پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
بوشهری

حوزه/ رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: امروز جوامع غربی حقوق بشر را به رخ می کشند و اینان همان کسانی هستند که کارنامه ننگینی در زمینه ظلم به بشر را دارند و می خواهند الگویی از حقوق بشر را به ما بدهند!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در آیین توزیع یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار بسته معیشتی در محلات کم‌برخوردار کشور تحت عنوان رزمایش همدلی و احسان که در محل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: مردم باید در عرصه انفاق و احسان به زندگانی اهل بیت علیهم السلام نگاه کنند و از آنان الگو بپذیرند، همانا با نگاه به شیوه زندگی صدیقه طاهره(س) که در آن انفاق موج می زند، اینگونه حرکات و افعال بهترین الگو و فعل نیک و برجسته برای شیعیان باشد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: کسی که احسان واقعی می کند، باید چند ویژگی از جمله مومن به خدا، روز قیامت و خدا بارو باشد و همچنین ملائکه خدا را بپذیرد و آنچه در کتاب آسمانی آمده را به رسمیت بشناسد.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: فردی که احسان می کند در عین حال مالی را که دوست دارد باید انفاق کند و گرنه چیزی که به سمساری یا به فقیر بدهیم انفاق کنیم مهم نیست و آنچه مهم است انفاق مال خوب است.

وی ادامه داد: امروز جوامع غربی حقوق بشر را به رخ می کشند و اینان همان کسانی هستند که کارنامه ننگینی در زمینه ظلم به بشر را دارند و می خواهند الگویی از حقوق بشر را به ما بدهند!

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت:‌ مسئله مهم در مواسات و انفاق استمرار و تداوم آن است و یک کار خیر اندک و بادوام، بهتر از یک اقدام بزرگ ولی یک‌باره می‌باشد.

آیت‌الله حسینی بوشهری عنوان داشت: احسان و نیکوکاری از آموزه های وحیانی ما می باشد و لذا این احسان است که ما را در کنار هم جمع می کند، یقینا همان گونه که من می خواهم زندگی خوبی داشته باشم، باید برای دیگران نیز امر مهم را در نظر بگیرم.

وی تصریح کرد: تفاوت بین عدل و احسان در این است که اگر عدالت نباشد، تبعیض در جامعه شکل خواهد گرفت در نتیجه بنیان جامعه متزلزل خواهد شد؛ اما اگر احسان نباشد جامعه ما خشک و بی روح می شود، گویی مشتی ربات در کنار هم خواهند بود. لذا تعالیم اسلام، به روح انسان و حیات وجودی و اجرای عدالت و احسان در جامعه توجه جدی دارد و اگر این دو را از جامعه جدا کردیم دیگر نمی توانیم روی آن جامعه، برای سعادت بشری حساب باز کنیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان ساخت: یکی از مهمترین عبادت ها در اسلام، احسان و نیکوکاری است، لذا در روایات داریم کسانی که احسان می کنند خداوند عمر آنان را طولانی می کند تا به مردم خدمت کنند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که اطلاعات آماری افراد نیازمند به‌صورت کامل استخراج شود تا همه نیازمندان از آن بهره مند شوند، تصریح کرد: احسان و کمک به بندگان خدا، زاد و توشه برای جهان بعد از مرگ می باشد، عمرها محدود است و آغاز و پایان دارد و توشه ای که مربوط به آخرت است و فردای قیامت می باشد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: در مسأله احسان و مواسات نباید دین، رنگ، مذهب و نژاد مورد توجه باشد، آن چیزی که در انفاق مطلوب است، نوع بشر بدون توجه به ویژگی‌های عارضی آن است. اگر در همسایگی شما نیازمندی بود و هم کیش شما نبود، آموزه های دینی ما نمی گوید این مسلمان نیست خط بزنم، بلکه تاکید بر کمک و انسانیت می کند و این نگاه بلند اسلام است.

وی نقش غیرقابل‌ انکار فقر و بی‌عدالتی در گسترش آسیب‌های اجتماعی را مورد توجه قرار داد و گفت: جامعه اسلامی باید به مرحله‌ای از همدلی برسد که در آن هیچ اثری از نیازمند نباشد، ما از جامعه تراز اسلامی عقب هستیم، باید به حرف های زیبای اهل بیت(ع) عمل شود تا الگو برای جامعه جهانی شویم.

امام‌ جمعه قم ابراز داشت: یکی از مصادیق و جلوه‌های شناسایی شیعیان واقعی میزان دغدغه‌مندی و مشارکت آنان در کارهای خیر و انفاق است به نحوی که بی‌تفاوتی در برابر مشکلات دیگران بشدت مردود شمرده‌ شده‌است.

وی با اشاره به جلوه‌های ایثار اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) و در آیات قرآن کریم، بیان کرد: مصادیق ایثار و از خودگذشتگی حضرت فاطمه زهرا(س) در جهان خلقت بی‌نظیر و الهام‌بخش است. و باید دانست پولی که بابت احسان می دهید سرمایه در این دنیا و آخرت است و همواره ما تمام تلاش خود را در رفتن به مسجد و نماز خواندن می کنیم تا خدا ما را دوست داشته باشد و خدا می گوید، اگر احسان داشته باشید شما را دوست دارد.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام راحل در قم نیز در این مراسم گفت:‌ توزیع یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن بسته پروتئینی در محلات کم برخوردار کشور در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم استمرار مساوات و همدلی فعالیت‌های اجتماعی صورت گرفته و فرمایشات ایشان سرلوحه اقدامات ستاد اجرایی فرمان امام راحل در قم قرار دارد.

حجت‌الاسلام امیر امیرگان با اشاره به فعالیت افزون بر ۲۰۰ گروه و فعال جهادی در طرح رزمایش سفره احسان تصریح کرد: این شکل از فعالیت، نمونه مشخصی از حکمرانی مردمی و مردمی سازی دولت است که در ر استای سیاست‌های کلان نظام است.

وی با تاکید بر اهمیت شبکه‌ای شدن گروه‌های جهادی در قم گفت: شبکه‌ای شدن گروه‌های جهادی در این استان سبب شده تا اشتغال اجتماع‌محور و توانمندسازی محلات شهر در قالب طرح‌های متنوع توانمندسازی با قدرت بالا انجام گیرد.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام راحل در استان قم نیز در ادامه با بیان اینکه فرهنگ مواسات و همدلی از مهم‌ترین نیازهای جامعه است و با اشاره به توزیع بیش از صد تن بسته پروتیینی در قالب این رزمایش در قم، یادآور شد: در شرایطی که برخی از اقشار جامعه با مشکلات معیشتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند این قبیل اقدامات می‌تواند بار کوچکی از چالش‌های آن را کم نماید.

امیر عبدی همچنین با اشاره به حوادث اخیر کشور، گفت: پای‌کار آوردن تمام توان و ظرفیت دشمنان علیه نظام اسلامی نشان از عجز و ناتوانی آن‌هاست، ولی ایران در برابر زیاده‌خواهی‌های جبهه غربی، عبری و عربی سر تعظیم نخواهد آورد و از این حوادث نیز مانند سایر اتفاقات ۴ دهه گذشته سربلند بیرون می‌آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha