شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
امام جمعه قزوین

 حوزه / امام جمعه قزوین با اشاره به مقدمه مبسوط حضرت آیت الله جوادی آملی بر کتاب «موسوعه کلمات رسول اعظم(ص)» که توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیمی تألیف شده است، گفت: مرحوم ابراهیمی منابع دینی را به خوبی می‌شناختند و می‌توان گفت نهج‌البلاغه در شهر قزوین با تلاش ایشان مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی صبح امروز در دیدار با حضرت آیت الله جوادی آملی، اظهار داشت: خدا را شاکریم که به ما توفیق داد خدمت شما تشرف پیدا کنیم و از خداوند برای همسر گرامی شما نیز علو درجات و حشر با حضرت صدیقه‌ کبری (س) را درخواست می‌کنیم.

وی با اشاره به مقدمه مبسوط حضرت آیت الله جوادی آملی بر کتاب «موسوعه کلمات رسول اعظم(ص)» که توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید موسی ابراهیمی تالیف شده است، گفت: مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیمی منابع دینی را به خوبی می‌شناختند و با آن‌ها سر و کار داشتند و با توجه به در اختیار داشتن کتابخانه غنی و انس با قرآن و نهج‌البلاغه، می‌توان گفت نهج‌البلاغه در شهر قزوین با تلاش ایشان مورد توجه قرار گرفت.

امام جمعه قزوین افزود: کلاس‌های درسی که مرحوم ابراهیمی برای معلمان و آموزش و پرورشی‌ها داشتند، در اینکه نهج‌البلاغه به کلاس و درس بیاید و مطرح شود، خیلی مؤثر بود و همچنین در مباحث انقلاب از مبارزین فعالی بودند که در رساندن اعلامیه‌های امام خمینی (ره) و فعالیت‌های دیگر همیشه پای کار بودند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با اشاره به اینکه مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیمی برای کتاب "موسوعة کلمات الرسول الاعظم(ص) " حدود ۲۰ سال زحمت کشیدند، بیان کرد: آن موقع ایشان زیر زمین منزلشان را به این کار اختصاص داده بودند و بنده نیز زیاد خدمتشان می‌رسیدم، به تفکیک مباحث مربوط به قرآن، مباحث راجع به امیرالمؤمنین(ع)، امام حسین(ع) و مباحث اخلاقی را بر روی میزهای مختلف قرار داده بودند و با خط خوشی که داشتند و به صورت موضوعی کار می‌کردند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: اما از آنجایی که کار چاپ به یک ارگانی سپرده شد، متأسفانه نمی‌توان اسم مؤلف را در این کتاب پیدا کنید، زیرا اسم ایشان خیلی در حاشیه قرار گرفته و لذا می‌توان گفت ظلمی در این زمینه به ایشان شده است.

وی تصریح کرد: این کتاب حاصل زحمت ۲۰ ساله ایشان بوده است و حتی همسر مرحوم ابراهیمی پا به پای ایشان در تألیف این کتاب زحمت کشیدند و می‌توان گفت خانوادگی پای کار بودند و این کتاب را به ثمر رساندند.

امام جمعه قزوین با تأکید بر اینکه مقدمه حکیمانه‌ای که حضرت آیت الله جوادی برای این کتاب نگاشته‌اند، بسیار ارزشمند است، گفت: جا دارد این مقدمه، متن درسی حوزه‌ها باشد چرا که در نبوت عامه، نبوت خاصه، قرآن‌شناسی و حتی گاهی انسان‌شناسی ورود کرده است و در قسمت آخر نیز بحث محکم و متشابه مطرح شده است که این نگاه‌های زیبا برای ما مفید است.

وی ادامه داد: همچنین نگاه‌های مرحوم علامه که حضرتعالی آن نگاه‌ها را هم در نگاه خود داشته‌اید، هر چقدر بخواهم شکرگزار این مسئله باشم خود را عاجز می‌بینم، زیرا این مقدمه برای اینکه ما یک سری مسائل و نکات را بهتر متوجه شویم خیلی مؤثر بود.

امام جمعه قزوین ادامه داد: در این مقدمه حضرتعالی نبوت عامه، نبوت خاصه و کلیدی‌ترین مطالب این حوزه‌ها را مطرح فرمودید، کتاب را هم به‌صورت عام و خاص با نگاه قرآنی نگاه کردید، بنابراین ما تلاش می‌کنیم تا این کتاب را برای حوزه‌ها جا بیندازیم زیرا مرحوم ابراهیمی بسیار به شهر و جامعه ما خدمت کرده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: در گوش کردن به صوت تفسیر حضرتعالی در سوره طه بود که چند بار به این برخوردم که جنابعالی به این کتاب استناد می‌کردید، شما می‌توانستید مستقیم به سراغ منابع کتاب بروید، اما به خاطر اینکه این کتاب دیده شود از آن نام می‌بردید و لذا از شما قدردانی می‌کنیم.

 نهج‌البلاغه در شهر قزوین با تلاش مرحوم ابراهیمی مورد توجه قرار گرفت

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha