پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
محمدعلی زلفی‌گل

حوزه / وزیر علوم در اختتامیه کنفرانس بین المللی انسان شناسی در اندیشه فلسفی ابن سینا گفت: در بدو پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۱۷۰ هزار دانشجو در حال تحصیل در دانشگاه‌ها بوده اند اما امروز بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در حال تحصیل در دانشگاه‌های سراسر کشور هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، ظهر امروز در اختتامیه کنفرانس بین المللی انسان شناسی در اندیشه فلسفی ابن سینا که از سوی جامعةالمصطفی و بنیاد ابن سینا شناسی در همدان برگزار شد، با تبریک هفته بسیج و تقدیر از اقدامات بسیج در عرصههای مختلف، اظهار داشت: هر کس نتیجه رفتار و تلاش‌های برای قوام و دوام جمهوری اسلامی باشد، بسیجی است.

وی با بیان اینکه در دنیای مدرن امروز، برترین سرمایه بشر، اهل مدارا، معرفت، تقوا، نوع دوستی، انصاف و وجدان بودن است، گفت: انسانی در دنیای پیچیده امروز موفق خواهد بود که بتواند فضایل اخلاقی را در خود تقویت کند.

وزیر علوم با تقدیر از اجرای مراسمی برای بزرگداشت مقام بوعلی سینا، یادآورد شد: این عالم مسلمان سرمایه عظیمی برای کشور و جهان اسلام است و باید به نسل جوان معرفی شود.

وی با اشاره به اینکه این انسان‌ها و اسطوره‌های موفق در عرصه‌های مختلف هستند که در هر زمان و جمعی باشند، به آنجا هویت و وجاهت می‌دهند، خاطرنشان کرد: هر کشوری که اسطوره‌ها و سرمایه‌های خود را قدر بداند، در دنیای رقابتی امروز، دست برتر را خواهد داشت و لذا معرفی بوعلی سیناها از ضرورت‌های جامعه امروزی است.

زلفی گل با تأکید بر اینکه بوعلی سینا، بنیان گذار روش تجربی و نوین در دنیا است که بزرگترین خدمت را به جامعه بشری کرده است، مطرح کرد:

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی توجه ویژه‌ای به منابع انسانی دارد، اظهار داشت: در بدو پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۱۷۰ هزار دانشجو در حال تحصیل در دانشگاه‌ها بوده اند اما امروز بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در حال تحصیل در دانشگاه‌های سراسر کشور هستند.

وزیر علوم با اشاره به اینکه تعداد دانشگاه‌های کشور چندین برابر شده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در رتبه بندی بین المللی، در زمره بهترین‌هاست و علت آن، سرمایه گذاری ویژه نظام در بخش علم و نوآوری است، چرا که نظام معتقد است کشوری پیشرفت خواهد کرد که منابع انسانی فرهیخته و فرزانه داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه در دنیای امروز، سرمایه انسانی و نخبه دانش مدار و با مهارت، دارای ارزش ویژه است، بیان کرد: فرهنگ شایسته که بزرگترین سرمایه هر کشوری است، از طریق علم و فناوری و نوآوری خلق می‌شود و به عبارت دیگر، علم با خود فرهنگ جدیدی می‌آورد.

زلفی گل افزود: از دیدگاه جمهوری اسلامی خام فروشی، ظلم به آینده نظام است، موضوعی که سبب عدم پیدایش بستر مناسب انسانی برای آینده و یا فروش منابع طبیعی و عدم تلاش برای ارزش افزوده می‌شود، بنابراین علم و فناوری را برای خود سرمایه‌ای بزرگ می‌دانیم.

وی با بیان اینکه برگزاری چنین جلساتی و معرفی بزرگان در جامعه در افزایش امید جوانان و آیندگان به پیشرفت کشور و هویت‌مداری ملی موثر است، یادآور شد: یکی از وظایف ما این است که تلاش کنیم سرمایه‌های نمادین برای آیندگان را در عرصه‌های مختلف افزایش دهیم و نه تنها از آسیب دیدن سرمایه‌های خود جلو گیری و صیانت کنیم، بلکه آنها را افزایش دهیم.

وزیر علوم یکی از اهداف توجه به علم، فناوری و نوآوری را خلق سرمایه‌های نمادین برای آینده کشور دانست و گفت: فرهنگ مذاکره و روابط عمومی بالا، هنر بسزایی است و تلاش ما در دانشگاه‌ها حرکت در این مسیر است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محاسن IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    0 0
    شیطان گفت: «لأزینن لهم»، و خدای غفور بعد از پذیرش توبه حضرت آدم علی نبینا و آله و علیه السلام، زینت مردانه را آفرید. کدام زینت حقیقی است، همان را متزین باشیم و تبلیغ کنیم.
    • خُذُوا۟ زِينَتَكُمْ CA ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
      0 0
      قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَلَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ، إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ. (ابلیس) گفت: «پروردگارا، به سببِ آنکه مرا گمراه ساختی، من نیز [بدی‌ها را] در زمین در نظرشان زینت می‌دهم و همۀ آنان را به گمراهی می‌کشانم، مگر بندگان مخلص تو را از (میان) آنها.» چگونه بنده مخلص خدا شویم؟ باید راه بنده مخلص خدا را برویم! سلام فرمانده! سیدعلی دهه‌ی #ها شو فراخوانده! عهد میبندم، روزی لازمت بشم، عـهد میبندم، حاج قاسمت بشم، عـهد میبندم، مثل بهجت و مثل سربازای گمنام خادمت بشم! از آ. بهجت پرسیدند: بابا، این طی الأرض چیه؟ او گفت طی الأرض آسان است... از من راجع به طیّ السّماء بپرسید! وَلَقَدْ جَعَلْنَا فِى ٱلسَّمَآءِ بُرُوجًۭا وَزَيَّنَّـٰهَا لِلنَّـٰظِرِينَ! بشر با شهید چگونه سفر میکند؟ قاسم سلیمانی چطور رؤیای ما را به بزرگ‌ترین "ماشین زمان" محقق کرد؟ کلید اصلی آسمانی شدن، اخلاص است. و خون حاج قاسم کلید فتح بیت المقدس است! رهبر بارها حاج قاسم را با صفت «اخلاص» معرفی کرده‌اند. اخلاص یعنی خالص کردن و ناب کردن نیّت. به دنبال ناب کردن نیت هم خالص کردن و ناب شدن عمل می‌آید. یعنی رعایت کردن وظیفه‌ی خدایی و دخالت ندادن منافع شخصی و گروهی و انگیزه‌های مادّی در کار. یعنی ما تکلیف را بشناسیم و برای خاطر تکلیفمان کار را انجام بدهیم؛ ملاحظات دیگر را مخلوط نکنیم. از اخلاص تعبیر می‌کنیم به گمنام بودن. «یعنی دنبال نام و نشان نبودن.» در کتاب 'نگاهی به مبانی و اصول تفکر بسیجی' یاد میگیریم: اخلاص و گمنامی، شاخص اساسی بسیج است. یک بسیجی عاشق حقیقت است، وسعت روحش آنَقدر وســیع اســت که هر کجا هر حرکتی را، هر عمل و اقدامی را که ببیند، خالصًا لوجه الله برای خدا برداشته میشود. (امام میفرمایند) نام و نشــان در گمنامی و بینشانی گرفته اند. این نیســت که فقط یک اسمی نوشــته و یک کارتی گرفته و کار تمام شد و رفت و شد بســیجی! بایستی در راستای تربیتهایی قرار بگیرد. تربیت یافتگان آن. آسمانی بودن یعنی فراتر از مرز بودن. ویژگی حاج قاسم این بود که سرباز اسلام بود نه صرفاً سرباز وطن. تفکر بسیجی شخص و زمان و مکان و مرز نمیشناسد و طیف ها و زمانها را شامل می شود. بسیج تفکری است که اگر با عمل مجاهدانه گره بخورد، معجزه می کند! موسی کفت خدا با ماست! حضرت آقا گفتند بدانید خدا با ماست! واقعاً دشمن ما میلیونها سلیمانی را در سرا سر جهان نمیبیند؟ دست قدرت خدا را نمیبیند؟
  • به سوی خدا IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    0 0
    در عصر افول بشریت، با برجسته سازی نمادهای الهی، جهت صعود را نشان دهیم. ریش را زیور آدمی قرار داد.
  • بی گناه IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    0 0
    ریا قلبی است، نیتمان را اصلاح کنیم، موهبت خداوندی ریش گناهی ندارد.
    • جعل حکم هرگز IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      0 0
      واقعا عجب چیزی است! انگار خدا از انسان خواسته که شرط ریش گذاری اخلاصه! قطعا هر کار خوبی اگر خالصا لوجه الله انجام شود، فوق العاده عالی است، اما ما نمی توانیم از خودمان تولید حکم شرعی بکنیم، و اعلام بکنیم که یا ریش خالصانه یا تیغ.
  • شکران IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    0 0
    آرایش مهربانی آفرین را تیغ نشاید، با شانه سپاس گوییم و تکریم کنیم.
  • اسدالله IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    3 0
    آفتاب و لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی
    • . IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      0 0
      انصاف بد نیست