دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
جهاد تبیین

حوزه/ نشست جهاد تبیین با موضوع: «عیارسنج اقتصاد ایران» در موسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا(س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، محمد واعظ، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان، در نشست با موضوع «عیارسنج اقتصاد ایران» در جمع طلاب و مبلغان، موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان، به تبیین اقتصاد و عوامل موثر بر تورم پرداخت و اظهار داشت: چگونگی انتخاب برای مصرف کننده، تولید کننده و سرمایه گذار در کمیابی موضوع علم اقتصاد است، وقتی گرایش‌های درونی انسان مطابق با دنیای خارج باشد، کمیابی معنا ندارد ولی چنانچه داشته‌ها و گرایش‌های درونی با آنچه در خارج وجود دارد، منطبق نباشد دچار کمیابی می‌شویم.

وی در ادامه سه مورد از کارکردهای اقتصاد را برشمرد و گفت: تبیین (علل چگونگی پدید آمدن یک رفتار اقتصادی)، پیش بینی (اقتصاد موجب افزایش پیش بینی می‌گردد، اگرچه تمام این پیش بینی‌ها محقق نمی‌گردد، ولی با نقد مبانی می‌توان پیش بینی‌های دقیق‌تری در مورد رفتارهای اقتصادی به دست آورد) و ایجاد تغییر (اقتصاد با توجه به سیاست‌های اتخاذ شده قدرتی برای ایجاد تغییر در رفتارهای اقتصادی جامعه می‌باشد) از جمله کارکردهای اقتصاد می‌باشند.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان در تبیین نظریه‌های اقتصادی، گفت: اقتصاددان‌ها برای بررسی اقتصاد و کارکردهای آن در جامعه، نظریه‌هایی را مطرح می‌کنند که تحت تاثیر بینش‌ها و گرایش‌ها و بر اساس مکتب فکریشان، می‌باشد، یک نظریه پرداز برای اینکه بتواند نظریه‌ای را بیان کند، به ابزارهایی نیاز دارد، تسلط کامل بر علم اقتصاد و علم ریاضی و دارا بودن ذهنی باز از جمله این ابزارها است.

واعظ، تورم را افزایش مستمر، خود افزا و قابل ملاحظه سطح عمومی قیمت‌ها دانست و خاطر نشان کرد: هر نوع افزایش قیمتی تورم نیست، افزایش قیمتی تورم می‌باشد که دارای سه ویژگی یک افزایش قیمت عمومی باشد و مختص یک کالا و یا یک نوع از خدمات نباشد، دوم خود افزا باشد یعنی از درون اقتصاد این افزایش قیمت حاصل شده باشد و تحت اعمال سیاست‌های حکومتی نباشد و سوم افزایش قیمت رقم قابل توجهی باشد.

وی گفت: در مورد علت تورم، نظریه‌های متفاوتی وجود دارد، اولین نظریه‌ای که به بررسی علل تورم می‌پردازد، نظریه فشار هزینه است، در این نظریه علت تورم، اثر افزایش هزینه‌های تمام شده تولید کالا و خدمات بیان شده، لذا باید عوامل تولید کننده کالا و خدمات بررسی شود که این عوامل، نیروی کار، منابع طبیعی و زمینی، سرمایه، فن آوری می‌باشند.

واعظ، نظریه دوم را کشش تقاضا نامید که این نظریه تورم را تابعی از تقاضای بازار بیان می‌کند و هر عاملی را که به تقویت تقاضا منجر شود تورم زا می‌کند.

وی نقدینگی و حجم پول را یکی از مهمترین عواملی که بر تقاضا در بازار تاثیر گذار است، بیان کرد و با توجه به سیر تحول پول در طول زمان و رواج پول جدید در تبادلات جهان از جمله ایران، اظهار داشت: درحال حاضر پول بر خلاف گذشته هیچ پشتوانه‌ای مانند طلا و نقره ندارد، بلکه ماهیت پول جدید یک عدد الکترونیکی است که قدرت اقتصادیش، ارزش آن را تعیین می‌نماید و قدرت آن هم به صورت معکوس نرخ تورم نمایش داده می‌شود. پس هر چه نرخ تورم بیشتر باشد، قدرت پول جدید کمتر و هرچه تورم کمتر باشد قدرت آن بیشتر خواهد بود.

وی به بیان چگونگی تولید پول جدید و عدد الکترونیکی و شیوه خلق پول در بانک مرکزی و استقراض دولت از بانک مرکزی پرداخت و رابطه دارایی‌های بانک مرکزی و تبدیل ارز حاصل از فروش نفت به ریال را توضیح داد و اشاره کرد: هر آنچه در چرخه تولید پول جدید باعث انبساط اقتصادی گردد، منجر به تورم در جامعه می‌شود، چه ارز حاصل از فروش نفت افزایش یابد و چه فروش نفت و ارز آوری آن با مشکل مواجه شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha