دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ همایش بصیرتی طلاب ارومیه با حضور حجت الاسلام رهدار

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رهدار گفت: پروژه وحدت شیعه و سنی با محوریت علما جلو خواهد رفت، در اجتماع امت اسلامی تنها عالمان دینی حضور ندارند بلکه سایر اقشار جامعه را نیز در برمی گیرد؛ لذا باید در فهم و کنش خود از مقوله وحدت و میدان وحدت، توسعه ای ایجاد نماییم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمد رهدار، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در یکی دیگر از برنامه های تلویزیون اینترنتی پاسخ، با «موضوع وحدت شیعه و سنی؛ یکپارچگی ایران قوی» که به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه و با همکاری دفتر پاسخکده دینی مؤسسه آموزشی و پژوهشی مذاهب اسلامی برگزار شد، گفت: منظور از وحدت، وحدت کلامی و الهیاتی نمی باشد؛ گاهی از طرف دشمنان اسلام شبهاتی نظیر اینکه علمای شیعه و سنی علی رغم ابراز وحدت دچار نفاق هستند، مطرح می شود.

وی ادامه داد: در پاسخ به برخی شبهات دشمنان حول مسئله وحدت شیعه و سنی می توان گفت که اعتقادات شیعه و سنی در سطح ریل های اصلی یکی می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رهدار با اشاره به مفهوم دقیق وحدت افزود: ما یک امت بوده و زیست اجتماعی مشترکی داریم؛ در جامعه امتی که بناست وحدت داشته باشد، می بایست اصل را بر سلامت و تعامل حداکثری با برادر دینی خود بگذارد.

وی تصریح کرد: روابط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی امت دارای وحدت می بایست مانند اعضای یک خانواده باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: آنچه که اکنون در مسئله وحدت حائض اهمیت می باشد، این است که در دل پروژه وحدت امت اسلامی، فرهنگی به نام ثقافة الاختلاف شکل گیرد.

وی اظهار کرد: چه بسا ممکن است در صورت عدم وجود اختلافات جزئی میان شیعه و سنی، نظام احسن الهی به جلو حرکت نکند.

حجت الاسلام والمسلمین رهدار خاطرنشان کرد: به نظر می آید مسیری را که تا کنون در پروژه وحدت طی کرده ایم، می بایست اصلاحاتی در آن صورت گیرد؛ مدل برگزاری تقریب در مسئله وحدت، ناقص است؛ در این مدل بار روی دوش علما می باشد.

وی بیان کرد: پروژه وحدت شیعه و سنی با محوریت علما جلو خواهد رفت، در اجتماع امت اسلامی تنها عالمان دینی حضور ندارند بلکه سایر اقشار جامعه را نیز در برمی گیرد؛ لذا باید در فهم و کنش خود از مقوله وحدت و میدان وحدت، توسعه ای ایجاد نماییم.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: اختلافات فقهی قابل حل و بررسی می باشد؛ برای حل اختلافات جزئی، ما نیازمند کمیسیون در زمینه های مختلف می باشیم تا به وسیله متخصصین عالم اسلام حاضر در این کمیسیون ها مسئله های عینی ما بررسی شوند.

وی تصریح کرد: جهان اسلام می بایست مقوله هایی همچون ورزش، آب، جمعیت، زنان و مسائل بسیار دیگر روز را که توسط دشمنان دستمایه تحریف قرار می گیرند در کمیسیون های وحدت ارزیابی و بررسی دقیق نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین رهدار در ادامه بحث با اشاره به حوادث اخیر پیش آمده در سطح کشور که شاهد حضور دشمنان در آن بودیم، گفت: دشمن دائم در تلاش است که با یک نسخه وارد میدان نشود؛ او سعی می کند نسخه های متفاوت، پیچیده و در عین حال پنهان تری را طراحی و سپس اجرا نماید.

وی تأکید کرد: جوانان امت اسلام، بسیار زود متوجه دستان دخالت کننده خارجی خواهند شد. ماجرای جمهوری اسلامی ایران با استکبار جهانی تنها بر سر مطامع اندک دنیا نمی باشد؛ دعوا، دعوای دو جهان بینی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به ابعاد عمیق دعوا و درگیری نظام جمهوری اسلامی با استکبار جهانی عنوان داشت: دعوا و درگیری جمهوری اسلامی ایران با استکبار جهانی در حوزه فلسفه انسان، تاریخ و سیاست است؛ با گذر زمان که جلوتر می رویم، سطوح مواجهه نظام اسلامی با نظام استکبار حداکثری می شود؛ در نتیجه طبعا درگیری ها جدی تر و بیشتر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: دشمن و باطل تمام قوای خود را علیه حق قرار داده است؛ هر چقدر در دستگاه الهی مقرب تر شویم در مقابل گرفتار بلا و ابتلا نیز خواهیم شد.

حجت الاسلام والمسلمین رهدار با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری علیه السلام در رابطه با گرفتاری مؤمن در بلایا افزود: امام حسن عسکری علیه السلام می فرمانید: بلا برای مؤمن، نعمت است و برای کافر نقمت است.

وی در پایان تأکید کرد: با وجود اینکه نمودار رشد و خودآگاهی امت اسلامی صعودی می باشد؛ لکن یکی از عرصه هایی که دشمن در آن طمع کرده و در تلاش برای پیشروی در آن بوده، بحث اختلاف و تفرقه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha