دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ نشست خبری کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میر حامد حسین لکهنوی(ره)

حوزه/ رئیس بنیاد بین‌المللی امامت گفت: کنگره بین‌المللی میر حامد حسین پاییز سال آینده با احیا و معرفی آثار ارزشمند این شخصیت بزرگ و خاندان ایشان برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد تقی سبحانی، امروز در نشستی با اصحاب رسانه که به مناسبت رونمایی از پوستر همایش بین‌المللی میرحامد حسین برگزار شد، ضمن اشاره به فرایندهای برپایی این همایش بین‌الملل اظهار داشت: به دلیل گستردگی شخصیت‌ها و عظمت کلامی مدرسه لکنهور هندوستان تصمیم گرفتیم تا شخصیت‌های سرزمین پهناور هند را در دو کنگره و رویداد علمی با محوریت علامه میر حامد حسین و دیگری مرجع بزرگوار مرحوم سید دلدار علی غفران مآب معرفی نماییم.

وی ضمن ارائه گزارشی از پیشینه فعالیت‌های دبیرخانه کنگره بین‌المللی میر حامد حسین، رونمایی از پوستر کنگره بین‌المللی علامه میر حامد حسین را از جمله برنامه‌های این نشست خبری عنوان کرد و ابراز داشت: کنگره بین‌المللی میر حامد حسین پاییز سال آینده با احیا و معرفی آثار ارزشمند این شخصیت بزرگ و خاندان ایشان برگزار خواهد شد.

سخنران این نشست افزود: در نمایشگاهی که در حاشیه برگزاری کنگره بین‌المللی میر حامد حسین، برپا می‌گردد؛ دیدگاه شخصیت‌های علمی از جمله علامه سید محسن امین صاحب اعیان الشیعه به نمایش گذارده خواهد شد. این عالم فرزانه در بیانی می‌گویند؛ وقتی اثر علامه میر حامد حسین را می‌خوانم حس می‌کنم پس از سید مرتضی و شیخ طوسی شخصیتی در این تراز در باب امر ولایت و امامت نداشته‌ایم.

رئیس دبیرخانه همایش بین‌المللی میر حامد حسین با تأکید بر این که مرحوم علامه میر حامد حسین، صاحب کتاب بزرگ عبقات الانوار، بارهاوبارها مورد اهتمام و تفقد بزرگان قرار گرفته است، اظهار داشت: ایشان در حدود ۱۴۰ سال پیش و در سال ۱۳۰۶ هجری قمری رحلت کردند و بلافاصله بعد از فوتشان به دلیل شهرت گستره این عالم فرزانه بخشی از آثار ایشان به همت علما و اندیشمندان احیا گردید.

وی ارائه بیانات شخصیت‌های علمی و اجتماعی هندوستان، دررابطه‌با میر حامد حسین و کتاب عبقات الانوار را از فرازهای این همایش توصیف کرد و ابراز داشت: امام خمینی(ره) در کتاب کشف‌الاسرار در باب حدیث غدیر و واقعه ولایت؛ عبقات الانوار را بهترین کتاب ذکر می‌کنند و می فرمانید؛ «بر علمای شیعه بالخصوص و دیگر طبقات لازم است که این کتاب را که بزرگ‌ترین حجت مذهب است، نگذارند از بین برود. گروهی در صدد جمع این کتاب و تضییع آن هستند و ما ملت شیعه در خواب هستیم تا آن‌وقت که یک چنین گنج پرقیمت و گوهر گران بهایی از دست برود».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی در ادامه ضمن اشاره به همت بزرگ علمای حوزه قم و نجف در احیای کتاب عبقات الانوار، تصریح کرد: تاکنون این مجموعه سترگ به‌صورت کامل و جامع با تصحیح‌های دقیق جمع‌آوری نشده است.

وی بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و توسعه برنامه‌های رسانه‌ای در باب شخصیت میر حامد حسین را از دیگر اهداف و رسالت‌های دبیرخانه این همایش برشمرد و اذعان داشت: بر آنیم تا با برپایی کنگره بین‌المللی میر حامد حسین رویدادی بزرگ را در عرصه معرفی این شخصیت سترگ امامت پژوهش، رقم بزنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی با تأکید بر این که از قبل فعالیت‌های کنگره بین‌المللی میر حامد حسین ۸ مجلد از آثار خاندان میر حامد حسین احیا شده است، اظهار داشت: کنگره بین‌المللی میر حامد حسین با بازشناسی اسناد و آثار مدرسه بزرگ لکنهو هندوستان، حجم وسیعی از مستندات نویافته را برای استفاده محققان به‌عنوان منابع دست‌اول پژوهشی معرفی نموده است.

رئیس بنیاد بین‌المللی امامت تدوین و نگارش ۵۰ پایان‌نامه علمی مقاطع مختلف حوزوی و دانشگاهی را بخشی از جهت‌گیری‌های کنگره بین‌المللی میر حامد حسین توصیف کرد و ابراز داشت: تربیت نسل جوان محقق مسلح به تمام ابزارهای علم کلام، حدیث، رجال و قرآن پژوهشی که راه مرحوم علامه میر حامد حسین را طی می‌کنند، از مهم‌ترین دستاوردهای این کنگره بین‌المللی است.

وی ضمن تصریح بر این نکته که در همایش بین‌المللی میرحامد حسین صرفاً برخورد بزرگداشت و نکوداشت نداریم، اظهار داشت: بانک اطلاعات اسناد، منابع و مقالات بی‌شماری در حوزه امامت و ولایت در اختیار داریم که به لحاظ موضوع، روش‌شناسی و محتوا دسته‌بندی‌شده است. این مهم در کنار ارائه مشاوره علمی به محققان موردتوجه دبیرخانه کنگره است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر این که امروز در کنار پوستر همایش، دو کتاب در باب شخصیت علامه میر حامد حسین رونمایی خواهد شد، اظهار داشت: تاکنون ۷ بیش نشست در شهرهای مختلف برگزار و باتوجه‌به برنامه‌ریزی صورت‌گرفته در نجف و هندوستان نیز پیش‌نشست‌هایی به‌منظور اشاعه معارف و مؤلفه‌های علمی علامه میر حامد حسین برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha