یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
توکلی

حوزه / یک بازیگر گفت: راهپیمایی اربعین اتفاقی در جهت ترویج فرهنگ عاشوراست که به نوعی عاملی وحدت بخش در جهان اسلام است.

رضا توکلی، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با بیان اینکه پیاده روی اربعین را در همه اشکال هنری می‌توان مد نظر قرار داد، گفت: این آیین عاشورایی قرن ها است که برپا بوده و عاشقان امام حسین (ع) در ایام اربعین پای پیاده به زیارت می‌روند. این مناسک وحدت‌بخش در سال‌های اخیر به شکلی چشمگیر برگزار می‌شود اما متأسفانه آنگونه که باید این موضوع به شکل هنری مد نظر سازندگان قرار نمی‌گیرد، بلکه بیشتر نگاهی گزارش گونه به آن می‌شود.

وی افزود: در فیلم‌های مستند معمولاً به راهپیمایی اربعین تنها اتفاقی که در حال رخ دادن است مدنظر قرار می گیرد درصورتیکه به شکل دراماتیک می‌شود به این موضوع پرداخت. برای مثال به تأثیراتی که این مناسک می‌تواند روی آدم‌ها داشته باشد، اشاره می‌کنم. اگر با افرادی که در این آیین حضور داشته‌اند سوال می‌کنند متوجه خواهید شد زندگی اینها به طبع این رویداد دستخوش تغییرات مثبت شده است. این موضوع انتظار می‌رود در کارهای نمایشی دیده شود.

این بازیگر گفت: جدا از برنامه‌های نمایشی که می‌توان مسیر اصلی برای پرداختن به اربعین باشد، همه قادرند در این حوزه اتفاقات مثبتی رقم زنند برای مثال به موسیقی اشاره می‌کنم. ساختن نماهنگ‌هایی با محوریت امام حسین (ع) بهترین اتفاقی است که در این رابطه می‌تواند رخ دهد، البته در این راستا کارهای خوبی هم تولید شده اما متأسفانه به آن اندازه که انتظار می‌رفته نتوانسته این عملکرد موفقی داشته باشیم.

توکلی ادامه داد: در عرصه تئاتر هم این اتفاق می‌تواند رخ دهد. در سالهای اخیر برخی گروه‌های نمایشی در ایام اربعین با اجراهای نمایشی‌های عاشورایی در طول مسیر راهپیمایی اربعین تلاش می‌کنند در حد توانشان قدم‌هایی در جهت اشاعه فرهنگ عاشورا بردارند اما سخن اینجاست که این قبیل تولیدات باید روی صحنه رود و در کلامی در تئاتر حرفه‌ای هم دیده شود تا بشود تاثیرگذاری آن را شاهد باشیم.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تأکید کرد: شاید کم هزینه‌ترین بخش در این رابطه هنرهای تجسمی باشد چون یک نقاشی به تنهایی می‌تواند، اثری هنری در این رابطه تولید کند اما در این رابطه نیز مشکل رایج همان نگاه سطحی است که به اربعین می‌شود. برای رهایی از این معضل باید هنرمند پیرامون موضوع تحقیق کرده و تنها به مشاهدات عینی اکتفا نکند تا بتواند در یک گذر زمانی به هنری با کیفیت در این رابطه دست یابد.

توکلی در پایان تصریح کرد: مسئولان در مسیر اشاعه هنر عاشورایی چند وظیفه مهم دارند. ابتدا اینکه از هنرمندانی که در این رابطه کار می‌کنند حمایت کنند. همچنین با برگزاری کارگاه‌ها تلاش کنند تا آسیب ها شناخته شده و هنرمندان به کیفیت بهتر دست یابند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha