شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حمله موشکی به اسرائیل

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

انگلیس در لیست انتقام قرار گرفت

خطیب گفت: شبکه اینترنشنال از سوی دستگاه امنیتی ایران به‌عنوان سازمان تروریستی شناخته شده و عوامل آن تحت تعقیب وزارت اطلاعات قرار خواهند گرفت. حجت‌الاسلام سیداسماعیل خطیب وزیر اطلاعات در گفتگوی تفصیلی و تحلیلی درباره حوادث اخیر با دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای که فردا (چهارشنبه ۱۸ آبان) منتشر می‌شود، گفت: بی‌شک بزرگترین «عملیات تأثیر» روی کشوری در جهان برای بی‌ثبات‌سازی و اغتشاش، از طریق عملیات ترکیبی، همانی بود که در حول اغتشاشات و در دوره پسا اغتشاشات از سوی آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی و سعودی صورت گرفت. وزیر اطلاعات افزود: در حوادث اخیر، دست رژیم صهیونیستی در اجرا آشکارتر بود؛ در تبلیغات دست انگلیس و در هزینه‌کردن دست رژیم سعودی واضح‌تر بود؛ کل حمایت مالی نمایش منحط برلین در حوزه تبلیغات، فضاسازی، اجاره تجهیزات برای تصویربرداری و ارائه تسهیلات برای حضور خبرنگاران و غذاهای توزیع شده و... با هزینه سعودی صورت گرفت. خطیب ادامه داد: ما هرگز مثل انگلیس، پشتیبان اقدامات تروریستی و ناامن‌سازی سایر کشورها نخواهیم بود، ولی تعهدی برای ممانعت از بروز ناامنی در این کشورها هم نخواهیم داشت، لذا کشور انگلیس هزینه اقدامات خود را برای ناامن ساختن کشور بزرگ ایران خواهد پرداخت. وی تاکید کرد: شبکه اینترنشنال از سوی دستگاه امنیتی ایران به‌عنوان سازمان تروریستی شناخته شده و عوامل آن تحت تعقیب وزارت اطلاعات قرار خواهند گرفت و من‌بعد، هر نوع ارتباط با این سازمان تروریستی به‌عنوان ورود به حوزه تروریستی و تهدید امنیت ملی تلقی خواهد شد.

منبع: خبرنگاران جوان

انتخابات جنجالی کنگره آمریکا آغاز شد

رای گیری انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا در شماری از ایالت‌های این کشور آغاز شد. با وجود تبلیغ درباره در خطر بودن دموکراسی در آمریکا، اکثر رای دهندگان آمریکایی، اقتصاد را مسئله‌ای مهم و تاثیرگذار در انتخابات میان دوره‌ای می‌دانند. انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ آمریکا -که از گران‌ترین رقابت‌های غیر ریاست‌ جمهوری در تاریخ است- در حالی برگزار می‌شود که رای‌دهندگان متفاوت آمریکایی درباره مسیر پیش روی این کشور نگرانند. رقابت‌های انتخاباتی امسال باعث تشدید تنفر حزبی در سطوح مختلف در سراسر آمریکا شده است و نگرانی را در مورد چشم‌انداز تنش‌های سیاسی بیشتر و حتی خشونت‌ها در این کشور موجب شده که نشان‌دهنده معضل دموکراتیک این کشور است.پس از یک دوره مبارزات انتخاباتی طولانی و پر هرج و مرج، بالاخره روز انتخابات فرا رسید. نتیجه این انتخابات می‌تواند توازن قوا را در کنگره تغییر دهد و سرنوشت دستور کار بایدن و همچنین قوانین مربوط به سقط جنین، مهاجرت و جرم و جنایت را تعیین کند. نمایندگان کنگره آمریکا هر دو سال یکبار انتخاب می‌شوند و دوره فعالیت هر سناتور نیز ۶ سال است. به همین دلیل قرار است بار دیگر سرنوشت ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و همچنین ۳۵ کرسی مجلس سنا (یک سوم از ۱۰۰ کرسی‌های سنا) به رای مردم گذاشته شود. منتخبان جدید نیز از ۳ ژانویه ۲۰۲۳ میلادی دوره کاری خود را آغاز خواهند کرد. در انتخابات ۸ نوامبر، فرمانداران ۳۶ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا و همچنین برخی از اعضای شوراهای محلی نیز انتخاب خواهند شد؛ یعنی افرادی که قدرت قابل توجهی در تصمیم گیری و قانونگذاری‌های ایالتی مثلا در موضوعاتی همچون سقط جنین و مقررات زیست محیطی دارند. بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، حزب جمهوری‌خواه شانس خوبی برای کسب دست‌کم ۱۰ تا ۲۵ کرسی بیشتر در مجلس نمایندگان دارد؛ رقمی کافی برای اینکه بتواند اکثریت را در این مجلس در اختیار بگیرداگرچه نظرسنجی‌های مختلف درباره سرنوشت سنا در این انتخابات نتایج متفاوتی را منتشر کرده‌اند، اما در مجموع پیش‌بینی می شود که در آنجا هم جمهوری‌خواهان به برتری برسند. انتخابات میان‌ دوره‌ای کنگره که دو سال پس از انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود را می‌توان نوعی «همه‌پرسی در مورد ساکنان کاخ سفید» دانست که در جریان آن و با رای و نظر مردم، یا موقعیت رئیس جمهور مستحکم می‌شود و یا کفه ترازو به سمت حزب رقیب سنگین‌تر می‌گردد.

منبع: خبرنگاران جوان

اسرائیل برای بمباران موشکی آماده باش داد

خبرنگار مسائل نظامی شبکه 14 رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد، مرزهای شمال (فلسطین اشغالی) چه با سوریه و چه با لبنان همچنان خطری بالقوه برای اسرائیل به شمار می‌رود. در اتاق‌های در بسته موسسه امنیتی این اعتقاد وجود دارد که بزرگترین خطر تهدید کننده فعلی اسرائیل، هزاران موشکی است که پیش بینی می‌شود، بر سر آن فرود آمده و خسارات زیادی را به همراه آورد. کارشناسان به این رسانه خبر دادند، این احتمال قوی وجود دارد که در صورت ورود حزب الله به جنگ، جبهه سوریه نیز در این جنگ مشارکت داشته باشد.

منبع: تسنیم

آمریکا دستور فوق سری به بانکها داد

نشریه بلومبرگ مدعی شد دولت آمریکا به صورت محرمانه از برخی بانک‌های اصلی این کشور خواسته به منظور کاهش تأثیرات تحریم‌ها، با برخی شرکت‌های روسیه همکاری داشته باشند.نشریه بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا به صورت محرمانه از برخی بانک‌های اصلی این کشور، از جمله « JPMorgan و Citigroup» خواسته‌اند از همکاری با «شرکت‌های راهبردی خاص روسیه» خودداری نکنند تا تأثیرات نامطلوب تحریم‌ها کاهش یابد. به نوشته بلومبرگ، مقامات آمریکا از این بانک‌ها خواسته‌اند از ارائه «خدمات پایه»، مانند انتقال پول و تبدیل ارز به دلار به برخی شرکت‌ها مانند « Gazprom, Uralkali, and PhosAgro»خودداری نکنند که هدف مستقیم تحریم‌ها نیستند. با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، آمریکا و کشورهای اروپایی برای توقف پیشروی ارتش روسیه و حمایت از اوکراین، ضمن ارسال حجم زیادی از تسلیحات نظامی به اوکراین، تحریم‌های شدیدی را علیه مسکو اعمال کردند. روسیه در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هدف از این عملیات را «نازی‌زدای» اوکراین و حمایت از افرادی اعلام کرد که «به مدت ۸ سال هدف قلدری و نسل‌کشی رژیم اوکراین در دونباس (در شرق اوکراین)» قرار گرفته‌اند.

منبع: مهر

چین موشک‌های مافوق صوت ضدکشتی خود را به نمایش گذاشت

چین یک موشک ضدکشتی مافوق صوت مشابه موشک «کینژال» روسیه را به نمایش دراورد؛ اقدامی که کارشنستان از آن به عنوان هشداری به آمریکا یاد می کنند.بر اساس اعلام روزنامه سَوت چاینا مورنینگ پُست، چین قصد دارد به واشنگتن هشدار دهد که در طرح های اتحاد مجدد چین و جزیره تایوان مداخله نکند. در همین ارتباط، وزارت خارجه چین روز دوشنبه با صدور بیانیه ای به تایوان درباره همکاری با نظامیان بیگانه هشدار داد. در این بیانیه آمده بود: چین، همدستی مقامات تایوان با نظامیان بیگانه در تلاش برای تحقق استقلال را اقدامی محکوم به شکست می‌ داند. بیانیه وزرای خارجه کشورهای گروه هفت (G ۷) دخالتی آشکار در موضوع اختلافات داخلی در چین است. گفتنی است تنش‌ها میان چین و تایوان در ماه‌های اخیر در پی سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان تشدید شد. در هفته‌ های اخیر تایوان بارها مدعی نقض حریم این منطقه از سوی چین شده و پکن نیز بارها هشدارهای متقابلی به آنها داده است. «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در روزهای اخیر در یک نشست خبری در واکنش به سفر وزیر تجارت دولت انگلیس به تایوان اعلام کرد که پکن از لندن می خواهد که تماس های رسمی با دولت تایپه را متوقف کند. سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد: از انگلیس می‌ خواهیم به حاکمیت چین احترام بگذارد، اصل «چین واحد» را به طور جدی رعایت کند و تمام تماس‌های رسمی با تایوان را متوقف کند. دولت انگلیس نباید به جدایی طلبان تایوانی، که به دنبال استقلال این جزیره هستند، سیگنال های اشتباه ارسال کند.

منبع: مهر

قدرت طالبان متزلزل شد

رئیس مرکز مبارزه با تروریسم کشورهای مستقل مشترک المنافع تأکید کرد که توانایی طالبان برای کنترل اوضاع در افغانستان به علت اختلافات بین جناح‌های داخلی و فشار غرب بر رهبرانش بسیار محدود شده است. بر اساس این گزارش، «یوگنی سیسویف» امروز سه شنبه در سخنرانی در هشتمین کنفرانس بین المللی ساختار ضد تروریستی منطقه‌ای سازمان همکاری شانگهای، گفت: توانایی طالبان برای کنترل اوضاع در افغانستان برای آینده قابل پیش بینی به دلیل عمق شکاف بین گروه‌های میانه رو و رادیکال در رهبری این گروه بسیار محدود است. وی تصریح کرد که کشورهای غربی با استفاده از ابزارهای فشار سیاسی و اقتصادی همچنان به ایجاد شرایط برای تقویت شاخه نظامی جنبش «شبکه حقانی» که به افراط گرایی معروف است، ادامه می‌دهند.به گفته این مقام روس، حرکت عناصر داعش از کشورهای خاورمیانه به شمال افغانستان متوقف نمی‌شود و در عین حال جنگجویان طالبان با سازمان تروریستی القاعده ارتباط برقرار می‌کنند. رئیس مرکز مبارزه با تروریسم کشورهای مستقل مشترک المنافع خاطرنشان کرد: تندروها در حال حاضر کنترل وزارت امور داخله، اطلاعات و دادگاه عالی افغانستان را در دست دارند و عمداً مانع از اجرای تعهدات بین المللی حکومت طالبان در مبارزه با سازمان‌های تروریستی بین المللی می‌شوند. پیش از این، «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان اعلام کرده بود که ایالات متحده و انگلیس به تقویت شرایط شاخه افغان داعش کمک می‌کنند، از رهبران طالبان با تهدید به بمباران از طریق هواپیماهای بدون سرنشین باج خواهی می‌کنند و از آنها می‌خواهند که از روسیه و چین فاصله بگیرند.

منبع: مهر

بن سلمان به حمایت از شهباز شریف راهی اسلام آباد می شود

منابع پاکستانی اعلام کردند که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی اواخر ماه جاری میلادی به پاکستان سفر می کند. رسانه پاکستانی «اکسپرس تریبیون» با انتشار گزارشی خبر داد که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در ۲۱ نوامبر جاری به پاکستان سفر خواهد کرد. در این گزارش سفر بن سلمان به پاکستان سفری مهم خوانده شده و تأکید شده است که وی در این سفر مجموعه تازه‌ای از کمک‌های مالی به پاکستان ارائه خواهد کرد. این نشریه به نقل از منابع بلندپایه پاکستانی آورده است که اسلام‌آباد در پی احیای طرح چند میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری عربستان در پاکستان است که پیش‌تر در سفر ولیعهد عربستان به اسلام‌آباد در فوریه ۲۰۱۹ اعلام شده بود. روز گذشته «شهباز شریف» نخست‌وزیر پاکستان، در حاشیه نشست آب‌وهوایی سازمان ملل در شرم‌الشیخ مصر با ولیعهد عربستان دیدار کرد. هفته گذشته نیز اسحاق دار وزیر دارایی پاکستان اعلام کرد که عربستان با پرداخت ۳ میلیارد دلار کمک به پاکستان و افزایش تسهیلات نفتی به ۱.۲ میلیارد دلار موافقت کرده است. در دسامبر ۲۰۲۱ نیز پاکستان وامی به مبلغ ۳ میلیارد دلار با سود ۴ درصد از عربستان دریافت کرد. دولت شهباز شریف از حمایت گسترده عربستان برخوردار است و ریاض از زمان روی کار آمدن آن حمایت تمام عیاری از او به عمل آورده است. شهباز شریف اواخر آوریل گذشته تنها سه هفته پس از روی کار آمدن، در اولین سفر خارجی خود به عربستان رفت.

منبع: مهر

قطر دست رد به پیشنهاد اسرائیل زد

رسانه های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که قطر پیشنهاد همکاری با شرکت ارتباطات این رژیم را در جام جهانی ۲۰۲۲ رد کرد. شبکه رسمی رژیم صهیونیستی «کان» روز سه شنبه اعلام کرد که قطر همکاری با شرکت ارتباطات تل آویو را برای کمک به شهرک نشینان شرکت کننده در جام جهانی رد کرده است. این شبکه عبری زبان افزود: «یوعز هندل» وزیر ارتباطات کابینه رژیم صهیونیستی درباره این موضوع با رئیس رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال «فیفا» و مسئولان عالی رتبه اتحادیه بین المللی ارتباطات وابسته به سازمان ملل نامه نگاری کرده و خواستار کمک در زمینه همکاری با شرکت ارتباطات قطری شده است.

منبع: مهر

ایران از پیراهن تیم ملی رونمایی کرد

از پیراهن تیم ملی فوتبال کشورمان برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر رونمایی شد. کاروان تیم ملی فوتبال کشورمان برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قرار است ۲۳ آبان ماه تهران را به مقصد قطر ترک کند. در همین راستا، امشب طی مراسمی از پیراهن تیم ملی فوتبال کشورمان رونمایی شد.

منبع: خبرنگاران جوان

نقشه دشمن برای دشمنی قومیتی بهم ریخت

وزیر کشور از تلاش دشمن برای قومیتی کردن اغتشاشات اخیر در کشور برای رسیدن به اهداف خود خبر داد. احمد وحیدی وزیر کشور سه شنبه هفده آبان در نشست امامان جمعه اهل تشیع و اهل تسنن گلستان در گرگان با اشاره به آرام بودن گلستان در اغتشاشات اخیر کشور و قدردانی از مردم گلستان به پاس همراه نشدن با آشوبگران گفت : تعداد کمی از جوانان بودند که تحت تاثیر فضای مجازی قرار گرفتند و وارد اغتشاشات شدند. وزیر کشور خطاب به علمای اهل سنت گلستان گفت : احسنت بر شما که بصیرت خود را به نمایش گذاشتید. وحیدی افزود : آشوبگران در اغتشاشات اخیر در وسط میدان چند دسته بودند و برخی از آنها در هشت کشور آموزش دیدند. او ادامه داد : تلاش دشمن این بود که اغتشاشات اخیر را قومیتی کند تا به اهداف خود دست یابد. او گفت : کدام کشور اسلامی را می شناسید که دشمن در آن پا گذاشته باشد و دستاوردی جز ویرانی نداشته باشد؟وزیر کشور افزود : سوریه، لیبی ، افغانستان و عراق از جمله این کشورها هستند. آقای وحیدی ادامه داد : از منافقان شیعه تا کومله های سنی در اغتشاشات اخیر دخیل بودند که خدا را شکر دشمن تو دهنی محکمی خورد. آقای وحیدی افزود : دشمن از پیشرفت ما شاکی است و نمی خواهد کشوری مسلمان با این پیشرفت ها وجود داشته باشد بلکه می خواهد ایرانی زیر سلطه آنها داشته باشیم . او گفت : دشمن اهل تشیع و اهل تسننی می خواهد که در چارچوب فکری و برنامه آنها فعالیت کند نه کشوری که شیعه و سنی در آن برای حفظ اسلام متعهد هستند. وی تصریح کرد : به گفته رهبر معظم انقلاب دشمن ایران قوی نمی خواهد. او افزود : کدام کشور از فلسطین سنی حمایت می کند ؟ یک کشور اسلامی را نشان دهید که از این مردم اهل سنت دفاع کند. وزیر کشور گفت: توطئه اخیر در کشور به فرموده رهبری جنگ ترکیبی بود و کشورهای انگلیس ، امریکا، اسراییل و عربستان در این فتنه نقش داشتند. او افزود: موشک تست شده اخیر در کشور در برد ۳۰۰ کیلومتر هدف را زد و این فناوری شاید در اختیار سه کشور باشد. وحیدی گفت: تنها برگ برنده کشورهای غربی فناوری است که کشور ما هم در حال دست یابی به آن است. او افزود: دشمنان تلاش کردند در این فتنه موضوع را قومیتی کنند و همان کسانی که داعش را به وجود آوردند اول به جان کردها و اهل سنت انداختند. وحیدی ادامه داد: عرب،ترکمن، کرد و بلوچ همه از یک پیکره هستند امادشمن تصور می کند می تواند این پیکره را از هم جدا کند. در این نشست پیش از سخنان وزیر کشور حاج آخوند خوجملی دستیار استاندار گلستان در امور اهل سنت با بیان اینکه حوادث اخیر ساخته و پرداخته آمریکا و رژیم صهیونسیتی بود افزود : در حوادث اخیر مناطق سنی نشین گلستان از آرامترین مناطق بود و برادران اهل سنت در همایش با شکوه حافظان امنیت، با آرمان‌های رهبری دوباره بیعت کردند. او افزود: مردم با هوشیاری تمام با این توطئه مقابله و آن را خنثی کردند. آخوند خوجملی گفت : در استان گلستان تمام علمای اهل سنت حادثه تروریستی شاهچراغ شیراز را محکوم کردند. حجت الاسلام دیلم رییس مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور هم از فعالیت ۱۰۸ مدرسه دینی اهل سنت در گلستان خبر داد . حجت الاسلام کیایی رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گلستان هم در سخنانی از تداوم مدیریت برخی از مدیران نالایق در دولت سیزدهم انتقاد کرد.

منبع: خبرنگاران جوان

برق ۸ میلیون مشترک رایگان شد

وزیر نیرو گفت تا پایان شهریورماه ۵۶ میلیون قبض برق صادر و از همین تعداد نیز ۸ میلیون قبض رایگان یا بستانکار ثبت شده است. علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو گفت: اتفاقی که امسال در بخش خانگی افتاد بی‌سابقه بوده است؛ در طول ۳۰ سال گذشته نمودار مصرف برق خانگی همواره رو به رشد بوده است، اما امسال تا مردادماه نسبت به سال گذشته ۴.۵ درصد کاهش مصرف در بخش خانگی و نسبت به برنامه‌های معمول وزارت نیرو ۱۰ درصد کاهش مصرف داشته‌ایم. او با تأکید بر اینکه ۱۸ درصد مشترکان پرمصرف به محدوده الگوی مصرف آمده‌اند، اضافه کرد: میان مشترکانی که کمتر از ۱۰۰ کیلووات در ماه مصرف داشتند حدوداً ۱۰ درصد افزایش مصرف داشته‌اند؛ به این معنا که برق بیشتری برای آن‌ها فراهم شده است و عمده مصارف در محدوده الگوی مصرف اتفاق افتاده است. وزیر نیرو با اشاره به اینکه تا پایان شهریورماه ۵۶ میلیون قبض برق صادر شده است، گفت: از این تعداد حدود ۲۲ میلیون قبض شامل پاداش خوش‌مصرفی شده‌اند؛ از همین تعداد نیز ۸ میلیون قبض رایگان یا بستانکار ثبت شده است و در مجموع یک‌هزار و ۳۵۷ میلیارد تومان پاداش خوش‌مصرفی ثبت شده است.

منبع: خبرنگاران جوان

مردان ایران مچ آمریکایی ها را خوباندند

تیم ملی والیبال نشسته مردان کشورمان به مرحله نیمه نهایی رقابت‌های قهرمانی جهان راه یافت. در نخستین دیدار از مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌های والیبال نشسته قهرمانی جهان در بوسنی از ساعت ۱۱:۳۰ سه‌شنبه - به وقت تهران تیم ملی مردان ایران مقابل آمریکا قرار گرفت و به راحتی با نتیجه ۳ بر صفر این حریف را شکست داد تا ضمن کسب پنجمین برد پیاپی در این تورنمنت، مقتدرانه راهی مرحله نیمه نهایی شود. در این دیدار تیم کشورمان با نتایج ۲۵ بر ۱۸، ۲۵ بر ۱۵ و ۲۵ بر ۱۷ پیروز شد. شاگردان هادی رضایی در مرحله نیمه نهایی فردا (چهارشنبه) به مصاف برنده جدال تیم‌های برزیل و اوکراین می‌روند و در صورت برتری در آن دیدار و صعود به فینال، سهمیه حضور در پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس را کسب خواهند کرد.

منبع: خبرنگاران جوان

استعفای رئیس آبی ها تکذیب شد

باشگاه استقلال با صدور اطلاعیه‌ای خبر استعفای علی فتح‌الله‌زاده از مدیریت این باشگاه را تکذیب کرد. باشگاه استقلال اعلام کرد که علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل باشگاه با تمام توان و تمرکز مشغول پیشبرد امورات باشگاه استقلال است و اخبار مربوط به احتمال استعفای ایشان به هیچ عنوان صحت ندارد. باشگاه استقلال نوشت: مدیرعامل هر روز از ابتدای صبح تا پاسی از شب امورات مختلف باشگاه را پیگیری می‌کند و شایعات مطرح شده صرفا جهت برهم زدن آرامش و تمرکز مجموعه باشگاه استقلال مطرح شده و هدف دیگری ندارد.

منبع: خبرنگاران جوان

هابل کهکشان مارپیچی را شکار کرد

تصویر ثبت شده از کهکشان مارپیچی در مجموع از ۱۵ ساعت زمان فوکوس تلسکوپ هابل بر کهکشان یادشده و جذب و جمع‌آوری نور تهیه شده است. تصویر تلسکوپ فضایی هابل از یک کهکشان مارپیچی در فاصله ۲۲۰ میلیون سال نوری از زمین با دقیق‌تر کردن اندازه‌گیری‌های فواصل کیهانی راه را برای کشف یک پدیده جدید کیهان‌شناسی هموار کرده است. این تصویر از تلسکوپ فضایی هابل بازوهای مارپیچی کهکشان NGC ۷۰۳۸ را نشان می‌دهد که بطور بی‌روح یا بی‌حالت در سرتاسر فضا پیچ و تاب می‌خورد. این کهکشان که در فاصله حدود ۲۲۰ میلیون سال نوری از زمین واقع است، در صورت فلکی جنوبی ایندوس Indus قرار دارد. این تصویر با یک منظره بسیار غنی و دارای جزئیات از یک کهکشان مارپیچی، همچنین تعداد بسیار زیادی از ستارگان و کهکشان‌های دوردست پیرامون آن را هویدا می‌سازد. این بدان علت است که این تصویر در مجموع از ۱۵ ساعت زمان فوکوس تلسکوپ هابل بر کهکشان یادشده و جذب و جمع‌آوری نور تهیه شده است. این میزان زیاد دیتا (داده) حاکی از آن است که این یک هدف ارزشمند است و در واقع NGC ۷۰۳۸ بطور خاص برای ستاره‌شناسانی که در کار سنجش و اندازه‌گیری فواصل در مقیاس‌های کیهانی هستند، بسیار سودمند بوده است. محققان با استفاده از یک زنجیره به هم پیوسته از تکنیک‌های سنجش و اندازه‌گیری موسوم به «نردبان فاصله کیهانی» (Cosmic Distance Ladder) قادر هستند که فاصله تا اجرام کیهانی را مشخص کنند. هر پله در نردبان به وسیله گام‌های قبل از آن و بر اساس اندازه‌گیری اشیای نزدیکتر به ما درجه‌بندی و تنظیم می‌شود. از این رو، دقت فواصل در مقیاس‌های بزرگتر بستگی به این دارد که فاصله تا اشیای نزدیک تا چه حد با دقت مشخص شده است. یکی از هدف‌های علمی اولیه هابل این بوده که با دقت و صحت فواصل تا اشیای آسمان شب را برپادارد و در طول مدت سه دهه عملیات، سنجش‌های دقیق هابل به یکی از مسائل لاینحل بسیار کنجکاوی برانگیز در ستاره‌شناسی کمک کرده است. عدد ثابت (constant) هابل که نرخ گسترش جهان کیهانی را می‌گیرد، از سنجش و اندازه‌گیری فاصله‌ها، گرفته شده است. در حالی که اندازه‌گیری‌های ستاره‌شناسان از عدد ثابت هابل دقیق‌تر شده است، ارزش آن‌ها در مقایسه با ارزش عدد ثابت هابل گرفته شده از رصد تشعشع «بیگ بنگ» به طور فزاینده‌ای ناهمخوان شده است. ستاره‌شناسان قادر نبوده‌اند که این عدم سازگاری و تطابق بین دو عدد مربوط به نرخ ثابت هابل را توضیح دهند که این مساله حاکی است که باید منتظر یک کشف جدید در عرصه کیهان‌شناسی باشیم.

منبع: خبرنگاران جوان

اردن، امارات و رژیم صهیونیستی به توافق آبی رسیدند

اردن، رژیم صهیونیستی و امارات، یادداشت تفاهم برق مقابل آب را امضا خواهند کرد.روزنامه اقتصادی گلوبس اسرائیل نوشت: قرار است امارات، اردن و اسرائیل برای تسریع روند اجرای توافق امضا شده سال گذشته در زمینه برق مقابل آب، یادداشت تفاهم امضا کنند. این روزنامه افزود: در صورت روی کار آمدن بنیامین نتانیاهو در اسرائیل، این یادداشت تفاهم الزام آور نخواهد بود و توافق مذکور، ادامه توافق امضا شده سال قبل خواهد بود، اما در عین حال، «منفعت اسرائیل را برای تقویت روابط با امارات و بهبود روابط با اردن، محقق خواهد ساخت.» گلوبس پیش بینی کرد، نتانیاهو در صورت روی کار آمدن در کابینه، این توافق را ادامه خواهد داد. این روزنامه در عین حال افزود اقدام کابینه لاپید به امضای این یادداشت در روزهای آخر آن، تا حدودی شک برانگیز است؛ اگرچه همزمانی آن با نشست آب و هوا در شرم الشیخ، فرصت خوبی برای امضای آن فراهم می‌کند. اردن و رژیم صهیونیستی، سال گذشته با میانجیگری امارات، توافق «انرژی مقابل آب» را امضا کردند که مطابق این طرح، اردن از طریق نیروگاه‌های شیرین سازی آب رژیم اشغالگر که در دریای مدیترانه قرار دارد، از این رژیم آب دریافت می‌کند. طبق این توافق، برای تولید انرژی که به رژیم صهیونیستی صادر خواهد شد، طرح پنل‌های خورشیدی در صحرای اردن احداث می‌شود که به وسیله آن، انرژی مقابل آب، به این رژیم منتقل خواهد شد. پایگاه عبری زبان واللا پیشتر اعلام کرده بود، رژیم صهیونیستی از اردن برق خریداری خواهد کرد و اردن، از این رژیم آب خواهد خرید که این مقدار، دو برابر آب‌های شیرینی است که امروز اردن، می‌خرد. واللا افزود این توافق امضا شده، نتیجه تماس‌های محرمانه میان طرف‌های سه جانبه پس از امضای توافق‌های ابراهیم (توافق‌های عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی) و پس از تشکیل کابینه سابق نفتالی بنت بود.

منبع: خبرنگاران جوان

هلال احمر به حالت آماده‌باش درآمد

معاون عملیات سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر با هشدار نسبت به بارش شدید باران در بخش‌های از دو استان بوشهر و خوزستان از آماده‌باش جمعیت هلال احمر برای مقابله با حوادث احتمالی خبر داد. با اشاره به هشدار بارندگی صادر شده از سوی سازمان هواشناسی اظهارکرد: طی تماس تلفنی سازمان هواشناسی و با توجه به شکل‌گیری ابرها تا یک الی دو ساعت دیگر در نیمه جنوبی استان بوشهر و نیمه غربی استان خوزستان شاهد بارش شدید باران و احتمالا تگرگ خواهیم بود. وی با بیان اینکه احتمال وقوع سیل و سیلاب نیز دور از انتظار نخواهد بود، اظهارکرد: در همین راستا لازم است که ساکنان این مناطق از حضور در مناطق ساحلی، حاشیه رودها و مسیرها و همچنین نقاط مرتفع پرهیز کنند.معاون عملیات سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر ادامه داد: در همین راستا نیز برای امدادگران جمعیت هلال احمر در استان‌های بوشهر و خوزستان آماده‌باش لازم به منظور مقابله با هرگونه حادثه و امدادرسانی به حادثه‌دیدگان احتمالی داده شده است.

منبع: ایسنا

تحریم‌های ترکیه تمدید شد

اتحادیه اروپا به دلیل فعالیت‌های اکتشافی ترکیه در شرق دریای مدیترانه، تصمیم به تمدید تحریم‌ها علیه ترکیه در این زمینه به مدت یک سال دیگر گرفت.در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه توسط شورای اروپا صادر شد، اتحادیه اروپا تصمیم گرفت تحریم‌های اعمال شده علیه ترکیه در فوریه 2020 را با توجه به فعالیت‌های آنکارا در شرق مدیترانه، تا 12 نوامبر 2023 تمدید کند. این اقدامات تحریمی، شامل ممنوعیت سفر برای دو مقام شرکت نفت ترکیه (TPAO)، مسدود کردن دارایی‌ها و ممنوعیت سرمایه‌گذاری آنها است. این تحریم‌ها شامل محمد آکالین، معاون مدیرکل و عضو هیئت مدیره شرکت نفت ترکیه و علی نام‌اوغلو، معاون بخش تحقیقات شرکت نفت ترکیه است که مسئولیت برنامه ریزی، مدیریت و انجام کارهای اکتشافی در مدیترانه شرقی را بر عهده دارند.

منبع: ایسنا

نظامی ارشد ائتلاف سعودی ترور شد

منابع خبری از ترور یک نظامی بلندپایه وابسته به ائتلاف سعودی در استان مارب خبر دادند که در اشغال متجاوزان قرار دارددر ادامه اختلاف های داخلی در ائتلاف متجاوز سعودی و مزدورانش،«محمد الجرادی»، مشاور وزیر دفاع دولت مورد حمایت متجاوزان در یمن ترور شد. یک منبع نظامی وابسته به ائتلاف سعودی در یمن گفت که این نظامی بلندپایه ساعت 9 صبح امروز به وقت محلی به همراه یکی از همراهانش ترور شد. به گفته این منبع، عاملان این حمله پس از ترور الجرادی پا به فرار گذاشتند.بر اساس گزارش خبرگزاری یمنی (سبا)، انفجارهای رخ داده در انبارهای مهمات و تسلیحات ائتلاف متجاوز سعودی در مارب که شامل موشک و راکت بوده، اختلاف و درگیری میان متجاوزان و مزدورانشان را آشکار می‌کند که به سرقت و قاچاق اسلحه می‌پردازند. شبه نظامیان محلی مورد حمایت ائتلاف سعودی سعی داشتند با هدف قرار دادن انبارهای مهمات، دولت نجات ملی یمن در صنعاء را متهم کنند، اما مقامات صنعاء این اتهام را رد و تأکید کردند آنها بدون هیچ تردیدی مسئولیت عملیات‌های خود را برعهده می‌گیرند، و این انفجارها ارتباطی به صنعاء ندارد. «مهدی المشاط»، رئیس شورای عالی سیاسی یمن شامگاه دوشنبه اعلام کرد که فرستاده آمریکا در یمن سعی دارد در رسانه‌ها خود را به عنوان کبوتر صلح معرفی کند، در حالی که اقدامات او در منطقه نشان می‌دهد که او یک جغد شوم است. رئیس شورای عالی سیاسی یمن تاکید کرد که شرایط آتش بس در این کشور همچون بمب ساعتی شده است و کشور در وضعیت نه صلح و نه جنگ است. المشاط در ادامه افزود: برخی از کشورهای متجاوز از این تجاوز سود می‌برند و در نتیجه به دنبال این هستند که تنشی در اوضاع سیاسی و نظامی یمن ایجاد کنند. گفت وگوها درباره آتش‌بس به سطح یک توافق خوب رسیده بود، ولی فرستاده آمریکا در یمن با سفر خود به منطقه همه این تلاش‌ها را ناکام گذاشت. رئیس شورای عالی سیاسی یمن تصریح کرد: نقش آمریکا در مسئله آتش بس، نقشی شوم و خطرناک است، آمریکا خواهان تمدید آتش بس نیست. آتش بس در یمن از یازدهم فروردین ماه سال جاری با وساطت سازمان ملل محقق شد که دو ماهه قابل تمدید بود که تا کنون دو بار تمدید شده است. قرار بود این توافق مهر ماه تمدید شود ولی عدم تحقق مطالبات دولت نجات ملی که بر اساس توافق بوده، منجر به عدم تمدید آن تا این لحظه شده است. دولت نجات ملی یمن طی روزهای اخیر تأکید کرده است که کشورهای متجاوز سعودی و امارات به این کشور باید به تعهدات خود ذیل توافق آتش‌بس عمل کنند؛ قرار بود بر اساس این آتش‌بس، فرودگاه صنعاء بازگشایی شود و موانع ورود کشتی‌ها به بندر الحدیده برداشته شود و حقوق کارمندان دولت که برای سال‌ها به‌دلیل جنگ پرداخت نشده است، پرداخت شود.

منبع: تسنیم

حباب سکه کم شد

فعال بازار سکه و طلا گفت: با آغاز واگذاری اوراق توسط بانک مرکزی، قیمت سکه طرح جدید امروز ۳۵۰ هزار تومان ارزان شد و حباب سکه نیز یک میلیون تومان کاهش یافت. محمد کشتی آرای درباره وضعیت بازار طلا اظهار داشت: از روز گذشته شاهد کاهش قیمت طلا بودیم و بهای انس جهانی طلا ۹ دلار کاهش یافت. وی تاکید کرد: واگذاری اوراق قرضه که از امروز (سه‌شنبه) شروع شده است باعث شد تا هم قیمت طلا کاهش یابد و هم سکه و حباب سکه تقریبا در چند روز گذشته با انتشار این خبر یک میلیون تومان کاهش یافت. این فعال بازار طلا گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه قیمت‌ها کاهشی شده معاملات با احتیاط انجام می‌شود در صورتی که طی دو روز گذشته خرید طلا و سکه با مشکل روبه‌رو بود و بسیاری حاضر به فروش نبودند و گمان می‌کردند قیمت طلا افزایش می‌یابد. وی ادامه داد: داد و ستد طلا و سکه امروز برخلاف روز گذشته که معاملات راکد بود با احتیاط انجام می‌شود. کشتی آرای گفت: از امروز هر فرد می‌تواند ۱۰۰ اوراق قرضه با سررسید ۶ ماهه خریداری کند و این موضوع بر کاهش قیمت سکه تاثیر گذاشته است. وی ادامه داد: حباب سکه الان در محدوده یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است در حالی که هفته گذشته ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود.

منبع: ایرنا

پرونده نتانیاهو دوباره فعال شد

منابع رسانه‌ای اعلام کردند که روند محاکمه بنیامین نتانیاهو بار دیگر از سر گرفته شده است و وی امروز در دادگاه قدس حاضر شد.بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی که اخیرا پیروز انتخابات پارلمانی این رژیم اعلام شد، امروز بار دیگر در ادامه روند بررسی‌ اتهامات مطرح شده علیه وی در پرونده موسوم به "۱۰۰۰" در دادگاه قدس حاضر شد. این دادگاه با حضور شاهدان جدید در پرونده ۱۰۰۰ برگزار شد. روند محاکمه نتانیاهو درحالی ازسرگرفته شده است که وی پس از پیروزی در انتخابات کِنست برای دستیابی مجدد به پست نخست وزیری تلاش می‌کند اما احزاب مخالف وی سعی دارند تا مانع از تحقق یافتن این امر شوند. خبر فساد نتانیاهو در ماه های اخیر در صدر رسانه‌ها قرار گرفته است. پرونده‌هایی که در رسانه‌ها به «پرونده ۱۰۰۰»، «۲۰۰۰»، «۳۰۰۰» و «۴۰۰۰» معروف شده است. نخست وزیر رژیم صهیونیستی دستکم بیش از ۱۰ بار به بازجویان پلیس پاسخ داده که علاوه بر پرونده‌های مذکور، پرونده فساد مالی همسرش نیز در میان آنهاست. نتانیاهو در پرونده موسوم به ۱۰۰۰، متهم است که حدود ۳۰۰ هزار دلار رشوه به عنوان هدیه از سرمایه داران یهودی دریافت کرده است. بر اساس پرونده مزبور، نتانیاهو به کلاهبرداری، فریب کاری و خیانت در امانت متهم شده است. "یونتان حَسون" به عنوان یکی از شاهدان این پرونده طی شهادت های خود تاکنون ابراز داشته که " ما معمولا برای نتانیاهو و همسرش سیگار گران قیمت و مشروبات الکلی و کیف‌های شیک و گرانبها می‌خریدیم." در پرونده ۲۰۰۰ نیز نخست وزیر رژیم جعلی اسرائیل، متهم به زد و بند با «ارنون موزس» صاحب امتیاز روزنامه معروف «یدیعوت آحارونوت» رژیم صهیونیستی بوده تا پوششی مثبت از او و فعالیت هایش در این روزنامه داده شود و روزنامه خصوصی «اسرائیل هیوم» (اسرائیل امروز) یعنی رقیب یدیعوت آحارونوت از سوی دولت زیر فشار قرار گیرد. پر سر و صداترین پرونده نتانیاهو اما به پرونده ۳۰۰۰ برمی گردد که مربوط به خرید سه زیر دریایی از آلمان است و در سال ۱۳۹۵ جنجال زیادی به راه انداخت و برخی نمایندگان کنست (پارلمان) و سیاستمداران اسرائیلی، نتانیاهو را زیر تیغ انتقادات شدید قرار دادند. پرونده موسوم به ۴۰۰۰ نیز به مسأله زد و بند نخست وزیر رژیم صهیونیستی با مالک شرکت بزک که خود صاحب امتیاز پایگاه خبری «واللا» است، باز می‌گردد که بر اساس گزارش دادستانی رژیم اسرائیل، وی در این پرونده متهم به فساد گسترده است. نتانیاهو در این پرونده متهم است که میلیون ها دلار تسهیلات مالی در اختیار «شاؤول الویچ» مالک این شرکت قرار داده است تا پایگاه خبری واللا رسانه زیر نظر این شرکت از نخست‌وزیر و خانواده‌اش حمایت رسانه‌ای کند.

منبع: ایرنا

آمریکا به دسیسه علیه ایران اعتراف کرد

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در حالی که درباره انتخابات امریکا با شبکه بی بی سی فارسی گفتگو می‌کرد‏، از مسلح شدن آشوب طلبان در ایران گفت.بولتون در حالی که درباره انتخابات امریکا با شبکه بی بی سی فارسی گفتگو می‌کرد، از مسلح شدن آشوب طلبان در ایران گفت. مجری بی بی سی تلاش کرد مشاور امنیت ملی رئیس جمهور سابق امریکا را متقاعد کند آشوب طلبان مسلح نیستند، ولی بولتون که آشوب طلبان را اپوزیسیون می‌نامید قانع نشد و گفت: این بار آنها با سلاح‌هایی که از پایگاه‌های بسیج سرقت و یا از کردستان عراق به ایران قاچاق کرده اند، مسلح شده اند‎.

منبع: شبکه خبر

فعال یمنی هدف سوء قصد قرار گرفت

رئیس منطقه‌ای سازمان اروپایی حقوق بشر که در آمریکا هدف سوء قصد قرار گرفت.، عربستان را مسوول ترور خود معرفی کرد.فعال یمنی که در آمریکا هدف سوء قصد قرار گرفته است، عربستان را مسوول ترور خود معرفی کرد. فعال یمنی و رئیس منطقه‌ای سازمان اروپایی حقوق بشر دیروز (دوشنبه) در آمریکا با یک ماده شیمیایی سوزاننده که روی صورت وی پاشیده شد، هدف سوء قصد قرار گرفت. محمد الزبیدی ساکن نیورک گفت: فرد ناشناسی به سوی صورت وی گاز اکسید هیدروژن پرتاب کرد و متواری شد که در نتیجه دچار «سوختگی سطحی، تورم چشمان و تنگی نفس شده است».الزبیدی لابی سعودی را عامل ترور خود معرفی کرد و گفت: به علت تلاش برای «رسوا کردن جنایات کشورهای ائتلاف در یمن» هدف این عملیات قرار گرفته است؛ بویژه اینکه طی هفته‌های اخیر به همراه فعالانی از فعالان سعودی خواستار برگزاری تشکل «آزادگان یمن» در خارج با هدف محکومیت جنایات عربستان در حق بیگناهان شده است.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha