یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام جمعه همدان

حوزه / امام جمعه همدان گفت: از فقر به ستون فقرات تعبیر شده و لذا کسی که فقیر است، یعنی ستون فقرات او شکسته و لذا شخصی که زمین‌گیر شده، دیگر توانایی ایستادن و قیام را ندارد، بنابراین اسلام هیچگاه فقر را توصیه نکرده و بر تلاش بیشتر برای کسب روزی حلال تأکید دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی پیش از ظهر امروز در چهلمین جلسه تفسیر قرآن در مسجد مهدیه، با بیان اینکه باید در زندگی روزمره وقت ویژه‌ای برای توجه به قرآن در نظر بگیریم، اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که پیامبر گرامی اسلام(ص) در قیامت نسبت به آن از قوم خود شکایت می‌کند، کم توجهی مسلمانان به قرآن است.

وی با بیان اینکه شیطان در هر لحظه به دنبال ضربه زدن به بندگان است، گفت: این طور نیست که با حضور در جلسات وعظ و قرآن، شیطان به سراغ ما نمی‌آید، بلکه شیطان از طریق همین سلیقه و علایق انسان است که تلاش می‌کند تا فرد را زمین بزند و لذا هیچکدام از این موضوعات نقطه امنی برای انسان ایجاد نمی‌کند.

امام جمعه همدان با اشاره به مباحث طرح شده در جلسات گذشته، یادآور شد: راه‌های فراوانی برای رسیدن به وجود پروردگار و موجودی در رأس عالم، وجود دارد اما هیچ کس تا به حال، به جز از اسماء و صفات الهی چیزی نمی‌داند.

وی با بیان اینکه صفات خداوند در عالم تجلی پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: بالاترین تجلی خداوند در عالم، وجود مقدس پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت(ع) است.

شعبانی با تأکید بر اینکه بشر، دسترسی به ذات الهی نخواهد داشت، گفت: ممکن‌الوجود احاطه علمی به واجب‌الوجود ندارد و لذا آنچه وجود دارد، تنها صفات و اسماء الهی است.

وی با اشاره به اینکه تأثیر بعضی از صفات الهی در نزول قرآن کریم مشهود است، اظهار داشت: یکی از صفات الهی که تجلی پیدا کرده و باعث نزول قرآن شده، صفت حی القیوم است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان تصریح کرد: زمانی که سوره مبارکه آل عمران را می‌خوانیم، در ابتدای آن خداوند می‌فرماید این کتاب را حی القیوم نازل کرده است، یعنی نسخه زندگی صحیح در آن آمده است.

وی با بیان اینکه نسخه مربوط به هر مشکلی در بدن را پزشک متخصص به آن عضو بدن می‌نویسد، گفت: قرآن نسخه‌ای برای بشر است تا هم در دنیا حیات واقعی به او ببخشد و هم در قیامت اهل قیام باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با اشاره به اینکه منظور از حیات بخشیدن، حیات باطنی است نه حیات ظاهری، اظهار داشت: در لغت عرب، دنیا به معنای پست‌ترین آورده شده و لذا می‌توان گفت، دنیا در پایین‌ترین مرحله و جایگاه قرار دارد، بنابراین حیات واقعی بشر، همان حیات طیبه‌ای است که نسخه رسیدن به آن در قرآن مطرح شده است.

وی با تأکید بر اینکه قرآن می‌خواهد تا اهل قیام باشیم، گفت: حضرت امام(ره) می‌فرمودند که در رأس موعظه‌های انبیا الهی، قیام به قسط بوده و لذا بشر باید اهل قیام باشد.

امام جمعه همدان با بیان اینکه قیام در قرآن، تعابیر مختلفی دارد، یادآور شد: یکی از الزامات آن که انسان در دنیا اهل قیام شود، توجه به مسایل اقتصادی است.

وی در نگاه اسلام، اقتصاد و معیشت را به عنوان قوام جامعه معرفی کرد و اظهار داشت: از فقر به ستون فقرات تعبیر شده و لذا کسی که فقیر است، یعنی ستون فقرات او شکسته و لذا شخصی که زمین‌گیر شده، دیگر توانایی ایستادن و قیام را ندارد، بنابراین اسلام هیچگاه فقر را توصیه نکرده و بر تلاش بیشتر برای کسب روزی حلال تأکید دارد.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی در پاسخ به این سوال که پیشنهاد اسلام برای رفع فقر در جامعه چیست، گفت: بخشی از این راهکار به مردم بازمی‌گردد و بخشی نیز به مسئولان و متولیان امر.

وی انفاق را یکی از راه‌های اسلام برای رفع فقر دانست و خاطرنشان کرد: البته در این بین، انفاق گاهی واجب، گاهی حرام و گاهی مستحب است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، با تأکید بر اینکه زکات از موضوعاتی است که می‌تواند فقر را از بین ببرد، یادآور شد: اینکه خداوند در پرداخت زکات مقدار معینی همانند یک دهم را مشخص کرده، به این معنی است که همین اندازه برای رفع فقر کافی است، اما متأسفانه همین اندازه نیز آن طور که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه بنا بر روایات صحیحه، اگر کسی زکات بر او واجب شود و آن را پرداخت نکند و یا مانع آن شود، در زمان مردن، حق مسلمان مردن را ندارد، گفت: بنابر روایات اگر امروز در جامعه فقر وجود دارد، یعنی آنکه زکات به درستی پرداخت نشده و لذا این افراد با وجود آنکه در دنیا اهل روزه و نماز بوده‌اند، اما در لحظه آخر، اجازه مسلمان مردن به آنها داده نمی‌شود.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha