سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
المصطفی

حوزه/ نشست علمی با عنوان "دیدگاه قرآن درباره سبک زندگی اقتصادی در خانواده اسلامی" به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی با همکاری گروه علمی زبان انگلیسی، نشست علمی با عنوان " دیدگاه قرآن درباره سبک زندگی اقتصادی در خانواده اسلامی" را به زبان انگلیسی برگزار کرد.

آقای دیوید کبیرانگو دبیر این نشست در ابتدا ضمن خوش آمد گویی به اساتید و شرکت کنندگان، به بیان نکاتی پیرامون موضوع پرداخت.

در ادامه، استاد غلامعلی جوادی، ارائه دهنده اول این نشست علمی به قرآن به عنوان مقدس ترین و موثق ترین منبع هر دین اشاره کرد و افزود: آیات قرآن مطالب مهمی پیرامون اقتصاد دارد.

وی به انواع اقتصاد خرد و کلان و اقتصاد خانواده اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه در جوامع امروز بحث اقتصاد خانواده مخصوصا در دنیای غرب مغفول و مورد بی توجهی قرار گرفته است.

وی به نقش هریک از اعضای خانواده در اقتصاد پرداخت و به آیاتی از قرآن استناد کرد و افزود: تولید، توزیع و مصرف جزء اصول اقتصادی مهم است و به آیاتی در این زمینه اشاره کرد. وی اصول اقتصاد خانواده را متذکر شد و حفظ اموال و مصرف آن در جهت صحیح را از نکات با اهمیت و مورد اشاره آیات قرآن برشمرد.

در ادامه نشست، حجت الاسلام مقیسه به عنوان ارائه دهنده دوم ضمن بررسی نکات استاد جوادی، مطالبی را پیرامون اقتصاد خانواده اسلامی بیان کرد.

وی بحث خود را در دو مقوله اقتصاد اسلامی و اقتصاد و خانواده اسلامی ادامه داد و با اشاره به تعریف اقتصاد اسلامی از منظر شهید صدر به عنوان یک سیستم، ابراز داشت: آن چه سیستم اقتصاد اسلامی را از سایر سیستم ها جدا می کند، بُعد معنوی آن، واقعی بودن و البته اخلاقی بودن آن است.

حجت الاسلام مقیسه سپس به اهمیت برنامه ریزی در اقتصاد خانواده اشاره کرد و رویکرد قرآن به جامعه و خانواده را رویکردی با اولویت آرامش و سکینه عنوان کرد.

وی سپس به جمله ای از حضرت زهرا (سلام الله علیها) اشاره کرد که حضرت می فرماید " من از خداوند حیا می کنم که چیزی را از تو (امیرمومنان علی علیه اسلام) بخواهم که در توان تو نیست؛ ادامه داد: این جمله مهم ترین بحث در ایجاد آرامش اقتصادی در خانواده ی امروزی خواند که حتی حضرت به خود حتی اجازه ایجاد دغدغه فکری برای همسرش را نمی دهد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha