شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مدیر حوزه علمیه قزوین

حوزه / مدیر حوزه علمیه قزوین گفت: شما طلاب مدرسه علمیه صالحیه، طلابی با استعداد، پرشور و با انگیزه هستید که در جای خود قابل تقدیر است، ولی تلاش نمایید به رشد علمی با کیفیت سرعت بیشتری دهید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین اصغرعرفانی صبح امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه صالحیه قزوین، اظهار داشت: خدا را شکر می‌کنیم که خدمت شما طلاب که بال فرشتگان زیر پای شما فرش است و حضرت ولی عصر(عج) عنایت ویژه‌ای به شما سربازان مکتب امام صادق(ع) دارد، هستیم و باید به این آیه شریفه که خدای متعال می‌فرمایند «لَقَدۡ خَلَقۡنَا ٱلۡإِنسَٰنَ فِیٓ أَحۡسَنِ تَقۡوِیمٖ ثُمَّ رَدَدۡنَٰهُ أَسۡفَلَ سَٰفِلِینَ» توجه داشته باشیم که آنچه از این آیه شریفه بیان می‌شود، اصل و اساس حقیقت انسان را به بهترین وجه معرفی و خلقتش را بر اساس فطرت کامل و فطرت پاک انسان به خوبی بیان می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی خاطرنشان کرد: "لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا" یعنی خدای متعال می‌داند که چه آفریده و تکلیف سازنده و نقشه راه و استعداد او را به خوبی می‌داند.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین با بیان اینکه انسان گل سرسبد همه موجودات عالم است، تصریح کرد: به تک تک موجودات عالم که نگاه می‌کنیم نشانه‌ای از خلقت خدا را می‌بینیم، اما تمام مخلوقات به کمال آفرینش و استعدادهای نهفته در انسان و شرافت فطرت پاک او نمی‌رسند.

وی ادامه داد: ما در شرایط و امکانات و بر اساس تکالیفی که بر عهده ما نهاده شده در مسیری قرار داریم که باید با کمک شرع مقدس به آن فطرت پاک احسن تقویمی برسیم که آن، کمال سعادت و خوشبختی انسان است.

وی اظهار داشت: شما طلاب مدرسه علمیه صالحیه، طلابی خوش فکر و خوش ذوق هستید ولی باید مواظب باشیم که تمام خوبی‌هایی که تحسین بر انگیز است، باید مبتنی بر پایه‌ها و اصول محکمی باشد و چنانچه مبانی محکم نباشد همه اینها فرو خواهد ریخت.

دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: بر ما طلبه‌ها واجب است که اول به لحاظ اعتقادات و باورها خودمان را غنی ساخته و بصیرتی عمیق نسبت به محیط خود داشته باشیم.

وی به نقش حضرت امام خمینی(ره) در تربیت انسان‌ها در جامعه اشاره و بیان کرد: حضرت امام خمینی(ره) شخصیتی برجسته، راستین، محکم، استوار و قوی بود که در برابر تمامی دشمنان ایستاد و همه را در لانه‌های خودشان خاموش می‌کرد، شاگردان برجسته‌ای در نظام مقدس جمهوری اسلامی تربیت کرد که نمونه آن رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خامنه‌ای است که این پرچم را از دست حضرت امام خمینی(ره) تحویل گرفته و تا به امروز بعد از رحلت معمار کبیر انقلاب اسلامی، این کشور و این نظام را به خوبی رهبری و مدیریت نموده و به نوعی خار چشم دشمنان و استکبار جهانی است.

مدیر حوزه علمیه قزوین به بصیرت بالای طلاب در همه بحران‌ها پرداخت و عنوان کرد: در بحران‌ها حقیقت وجودی انسان نمایش و بروز و ظهور پیدا می‌کند، پس باید خط‌ها و نشانه‌ها را شناخته و در مواقع بحران‌ها بصیرت بالایی داشته باشیم که در این عرصه مقام معظم رهبری تعابیر مختلفی دارند، که باید بیش از پیش به رهنمودهای معظم‌له توجه جدی داشته باشیم.

وی اظهار کرد: بنده در همین مدرسه علمیه صالحیه و در نزدیکی حجره شهید اسدآبادی مشغول تحصیل بودم، طلبه‌ای اینجا بود که نه تنها نماز شب بلکه نماز جماعت صبح را به خوبی برقرار می‌کرد و همه طلاب و حتی همسایه‌های این مدرسه با صدای خوش اذان این مدرسه بیدار می‌شدند و اقامه نماز می‌کردند، همین شخص طلبه برخی مواقع طلاب را برای مجلس وعظ و دعا به منزل خود دعوت می‌کرد و از نظر ظاهر واقعا متدین بود و شاخصه‌های یک مؤمن در وجود ایشان واقعاً نمایان بود.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین با اشاره به اینکه انسان در نقطه‌ای حساس جوهره خودش را بروز می‌دهد، بیان کرد: مقام معظم رهبری بارها در مواقع بحران‌ها نکاتی کلیدی اظهار نمودند که لازم است به آن توجه داشته باشیم، فراموش نکنیم که حضرت عباس(ع) شب عاشورا بیان فرمودند که اگر هزار بار کشته شوم یاحسین از تو دست بر نمی‌دارم و این مبتنی بر باورها است.

وی ادامه داد: شما طلاب مدرسه علمیه صالحیه که طلابی با استعداد، پرشور و با انگیزه هستید، در جای خود قابل تقدیر است ولی باید تلاش نمایید که همزمان به رشد علمی با کیفیت هم سرعت بیشتری دهید.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی با انتقاد از اینکه حوزه علمیه قزوین در این سال‌ها با ظرفیت بالا توفیق چندانی در عرصه‌های علمی نداشته، بیان کرد: زیر ساخت‌های پژوهشی، تربیتی و مهارتی فراهم شده و برنامه‌هایی جامع نیز تعریف شده اما حوزه علمیه قزوین هنوز تکان جدی نخورده است.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: دیدارهای جداگانه‌ای که با نماینده ولی فقیه در استان قزوین و مدیر حوزه‌های علمیه کشور و همچنین قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه کشور داشته‌ام، اعلام صریح و جدی نموده‌اند که با تمام ظرفیت در راستای تقویت طلبه‌ها حمایت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: چنانچه طلبه‌ای در تحصیل بدرخشد، در موضوعات پژوهشی و نتایج خوب و آثار علمی استانی و کشوری داشته باشند، حوزه علمیه برای این طلبه با تمام امکاناتی از نظر مالی و معنوی آماده حمایت خواهد بود.

دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: ما در راستای برنامه‌ها و توجه به فرایند علمی-تربیتی که تعریف شده تلاش می‌کنیم تا بتوانیم از استان‌های دیگر پیشی بگیریم، چرا که حوزه علمیه قزوین در آمایش کشوری رتبه ۲۵ قرار داده‌اند و ان‌شاءالله بتوانیم رتبه‌های اول و دوم را کسب نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی عنوان کرد: حوزه علمیه قزوین مفاخر، عالمان و فرهیختگانی بزرگی همانند مرحوم علامه زرآبادی و رفیعی داشته و چرا نباید امروز در حوزه علمیه قزوین آن مفاخر را داشته باشیم؟ شما امروز از بهترین‌ها هستید، امکانات حوزه در حال حاضر بسیار بالاست و این ظرفیت و امکانات موجود در گذشته نبوده، پس باید تلاش نماییم که از این فرصت‌ها و موقعیت‌ها به بهترین نحو استفاده نماییم.

مدیر حوزه علمیه قزوین تغییرات در برخی مدیران مدارس علمیه را با نگاه به رشد و تعالی حوزه دانست و بیان کرد: تغییر ما در مدارس علمیه در حقیقت در جهت رشد است، نه خدای نکرده اغراض شخصی.

وی ادامه داد: حتی در دوران دفاع مقدس رزمندگان گروهان‌ها از سنگری به سنگر دیگر و از مأموریتی به مأموریت دیگر اعزام و جابجا می‌شدند، هدف تضعیف افراد و انقلاب و جنگ نبود و هدف این جابجایی‌ها در حوزه علمیه نیز قطعاً در جهت رشد علمی مدارس است.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: نگاه بنده به داخل خود استان است و امروز برخی حکم‌ها به پایان رسیده که باید جایگزین خوبی برای آنها داشته باشیم و آن مسئولیت‌ها را به افراد دیگر واگذار نماییم.

وی ادامه داد: در دو سال اخیر به خاطر شیوع ویروس کرونا تعطیل بودیم ولی دشمنان دو سال کار کردند، تا نسل جوان و نوجوان ما را تخریب نمایند و لذا شما مشاهده کردید که در وقایع اخیر در کشور خواستند بهره‌برداری نمایند، ولی توطئه‌های شوم آنها نقش بر آب شد.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی عنوان کرد: امروز در حوزه علمیه قزوین برنامه چشم انداز ۲۰ ساله را تنظیم نموده‌ایم و هر طلبه عزیزی که طرح داشته باشد، آن طرح را دریافت و چنانچه تضادی با این طرح چشم انداز نداشته باشد و سرعت بخش باشد، به خوبی از آن طرح حمایت مالی و معنوی خواهیم داشت، چرا که ما دنبال جوهره اصلی حوزه علمیه و نقش آفرینی آن در جامعه هستیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha