دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ نشست خبری کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میر حامد حسین لکهنوی(ره)

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی‌پور با تأکید بر این که علامه میر حامد حسین به دو سرزمین ایران و هندوستان تعلق دارد، خاطرنشان ساخت: امیدواریم برپایی کنگره بین‌المللی علامه میر حامد حسین، سرآغازی بر تقویت تعامل علمی مجموعه های دانشی و تحقیقاتی و دانشگاه‌های ایران و هندوستان باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی‌پور، در نشست با اصحاب رسانه که به مناسبت رونمایی از پوستر همایش بین‌المللی میر حامد حسین برگزار شد، به جریان سازی سرزمین هندوستان و نقش آن در تمدن اسلامی و دنیای اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: شکل‌گیری حکومت‌های شیعی در بخشی از سرزمین‌های پهناور هندوستان، همچون حکومت‌های عبد، دکن، عادل شاهیان و نظام شاهیان، باعث مهاجرت علمای بزرگی از سرزمین ایران به سرزمین هندوستان شد.

وی با بیان این که اجداد میرحامد حسین صاحب عبقات الانوار در دوران حکومت عبدیان به سرزمین هندوستان مهاجرت کردند و سپس در لکهنو مستقر شدند، اظهار داشت: در گستره تاریخ هزاران هزار عالم و اندیشمند از فقها و متکلمین و عرفایی از سرزمین‌های اسلامی به هندوستان مهاجرت کرده، در شبهه قاره هندوستان تأثیرگذار بودند.

نماینده ولی‌فقیه در هندوستان علامه میرحامد حسین را جزء شخصیت‌های ممتاز دنیای تشیع و از ستارگان بسیار درخشان و اندیشوران سترگ جهان اسلام دانست و تصریح کرد: علامه میرحامد حسین از محققان زبردست و شخصیتی ولایی و معنوی است که در راه دفاع از امامت و ولایت به‌گونه‌ای علمی، کاری شبیه به معجزه را انجام داد.

وی به تدوین کتاب تحفه اثنی عشریه در هندوستان و شکل‌گیری موجی از پاسخگویی در این سرزمین اشاره کرد و اظهار داشت: علمای محقق و اندیشور هندوستان مبتنی بر مؤلفه‌های علمی، ده‌ها ردیه بر کتاب عبدالعزیز دهلوی نگارش کردند که کتاب عبقات الانوار تنها یکی از این کتاب‌هاست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی‌پور با بیان این که علامه میرحامد حسین کتاب عبقات الانوار را مبتنی بر جدال احسن و روش علمی و پژوهشی تدوین نموده است، خاطرنشان ساخت: علامه در کتاب عبقات کارهای تحقیقی مبتنی بر یک‌یک احادیث و آیات را مورد توجه قرار داده است؛ احاطه ایشان نسبت به روایات، علم رجال و سند شناسی بسیار حائز اهمیت است.

نماینده ولی‌فقیه در هندوستان دستیابی به هزاران هزار منبع و کتاب‌های خطی نایاب را امتیازات ویژه علامه میر حامد حسین دانست که بهترین استفاده را از آن کرد.

وی سفرها و فداکارهای علمی علامه میر حامد حسین برای جمع‌آوری کتاب‌های ناب از سراسر جهان را موردتوجه قرارداد و با بیان این که کتابخانه ایشان مرجعی ارزشمند برای محققین است، اظهار داشت: خاندان میرحامد حسین اعم از برادران و فرزندان ایشان، شخصیت‌های عالم و فقهایی بودند که در تدوین و احیای بخشی از کتاب عبقات الانوار نقش بسزایی داشتند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی‌پور در ادامه با تأکید بر این که علامه میر حامد حسین به دو سرزمین ایران و هندوستان تعلق دارد، خاطرنشان ساخت: امیدواریم برپایی کنگره بین‌المللی علامه میر حامد حسین، سرآغازی بر تقویت تعامل علمی مجموعه هایدانشی و تحقیقاتی و دانشگاه‌های ایران و هندوستان باشد.

نماینده ولی‌فقیه در هندوستان در بخش دیگری از سخنان خود بحث امامت را از مهم‌ترین بحث‌های اعتقادی و کاربردی توصیف کرد و با تأکید بر این که اثبات مرجعیت علمی، دینی و پیشوایی ائمه(ع)، تا گستره تاریخ تأثیرات بسزایی بر تفکر اسلامی خواهد گذارد، اظهار داشت: همواره قدردان تلاش‌های بنیاد بین‌المللی امامت و شخص حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی و تیم علمی این مجموعه و سایر مؤسسات همکار در برگزاری این کنگره ارزشمند هستیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی‌پور در پایان با بیان این که میر حامد حسین همچنان در میان علمای هندوستان مهجور است، خاطرنشان ساخت: امیدواریم بتوانیم پیش نشستی با حضور تمام علمای ایالت‌های مختلف هندوستان برگزار و مجمع محققین هندی نیز پایان‌نامه‌هایی را در این راستا تدوین نموده، از ظرفیت ارزشمند طلاب فاضل هندوستان حداکثر استفاده را داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha