دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
زهره برقعی

حوزه / مدیر جامعة الزهرا(س) با بیان اینکه خودارزیابی از مسیر طی شده حوزه‌های علمیه، امری ضروری است، گفت: گستره مأموریت حوزه، ملی نیست، بلکه فراتر از ملی و حتی منطقه‌ای است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، سید زهرا برقعی مدیر جامعة الزهرا (س) امروز در آیین مشترک آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه الزهرا(س) که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، اظهار داشت: در تاریخ انقلاب اسلامی شاهد پویایی، کنشگری و اثر بخشی بانوان در عرصه‌های مختلف فرهنگی و علمی بوده‌ایم.

وی ادامه داد: برای ایجاد تمدن نوین اسلامی و لبیک به فرمایش‌های امامین انقلاب، به حضور موثر بانوان متدین و متعهد برای شکل‌گیری خانواده‌های متمدن اسلامی و ترویج سبک زندگی اسلامی و نیز حضور در مجامع علمی، اجتهادی و مناصب مدیریتی نیاز داریم که ان‌شاءالله این مهم را با قوّت روزافزون و انگیزه و امید بیشتر دنبال خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه خودارزیابی از مسیر طی شده حوزه‌های علمیه، امری ضروری است، تصریح کرد: گستره مأموریت حوزه، ملی نیست، بلکه فراتر از ملی و حتی منطقه‌ای است، امروز رسالت و مأموریت حوزه‌های علمیه تشیع، یک رسالت کاملاً جهانی و بین‌الملل است، اما ما چه مقدار از اسناد بالادستی و فرمایش‌های امامین انقلاب را در زمینه چشم انداز و رسالت حوزه محقق کرده‌ایم؟

مدیر جامعة الزهرا(س) گفت: ما باید برنامه جامع و مدل عملیاتی و نیز لایه‌های نظری، علمی-کاربردی را میدانی بررسی کنیمف مرتب خودارزیابی و ارزشیابی داشته باشیم، گاهی به نظر می‌رسد ناخواسته اولویت‌هایمان در حال تغییر است یا برخی اولویت‌های مهم منزوی شده‌اند، ما باید نقاط ضعف را دقیق ببینیم و با جدیت بیشتر به دنبال نور باشیم.

وی تصریح کرد: ما با برنامه راهبردی و عملیاتی جامع، به روز کردن نیروی انسانی موجود و ارتقای نیروی‌های قبل، ایجاد سرمایه انسانی خلاق و کارآمد، اتخاذ روش‌های جدید با حفظ اصالت و سنت مطلوب حوزه‌ها، دادن هویت و اعتباربخشی صحیح به طلاب و حوزه می‌توانیم کارهای اثربخش و ماندگار داشته باشیم.

وی خطاب به مدیران و راهبران حوزوی، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در ۱۴ خرداد سال جاری در بخشی از فرمایشات خود خطاب به مسئولان، بر زندگی در مدرسه اراده و مسیر درست تأکید داشتند و به فرموده حضرت امام(ره)   اشاره داشتند که: «کارنامه شما در گرو تلاش و مجاهدت شما است»، هر چه تلاش کنید، هر چه مجاهدت کنید، محصولش را جمع خواهید کرد.

وی اظهار کرد: امروز انتخاب راه درست، جزم کردن اراده برای حرکت در این مسیر، مقاومت داشتن در طی این مسیر و برنامه‌ریزی عملیاتیِ صحیح از طرف مسئولان حوزه، بیش از پیش ضرورت دارد.

برقعی بیان کرد: طبق فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب، ایمان هم در انتخاب مسیر درست زندگی و هم در جزم شدن اراده‌ها و هم افزایش مقاومت در برابر دشمن، نقشی مهم و اساسی دارد، البته مبتنی بر همین ایمان است که می‌توان کنشگران و طلاب کنشگر را در مسیر «قیام لله» به عنوان شاخصِ «عمل صالح» به حرکت در آورد.

وی توصیه کرد: معاونان حوزه باید انگیزه‌بخشی و زمینه‌سازی کنند و با کمک مسئولان و همیاران بخش‌های مختلف، فرآیند تحصیل طلاب را به گونه‌ای برنامه‌ریزی و اجرا کنند که «نقشه راه طلبه»، «نقشه راه اساتید» و فرآیندهای عملیاتی و اجرایی روشن باشد.

مدیر جامعة الزهرا(س) تأکید کرد: باید به گونه‌ای فرایند قبل جذب تا فارغ‌التحصیلی طلاب را مدیریت کنیم که حکمت و عقلانیت طلاب را در کنار معنویت و به توازنِ هم رشد دهیم، طلبه‌ای تربیت کنیم که امیدوار باشد و بانشاط و حال خوب، ایام تحصیل خود را طی کند و سپس نشاط و اثربخشی حیات طیبه را با علم و عمل خود در اجتماع نشر دهد.

وی اضافه کرد: طلبه‌ای تربیت کنید که معنوی باشد و روح لطیف را در کنار عقل و منطق و تدبیر تقویت کند، طلبه‌ای که جامع‌نگر باشد و قدرت تجمیع بین وظایف و رسالت دخترانه، خواهرانه، همسرانه و مادرانه و در عین حال تحصیل، تبلیغ، تحقیق، تدریس و غیره را سدر مسیر تحصیل کسب کند.

مدیر جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه ما باید از ظرفیت طلاب خوش فکر، فرزانه، خوش بیان، متدین و هوشمند در مسیر برنامه‌ها و اجرا استفاده کنیم، گفت: استفاده از ظرفیت‌های مختلف خود طلاب در گذشته، بسیار پررنگ بوده و لازم است این مبحث و استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها و استعدادهای طلاب را از ابتدای ورودشان، جانی دوباره دهیم و روحیه امید، توانایی و قدرشناسی را در طلاب تقویت کنیم.

وی افزود: همه باید با فهم و اراده و استقامت در مسیر تحول حوزه و احیای تمدن نوین اسلامی و احیای اثربخشی حوزه‌های علمیه طبق فرمایشات مقام معظم رهبری اقدام کنند، ما باید ابتدا با روش‌های آینده‌نگرانه و نیز آینده‌پژوهی و حتی استفاده از اقدام پژوهی، نیازها را پیش‌بینی کنیم، سپس سناریونویسی مناسب برای اقدام مناسب با پیش‌بینی داشته باشیم.

مدیر جامعه الزهرا(س) ادامه داد: طلاب ما نیاز به هویت بخشی دارند، لازم است هویت و رسالت طلبگی را با روش‌های نوین برای آنان متذکر شویم، فرآیند تحصیل طلاب به گونه‌ای در کلاس راهبری شود که علاوه بر کسب مطالب علمی و تخصصی در هر رشته، زیربنای ذهن، روح، اندیشه، برنامه، علم و عمل آنان، خدا، حق طلبی و رضای خدا باشد.

برقعی خطاب به اساتید حوزه، توصیه کرد: اساتید باید روش‌های نوین تدریس و تکنیک‌های مختلف آموزش پژوهش‌محور را جدی بگیرند، فارغ از برنامه‌ریزی سازمانی با عزم راسخ به دنبال پویا شدن روش‌های تدریس و به سازی آن باشند.

وی با تاکید بر اینکه بانوان طلبه باید در بین طیف‌های مختلف مردم و اجتماع بتوانند اثربخش و کارآمد حاضر شوند و مهم‌ترین رکن این تربیت، اساتید هستند، گفت: با تأسی به فرمایش رهبر معظم انقلاب، طلبه‌ای باید تربیت کنیم که صرفاً طلبه دیروز و امروز نباشند، بلکه طلبه‌ای باشند که همچون امام خمینی(ره) برای زمان‌های مختلف و مسائل مختلف با نگاه جامع‌نگری و عمیق‌نگری تربیت شوند و با مطالعه آینده‌نگرانه، خود را برای آینده این کشور طبق نیازها آماده کنند تا تحول‌آفرین و شتاب‌دهنده و کمک‌کننده به خانواده خود، دین و میهن باشند.

برقعی بیان کرد: رسالت شما اساتید بزرگوار، رسالتی بسیار بزرگ است و مسلما عنایت ویژه خواهید کرد و با بهره‌مندی از روش‌های نوین و استفاده از مزایای روش‌های سنتی و میراث حوزه، زمینه‌ساز تربیت طلابی با تراز بانوی تمدن ساز خواهید بود.

وی عنوان کرد: لازمه حرکت از انقلاب اسلامی به سوی جامعه و تمدن اسلامی، وجود کنشگرانی است که در مسیر قیام لله حرکت می‌کنند، در این میان نقش اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه بسیار برجسته است.

وی اظهار کرد: جامعه اگر به سمت خمودگی و بی‌تحرکی گرایش پیدا کند و نسبت به مسایل، مشکلات و ناهنجاری‌ها بی‌تفاوت شود، حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی رخ نخواهد داد، بنابراین باید همواره به دنبال کنشگران و جامعه‌ای پویا بود، چرا که کنشگران و جامعه‌ای که در مسیر رشد و پیشرفت حرکت می‌کنند، از مبارزه در راه حق، عدل و معنویت خسته نمی‌شوند.

۶۲/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha