جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شورای فرهنک همدان

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان همدان با گلایه از اینکه گاهی از موارد موضوعاتی در جلسه شورای فرهنگ عمومی مصوب می‌شود، اما اجرایی نمی‌شود، گفت: قابل پذیرش نیست که در جلسه شورای فرهنگ عمومی مدیری موضوعی را بپذیرد، اما در عمل بیان کند که کارشناس اداره مربوطه انجام این کار را غیرقانونی دانسته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی ظهر امروز در شورای فرهنگ عمومی استان همدان با بیان اینکه در تدوین سند فرهنگی استان لازم است بخشی از اولویت‌های مهم شناسایی شود، اظهار داشت: باید متناسب با اولویت‌هایی که شناسایی می‌شود، اعتبارات و بودجه‌هایی را تخصیص داد.

وی افزود: پس از تخصیص اعتبار در ارتباط با نحوه هزینه کرد آن نیز تصمیم گیری دقیقی صورت خواهد گرفت و متناسب با فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برنامه ریزی خواهد شد.

امام جمعه همدام با گلایه از اینکه گاهی از موارد موضوعاتی در جلسه شورای فرهنگ عمومی مصوب می‌شود، اما اجرایی نمی‌شود، گفت: قابل پذیرش نیست که در جلسه شورای فرهنگ عمومی مدیری موضوعی را بپذیرد، اما در عمل بیان کند که کارشناس اداره مربوطه انجام این کار را غیرقانونی دانسته است.

وی با بیان اینکه این انتظار از مدیران وجود دارد اگر اشکالی نسبت به مصوبات وجود دارد، در همان جلسه مطرح کنند، خاطرنشان کرد: به طور مثال در رابطه با اردوگاه‌های ترببیتی و اعزام دانش آموزان به این مراکز، مصوب شد تا اتوبوس‌هایی در اختیار دانش آموزان قرار گیرد، اما در عمل انجام این کار با مشکلاتی همراه شد که لازم است هر چه سریعتر مشکلات برطرف شود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان در ادامه با تقدیر از اقدام مجموعه مدیریتی استان و مجموعه استانداری در برپایی پاتوق دختران با در اختیار قرار دادن یکی از زیر فضاهای خود به این امر، گفت: امید است تا دیگر دستگاه‌ها نیز با الگوگیری از این اقدام مناسب استانداری همدان، ظرفیت‌های موجودشان را در اختیار نسل جوان قرار دهند.

وی با تأکید بر اینکه گاهی از موارد تنها با یک کار ساده و کوچک می‌توانیم گره از کار مردم در یک منطقه را باز کنیم، یادآور شد: درست است که با مشکل بودجه مواجه هستیم، اما می‌توان با یک تصمیم جهادی برخی از مشکلات و معضلات در یک منطقه را به راحتی برطرف کرد.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی تصریح کرد: امروز شرعاً و قانونا موظف هستیم که نسبت به قرار دادن ظرفیت‌های موجود برای استفاده نسل جوان اقدام کنیم.

وی با تبریک انتصاب مسلم مخفی فرماندار جدید همدان، خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که در مناسبت‌های مختلف متاسفانه با آن روبرو هستیم این است که فضاسازی شهری رها شده، در حالیکه می‌توان از ظرفیت ایام میلاد برای نشاط اجتماعی و تعظیم شعائر در ایام سوگواری به خوبی استفاده کرد.

امام جمعه همدان ادامه داد: برگزاری عزاداری و فضاسازی در شهر در ایام فاطمیه و خصوصاً سه روز دهه اول و سه روز دهه دوم، حداقل کاری است که می‌توان در این ایام انجام داد.

وی در بخشی دیگر به صحبت‌های مطرح شده در رابطه با ورزش زورخانه ای در همدان اشاره کرد و اظهار داشت: ورزش زورخانه‌ای آنطور که باید حضور اجتماعی ندارد و بسیاری از مردم از نوع فعالیت‌ها و اماکن مختص به این فعالیت بی‌اطلاع هستند، بنابراین لازم است تا نسبت به تبلیغ میدانی و معرفی آن، اقدام ویژه‌ای انجام شود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان خواستار حضور فعالین میدانی عرصه فرهنگ در جلسات شورای فرهنگی عمومی شد و یادآور شد: شاید بنده به لحاظ مشغله‌های کاری، کمتر در عرصه میدان حضور داشته باشم و لذا خوب است تا از افرادی که در کف میدان حضور دارند برای شرکت در جلسات شورای فرهنگ عمومی دعوت شود تا بتوانیم مشکلات موجود را به دقت شناسایی و برای رفع آن اقدام کنیم.

وی در ادامه با تقدیر از زحمات حجت الاسلام عبدالله پور و تبریک به حجت الاسلام حیدری جهت انتصاب به عنوان مسئول امور رسیدگی به مساجد استان همدان، خاطرنشان کرد: یکی از مجموعه‌های مظلوم، همین مجموعه رسیدگی به امور مساجد است که متاسفانه نه بودجه‌ای دارد، نه نیرو و نه امکانات لازم برای فعالیت بنابراین لازم است تا مسئولین و متولیان نسبت به این مجموعه توجه ویژه‌ داشته باشند.

امام جمعه همدان با تأکید بر اینکه موضوع در اختیار قرار دادن سوله‌های بدون استفاده و بهره‌از ظرفیت‌های موجود دستگاه‌ها برای نسل جوان از مصوبات شورای فرهنگ عمومی است، خاطرنشان کرد: پس از مراجعات مردمی به دفتر در رابطه با عدم وجود محل مناسب برای ورزش جوانان در یکی از مناطق همدان، با حضور در آنجا با سوله‌های بسیاری مواجه شدیم که می‌توان از این ظرفیت به عنوان محلی برای ورزش و نشاط جوانان استفاده کرد، متاسفانه این اماکن تبدیل به انباری و محل نگهداری وسایل برخی ادارات شده است.

وی با بیان اینکه اطراف این مجموعه و دیوارهای آن مزاحمت‌هایی برای اهالی در رفت و آمد ایجاد کرده است، گفت: سالهاست است که به علت وجود این سوله‌ها راه مردم بسته و در رفت و آمد با سختی‌های فراوانی روبرو هستند، در حالی که با یک اقدام به راحتی می‌توان این مشکل را بر طرف و دغدغه مردم را از بین برد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تأکید بر اینکه ورزش و جوانان موظف است برای جوانان این منطقه کاری انجام دهد، یادآور شد: بسیاری از مواقع نبود ظرفیت‌های مناسب ورزشی باعث وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی می‌شود که با همت مسئولان می‌توان از این مشکلات به راحتی جلوگیری کرد.

گلایه امام جمعه همدان از عدم توجه مدیران به مصوبات شورای فرهنگ عمومی

نیازمند ترویج فرهنگ پهلوانی و زورخانه‌ای در بین نسل جوان هستیم

در ادامه علیرضا قاسمی فرزاد استاندار همدان نیز با تأکید بر لزوم حمایت از ورزش زورخانه‌ای، اظهار داشت: نباید اجازه دهیم تا رشته‌های ورزشی دارای مزیت و البته جدانشدنی از فرهنگ ما، مورد غفلت واقع شوند.

وی با اشاره به اینکه شاهد هستیم در برخی رشته‌های ورزشی که هیچ هماهنگی با فرهنگ ما ندارد، میلیاردها تومان هزینه می‌شود اما رشته‌هایی همچون کشتی و ورزش‌های زورخانه‌ای، مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: باید بدانیم که ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی از فرهنگ ما جدانشدنی است.

استاندار همدان با بیان اینکه ورزش زورخانه‌ای در کنار آنکه سلامت جسم و روح را تضمین می‌کند، حس نوع‌دوستی، جوانمردی و غیرتمندی را در جامعه ترویج می‌دهد، گفت: ورزش پهلوانی مبتنی بر فرهنگ دینی، انقلابی و ملی ما است، در حالی که ورزش‌های وارداتی بر اساس فرهنگ بیگانه طراحی شده است.

وی با اشاره به اینکه امروز نیازمند ترویج فرهنگ پهلوانی و زورخانه‌ای در جامعه و خصوصا در بین نسل جوان و نوجوان هستیم، مطرح کرد: دستگیری از نیازمندان و کمک به هم نوعان، از اصولی است که همیشه در زورخانه‌ها مورد توجه بوده و برای حل مشمل مردم ورزشکاران این رشته پیشقراول بوده و هستند.

قاسمی فرزاد با اشاره به تأکید نماینده ولی فقیه در استان همدان مبنی بر در اختیار قرار دادن ظرفیت‌های موجود برای ورزش و تفریح نسل جوان، گفت: برخی از سوله‌های بدون استفاده دستگاه‌های دولتی لازم است که برای استفاده جوانان در عرصه ورزش زورخانه‌ای و دیگر رشته‌های ورزشی در اختیار اداره کل ورزش و جوانان قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پرهیز از افراط و تفریط/1 IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    9 1
    روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خبر داده که مدیر یک فروشگاه زنجیره‌ای در همدان، به دلیل آنچه «سهل‌انگاری و عدم رسیدگی پرسنل حراست فروشگاه به شکایت آمر به معروف» توصیف شده، به ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان «احضار» شده است. طبق این خبر، مسؤول حقوقی این ستاد با انتقاد از سهل‌انگاری مدیر فروشگاه در مواجهه با خانم‌های بدحجاب به وی گفته است: "صاحبان و مدیران اماکن تجاری موظف به برخورد با هنجارشکنی در محدوده محل تجاری خود هستند؛ شما باید با استفاده از پرسنل آموزش‌دیده از ورود افراد هنجارشکن به فروشگاه جلوگیری کنید، در صورت کشف حجاب در داخل فروشگاه از ارائه هرگونه خدمات به اینگونه افراد نهی شده‌اید و باید آنها را به بیرون فروشگاه هدایت کنید، همچنین با نصب انواع نوشته‌های تبلیغاتی و هشدار دهنده در ورودی و داخل فروشگاه اقدام کنید." برای این که "کاسبان برچسب"، با زدن برچسب و انواع اتهامات، اصل موضوع را به حاشیه نبرند، همین ابتدای امر اعلام می‌کنیم که حجاب یکی از دستورات دینی است، همان طور که تهمت‌نزدن، اختلاس‌نکردن، رواداری با مردم، دروغ نگفتن، عدالت، به‌کارگیری کارگزاران خبره در امر حکومت و... نیز دستورات دینی هستند. پس برچسب نچسب مخالفت با دین درباره این نقد کارایی نخواهد داشت. این که حکومت موظف باشد نوع خاصی از پوشش را به عنوان حجاب بر زنان یک جامعه تحمیل و خاطیان را مجازات کند، امری است که هم از منظر علمای دین محل اختلاف است و هم تجربه 40 سالۀ مسألۀ حجاب در ایران نشان می‌دهد که در عمل، نه میسر است و نه مطلوب. بازخوانی تجربه تلخ گشت ارشاد - که امروز کسی مسؤولیت آن‌را برعهده نمی‌گیرد - به تنهایی مؤید این مدعاست که مداخله حکومت در امر حجاب، نه‌تنها به قوام و گسترش آن نیجامیده، بلکه حجاب را از یک مقوله دینی و معنوی به یک موضوع حکومتی تنزل داده و موجبات بدبینی عمومی به آن‌را نیز فراهم کرده است، بدان حد که بسیاری دین‌داران هم صراحتاً مخالفت خود را با ادامه فعالیت این گشت‌ها اعلام کرده‌اند. ... ادامه دارد
    • ؟ IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      0 0
      چرا پاسخ ها منعکس نشده؟
  • پرهیز از افراط و تفریط/2 IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    9 1
    ... ورود حکومت به امر حجاب -آن‌هم در شرایطی که طبق اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بین 60 تا 70 درصد بانوان ایرانی حجاب شرعی را رعایت نمی‌کنند- باعث ایجاد تقابل بین بخش مهمی از جامعه و حکومت شده است که نمود عینی آن‌را در ماجرای غم‌بار مرحومه مهسا امینی و حوادث بعد از آن می بینیم و انکار آن، مانند نادیده انگاشتن روز در میانۀ صلاة ظهر است! لذا تا بدین جای کار، اصرار حکومتی بر حفظ حجاب، باعث «تقابل بین دولت و ملت» شده است. عقل سلیم حکم می‌کند که تدبیری بخردانه برای فروکش کردن این منازعه به میان آید نه این‌که با نابخردی‌های بیشتر، دامنه آن گسترش یابد و به «تقابل مردم با یکدیگر» برسد. این‌که صاحبان مغازه‌ها را موظف کنند شخصاً با زنان بدحجاب برخورد و آنان را از فروشگاه بیرون کنند و اگر صاحب فروشگاهی چنین نکرد، او را احضار کنند، نه‌تنها اندازه سر سوزنی به حجاب کمک نمی‌کند بلکه دامنه نزاع حجاب را به میان مردم می‌کشاند. کسانی‌که چنین تفکری دارند، آیا به این نیندیشده‌اند که این خانم‌ها از همان خیابان‌هایی عبور کرده و به فروشگاه رسیده‌اند که تحت کنترل حکومت است و چرا باید یک مغازه‌دار جزء کاری را بکند که حکومت در بیرون مغازه او نتوانسته است انجام دهد؟! و اصلاً مگر می‌تواند؟ و مگر عاقلانه است؟ و مگر می‌شود اکثر مشتریان را بیرون کرد و کسب درآمد داشت؟! یا مگر مغازه‌دار مرجع رسیدگی به شکایات است که او را به دلیل عدم رسیدگی به شکایت آمر به‌معروف بازخواست کنند؟! و صدها مگر دیگر... . واقعاً کسانی که چنین انتطاراتی دارند، در چه فضایی سیر می‌کنند؟ و باید چه اتفاقاتی در کشور بیفتد که متوجه خط خطای خود شوند؟! از منظری کلان‌تر، در شرایطی که همبستگی ملی مهم‌ترین نیاز امروز ایران است، ایجاد اختلاف و نزاع بین مردم، آن‌هم با استفاده از یک فریضه دینی، روندی رو به گسست اجتماعی و به‌شدت در تضاد با منافع و امنیت ملی است. تردید نکنید که اگر حجاب از شکل حکومتی خارج شود، هم بیشتر رعایت می‌شود، هم از حالت نماد سیاسی خارج می‌شود (محجبه، نزدیک به حکومت شمرده نمی‌شود و بی‌حجابی هم نشانه مخالفت با نظام نخواهد بود) و انرژی عظیم مادی و معنوی که حکومت و مردم صرف این موضوع می‌کنند، در مسیر معقول‌تری حرکت خواهد کرد.