چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
تحولات عراق

حوزه/ رهبر جریان صدر برای رویدادهای دو روز اخیر در عراق، از مردم این کشور عذرخواهی کرد و برای خروج طرفداران خود از تحصن، ضرب‌الاجل تعیین کرد که پس از آن، خروج حامیان وی آغاز شد.

به گزارش سرویس بن الملل خبرگزاری حوزه، شهرهای مختلف عراق از دیروز صحنه آشوب و اغتشاشاتی بود که منجر به حدود ۳۰ کشته و ۷۰۰ زخمی شد.

در این اغتشاشات برخی نیروهای وابسته به جریان صدر اقدام به ورود غیرقانونی به برخی مراکز و ادارات دولتی کردند. همچنین برخی مناطق و شهرهای عراق با دستور نهادهای نظامی به حالت عبور ممنوع درآمد. در ادامه مروری بر مهمترین اتفاقات اخیر عراق که در رسانه ها منتشر شده است داریم.

مقتدی صدر: برای همیشه، سیاست را کنار گذاشتم

رهبر جریان صدر در کنفرانس مطبوعاتی که در منطقه حنانه نجف اشرف برگزار کرد ضمن عذرخواهی از مردم عراق بابت درگیری‌های رخ داده گفت: از مردم عراق عذر خواهی می کنم که در این جریانات خسارت های زیادی دیده‌اند.

وی تاکید کرد که جریان صدر منظم و فرمانبردار است و اگر در ۶۰ دقیقه آینده به تجمع خود پایان ندهند، من از آنها برائت می جویم، هواداران جریان صدری باید کاملا از مقابل پارلمان عقب‌نشینی کنند و به تحصن خود پایان دهند.

مقتدی صدر همچنین به شبکه خبری السومریه گفت: هیچ تماسی با گروههای سیاسی در کار نیست. من برای همیشه، سیاست را کنار گذاشتم و دیگر سراغ آن نخواهم رفت. وی همچنین تأکید کرد: من مطیع امر مرجع خود، آقای حائری هستم.

بغداد به حالت عادی بازگشت

فرماندهی عملیات مشترک عراق امروز (سه شنبه) از پایان ممنوعیت رفت و آمد در تمامی استان‌های این کشور پس از سخنرانی سید مقتدی الصدر خبر داد.

پایان ممنوعیت رفت و آمد که از شب گذشته و درپی درگیری‌ها و تنش در بغداد آغاز شده بود، پس از آن صورت گرفت که مقتدی الصدر ساعتی پیش در یک کنفرانس خبری از حامیان خود خواست تا در عرض یک ساعت منطقه سبز را ترک کنند.

حرم‌های کربلا باز است

با وجود ناآرامی‌های شب گذشته عراق و خلوتی حرم امام حسین علیه‌السلام، امروز کربلا مملو از زائر شد و جمعی از عاشقان حسینی در حرم‌ها حضور پیدا کردند.

حرم امام حسین و حضرت عباس علیهم‌السلام که شب گذشته خالی از زائران شده بود، مملو از جمعیت شده است و عاشقان حسینی با تشرف به حرم ارباب برای برقراری امنیت در عراق و حضور زائران اربعین دست به دعا شده‌اند.

هادی العامری:اقدام مقتدی صدر در لحظه‌ای سرنوشت ساز بود

هادی العامری رهبر ائتلاف الفتح عراق اقدام مقتدی صدر را اقدامی شجاعانه و در لحظه ای سرنوشت ساز دانست و گفت این اقدام شایسته تقدیر و سپاس است.

هادی العامری افزود: از دولت و نیروهای چارچوب هماهنگی می خواهیم تا با جریان صدری برای اجرای درخواست های این جریان به شکل قانونی و دور از خشونت و زور همکاری کنند.

فعالیت عادی فرودگاه نجف اشرف ادامه دارد

طبق اعلام مدیر فرودگاه نجف اشرف، فعالیت این فرودگاه ادامه دارد. در پی شایعات مطرح شده درباره تعطیلی فرودگاه نجف اشرف همزمان با درگیری‌های منطقه سبز بغداد، «حکمت احمد» مدیر فرودگاه گفت که فعالیت فرودگاه نجف اشرف ادامه دارد و پروازها متوقف نشده است.

اداره فرودگاه نجف اشرف عراق هم امروز سه شنبه اعلام کرد که پروازهای این فرودگاه بدون وقفه ادامه دارد.

آیت‌الله مدرسی: همه ما در یک کشتی هستیم

همچنین حضرت آیت‌الله محمد تقی مدرسی از علمای برجسته عراق، به تشدید درگیری‌های خونین در بغداد واکنش نشان داد و درباره کشیده شدن عراق به ورطه جنگ داخلی هشدار داد و از همه مردم عراق خواست که با توسل به خداوند، پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) عراق از عواقب این جنگ برهانند.

ایشان اعلام کرد: همه مقامات مسئول باید حداکثر خویشتن‌داری را به خرج دهند و به طور جدی به دنبال راهکارهایی برای خنثی کردن درگیری‌های ناخواسته باشد.

آیت‌الله مدرسی هشدار داد که تنها راه برون رفت از این بحران، گفت‌وگوهای جدی با کوتاه آمدن از برخی منافع تنگ نظرانه است.

آیت‌الله مدرسی افزود: ما در یک کشتی هستیم که اگر غرق شود، هیچ یک از ما از هلاکت نجات نمی‌یابیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha