خلقش کرده، و مرا واداشته که بر خود تنگ بگیرم، و در خوردن و آشامیدن و لباس مانند مستمندان باشم/الکافی، ج ۱، ص ۴۱۰ .

*دقّت در انتخاب کارگزاران

اِجعَل لِرأسِ کُلِّ أمرٍ مِن أمورِک رأساً مِنهُم، لایَقهَرُهُ کَبیرُها و لایَتَشتَّتُ عَلَیه کَثیرُها، برای سامان دادن به هر یک از کارهایت، سرپرستی از میان آنان بگمار که بزرگی کار، او را مقهور خود نسازد و بسیاری آن، آشفته‌اش نکند/نهج البلاغه، نامه ۵۳ .

*ارتباط مستقیم با مردم

لایَکُنْ لَک إلَی النّاسِ سَفیرٌ إلّا لِسانَک و لاحاجِبٌ إلّا وَجهَک. میان تو و مردم رابطی جز زبانت و پرده‌ای جز چهره‌ات نباشد/نهج البلاغه، نامه ۶۷ .

منبع: ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha