دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
البرز

حوزه / نشست معاونین و کارشناسان آموزش مدارس سطح عالی استان البرز با مدیر برنامه‌ریزی و توسعه علمی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد.

 به گزارش خبرگزاری حوزه از البرز،  نشست معاونین و کارشناسان آموزش مدارس سطح عالی استان البرز با حضور حجت الاسلام مهدی شریفی مدیر برنامه‌ریزی و توسعه علمی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور امروز برگزار شد.

حجت الاسلام ابراهیم عبدی معاون آموزش حوزه علمیه استان البرز، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در البرز با اشاره به برگزاری این نشست، اظهار داشت: در ابتداء این نشست به تشریح برنامه‌های آموزشی موجود در حوزه پرداخته شد و برخی از کاستی‌های موجود در این برنامه‌ها از جمله عدم تناسب حجم مطالب با زمان آموزشی، نرسیدن به برخی از محدوده‌های کاربردی و مهم، مانند مبحث تعادل و تراجیح تبیین شد.

وی افزود: در ادامه برنامه جدید که بر محور فقه و اصول شکل گرفته و طلاب را به دو دسته ممحضین در فقه و اصول و غیرفقه و اصول تقسیم کرده، تشریح شد.

وی تصریح کرد:  در این برنامه‌ طلابی که رشته تخصصی می‌خوانند، فقه و اصولِ کمتری می‌خوانند و در پایه ۱۰، فقه متناسب با رشته تخصصی خود را خواهند خواند.

معاون آموزش حوزه علمیه استان البرز خاطر نشان کرد: نکته دیگر اینکه کل کتاب‌های رسائل و مکاسب خوانده می‌شود، اما با این تفاوت که برخی از قسمت‌های آن مطالعاتی شده و بخش دیگر به صورت الزامی و همخوان با ساعات درسی، الزامی و فقط از همین قسمت آزمون گرفته خواهد شد، همچنین مکاسب تا پایه ۹ به پایان خواهد رسید و برای رسائل، کتاب بدیل الفائق و برای کفایه، حلقه ثالثه شهید صدر در نظر گرفته شده و در فقه پایه دهم از کتاب‌های فقه معاصر مانند الشخص الاعتباری سود جسته شده است.

وی یادآور شد: در برنامه جدید تلاش شده مانند روش گذشتگان، طلبه بتواند کتاب‌ها را در هر حوزه دانشی به صورت طولی بخواند و سپس به حوزه دانشی دیگر برود و بیشتر به تأملات علمی بپردازد و از دایره حفظ مطلق، دور شود.

حجت الاسلام عبدی با اشاره به اینکه این کار در آغاز راه است و به خاطر انس گروه زیادی از اهل علم و دانشیان حوزوی به سیستم گذشته، با مخالفت‌هایی روبروست، گفت: البته همین مقدار نیز با جلسات مختلف با چند صد استاد سطح عالی و مبرز تنظیم شده که صد البته جای ارائه نظرات درباره آن باز است.

وی خاطر نشان کرد: در پایان نیز بنا به دستور مدیر محترم استان مقرر شد در مهرماه، جلسات تبیینی برای اساتید و طلاب برگزار گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha