چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
تصاویر/ نشست خبری همایش بین المللی سیره و زمانه امام حسن عسکری(ع)

حوزه/ همایش بین‌المللی سیره و زمانه امام حسن عسکری(ع) پنجشنبه ۱۲ آبان‌ در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید رضا مطهری، در جمع اصحاب رسانه استان قم، ضمن تشریح فرایندهای برگزاری همایش بین‌المللی سیره و زمانه امام حسن عسکری علیه‌السلام، بررسی سیره زندگانی اهل‌بیت علیهم‌السلام را از مهم‌ترین رسالت‌های انجمن تاریخ‌پژوهان حوزه عنوان کرد و ابراز داشت: انجمن تاریخ‌پژوهان حوزه‌های علمیه در راستای برگزاری سلسله همایش‌های ابن رضا(علیهم‌السلام)، نخستین همایش را تحت عنوان همایش امام جواد علیه‌السلام برگزار نمود.

وی در ادامه گزارشی از تشکیل هیئت‌امنای انجمن تاریخ‌پژوهان حوزه و راه‌اندازی کمیته علمی سلسله همایش‌های سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام ارائه کرد و خاطرنشان ساخت: علی‌رغم تمام تلاش‌ها و به‌منظور اهمیت کاستن غبار مظلومیت ناشناخته بودن اهل‌بیت علیهم‌السلام، به‌ویژه ابن رضا علیهم‌السلام، سلسله همایش‌هایی تحت این عنوان برگزار می‌گردد.

رئیس انجمن تاریخ‌پژوهان حوزه با بیان این که در مسیر برگزاری نخستین همایش با عنوان امام جواد علیه‌السلام، آثار ارزشمندی جمع‌آوری و مقالات برگزیده در قالب سه جلد به چاپ رسید، اظهار داشت: در فرایند برگزاری همایش بین‌المللی امام حسن عسکری علیه‌السلام مقالت خوبی به دبیرخانه این همایش ارسال و از ۱۰۰ مقاله ۵۰ مقاله توسط دبیرخانه پذیرفته و در فرایند بررسی و داوری قرار گرفته است.

وی ترجمه آثار سلسله همایش‌های ابن الرضا علیه‌السلام به زبان عربی و برگزاری همایشی مستقل در کشور عراق را از دیگر رویکردهای این دبیرخانه عنوان کرد و ابراز داشت: دوران ابن الرضا علیهم‌السلام یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مقاطع عصر ائمه اطهار علیهم‌السلام است؛ ورود و تقویت افکار و اندیشه‌های انحرافی، شکل‌گیری فرقه‌ها و جریان‌های منحرف نوظهور و ایجاد محدودیت برای گفتمان اهل‌بیت علیهم‌السلام از جمله ویژگی‌هایی است که در کنار اتصال به عصر غیبت، اهمیت بازخوانی آن را افزون‌تر می‌سازد.

سخنران این نشست زمینه‌سازی برای ورود جامعه شیعه به عصر غیبت را از مهم‌ترین نکات این دوره توصیف و بر اهمیت ارائه الگوی خوب و مناسب از سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام تأکید کرد و ابراز داشت: اگر سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام به‌صورت دقیق، روشمند و مناسب عرضه شود، قطعاً الگویی مناسب برای پاسخ به نیازهای جامعه رقم خواهد خورد و بسیاری از بحران‌ها و مشکلات اجتماعی مرتفع می‌گردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطهری در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از محورهای همایش بین‌المللی سیره و زمانه امام حسن عسکری علیه‌السلام اشاره و بررسی شرایط و بستر تاریخی شکل‌گیری فعالیت‌های اهل‌بیت علیهم‌السلام را از جمله رویکردهای این همایش برشمرد و اظهار داشت: تا شرایط و ویژگی‌های عصر زمانه تک‌تک اهل‌بیت علیهم‌السلام به‌درستی و دقیق تبیین نگردد، سیره و روش ائمه اطهار علیهم‌السلام را نمی‌توان به‌درستی کشف و درک نمود.

رئیس انجمن تاریخ‌پژوهان حوزه با بیان این که عمده میراث برجای‌مانده از امام حسن عسکری علیه‌السلام، نامه‌های ایشان است، ابراز داشت: بسترشناسی مناسب مهم‌ترین اصل در احصا رویکردها و کشف سیره رفتاری اهل‌بیت علیهم‌السلام در جامعه زمانه است.

وی امام از نگاه دیگران را از دیگر محورهای همایش بین‌المللی سیره و زمانه امام حسن عسکری علیه‌السلام برشمرد و اذعان داشت: شخصیت و جایگاه امام حسن عسکری(ع) از نگاه علمای اهل‌سنت و مستشرقان و نیز وضعیت‌سنجی شیعیان در عصر این امام همام از دیگر محورهای مهم این همایش است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطهری امام حسن عسکری و تمدن اسلامی را از دیگر محورهای مهم این همایش عنوان کرد و ابراز داشت: جریان‌ها و فرقه‌های عصر امام حسن عسکری علیه‌السلام و نحوه مواجه امام با آنها از دیگر محورهای همایش است.

این همایش هم‌زمان با سالروز میلاد امام حسن عسکری(علیه‌السلام) در روز پنجشنبه ۱۲ آبان‌ماه، در تالار امام حسین علیه‌السلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پردیسان قم برگزار و مقالات برتر همایش در ۶ کمیسیون تخصصی بررسی می‌گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha