چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر

حوزه/ رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه علمیه قم گفت: عدم آمادگی کمّی و کیفی منابع انسانی تحت فرمان امام یکی از عوامل تأخیر در ظهور امام زمان است و باید بر تامین منابع انسانی در جامعه و سازمان‌ها بیشتر اهتمام ورزید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه ، به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه "سی و ششمین هم اندیشی تخصصی ملّی نقشه جامع مدیریت اسلامی (نَجما ۳۶)" با موضوع «مبانی هستی شناختی خالق؛ مدیریت رحمانی و ارکان عرش تدبیر و فرماندهی نظام خلقت» به همت دانشگاه جامع امام حسین و ارائه حجت الاسلام والمسلمین ولی الله نقی پورفر رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه علمیه و عضو هیئت علمی دانشگاه قم با حضور مدیران سطوح مختلف دولتی و عمومی، اساتید، پژوهشگران و دانشجویان رشته های مدیریت حوزه علمیه و دانشگاه های سراسر کشور برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر با اشاره به اتفاقات اخیر در کشور گفت: ریشه مسائل پیش آمده خلأ وجود مشکل در زیر ساخت های مدیریتی را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم اضافه کرد: مسائل پیش آمده به خلأ کارکردی زندگی جوانان برمی‌گردد، ما در کشور حدود ۱۵ میلیون جوان داریم که به سن ازدواج نزدیک هستند که طبیعتاً دچار چالش و مشکل هستند و دشمنان نیز از این موضوع سو استفاده کرده و می‌کنند که این لازم به رسیدگی از سوی مدیران و مسئولین است.

وی ادامه داد: بحث و محور اصلی که از منظر قرآن و احادیث مطرح است این است که ما به مسئولیت درونی خود را به درستی عمل کنیم که در این صورت نقش تلاش‌های بیرونی دشمنان ضعیف خواهد شد.

رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه علمیه با بیان آیات سوره مبارکه مائده خاطر نشان کرد: باید مکرر بیان متعالی قرآنی را به یکدیگر تذکر دهیم، در این آیه مبارکه خدای متعال بیان می‌کند؛ای مومنین مراقب خودتان باشید و کمبود و نقص های خودتان را مراقبت کنید که اگر این چنین کنید ضرری نمی‌بینید، که مصونیت درونی را لازمه مصونیت و آسیب‌های شیطانی معرفی می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر عنوان کرد: در موضوع جوانان و ازدواج آن‌ها باید بیشتر دقت و اهتمام ورزید، سیاست های کلی مصوّب، بسیار متعالی است اما در مرحله اجرا آن چنان که باید به آن‌ها عمل نشده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم ضمن اشاره به تعابیر قرآن کریم مطرح کرد: به تعبیر قرآن کریم راه خدا گردنه‌هایی دارد و الزامات جهادی نیازمند است تا از این گردنه ها به راحتی عبور کنیم.

وی در ادامه افزود: اولین مؤلفه برای پشت سرگذاشتن گردنه راه خدا آزادی از اسارت جعل و نادانی و هوی و هوس و نجات انسانهای اسیر گرایش های غلط و تفکرات غلط و تأمین منابع انسانی در جامعه و سازمان‌ها است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر با اشاره به اهمیت منابع انسانی عنوان کرد: عدم آمادگی کمّی و کیفی منابع انسانی تحت فرمان امام یکی از عوامل تاخیر در ظهور امام زمان است که لازم به دقت است.

رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه در انتقاد از سبک زندگی جدید گفت: ایجاد سبک زندگی غلط در بین افراد جامعه به خصوص قشر نخبگان دانشگاهی و حوزوی موجب ایجاد مشکلات در جامعه شده است، سخت شدن فرآیند تشکیل خانواده منجر به ایجاد بن بست فکری در جامعه شده است و وقت آن رسیده که این مشکلات را کنار بگذاریم، حرکت دین نیازمند اصلاح ذهنیت ها و گرایش ها است.

وی در ادامه تأکید کرد: باید به سرعت و تمام قوا به مسئله ازدواج رسیدگی کرد و تمامی مراکز دینی و نهادهای دولتی باید به این امر مهم اهتمام ویژه داشته باشند و با آموزش به هنگام مسائل و مشکلات ازدواج و مشاوره به داد جامعه برسیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور با بیان ضرورت درک مشترک دینی نخبگانی و مدیران از بحران ناموسی جامعه گفت: باید به داد جوانان برسیم چرا که عاقبت اخروی ما به این موضوع بستگی دارد و قبولی نماز و روزه و عبادات ما مشروط به انجام رسالت حفظ ناموس جوان است.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری هم بر گفتمان فرهنگی و درک مشترک تأکید کردند و باید نگرش های نامناسب را به همگرایی برسانیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با بیان سوره مبارکه نور عنوان کرد: سوره مبارکه نور عهده دار این مسئله است و در این سوره به مسائل مهمی مانند فرمان بسیج ازدواج، بحث مساجد و....اشاره شده است.

وی ادامه داد: باید دریابیم رسالت ازدواج باید از طریق مسجد و مردمی شکل بگیرد، چرا که افرادی که در مسجد حضور دارند افرادی هستند که مسلح به نور وحی و عقل هستند و با درک دینی درست همراهند و جز عاقل ترین افراد هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر با اشاره به موضوع حجاب در جامعه بیان کرد: حجاب دارای زیر ساختهایی است که اگر به آن‌ها دقت نشود، حجاب محقق نمی‌شود، اولین زیر ساخت آن اعتقادی، به خصوص اعتقاد به پیامبر که پیشران فعالیت معنوی و الهی اهل ایمان است.

وی در بیان محورهای اساسی سوره نور عنوان کرد: سوره نور دارای محورهای اساسی مانند تبیین احکام روابط خانوادگی و اجتماعی، برخورد با عوامل بیرونی و حریم حیا و عفاف، برخورد با مشایعات ناموسی و..است که لازم به یادآوری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم تأکید کرد: تشکیل خانواده‌ وجوب اجتماعی و حکومتی دارد، مردم ستون جامعه هستند لذا باید حتما پای کار باشند و قدم به قدم به مدیریت اسلامی مدد و یاری برسانند، حرمت مدیران اسلامی باید مردمی باشند.

وی در ادامه به جایگاه مسجد در حکمرانی اسلامی اشاره و عنوان کرد: خدای عالم عنایت ویژه ای به مسجد دارد و دعای اهل مسجد را زودتر به اجابت می‌رساند، مسجد کانون دوم خانواده ها و پایگاه دین در جامعه است، مساجد باید با محوریت حوزه تحول اساسی داشته باشند تا با راهبری مساجد در محلات مسائل و مشکلاتی مانند ازدواج را سامان دهیم.

لازم به ذکر است: سمینار ملی معرفت افزایی و تبیین تفصیلی نقشه جامع دو هفته یک بار صبح پنجشنبه با همراهی چهره ماندگار علم مدیریت در ایران، جناب دکتر رضائیان و دبیری دکتر تولایی برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha