جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بالصور/ زيارة نائب رئيس تجمع المسلمين في لبنان الشيخ زهير جعيد والوفد المرافق لوكالة الحوزة بقم المقدسة

نایب رئیس مجلس علمای لبنان با تأکید بر این که ایران ستون فقرات محور مقاومت است، از «شهید حاج قاسم سلیمانی» به عنوان تجسم اسلام یاد می کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، شیخ زهیر جعید نایب رئیس تجمع علمای مسلمان لبنان و از شخصیت های لبنانی است که نقش ایران در مقابله با تفکر تکفیری و تروریستی در منطقه را برجسته و بی بدیل می داند و می‌گوید: ایران ستون فقرات محور مقاومت است.

او «شهید حاج قاسم سلیمانی» را تجسم اسلام و الگویی در سطح جهانی برای آزادگان جهان می خواند که زندگی و بهترین دارایی خویش یعنی جانش را در راه نجات اسلام و مسلمین و مظلومان عالم فدا کرد.

مشاهده مصاحبه ها در سایت عربی حوزه:

المقاومة عنوان العزة والکرامة لکل الأحرار فی العالم / الجبروت الأمریکی اُسقط تحت أقدام المجاهدین فی حرس الثورة الاسلامیة

کل معانی الإسلام تتجسد فی الحاج قاسم سلیمانی / إیران تدعم المقاومة ولم تقصّر

نایب رئیس تجمع علمای مسلمان لبنان به نقش برجسته ایران در خنثی کردن فتنه اختلاف و تکفیر در منطقه اشاره می کند و می‌گوید: امروز فتنه ای در حال گسترش و انتشار بوده که منافقان با استفاده از آن به دنبال عادی‌سازی روابط با صهیونیست ها هستند.

در سفری که نایب رئیس تجمع علمای مسلمان لبنان به ایران داشت، فرصتی فراهم شد تا به عنوان خبرنگار سرویس بین‌الملل خبرگزاری حوزه با او درباره شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، نقش ایران در محور مقاومت، حامیان تفکر تکفیری در منطقه و نقش رسانه در وحدت اندیشه ها به گفت‌وگو بنشینم.

بخش اول مصاحبه با شیخ زهیر جعید، نایب رئیس تجمع علمای مسلمان لبنان چندی قبل با تیتر «سازش‌کنندگان با صهیونیست‌ها از اهل‌سنت نیستند/ مقاومت امکان نابودی اسرائیل را در کوتاهترین زمان دارد» منتشر شد و بخش دوم آن را هم در ادامه می خوانید.

حوزه: نقش و عملکرد جمهوری اسلامی در توسعه تفکر و فرهنگ مقاومت در سرتاسر جهان و حمایت از مظلومان عالم را چگونه ارزیابی می کنید؟

جمهوری اسلامی شهدای بسیاری را در راه اسلام و مقاومت تقدیم کرده است و حمایت همه جانبه از محور مقاومت در سوریه و عراق و در مواجهه با آمریکایی‌ها در سراسر منطقه داشته است.

جمهوری اسلامی در مقابل مقاومت اسلامی یعنی فلسطین، لبنان و مردم آن سرزمین ها کوتاهی نکرده است همچنین در دفاع از از رکن اساسی محور مقاومت یعنی سوریه کوتاهی نکرده است.

یک نکته قابل اهمیت وجود دارد آن هم عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است؛ امروز فتنه در حال گسترش و انتشار بوده که منافقان با استفاده از آن به دنبال عادی‌سازی روابط با صهیونیست ها هستند.

ایران بدون توجه به مذهب از مظلومان حمایت می کند

جوامع اهل سنت باید این موضوع را درک کنند که جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اسلام بنا شده است، به همین دلیل زمانی که آمریکا جامعه و مردم لبنان را محاصره می کند و قصد القا این پیام را دارد که گرسنگی و عدم وجود امکانات به خاطر حضور مقاومت و سلاح های مقاومت است، ایران از همه مردم لبنان با مذاهب مختلف دفاع کرده و به آنها کمک می کند.

می خواهم به نقش برادران عزیز حزب الله اشاره کنم که برای حل مشکل سوخت و سایر مشکل ها در لبنان از هیچ اقدامی کوتاهی نکردند.

ایران ستون فقرات محور مقاومت است

من این موضوع را درک می کنم که مردم بزرگ ایران به سبب حمایت از مقاومت، فلسطین و مستضعفین جهان تحت فشار های شدید جهانی هستند و تحریم های ظالمانه از سوی استکبار جهانی برای از بین بردن تفکر مقاومت وضع شده است، اما باید به این نکته اذعان کرد که «ایران ستون فقرات محور مقاومت است» و همه مسلمانان باید از آن حمایت کنند.

​ حاج قاسم تجسم اسلام بود | ایران ستون فقرات محور مقاومت است

حوزه: شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را چگونه توصیف می کنید؟

شهید سلیمانی باید به عنوان نماد فداکاری و ایثار در سطح جهانی شناخته شود. این شهید بزرگوار وقت، روح، تلاش، زندگی و بهترین دارایی خویش یعنی جانش را در راه اسلام و انجام وظیفه و نجات دیگران فدا کرد و به همین دلیل است که او به این درجه از تواضع و ایمان به خداوند دست پیدا کرد.

هیچ کسی نمی تواند آنگونه که شایسته است حاج قاسم سلیمانی را توصیف کند؛ ایشان شرایط حساس و مهم را در هنگام حیات درک می کردند و تمام مسئولیت های محوله را به بهترین شکل انجام داده و در حساس ترین شرایط اقدامات لازم را انجام می دادند.

حاج قاسم سلیمانی تنها فرزند کرمان، ایران و محور مقاومت نبود بلکه یک نمونه و الگو برای جهانیان بودند.

هر کسی که بدون جهت گیری به شهید حاج قاسم سلیمانی بنگرد خواهد دید او تجسم اسلام بود و معیارهای جدیدی را مطابق فرامین اسلام خلق کرده است.

تمام معانی اسلام در حاج قاسم تبلور یافت

ایشان قبل از همه چیز حاج قاسم عرفانی بود یعنی او فقط فرمانده نظامی، بنده خداوند و نماز گزار نبود بلکه تمام معانی اسلام در او تبلور یافت؛ در واقع می توان گفت «حاج قاسم آیینه تمام نمای اسلام بود».

حوزه: عربستان و امارات در منطقه مشغول فتنه انگیزی و پرورش ترویج تفکر سلفی و تکفیری هستند، برای مقابله با این گونه تحرکات چه کاری باید انجام داد؟

مسلمانان در جامعه اسلامی امروز با خطر تفکر سلفی و تکفیری برای برانگیختن فتنه های جدید مواجه هستند.

لازم است این پیام به گوش اهل سنت جهان اسلام برسد که در واقع پول های پرداختی به آنها از سوی عربستان سعودی و امارات، پول فتنه و آزار و اذیت آنها است نه برای سیر کردن و کرامت آنها بلکه برای ریختن خون آنها است به تعبیری دیگر برای تولید و پرورش تفکر سلفی و تکفیری است.

خطرناک ترین چالشی که با آن مواجه هستیم تفرقه و عدم وحدت مسلمانان است؛ اختلاف سبب از بین رفتن اسلام و مسلمانان می شود. اختلاف ما را هزاران سال به عقب بازمی گرداند به این دلیل که اگر مسلمانان اختلاف داشته باشند و با یکدیگر درگیر باشند به دسته ها و گروه هایی تبدیل می شوند که هرگز به پیشرفت، آزادگی و هرآنچه برای آنها مفید است فکر نخواهد کرد و پس از آن برای اهدافی بی ارزش دست به جنگ با یکدیگر می زنند؛ اهدافی که اسلامی، اخلاقی، شرعی و متعالی نیست.

اختلاف در نقطه مقابل دستورات خداوند متعال است و غضب او را درپی خواهد داشت و در نهایت منجر به شکست و خسران می شود. بنابراین باید توطئه ها را شناخت و با وحدت و انسجام در مقابل دشمنان و تفرقه افکنان ایستاد.

جمهوری اسلامی آغوش را به معنای واقعی برای تمام مسلمانان گشوده تا بتوان نقشه های دشمن در تفرقه افکنی را بی اثر کرد. این ایدئولوژی جمهوری اسلامی با رهبری آیت الله خمینی (ره) و پس از ایشان امام خامنه ای (حفظه الله) است.

حوزه: امروز دشمن با تمام قوا جنگ رسانه ای را علیه محور مقاومت به راه انداخته و از این طریق می خواهد با شبهه افکنی و تفرقه اندازی، امت اسلامی و به ویژه جبهه مقاومت را تضعیف کند تا بتواند منافع رژیم صهیونیستی را در منطقه تأمین کند. به نظر شما محور مقاومت در این عرصه مهم چگونه باید عمل کند؟

این سخن کاملاً درست است؛ لازم است محور مقاومت به فضای مجازی و رسانه اهمیت داده، از آن غافل نشود و فعالیت های متناسب این بستر را برای ارائه ایدیولوژی مقاومت، تشویق جوانان به قرائت این تفکر و ورود به محور مقاومت را اجرا کند.

یکی از جنبه های جنگ تمام عیاری که امروز بر مقاومت تحمیل شده جنگ رسانه ای است. در شرایط کنونی اگر نتوان پیروزی‌های میدانی و نظامی را در رسانه و فضای مجازی بازتاب داد، می توان گفت رسانه را به دشمن باخته ایم. رسانه مهمترین مولفه درگیری های روز دنیا است. این معرکه رسانه ای به واسطه شبکه های العربیه، الجزیره و شبکه های مورد حمایت عربستان و امارات اجرایی می شود. برای بیان اهمیت موضوع باید به توییتر اشاره کرد؛ می توان با یک پیام کوتاه در توییتر هزاران نفر را برای تظاهرات گرد آورد.

مقاومت رسانه ای همتراز مقاومت نظامی

می خواهم به این نکته اشاره کنم که مقاومت رسانه ای همتراز مقاومت نظامی بوده و پشتیبان آن است. به عنوان مثال در پیروزی مقاومت حزب الله بر دشمن صهیونیستی، رسانه در کنار رزمندگان از اتفاقات میدان نبرد تصویر برداری کرده و آن را منتشر می کرد. این باعث به وجود آمدن احساس عزت و کرامت در بین مردم لبنان شد که منجر به ایمان آنها به محور مقاومت و پشتیبانی آنها از این محور گردید.

​ حاج قاسم تجسم اسلام بود | ایران ستون فقرات محور مقاومت است

حوزه: غربی ها و مزدوران منطقه ای آنها در ادامه تلاش برای تفرقه افکنی، به دروغ درباره وضع اهل سنت در ایران سیاه نمایی می کنند. شما وضع اهل سنت ایران را چگونه می بینید؟

هجمه ای که امروز از طرف دشمنان و عوامل منطقه ای آنان بر جمهوری اسلامی ایران وارد می شود، پرداختن به موضوع اهل سنت - تشیع می باشد و این گونه القاء می کنند که اهل سنت در ایران مظلوم بوده و هیچ مسجدی و پایگاه علمی ندارند، در صورتی که در ایران هزاران مسجد و پایگاه علمی مختص اهل سنت وجود دارد و هیچ گونه محدودیتی هم ندارند، ولی رسانه ایرانی قوی برای بازتاب این موارد در عرصه حضور ندارد. لازم است به این نکته اشاره کنم که کوتاهی رسانه ای رخ داده و نیاز است بازنگری های لازم انجام شود.

ما به عنوان علمای اهل سنت، با تفکر غربی در سطح ایدئولوژی مبارزه خواهیم کرد و اهالی رسانه که همراه ما هستند به مبارزه در سطح رسانه‌ای خواهند پرداخت. با هماهنگی های انجام شده در این سفر کارگردان تلویزیونی - سینمایی از اهل سنت برای مواجهه با تفکر غربی ها و هجمه ها با خود همراه کردیم و به بازدید مناطق اهل سنت پرداخته و در بازدید هایی که به عمل خواهد آمد از مساجد، مراکز و حوزه های اهل سنت تصویر برداری کرده و در قالب یک فیلم مستند به جامعه اهل سنت ارائه داده و وظیفه رسانه ای خود را در قبال این موضوع با ارسال آن به علمای الازهر و مراجع اهل سنت در جهان انجام دهیم. نکته قابل توجه در رابطه با این فیلم این است که جمهوری اسلامی آن را نمی سازد بلکه یک کارگردان سنی از لبنان با مشاهدات عینی خود آن را تولید می کند.

سخن پایانی / رهبری بی نقص امام خامنه ای

من در پایان می خواهم از این تریبون استفاده کرده و از امام خامنه ای (حفظه الله) و رهبری بی نقص ایشان تشکر کنم که همواره از فرزندان خویش در مقاومت حمایت می کنند و به رغم همه تحریم ها و فشارها ذره‌ای از این مسیر پا پس نکشیدند و ان‌شاءالله ما هم به پیروی از ایشان در این مسیر ثابت قدم خواهیم ماند.‌

گفتگو: حسین علیزاده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha