دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1048757
۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۳
آیت الله نوری همدانی

حوزه/ بدون شک امروز آیت الله العظمی نوری همدانی شاگرد اغوش علمی و اخلاقی اساطین و اساتید بزرگ منقول و معقول همانند آیت العظمی بروجردی و امام خمینی و علامه طباطبایی (اعلی الله درجاتهم ) یکی از محبوب ترین و با نفوذ ترین شخصیت های شیعه و جهان اسلام است که در نوع زعامت خود یک مکتب به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین غلامعباس هاشمی همدانی از شاگردان حضرت آیت الله نوری همدانی در دلنوشته ای خطاب به این مرجع تقلید اینگونه نوشته است:

خبر کسالت مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی «مدظله العالی» حوزویان و متدینین و علاقه مندان به ساحت مرجعیت را دست به دعا نمود. هر کسی به تناسب شناخت و ارتباط خود، از طلاب و اساتید حوزه و علما تا مراجع عظام «ادام الله ظلهم» و رهبر معظم انقلاب «مد ظله العالی» هر یک به نوعی ابراز عواطف نموده و عافیت این مرجع تقلید جهان تشیع را مسالت نمودند.

نگارنده این سطور کوتاه نیز از آنجا که با قلم همراهی دارد و در این راه، همواره مورد تشویق استاد خود بوده و از اشارات و بشارات سودمندشان بهره ها برده است جهت همراهی با انبوه ارادتمندان و پاسخ به عواطف خویش سطوری را برای این وجود شریف می نگارد.

شانزده سال است که توفیق شرکت در جلسات خصوصی ایشان در روز های جمعه برایم حاصل است. پیاپی نکات آموزنده آموخته ام و تجربیات ارزنده اندوخته ام. از نکات عالمانه دلپذیر تا رموز و اسرار مهم تعلیم و تحقیق و تبلیغ تا تأثر در حوزه سلامت از استادی که بیش از پنجاه سال ورزش او ترک نشده و در ۹۷سالگی از نشاط و تعادلی عالی برخوردار است و معتقد است کسی که قدر سلامت خویش نداند مشکل است قدر سلامت دیگران را بداند.

مهم ترین بعد شخصیت استاد فرزانه، که عاشقانه من را به محضرش می کشاند ابعاد وسیع علمی در حوزه های گوناگون است. با اینکه آثار گوناگون قلمی مرجع عالیقدر برای همگان در دسترس است ولی در جلسات خصوصی، سخنانی جدید و گاهی از نوع اسرار سینه به سینه از اساتیدشان و صاحبان اسرار و آثار بیان می کنند و دریچه ای نو به سوی معرفت را به روی حاضران می گشایند. به ویژه در موضوعات پر چالش، نظریاتی محکم و با مطالعه مطرح می شود. معظم بیانات خصوصی و حتی آثار علمی و تالیفات معظّم له نیز منعطف به موضوعات پر چالش دینی و اجتماعی است.

استفاده از نصایح و ارشادات این مرجع بصیر، اختصاص به جلسات خصوصی ندارد بلکه صرف وقت کافی جهت ارشاد نهادها و گروه های علمی حوزوی و دانشگاهی و اجتماعی از سراسر کشور، گواهی روشن بر این حقیقت است که خیل عظیمی از وجود با برکت ایشان استفاضه می کنند. بهره مندی از اندیشه های بلند مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی ویژه ایران نیست، مرجع کهن سال با نشاط، ساکن قم است ولی با سراسر جهان مرتبط است؛ گروه ها و شخصیت های مذهبی و فرهنگی کشورهای مختلف را با گرمی به حضور می پذیرد و در صورت فقد موانع، خود با تحمل زحمات، با هدف تقویت تشیع به کشور های مختلف سفر می کنند و وضع و حال شیعیان را از نزدیک بررسی کرده و به موسسات و مراکز شیعی و اسلامی سرکشی می کنند.

بدون شک از این جهت آیت الله العظمی نوری همدانی فقیه یگانه دوران است. مرجعی که کشور به کشور با هدف تقویت شیعه سفر می کند. دیگر رهبران مذهبی جهان از جمله فقیهان الازهر و پاپ در دهه های اخیر انجام می دهند، چنانکه سفر پاپ به عراق در همین راستا بود او دنبال تقویت اقلیت محض مسیحیت در حال افول به عراق آمد و موفق بازگشت؛ ولی آیت الله العظمی نوری همدانی، به تازگی سفرها را در جهت اهداف بلند آغاز نکرده بلکه پنجاه سال است که در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی از اروپا و آسیا و شبه قاره به ویژه از آغاز انقلاب اسلامی و نمایندگی ایشان از حضرت امام خمینی رضوان الله علیه در اروپا و شبه قاره رد پای مجاهدات این مرد بزرگ را در تقویت شیعیان جهان می توان دید.

در اندیشه استاد عالیقدر دو دغدغه بیشتر ظهور دارد؛ تقویت تشیع و مبانی فکری آن و حفظ نظام اسلامی. از همین روی در ۹۷ سالگی تمام کسانی را که در خدمت دین و نظام اسلامی هستند را با آغوش گرم می پذیرند و با صاحب منصبان بزرگ و طلاب معمولی در یک اتاق جلسه می گذارند. از نخبگان و افراد مستعد حمایت می کنند. با این که منطق حاکم، ترویج مراجع توسط نخبگان است، ایشان با کرامت و بزرگواری خود سعی در ترویج و معرفی نخبگان دارند.

از سال های درخشنده عمر آیت الله العظمی نوری همدانی، سال های قیام و استقامت است، سال های مجاهدت در صف اول یاران رهبر نهضت اسلامی، سال هایی که مجاهدان بزرگ، چون شهاب ثاقبی در دفع شیاطین جهل و طاغوت، از آسمان معجزات امام خمینی کبیر باریدند.

در آن سال های تاریخ‌ساز، نقش سخنرانی ها و روشنگری هایی تاریخی آیت الله العظمی نوری همدانی مانند سخنرانی معروف ۱۹ دی و خطابه های روشنگرانه حسینیه ارشاد که گاهی در سرعت تحولات انقلاب اسلامی تاثیر می گذاشت فراموش نشدنی است. رنج آن سال ها نیز هنوز می تواند در روح یک انسان باقی باشد؛ رنج تبعیدهای ظالمانه، فشار زندان های بی محکمه طاغوت. ولی مردی که نه تنها مقاومت کرده بلکه در مقامتش نیز مقاوم بوده، مقاومتی شصت ساله، از همین روی هیچگاه در راهی که در آن مجاهدت نموده ذره ای شک نکرد نترسید و نلغزید و از بذل مال و جان و عمر و آبرو دریغ نورزید، نوری همدانی ۱۴۰۱ شمسی همان نوری همدانی ۱۳۴۲ شمسی است؛ انقلابی، و باز انقلابی، و باز انقلابی.

فراموش نمی کنیم مرجعی که با جایگاه رفیع مرجعیت، روزی به دیگران تعلیم نماید و خود نیز شعار دهد: خامنه ای کوثر است دشمن او ابتر است چه اندازه به راه امام و انقلاب وفادار است. او مصداق حقیقی عالم اسلامی منظور اهل بیت علیهم السلام است؛ فقیهی که کسی بدیل او نیست.

در جمله ای اگر آیت الله العظمی نوری همدانی را توصیف کنم می گویم: بهترین نمونه ظهور کرده از یک فقیه جامع الشرائط دوران حکومت اسلامی است.

بدون شک امروز ایت الله العظمی نوری همدانی شاگرد اغوش علمی و اخلاقی اساطین و اساتید بزرگ منقول و معقول همانند ایت العظمی بروجردی و امام خمینی و علامه طباطبایی (اعلی الله درجاتهم ) یکی از محبوب ترین و با نفوذ ترین شخصیت های شیعه و جهان اسلام است که در نوع زعامت خود یک مکتب به شمار می رود.

برای عافیت عاجل و کامل این فقیه گرانقدر و عزیز الوجود، شخصیت مجاهد و برجسته، نماد مرجعیت عصر حکومت اسلامی و الگوی فقاهت و سیاست عصر حاضر و نسل آینده حوزه و مرجعیت که اینک بر اثر کسالت، در بستر به سر می برد خالصانه دست به دعا برداریم.

اللهم ألبسه ثوب الصحة والعافیة عاجلًا غیر آجل بحق محمد و آله الطاهرین

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha