شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد با نماینده ولی فقیه

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه کهگیلویه و بویراحمد در نشست با مدیران کانون های فرهنگی، هنری مساجد استان گفت: نمی‌شود در محله ای مسجدی باشد اما یکی از اهالی مسجد در فقر دست و پا بزند یا بیماری داشته باشد و مسجد نسبت به او بی‌تفاوت باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یاسوج، حجت الاسلام والمسلمین سید نصیر حسینی نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد پیش از ظهر امروز در نشست با مدیر استانی و جمعی از مسئولان کانون های فرهنگی هنری مساجد استان با اشاره به برجسته شدن کارکرد مساجد، گفت: در وهله اول کارایی و ارزیابی کانون‌های مساجد مورد بررسی قرار بگیرد که این کانون‌ها چه تأثیرات و تغییراتی روی امورات مسجد دارند، باید ببینیم که این کانون‌ها در بحث ارتقای کمیت و کیفیت برنامه‌های مساجد اثراتی داشتند یا ندارد.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد موفقیت کانون های فرهنگی و هنری مساجد را در همراهی با امام جماعت مسجد و هماهنگی با پایگاه بسیج و هیئت امناء مسجد دانست و افزود: طبیعتا وقتی کانون یا سازمانی را تشکیل می‌دهیم باید کارایی و هماهنگی خود را نشان دهد و اگر متوجه شویم که کارایی ندارد باید تجدید نظر کرده، علت‌ها را جویا شده و بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه کارکرد و وظایف کانون تعریف شود و بر اساس این وظایف ارزیابی شوند، ابراز کرد: مساجد ظرفیت بسیار مهمی است که ما می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم؛ وقتی کانون متعلق به مسجد است پس باید از ظرفیت مسجد استفاده کند.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی راهکار استفاده از این ظرفیت را ارتقاء همه عوامل و مرتفع نمودن مشکلات مسجد عنوان کرد و گفت: شرایطی را فراهم کنید که موانع و مشکلات پیش رو برطرف شوند. با امام جماعت مسجد که رهبر این عوامل هست هماهنگ شود و همکاری‌های لازم را انجام دهید.

نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: اگر کارها به خوبی پیش رود و هر کس وظیفه خود را به نحو احسن و با هماهنگی‌های لازم انجام دهند می‌توانیم کارها را توسعه داده و کارهای فرهنگی مانند آسیب‌های اجتماعی را حل و فصل و شاهد کاهش آنها باشیم.

امام جمعه یاسوج با اشاره به اینکه کانون های مساجد برنامه داشته باشند و تدوین برنامه کنند، عنوان کرد: قطعا اگر از ظرفیت مسجد که تعریف شده و شماها ی که سکان داران آن هستید به خوبی استفاده شود و با برنامه ریزی و تدوین برنامه کارهای خوبی را می‌توان انجام داد، هیئت‌ امناء مسجد، کانون‌های خواهران و برادران هر کدام به صورت جداگانه، جوانان و امام جماعت مسجد دست به دست هم دهید و متولیان هر مسجدی در محله‌ خود برای کارهای فرهنگی، مبارزه با آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد، بیکاری، بزهکاری و حل و فصل مشکلات آن محله تلاش کند و ان را به سر منزل مقصود برساند.

وی بیان کرد: نمی‌شود در محله ای مسجدی باشد اما یکی از اهالی مسجد در فقر دست و پا بزند یا بیماری داشته باشد و مسجد نسبت به او بی‌تفاوت باشند.

نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد تأکید افزود: باید کانون‌های فرهنگی و هنری هر مسجد شناسنامه‌ای کامل از افراد همان محله داشته باشند، مشکلات آنها را بررسی کنند و در حد توان به آنها رسیدگی کنند و به فکر مشکلات اهالی محله باشند.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی با اشاره به اینکه کانون های مساجد اعتباری برای اجرای کارهای فرهنگی دارند، افزود: اگر چه خود مسجد یا هیئت امناء و امام جماعت ردیف بودجه ندارد، اما می‌توانیم اما از طریق کانون‌های مساجد می‌توانند اعتبارات فرهنگی جذب کنند و می‌شود پیگیری کرد تا بتوانند کار کنند، ظرفیت‌ها را بالا ببرند و مسجد را فعال کنند.

نماینده ولی‌فقیه کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه کسی حق ندارد برای فعالیت‌هایی فرهنگی مرتبط با مساجد هزینه ای بگیرد، افزود: انجام این کارها مربوط به خود مسجد است و اما برنامه‌هایی مانند مجالس ترحیم که از بیرون به مسجد وارد می‌شوند یک‌ ظرفیتی هست که میشود از آن استفاده کرد مثلا کارهای فرهنگی مانند قرآن‌ خوانی، حدیث‌ خوانی، دعا خوانی و برنامه‌هایی در یادبود آن شخص متوفی را خود ما اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه مساجد خانه خدا و مایه برکت هستند، افزود: در شهر یاسوج با مشکل کمبود مسجد مواجه هستیم همچنین حسینه، زینبیه و فاطمیه نیاز داریم که متاسفانه وقتی داشتند شهر را می‌ساختند به فکر همه امکانات به جز ساخت مساجد و حسینیه بوده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی در پایان افزود: باید مساجد را با مدارس، ادارات و منازل متصل کنیم و دانش‌آموزان، جوانان، نوجوانان، بانوان و همه را بیشتر و بیشتر با مساجد آشنا کرده و فعالیت‌های متنوعی داشته باشیم تا بتوانیم آنها را جذب کنیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha