جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
عملیات پهبادی حزب الله

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

سویه BA۵ در ایران شناسایی شد

معاون درمان وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که زیرسویه BA۵ در ایران شناسایی شده است، از احتمال دو رقمی شدن فوتی های روزانه کرونا در کشور خبر داد.سعید کریمی، به روند افزایشی موارد ابتلاء به کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: آنچه مسلم است، موارد ابتلاء از نوع اومیکرون بوده و زیر سویه BA۵ در ایران شناسایی شده است. وی با عنوان این مطلب که زمزمه‌های موج جدید بیماری در کشور به گوش می‌رسد، افزود: امیدواریم که موج جدیدی در پیش نباشد. معاون درمان وزارت بهداشت به پیش بینی وضعیت بیماری در موج جدید احتمالی در کشور اشاره کرد و گفت: به طور مثال، اگر در موج قبلی یک میلیون ابتلاء داشته ایم، در موج جدید ۲۰۰ هزار نفر خواهد بود. یعنی شدت موج جدید احتمالی، کمتر از موج قبلی است. کریمی به موارد بستری و فوتی اشاره کرد و افزود: معمولاً، یک تا دو ماه طول می‌کشد که آثار موج جدید نمایان شود و افزایش موارد بستری و به دنبال آن، فوتی‌ها، دو تا سه هفته بعد از بستری‌ها رخ می‌دهد. وی ادامه داد: سه رقمی شدن مرگ‌های روزانه را پیش بینی نمی‌کنیم، اما احتمال دو رقمی شدن فوتی‌های روزانه وجود دارد. معاون درمان وزارت بهداشت، بر تزریق دوز یادآور واکسن کرونا برای افرادی که ۳ دوز واکسن زده اند، تاکید کرد و گفت: کسانی که ۶ ماه از تزریق دوز سوم واکسن آنها گذشته است، لازم است دوز یادآور را بزنند.

منبع: مهر

تیراندازی دسته جمعی در سراسر آمریکا آمار قربانیان را بالا برد

تیراندازی در سه شهر آمریکا حداقل ۹ کشته برجای گذاشت و ۲۰ نفر دیگر زخمی شدند. تیراندازی‌های شنبه شب و صبح یکشنبه، جدیدترین دور خشونت‌های مسلحانه در آمریکا به شمار می‌رود که با آمار بالای قربانیان همراه بوده است. پلیس آمریکا گفته است که در فیلادلفیا، درگیری بین دو مرد در شنبه شب به درگیری مسلحانه تبدیل شد که گلوله‌ها را به یک محله شلوغ و رستوران پرتاب کرد و سه نفر را کشت، ۱۲ نفر را زخمی کرد. به همین ترتیب، تیراندازی نیمه شب در نزدیکی یک باشگاه در سه کشته و ۱۴ زخمی برجای گذاشت. همچنین در تیراندازی دیگری در ساعات اولیه روز یکشنبه، سه نفر در میشیگان کشته و دو نفر زخمی شدند. این در حالی است که در هیچ یک از این تیراندازی‌ها تا کنون هیچ مظنونی بازداشت نشده است. تشدید خشونت‌های چند روز گذشته در آمریکا در حالی است که شهروندان آمریکایی در سه شهر دیگر هنوز عزادار از دست رفتن نزدیکان خود در تیراندازی هستند و هنوز ناامنی ناشی از ماجرای تیراندازی در مدرسه تگزاس ادامه دارد. به گفته یک گروه تحقیقاتی غیردولتی در آمریکا، در سال جاری حداقل ۲۴۰ حادثه تیراندازی‌های جمعی در آمریکا رخ داده است. «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا نیز از کنگره خواسته است تا حمل و خرید و فروش سلاح‌های تهاجمی را ممنوع کند، اما تاکنون چین موضوعی در کنگره مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است. یک نظرسنجی که یکشنبه منتشر شد نشان می‌دهد که ۶۲ درصد آمریکایی‌ها از ممنوعیت استفاده از تفنگ‌های نیمه خودکار در سراسر کشور حمایت می‌کنند.

منبع: مهر

رژیم صهیونیستی نشست فوق‌محرمانه تشکیل داد

کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که پس از عملیات موفقیت آمیز پهپادهای حزب الله، رژیم صهیونیستی، یک نشست فوق محرمانه با حضور مقام های امنیتی برگزار کرده است. در گزارش کانال ۱۳ آمده است: رژیم صهیونیستی سعی دارد عملیات حزب الله را تهدیدی جهانی جلوه دهد. این گزارش افزود که در این نشست فوق محرمانه که به ریاست کارین الهرار، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی برگزار شد، مقام‌های امنیتی و رسانه‌ای موساد، شورای امنیت داخلی و ارتش این رژیم نیز شرکت داشتند. در این گزارش به نقل از مقام‌های امنیتی آمده است که دراین نشست، نسبت به عدم هماهنگی در پاسخ به حزب الله از سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی انتقاد شدیدی شد. این شبکه صهیونیستی فاش کرد: در پی این اتفاق، دیروز دوشنبه، سران رژیم صهیونیستی با مقامات اروپایی ارتباط برقرار کردند و این پیام مخابره شد: ساکت نمانید، آسیب‌ها فقط به بخش انرژی محدود نمی‌شود. گفتنی است، چند روز پیش، حزب الله سه فروند پهپاد غیرمسلح در اندازه‌های مختلف را به منطقه مورد مناقشه در میدان نفتی کاریش برای انجام مأموریت شناسایی پرتاب کرد.

منبع: مهر

سلامت کنکور ۱۴۰۱ تایید شد

هیات‌ منتخب رئیس‌جمهور برای بررسی شبهات کنکور اعلام کرد که با اطمینان می‌گوییم حق هیچ داوطلبی در کنکور ۱۴۰۱ تضییع نشده است. هیات‌ منتخب رئیس‌جمهور برای بررسی شبهات کنکور، سلامت برگزاری تمام رشته‌های کنکور سراسری ۱۴۰۱ را تایید کرد. این هیات اعلام کرد با گروه محدودی که هنگام برگزاری آزمون قصد تقلب داشتند برخورد قاطع شده و با اطمینان می‌گوییم حق هیچ داوطلبی تضییع نشده است. پیش‌تر رئیس جمهور در جلسه هیات دولت گروهی را به ریاست مخبر، معاون اول رئیس جمهور مأمور تحقیق و بررسی دقیق درباره شبهات مطرح شده پیرامون کنکور ۱۴۰۱ کرده بود. تشکیل این هیات پس از آن بود که بعد از برگزاری آزمون گروه ریاضی، در برخی گروه‌های تلگرامی سؤالات کنکور سراسری منتشر شد. برخی افراد مدعی شدند کل سؤالات عمومی و اختصاصی کنکور تجربی امسال در ساعت ۹:۴۹ (چند دقیقه پس از توزیع دفترچه اختصاصی شماره ۲) روی یکی از کانال‌های تلگرامی قرار داده شد. ضمن اینکه در این فایل دفترچه اختصاصی شماره ۳ که هنوز در آن زمان توزیع نشده بود نیز وجود دارد! ادعاهایی که از سوی سازمان سنجش مورد تأیید قرار نگرفت. رئیس سازمان سنجش درباره لو رفتن سؤالات گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و هنر گفته بود آزمون‌های امسال یکی از بهترین آزمون‌های این سال‌ها بود و ۷۰ مورد تخلف در سر جلسه امتحان به کمک دستگاه‌های آشکارساز پیدا کردیم «عبدالرسول پورعباس» در ادامه گفت که نخستین عکسی که از جلسات بیرون آمد، ساعت ۱۳:۳۰ و عکس از یک صفحه دفترچه بود و در روز برگزاری آزمون هنر که کنترل‌ها کمی ضعیف‌تر بود ساعت ۱۲:۳۰ یک عکس منتشر شد. تایید کنکور امسال درحالی است که احمد نادری عضو هیات رئیسه مجلس چندی پیش گفته بود مجلس به زودی در نشست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با حضور مسئولان مربوطه به بررسی این گزارش‌ها خواهد پرداخت تا توضیحات تکمیلی را در این رابطه ارائه کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

هوای پایتخت به وضعیت ناسالم برگشت

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا هم اکنون شاخص آلودگی هوای پایتخت روی عدد ۱۱۰ یعنی بازه ناسالم قرار دارد. در ۲۴ ساعت گذشته نیز شاخص هوای پایتخت روی عدد ۱۲۳ و در بازه ناسالم قرار داشت. بر اساس این گزارش پایتخت از ابتدای سال تاکنون ۶۳ روز هوای قابل قبول، ۴ روز هوای ناسالم (برای تمام افراد)، ۳۵ روز هوای ناسالم (گروه‌های حساس)، دو روز هوای خطرناک و دو روز هوای پاک داشته است. این در حالی است که پایتخت‌نشینان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دو روز هوای پاک، ۹۳ روز هوای قابل قبول و ۱۲ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس را تجربه کرده بودند.

منبع: مهر

فرنگی‌کاران اوزان نخست ۵ مدال رنگارنگ گرفتند

رقابت‌های کشتی فرنگی جوانان قهرمانی آسیا از روز سه شنبه و با برگزاری مسابقات پنج وزن نخست در شهر منامه بحرین در حال برگزاری است که در پایان مسابقات پنج وزن نخست، آرش نگهداری در وزن ۵۵ کیلوگرم، ایمان محمدی در وزن ۶۳ کیلوگرم، فردین هدایتی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم به مدال طلا، مسعود کاووسی در وزن ۷۷ کیلوگرم به مدال نقره و علی عابدی درزی در وزن ۸۷ کیلوگرم به مدال برنز دست یافتند. در وزن ۵۵ کیلوگرم سید آرش نگهداری در دور اول با نتیجه ۹ بر صفر پورین از هند را مغلوب کرد. وی در دور دوم با نتیجه ۸ بر صفر مهند حسن از عراق را از پیش رو برداشت و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. نگهداری در این مرحله با نتیجه ۹ بر صفر مقابل یربول کمالیف از قزاقستان به برتری دست یافت و راهی دیدار فینال شد. وی در این دیدار مقابل کورمانبک ژاپاروف از قرقیزستان با نتیجه ۹ بر ۱ پیروز شد و به مدال طلا دست یافت. در وزن ۶۳ کیلوگرم ایمان محمدی در دور نخست با نتیجه ۸ بر صفر ساباز از قزاقستان را شکست داد. وی در دور بعد و در مرحله نیمه نهایی با نتیجه ۶ بر ۲ از سد حسین الدین اولیمبایف از ازبکستان گذشت و به دیدار فینال راه یافت. محمدی در این دیدار با نتیج ۱۲ بر ۴ رازاک بیشیکیف از قرقیزستان از از پیش رو برداشت و صاحب مدال طلا شد. در وزن ۷۷ کیلوگرم که با حضور ۷ کشتی گیر، در دو گروه ۴ و ۳ نفره و به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود، مسعود کاووسی در دور نخست با نتیجه ۵ بر صفر ساچین از هند را مغلوب کرد، در دوم دوم بعد با نتیجه ۸ بر ۱ عبدی باکیر مولدوگاریف از قرقیزستان را از پیش رو برداشت و در دور سوم با نتیجه ۹ بر صفر مقابل ریکو شیگنو از ژاپن به برتری رسید. کاووسی در مرحله نیمه نهایی با نتیجه ۲ بر ۱ از سد عمر ساتیف از قزاقستان گذشت و راهی دیدار فینال شد. وی در این دیدار مقابل سمندر بابانظراف از ازبکستان با نتیجه ۴ بر صفر و ضربه فنی مغلوب شد و به مدال نقره رسید. در وزن ۸۷ کیلوگرم علیرضا عابدی درزی در دور نخست مقابل ماکسات سایلاو از قزاقستان با نتیجه ۱۰ بر صفر مغلوب شد و با توجه به حضور حریفش در دیدار فینال، به دیدار رده بندی راه یافت. عابدی درزی در این دیدار با نتیجه ۵ بر ۳ ژنیش ژومابکوف از قرقیزستان را مغلوب کرد و به مدال برنز دست یافت. در وزن ۱۳۰ کیلوگرم که با حضور ۷ کشتی گیر، در دو گروه ۴ و ۳ نفره و به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود، فردین هدایتی در دو دیدار و با نتایج ۸ بر صفر و ۱۰ بر ۲ به ترتیب از سد تموربک نسیم اف از ازبکستان و پاروش از هند گذشت و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. وی در این مرحله با نتیجه ۹ بر صفر مقابل جون هو پارک از کره جنوبی به پیروزی رسید و راهی دیدار فینال شد. هدایتی در دیدار پایانی با نتیجه ۹ بر ۱ تیموربک نسیم اف از ابکستان را از پیش رو برداشت و به مدال طلا دست یافت. مسابقات اوزان ۶۰، ۶۷، ۷۲، ۸۲ و ۹۷ کیلوگرم امروز چهارشنبه برگزار می‌شود.

منبع: مهر

داروی جدید سرطان سینه کشف شد

یک داروی ژنی جدید همراه با هورمون درمانی توانایی بهبود میزان بقای زنان مبتلا به ناهنجاری ژنتیکی در سرطان را دارد. نتایج مطالعه جدید نشان داد که بیماران مبتلا به سرطان سینه متاستاتیک که داروی Capivasertib را دریافت کرده بودند، تقریباً دو برابر بیشتر از افرادی که تنها درمان استاندارد داشتند زنده ماندند. Capivasertib یک مهارکننده هدفمند اصلی پروتئین محرک سرطان AKT است که به عنوان PKB نیز شناخته می‌شود. این پروتئین یک گره کلیدی در یک شبکه سیگنال دهی است که در طیف وسیعی از سرطان‌ها غیرقابل تنظیم می‌شود و به روند پیشرفت بیماری کمک می‌کند. این مطالعه خاص، اثربخشی capivasertib را که فعالیت AKT را مهار می‌کند، مقایسه کرد و آن را با فولوسترانت، که یک درمان هورمونی است که پزشکان در حال حاضر از آن استفاده می‌کنند، ترکیب کرد. سرطان سینه متاستاتیک زمانی است که سلول‌های سرطانی از پستان به سایر قسمت‌های بدن پخش شده‌اند. این سرطان به عنوان سرطان سینه پیشرفته یا مرحله ۴ طبقه بندی می‌شود. سرطان سینه متاستاتیک پیشرفته‌ترین مرحله سرطان سینه است. سرطان سینه زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های غیرطبیعی سینه شروع به تقسیم غیرقابل کنترل می‌کنند. تومور، توده یا مجموعه‌ای از این سلول‌های غیر طبیعی است. متاستاز به سلول‌های سرطانی گفته می‌شود که به ناحیه جدیدی از بدن گسترش یافته‌اند. در سرطان سینه متاستاتیک، سلول‌ها ممکن است به استخوان‌ها، مغز، کبد و ریه‌ها گسترش یابند. نام سرطان بر اساس منشأ اولیه آن است زیرا سلول‌های سرطانی عامل آن هنوز سلول‌های سرطان سینه هستند. سرطان سینه که به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد هنوز سرطان سینه نامیده می‌شود. از آنجایی که میزان مرگ و میر در این مرحله بسیار بالا است، اهداف اصلی درمان سرطان سینه متاستاتیک این است که اطمینان حاصل شود که بیماران موارد زیر را داشته باشند:

• طولانی‌ترین بقای ممکن با این بیماری• کمترین عوارض جانبی ممکن از سرطان و درمان آن• بهترین و طولانی‌ترین کیفیت زندگی ممکن

کارشناسان بیان کرده‌اند برای بیمارانی که سرطان لاعلاج آنها تشخیص داده شده است، درمان هورمونی می‌تواند حداقل برای تضمین مدت زمان زنده ماندن طولانی‌تر بیماران مؤثر باشد. متخصصان، هورمون درمانی یا درمان غدد درون ریز را به عنوان یک درمان مؤثر برای بسیاری از تومورها تعریف می‌کنند که تست گیرنده‌های استروژن (ER) یا گیرنده‌های پروژسترون (PR) مثبت است. بر اساس نتایج گزارش شده تقریباً ۵۵ درصد از زنانی که تحت آزمایش بودند، می‌توان انتظار داشت که ۳۹ ماه پس از تجویز داروی Capivasertib زنده بمانند. این دارو در مقایسه با هر درمان دیگری تاکنون نتایج بهتری از خود نشان داده است.

منبع: مهر

ژنرال روسی درباره توطئه اوکراین هشدار داد

وزارت دفاع روسیه گفته است که نظامیان اوکراینی برای بدنام ساختن روسیه، تحرکات جدیدی را در دونتسک ایجاد کنند. منابع روسی در تازه‌ترین موضع گیری خود درباره تحولات اوکراین، این کشور را متهم به برنامه ریزی علیه روسیه با هدف متهم کردن مسکو کردند. در همین ارتباط نیز «ژنرال میخائیل میزینتسف»، رئیس مرکز ملی کنترل دفاعی فدراسیون روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که شبه نظامیان اوکراینی در حال آماده سازی یک اقدام تحریک آمیز با استفاده از مواد سمی در دونتسک هستند تا نیروهای مسلح روسیه را در آن مقصر بدانند. این مقام نظامی ارشد روسیه همچنین افزود: طبق اطلاعات موثق موجود، در بخش نیکولایفکا جمهوری خلق دونتسک، شبه نظامیان اوکراینی تشکیلات ملی گرا در حال تدارک یک تحریک با استفاده از مواد سمی هستند. پیش از این نیز بارها دولت روسیه به صورت رسمی به کشورهای غربی هشدار داده بود که اوکراین قصد دارد نیروهای مسلح روسیه را به حملات غیرمجاز به تأسیسات خطرناک شیمیایی متهم کند. همچنین پیشتر ژنرال میخائیل میزینتسف گفته بود: خبر و تبلیغات دروغین دیگری در آینده‌ای نزدیک توسط رسانه‌های غربی علیه روسیه مطرح خواهد شد که هدفش تشدید روسیه‌هراسی در بحبوحه بحران انرژی در اروپا است. وی تاکید کرد: این گونه اقدامات تحریک‌آمیز صحنه سازی شده در منطقه شمال و شرق اوکراین توسط کی‌یف تحت هدایت سرویس‌های ویژه انگلیس آماده می‌شود. از سوی دیگر، رئیس‌جمهور اوکراین هم پیشتر هشدار داده بود که ممکن است نیروهای روسیه در جنگ از سلاح شیمیایی استفاده کنند. ولودیمیر زلنسکی گفته بود: یکی از مقام‌های متجاوزان (روسیه) از بررسی استفاده از سلاح شیمیایی علیه مدافعان ماریوپل حرف زده است و ما آن را بسیار جدی می‌گیریم. این گونه اظهارات از سوی مقامات اوکراینی بیشتر به نظر می‌رسد با هدف افزایش فشارهای غرب بر مسکو صورت می‌گیرد.

منبع: مهر

تنها یوز باقی‌مانده از "ایران" ۲ ماهه شد

معاون محیط‌ زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست،همزمان با دو ماهه‌شدن توله‌یوز سوم از افزایش وزن و پایدارتر شدن وضعیت او خبر داد.۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ "ایران" و "فیروز" صاحب سه توله‌یوز شدند اما دو توله تلف شدند. اکنون توله‌یوز باقیمانده با گذر از مراحل حساس یکی پس از دیگری و طی‌کردن روند درمان دروضعیت نسبتا پایداری دو ماهه شد. حسن اکبری به آخرین وضعیت توله‌یوز سوم اشاره کرد و گفت: از زمانی که کنسروها و پیش‌غذاهای مخصوص را شروع کرده‌ایم، وضعیت توله یوز بسیار بهتر شده‌ است. در حال‌ حاضر به تدریج پیش‌غذاها جای خود را به گوشت مرغ داده‌اند. کارکرد دستگاه گوارش و کاهش وزن شدید و فاصله‌ای که با وزن استاندارد داشته کمی بهتر شده است و وضعیت پایدارتری نسبت به گذشته دارد. وی افزود: اختلاف با وزن استاندارد هنوز وجود دارد. بنابر گفته دکتر کالدول - دامپزشک یوزهای آفریقایی- هیچ شیر خشک مناسبی برای یوزپلنگ وجود ندارد، بدین جهت احتمال زنده ماندن توله‌یوز سوم را در بیشترین حالت ۶۰درصد می‌دانست اما بنابر پروتکل‌های ویژه توصیه شده، شیرخشک در رژیم غذایی توله‌یوز به حدی کم شده‌ بود که تنها بتواند زنده بماند و این موضوع باعث نصف شدن وزن او نسبت به وزن استاندارد شداکبری این‌موضوع را سخت‌ترین قسمت برای بقای توله‌یوز سوم دانست و اظهار کرد: توله‌ یوز با این روش زنده ماند و توانست بعد از آن مرحله خوردن کنسرو را نیز رد کند و به مرحله گوشتخواری برسد.

منبع: مهر

لهستان مقهور ایران شد

تیم ملی والیبال ایران در نهمین دیدار خود در لیگ ملت‌ها ۲۰۲۲ موفق به شکست لهستان میزبان برابر ۱۵ هزار تماشاگر حاضر در سالن شد. تیم ملی والیبال کشورمان در نهمین و اولین دیدار خود در هفته سوم رقابت‌های لیگ ملت‌ها والیبال، از ساعت ٢۲:٣٠ به مصاف تیم ملی بلغارستان رفت. ملی پوشان در هشتمین دیدار خود با نتیجه ٣ بر صفر از صد کانادایی‌ها گذشتند. تیم ملی والیبال کشورمان هفته سوم لیگ ملت‌ها را با ۳ تغییر آغاز کرد. محمدرضا موذن، اسماعیل مسافر و علی رمضانی در هفته دوم جای خود را به فاصل پژومان، ابوالفضل قلی‌پور و احسان دانش‌دوست دادند. ۱۴ بازیکن تیم ملی والیبال ایران: محمدطاهر وادی، فاضل پژومان، امین اسماعیل‌نژاد، بردیا سعادت، میلاد عبادی‌پور (کاپیتان)، امیرحسین اسفندیار، مرتضی شریفی، احسان دانش‌دوست، مهدی جلوه، امیررضا سرلک، محراب ملکی، امیرحسین توخته، محمدرضا حضرت‌پور، ابوالفضل قلی‌پورهدایت تیم ملی والیبال ایران را بهروز عطایی برعهده دارد. ۱۴ بازیکن تیم ملی والیبال لهستان: مارسین یانوش، یان فیرلی، بارتوش کورک (کاپیتان)، ووکاش کاچمارک، کارول بوترین، الکساندر شیفکا، کمیل سمنیوک، توماش فورنال، بارتوش بدنوژ، متئوش بینیک، کارول کلوس، یاکوب کوخانوفسکی، پاول زاتورسکی، یاکوب پوپیفچاکهدایت تیم ملی لهستان را نیکولا گربیچ برعهده دارد.بازی با امتیاز گیری ملی پوشان ایران آغاز شد و ۲ تیم از همان ابتدا پا به پای هم پیش رفتند. عملکرد خوب بازیکنان لهستان باعث شد تا از ملی پوشان ایران پیش بیفتند. لهستانی‌ها در روند بازی بعد از امتیاز ۷ اشتباهات کمی داشتند و نتیجه بازی را ۱۰ بر ۶ کردند تا عطایی مجبور شود درخواست وقت استراحت کند. بعد از وقت استراحت هم باز این لهستانی‌ها بودند که امتیازگیری کردند. اسماعیل نژاد سرویس خود را به تور زد تا وقت استراحت فنی ست اول با نتیجه ۱۲ بر ۸ به سود شاگردان گربیچ شد. در ادامه لهستانی‌ها اختلاف ۴ امتیازی را حفظ کردند تا در ست اول در آستانه پیروزی قرار بگیرند. شرایط به گونه‌ای در ست اول برای شاگردان عطایی پیش رفت که ست اول با نتیجه ۲۵ بر ۲۱ به سود لهستانی‌ها به پایان رسید.ست دوم برای ایران بسیار متفاوت بود و شاگردان عطایی از همان ابتدای ست دوم اختلاف امتیازی خوبی را ایجاد کردند، اما خیلی طول نکشید لهستانی‌ها نتیجه بازی را برابر کنند تا همه چیز باز هم مساوی شود. در ادامه باز هم ملی پوشان ایران خوش درخشیدند و با نتیجه ۱۲ بر ۱۰ استراحت فنی ست دوم به سود شاگردان عطایی شد. بعد از وقت استراحت فنی باز هم این ملی پوشان بودند که امتیازهای بعدی را کسب کردند تا اختلاف امتیازی ۲ تیم به عدد ۵ برسد. هوشیاری بازیکنان ایران امتیاز ایران را به ۱۷ رساند تا حاشیه امن برای ملی پوشان ایران ایجاد شود. کسب امتیاز بیستم برای ایران در ست دوم این کشور را به پیروزی نزدیک کرد، اما لهستانی‌ها به بازی برگشتند و اختلاف ۵ امتیازی را در امتیاز ۲۲ به تساوی کشاندند تا همه چی برابر شود. در ادامه ملی پوشان ایران بار دیگر امتیاز گیری کردند و ست دوم را با نتیجه ۲۵ بر ۲۳ به نام خود به پایان بردند.ست سوم با امتیاز گیری لهستانی بر روی تور آغاز شد و زدن سرویس به تور لهستانی‌ها امتیاز اول را به ایران داد. در ادامه شاگردان گربیچ کم اشتباه عمل‌ کردند و امتیازهای بعدی را کسب و اختلاف ۵ امتیازی ایجاد کردند. تا نتیجه بازی در ست سوم کار ۱۰ بر ۵ به سود لهستان شود. وقت استراحت فنی در ست سوم با نتیجه ۱۲ بر ۵ و با اختلاف ۷ امتیازی به نام لهستان ثبت شد. بعد از وقت استراحت فنی در ست سوم این شاگردان عطایی بودند که به بازی برگشتند و در امتیاز ۱۴ بازی را به تساوی کشیدند و در ادامه هم با یک بازی تماشایی از حریف پیش افتادند. کار زیبای بازیکنان ایران و اشتباه لهستانی‌ها شاگردان عطایی را در آستانه پیروزی قرار داد و در ادامه آبشار خوب اسماعیل نژاد امتیاز ۲۵ را برای ایران ثبت کرد تا ست سوم با نتیجه ۲۵ بر ۲۲ به سود ایران تمام شود.بلندقامتان ایران ست چهارم را هم با برتری آغاز کردند و اختلاف امتیازی را از همان ابتدای بازی ایجاد کردند و در ادامه روند بازی هم لهستانی‌ها خود را به ملی پوشان رساندند، اما شاگردان عطایی اجازه مساوی شدن نتیجه را ندادند و با نتیجه ۱۲ بر ۹ وقت استراحت فنی ست چهارم را به نام خود ثبت کردند. بعد از وقت استراحت فنی شاگردان عطایی برتری خود را حفظ کردند تا پیروزی برای ایران نزدیک باشد. لهستانی‌ها بار دیگر اختلاف را به حداقل رساندند، ولی هوشیاری بازیکنان ایران و زدن سرویس‌های دقیق از کاپیتان عبادی پور ایران را در ست چهارم در آستانه پیروزی قرار داد. تا این لحظه بازی با نتیجه ۲۱ بر ۱۸ به سود ایران در جریان است. در ادامه این بازیکنان لهستان بودند که به بازی برگشتند و بازی را در امتیاز ۲۳ به تساوی کشاندن تا امتیازهای پایانی برای هر ۲ تیم بسیار حساس دنبال شود. در نهایت لهستانی‌ها توانستند از اشتباه ملی پوشان ایران استفاده کنند و ست چهارم را با نتیجه ۲۷ بر ۲۵ از آن خود کند.ست پنجم که به ست مربیان معروف است با امتیاز گیری لهستانی‌ها آغاز شد. در ادامه ۲ تیم یک به یک امتیازها را تقسیم کردند. عملکرد خوب بازیکنان ایران باعث شد تا اختلاف ۳ امتیازی بین ایران و لهستان ایجاد شود. همین امر هم گربیچ را مجبور کرد تا در خواست وقت استراحت کند. بعد از وقت استراحت لهستان هم این شاگردان عطایی بودند که امتیازهای بعدی را کسب کردند تا نتیجه بازی ۱۰ بر ۲ به سود ایران باشد. پس از چند امتیاز بالاخره لهستانی‌ها توانستند امتیاز ۳ را برای خود روی تابلو مسابقات ثبت کنند. در جریان ست پنجم مهدی جلو احساس ناراحتی کرد و جای خود را به امیر رضا سرلک داد. لهستانی‌ها سرویس خود را به تور زدند تا ایران در آستانه پیروزی ست پنجم قرار بگیرد. ایران در ست پنجم با نتیجه ۱۵ بر ۶ پیروز شدند و توانستند در مجموع با نتیجه ۳ بر ۲ لهستان را از پیش رو بردارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عملیات پهپادی حزب الله ورق را برگرداند

روزنامه رای الیوم در گزارشی به عملیات پهپادی اخیر حزب الله لبنان بر فراز میدان گازی کاریش پرداخت و نوشت حزب الله معادلات جدیدی را رقم زده است. به نظر می‌رسد مقامات و همچنین شهرک نشینان صهیونیست در سردرگمی، دستپاچگی، پریشانی و وحشت شدیدی به سر می‌برند چرا که برای چهارمین روز است که رسانه‌های عبری و اسرائیلی، گزارش‌ها و تحلیل‌ها و اخبار مهم خود را به پهپادهای حزب الله اختصاص می‌دهند عملیاتی که در آن پهپادهای حزب الله روز شنبه گذشته از رادارهای ارتش اسرائیل به راحتی عبور و به طرف میدان گازی کاریش در منطقه مورد مناقشه تل آویو - بیروت حرکت کردند. ارتش رژیم صهیونیستی در ابتدای امر مدعی شد پهپادهای حزب الله را سرنگون کرده است و سخنگوی ارتش در بیانیه‌ای به این دستاورد مباهات می‌کرد. اما اندکی گذشت و روایت متفاوت شد و سخنگوی ارتش اذعان کرد نیروی هوایی اسرائیل با سختی‌های بسیار زیادی در تعقیب و رهگیری پهپادها مواجه است و مجبور شده است با استفاده از یک ناوچه جنگی پهپادهای متعلق به حزب الله را منهدم کند تا صداهای انتقاد و دیگر صداهایی که خواستار ادب کردن حزب الله و جلوگیری از تکرار اقدامات تحریک آمیز آن است بلند شود. ژنرال الی ماروم فرمانده پیشین نیروی دریایی اسرائیل در مقاله‌ای که روزنامه عبری «اسرائیل هیوم» آن را منتشر کرد در این باره نوشت: رهگیری پهپادهایی که حزب الله به سوی میدان گازی کاریش ارسال کرد با استفاده از موشک‌های باراک مستقر در عرشه کشتی‌های جنگی اسرائیل صورت گرفت و این عملیات رهگیری تاریخی است که در آن برای نخستین بار از موشک باراک به صورت عملی استفاده شد و موفقیت آمیز بودن و دقیق بودن آن مشخص شد. ژنرال ماروم فاش کرد در ارزیابی وضعیتی که نیروی دریایی دارد مشخص شد که کشتی‌های اسرائیلی از یک خلل و ضعفی در زمینه دفاعی در مقابل تهدیدات هوایی روزافزون رنج می‌برند به همین خاطر بود که توسعه موشک باراک ۸ به طور مشترک با نیروی دریایی هند در دستور کار قرار گرفت و این سامانه موشکی در سال‌های اخیر جنبه عملیاتی به خود گرفته است. وی افزود تهدیدهای حزب الله مبنی بر حمله به سکوهای گازی در میدان گازی کاریش و به تبع آن به بازی گرفتن قدرت اسرائیل در زمینه انرژی، نیروی دریایی این رژیم را در حالت آماده باش قرار داده است و کشتی اسرائیلی در عملیاتی موفق پهپاد را رهگیری کرده است. البته که این کافی نیست و کابینه اسرائیل باید به شدت و محکم به تلاش‌های حزب الله واکنش نشان دهد و اهدافی را که از آن در زمینه استفاده از مجموعه پهپادهای حزب الله وابسته به ایران استفاده می‌شود مورد حمله قرار دهد و البته حمله به این اهداف باید با مشارکت سامانه‌های دفاع هوایی و دفاع دریایی صورت گیرد. از سوی دیگر ژنرال عاموس یادلین رئیس سابق شعبه اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل (امان) اذعان کرد سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان سیطره و قدرت هوایی اسرائیل را به چالش می‌کشد و معادله جدیدی را وضع می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

امیرعبداللهیان خواستار آزادی فوری «حمید نوری» شد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران عصر سه‌شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با خانم «آن لینده» وزیر امور خارجه سوئد، آزادی فوری حمید نوری را که با اتهامات کاملاً بی‌اساس گروهک تروریستی منافقین در بازداشت به سر می‌برد، خواستار شد. امیرعبداللهیان با اشاره به سوابق طولانی روابط دو کشور اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به توسعه مناسبات با اروپا از جمله سوئد توجه دارد، هر دو طرف باید تلاش کنیم تا روابط دو کشور در زمینه‌های تجاری و اقتصادی بیش از گذشته شکوفا شود. به گزارش وب‌سایت وزارت امور خارجه ایران، حسین امیرعبداللهیان تصریح کرد: نقشه راه همکاری‌های دو کشور ترسیم شده است و با شما موافقم که باید برای اجرایی و عملیاتی شدن این برنامه اقدام جدی و مشترک صورت گیرد. وی همچنین بر لزوم توجه هر دو طرف بر رفع سوءتفاهمات و موضوعاتی که برای توسعه مناسبات دوجانبه مانع ایجاد کرده است، تأکید کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران بیان داشت، روابط دیرینه دو کشور نباید تحت تأثیر تبلیغات و اقدامات بی پایه و اساس یک گروهک تروریستی که سوابق جنایت‌های آن علیه ملت ایران بر همگان روشن است، قرار بگیرد. وزیر امور خارجه سوئد نیز در این گفتگوی تلفنی با اشاره به روابط تاریخی دو کشور ابراز کرد: روابط با جمهوری اسلامی ایران برای سوئد از ارزش بالایی برخوردار است و معتقدیم ایران نقش به‌سزایی در صلح و ثبات منطقه دارد. خانم آن لینده با اشاره به تلاش‌های گروهک منافقین برای تأثیرگذاری بر دادگاه آقای حمید نوری، شهروند ایرانی که به‌اتهامات بی‌اساس در سوئد مورد محاکمه قرار گرفته است، اظهار داشت، دولت و سیستم قضایی سوئد تحت تأثیر تبلیغات این گروه قرار نخواهد گرفت. شایان ذکر است که آقای حمید نوری شهروند ایرانی با شیادی گروهک منافقین، توسط نیروهای امنیتی سوئد بازداشت شده و تحت محاکمه قرار گرفته است.

منبع: تسنیم

اقتدار دریایی ایران اسرائیل را به وحشت انداخت

ادعای وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره حضور همزمان چهار فروند شناور نظامی جمهوری اسلامی ایران در دریای سرخ بازتاب خاصی در رسانه‌های این رژیم پیدا کرده است.رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همچون واللا نیوز و هاآرتص به‌نقل از بنی گانتس وزیر جنگ این رژیم که در یک میزگرد در آتن پایتخت یونان سخنرانی می‌کرد، نوشتند، چهار فروند کشتی نظامی ایرانی در دریای سرخ رصد شده‌اند. به‌زعم وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، حضور شناورهای ایرانی بیانگر اقدام ایران در توسعه عملیات خود در بخش دریایی است. گانتس با ابراز وحشت از قدرت‌نمایی ایران در دریای سرخ و بیخ گوش صهیونیست‌ها گفت، ایران در حال انجام گشت‌زنی‌های غیرعادی در دریای سرخ است و حضور نظامی ایران در این دریا طی ماه‌های اخیر در یک دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.

منبع: تسنیم

قیمت برق در اروپا باز هم رکورد زد

افزایش قیمت گاز در اروپا به خاطر کاهش عرضه روسیه و تعطیلی موقت نیروگاه‌های هسته‌ای فرانسه، باعث شده قیمت برق در این قاره به بالاترین رقم برسد. بالا رفتن قیمت گاز طبیعی در بحبوحه بی‌ثباتی عرضه روسیه باعث شده قیمت برق در اروپا به رکورد جدیدی دست یابد. برق آلمان برای تحویل در سال آینده میلادی که شاخص قیمت برق اروپا را تعیین می‌کند، ۳۲۵ یورو (۳۳۴ دلار) در هر مگاوات ساعت در روز دوشنبه معامله شد و رکورد ماه دسامبر را پشت سر گذاشت. شاخص قیمت برق اروپا در همین ماه در سال گذشته میلادی برابر با ۸۱ یورو (۸۳ دلار) در هر مگاوات ساعت بود. قیمت برق در فرانسه از آغاز سال جاری میلادی دو برابر شده و به ۳۶۶ یورو (۳۷۷ دلار) در هر مگاوات ساعت رسیده‌است. قیمت برق تحت تاثیر قیمت گاز طبیعی قرار دارد که از آن برای تولید برق استفاده می‌شود. قیمت گاز در اروپا در روز سه‌شنبه برای اولین‌بار از ماه مارس از ۱۸۰۰ دلار در هر هزار مترمکعب گذشت. یکی از دلایل این افزایش قیمت را می‌توان اعتصاب کارگران نفت و گاز در نروژ دانست که تولید این کشور را تحت تاثیر قرار می‌داد شرایط تولید برق به‌خاطر مشکلات مربوط به تعمیرات و نگهداری در بسیاری از نیروگاه‌های هسته‌ای فرانسه بدتر شده‌است. به‌این‌ترتیب کشورهای همسایه مجبورند گاز طبیعی بیشتری را برای تولید برق بسوزانند. همچنین خط لوله گاز نورد استریم ۱ بین روسیه و آلمان هفته آینده برای دوره تعمیرات و نگهداری بسته می‌شود. مسکو در ماه گذشته ۶۰ درصد از عرضه گاز از این خط لوله را به‌خاطر مشکلات فنی مربوط به تحریم‌های غربی کاهش داد. اما بسیاری از کشورهای اروپایی نگرانند جریان گاز پس‌از اتمام این دوره تعمیرات هم برقرار نشود.

منبع: تسنیم

نفت برنت سقوط کرد

قیمت نفت پس‌از سقوط ناگهانی در روز سه‌شنبه امروز کمی بالا رفته است. سرمایه‌گذاران با وجود نگرانی در مورد رکود اقتصادی، دوباره تمرکز خود را بر کمبود عرضه گذاشته‌اند. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال پس‌از سقوط ۹.۵درصدی در روز گذشته، امروز ۷۷ سنت معادل ۰.۷۵ درصد افزایش یافته و به ۱۰۳ دلار و ۵۴ سنت رسیده است. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم برای اولین‌بار از اواخر آوریل به زیر ۱۰۰ دلار سقوط کرد و ۹۹ دلار و ۷۳ سنت معامله می‌شود. محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در روز سه‌شنبه با تأکید بر این‌که صنعت نفت سال‌هاست با کمبود سرمایه‌گذاری مواجه است گفت کمبود عرضه نفت را می‌توان با عرضه نفت ایران و ونزوئلا جبران کرددیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه هم هشدار داده است پیشنهاد ژاپن برای تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه و پایین آوردن آن تا نصف سطح قیمت فعلی باعث کمبود بیشتر نفت در بازار می‌شود و قیمت آن را به ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار در هر بشکه می‌رساند. از طرف دیگر، دولت نروژ در روز سه‌شنبه برای پایان دادن به اعتصاب در بخش نفت که تولید نفت و گاز این کشور را پایین آورده بود مداخله کرد و به این بن‌بست که می‌توانست بحران انرژی در اروپا را تشدید کند پایان داد. لابی کارفرمایان صنعت نفت و گاز نروژ اعلام کرد این اعتصاب تا روز شنبه ۱۱۱۷۰۰۰ بشکه از صادرات معادل‌های نفتی را کم می‌کرد که معادل ۵۶ درصد از صادرات روزانه گاز می‌شود. ۳۴۱۰۰۰ بشکه از تولید نفت این کشور هم کم می‌شد. نگرانی در مورد رکود اقتصادی هنوز هم بازار را فراگرفته است، پیش‌بینی می‌شود بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی کوچک شده باشد، این دومین فصل پیاپی رکود اقتصاد در آمریکا خواهد بود.

منبع: تسنیم

جانسون جایگزین وزیران مستعفی را تعیین کرد

ساعاتی پس از اعلام استعفای دو وزیر خزانه‌داری و بهداشت انگلیس و بالا رفتن گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال فروپاشی کابینه جانسون، نخست‌وزیر این کشور در اقدامی شتابزده، جایگزین وزیران مستعفی را تعیین و معرفی کرد.چند ساعتی از اعلام استعفای «ساجید جاوید» وزیر بهداشت و «ریشی سوناک» وزیر خزانه‌داری انگلیس نگذشته بود که بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس وزرای جدید بهداشت و خزانه‌داری را معرفی کرد تا بدین ترتیب هرچه سریعتر کابینه‌ بحران‌زده خود را که برای لحظاتی در معرض فروپاشی قرار گرفته است، نجات دهد. اسکای نیوز گزارش داد که جانسون «استیو بارکلی» رئیس دفتر خود را به‌عنوان وزیر بهداشت و جایگزین ساجید جاوید معرفی کرد. نخست‌وزیر انگلیس همزمان همچنین «ناظم الزهاوی» را که اصالت عراقی دارد، به‌جای ریشی سوناک به‌عنوان وزیر جدید دارایی و خزانه‌داری انگلیس معرفی کرد.الزهاوی در عراق از یک خانواده کُرد به دنیا آمد که در کودکی به انگلیس مهاجرت کردند و بعدها صاحب یک شغل تجاری پردرآمد شد. روز سه‌شنبه ریشی سوناک وزیر دارایی و خزانه‌داری انگلیس و ساجید جاوید وزیر بهداشت، به‌دلیل بی‌اعتمادی به جانسون و مخالفت با سبک مدیریت او، استعفای خود را اعلام کردند.

منبع: تسنیم

زابل رکوردار سریع ترین وزش باد در کشور شد

صبح روز گذشته طوفانی با سرعت ۱۱۹ کیلومتر در ساعت شمال استان را در نوردید و موجب تعطیلی ادارات ۵ شهرستان شمالی استان شد. امروز هم ساعت کاری ادارات این حوزه از ساعت ۱۰ صبح اعلام شد.

منبع: شبکه خبر

کشف پیکر شهید باکری تکذیب شد

روابط عمومی کمیته جست و جوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح، کشف پیکر شهید مهدی باکری را تکذیب کرد.روابط عمومی کمیته جست و جوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: به تازگی شایعاتی درباره کشف پیکر شهید مهدی باکری مطرح شده است، که براساس اعلام این کمیته، این خبر تکذیب می شود. شهید مهدی باکری از فرماندهان سپاه پاسداران و فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا در جنگ تحمیلی بود که در عملیات بدر به شهادت رسید اما قایقی که حامل پیکر او بود هدف اصابت شلیک مستقیم آر پی جی نیروهای بعث قرار گرفت.

منبع: شبکه خبر

ایتالیا حالت فوق العاده اعلام کرد

دولت ایتالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد هیئت وزیران برقراری وضعیت اضطراری را به دلیل خشکسالی در پنج منطقه امیلیا رومانیا، فریولی -ونتزیا -جولیا، لمباردی، ونتو و پیه مونته تا ۳۱ دسامبر تصویب کرد.ایتالیا روز دوشنبه در پنج منطقه شمال این کشور حالت فوق العاده اعلام کرد و از اختصاص ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو برای مقابله با خشکسالی که از چند هفته پیش با شدت تمام منطقه طبیعی دره پو را تحت تأثیر قرار داده است، خبر داد. دولت ایتالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد هیئت وزیران برقراری وضعیت اضطراری را در پنج منطقه امیلیا رومانیا، فریولی -ونتزیا -جولیا، لمباردی، ونتو و پیه مونته تا ۳۱ دسامبر تصویب کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه از رم، شبه جزیره ایتالیا با موج غیرعادی زودهنگام گرما همراه با فقدان بارش به ویژه در دشت کشاورزی پو (دره پو) که با بدترین خشکسالی ۷۰ سال گذشته دست و پنجه نرم می‌کند، مواجه است. هدف از اعلام وضعیت اضطراری اختصاص «ابزار و اختیارات فوق العاده» برای اطمینان از اجرای مداخلات فوری لازم جهت تضمین امنیت عمومی، مرمت آسیب به اموال عمومی و خصوصی و شرایط عادی زندگی است. بنا بر اعلام بزرگترین اتحادیه کشاورزی ایتالیا موسوم به کولدیرتی، خشکسالی بیش از ۳۰ درصد تولید کشاورزی ملی و نیمی از دام پروری را در دره پو تهدید می‌کند. آب دریاچه‌های ماجیوره و گاردا نیز به سطوحی پایین‌تر از سطح معمول برای این دوره از سال رسیده و در جنوب نیز سطح آب رودخانه تیبر که از رم می‌گذرد، پایین آمده است. دره پو بزرگترین مخزن آب ایتالیا را دارد که بخش اعظم آن توسط کشاورزان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در چند روز اخیر، چند منطقه تدابیر محدود کننده‌ای اعلام کردند: ورونا، شهری با ۲۵۰ هزار نفر جمعیت استفاده از آب آشامیدنی را سهمیه بندی کرد و میلان تصمیم گرفت فواره‌های تزیینی را ببندد. از دیگر پیامدهای خشکسالی است این است که تولید انرژی برق آبی در ایتالیا به شدت کاهش یافته است در حالی که تأسیسات برق آبی این کشور که بیشترشان در رشته کوه‌های شمال ایتالیا واقع است، نزدیک به ۲۰ درصد انرژی این کشور را تولید می‌کنند. اعلام وضعیت اضطراری در این پنج منطقه یک روز پس از جان باختن دست کم هفت نفر به علت ریزش یخچالی طبیعی در آلپ ایتالیا صورت می‌گیرد. ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا گفت که این اتفاق بی تردید با تغییرات آب و هوایی مرتبط است.

منبع: شبکه خبر

دولت جانسون در لبه پرتگاه فروپاشی قرار گرفت

کایر استارمر با اشاره به استعفاهای زنجیره‌ای در کابینه نخست وزیر انگلیس گفت: دولت بوریس جانسون در حال فروپاشی است.از لندن، کایر استارمر رهبر حزب کارگر انگلیس با اشاره به استعفاهای زنجیره‌ای در کابینه نخست وزیر انگلیس گفت: دولت بوریس جانسون در حال فروپاشی است. استعفای ۱۰ عضو کابینه واکنش‌های گسترده‌ای در میان احزاب عمده انگلیس داشت، رهبر حزب کارگر اصلی‌ترین رقیب حزب حاکم (محافظه کار) ضمن توصیف کردن شرایط جاری دولت به فروپاشی افزود: وقتی بوریس جانسون رهبر حزب محافظه کار دروغ گفت و اعضای کابینه از او حمایت کردند در واقع خود را فدای او کردند. کایر استارمر که بارها در برابر جانسون در پارلمان انگلیس استعفای او را خواستار شده بود افزود: دولت محافظه کاران فاسد است و باید از صدر تا ذیل تغییر کند. اد دیوی رهبر حزب لیبرال دموکرات چهارمین حزب بزرگ انگلیس که حزبش در انتخابات اخیر شوراها توانست پیروزی‌های چشمگیری بدست اورد هم در واکنش به استعفاهای زنجیره‌ای در کابینه جانسون گفت: کابینه‌ای که بر اساس دروغ بنا شده باشد باید هم فرو بپاشد. پیش‌تر نیز نیکولا استورجن رهبر حزب ملی اسکاتلند که سومین حزب بزرگ در انگلیس است گفت: پایان دوران نخست وزیری جانسون نزدیک شده است. شمار استعفاهای زنجیره‌ای در کابینه بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس به ۱۰ نفر رسید و ضربه کاری بر پیکر دولت جانسون وارد کرد. پس از استعفای ریشی سوناک وزیر خزانه داری و ساجد جاوید وزیر بهداشت و درمان انگلیس که دو وزارتخانه کلیدی و مهم را در دست داشتند و جزو وفادارترین اعضای کابینه به او محسوب می‌شدند هشت عضو دیگر کابینه نیز در اعتراض به عملکرد جانسون از سمت خود کناره گیری کردند. بوریس جانسون ضمن ابراز تاسف از استعفاهای اعضای کابینه، بلافاصله تلاش کرد جایگزین افراد مستعفی را منصوب کند تا شاید احساس فروپاشی کمتری نسبت به دولتش ایجاد شود. این در حالی است که احتمال می‌رود استعفاهای دیگری نیز در راه باشد و شمار بیشتری از اعضای کابینه دولت جانسون خود را از آن جدا کنند. ریشی سوناک وزیر خزانه داری و ساجد جاوید وزیر بهداشت و درمان انگلیس در تصمیمی غیرمنتظره به گفته رسانه‌های این کشور استعفا دادند. وزارت خزانه داری انگلیس که کلیدی‌ترین وزارتخانه این کشور است با استعفای ریشی سوناک سکاندار خود را از دست داده است. ریشی سوناک که یکی از همراه‌ترین عناصر دولت با جانسون توصیف می‌شود پس از استعفا گفت: مردم به حق انتظار دارند که دولت به درستی، شایستگی و جدیت اداره شود. وی افزود: من می‌دانم این ممکن است آخرین شغل وزارتی ام باشد، اما معتقدم این معیارها ارزش مبارزه را دارد و به همین علت استعفا داده ام. استعفای وزیر خزانه داری انگلیس در شرایطی که این کشور با کم سابقه‌ترین کاهش رشد اقتصادی و نیز بالاترین نرخ تورم در بیش از چهل سال اخیر مواجه شده است به عقیده شماری از کارشناسان بر روی ارزش پول ملی و بازار سهام انگلیس اثر مخرب خواهد گذاشت. ساجد جاوید وزیر بهداشت و درمان انگلیس نیز پس از استعفا در توئیتی نوشت: "این یک افتخار بود که از من خواسته شد در چنین زمان حساسی برای کشورمان به عنوان وزیر بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی خدمت کنم. خدمت در این نقش افتخار بزرگی بوده است، اما متاسفم که دیگر نمی‌توانم با وجدان خوب ادامه دهم." وزیر بهداشت انگلیس افزود: ما (حزب محافظه کار) شاید همیشه محبوب نبوده‌ایم، اما صلاحیت عمل در راستای منافع ملی را داشته‌ایم، متأسفانه در شرایط کنونی، افکار عمومی به این نتیجه می‌رسند که ما اکنون هیچکدام از این دو نیستیم. به نظر می‌رسد روند برکناری جانسون فرا رسیده است و احتمالا استعفاهای دیگری نیز در راه باشد. افزایش خطاهای بوریس جانسون و نارضایتی‌های گسترده از عمکرد دولت موجب نگرانی اعضای حزب حاکم محافظه کار شده است. اعضای ارشد و نمایندگان مجلس از حزب حاکم محافظه کار، نگرانند با تداوم این روند نمایندگان حزب محافظه کار در انتخابات آینده کرسی‌های خود را از دست بدهندپس از استعفای ریشی سوناک وزیر خزانه داری و ساجد جاوید وزیر بهداشت و درمان انگلیس شش عضو دیگر کابینه در جایگاه‌های حزبی و معاون وزیر استعفا کردند و به همکاری خود با دولت جانسون پایان دادند. همزمان لیز تراس وزیر خارجه، بن والاس وزیر دفاع، پریتی پتل وزیر کشور و ناظم زهاوی وزیر اموزش و پرورش انگلیس به همراه شمار دیگری از اعضای ارشد حزب حاکم محافظه کار و اعضای کابینه، بر پشتیبانی خود از دولت جانسون تاکید کردند. نیکولا استورجن رهبر حزب ملی اسکاتلند در واکنش به استعفای شماری از اعضای کابینه دولت انگلیس گفت: پایان دوران نخست وزیری جانسون نزدیک شده است.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha