سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
نشست

حوزه/ انقلاب اسلامی نشان داد که راه نجات از نظام سلطه، راه رفاه و تکیه بر داشته‌های خودی و مستقل از نظام استکبار و استعمار است. وقتی نظام سلطه متوجه این مسأله شد یک جنگ ترکیبی علیه نظام آغاز کرد تا بتواند ارکان نظام سیاسی و اداری کشور را مختل کند و از این طریق نظام اسلامی را حذف کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سردار دهقان در مراسمی که به مناسبت ۱۶ آذر در دانشگاه ادیان برگزار شد با تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله علیها) و ابراز خرسندی از حضور در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: اگر قرار باشد هدف اصلی و مرکزی امام راحل در انقلاب را بیان کنیم باید بگوییم این هدف استکبار ستیزی بوده است امری که تاکنون در انقلاب حفظ شده است. استکبار ستیزی چیزی است که می‌توان آن را در تاریخ جنبش‌های دانشجویی نیز ملاحظه کرد.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۲۰ رضاشاه از کشور خارج می‌شود و محمدرضا یک جوان بی تجربه‌ای که هیچگونه استقلال فکری و اندیشه‌ای ندارد شاه می‌شود. فردی که در واقع ابزاری در دست بیگانگانی چون انگلستان بود. در حقیقت به دلیل اینکه با حمایت آنها به این مقام رسیده بود خود را به نوع وام‌دار آنها می‌دانست و آنها در بخش‌های مختلف حکومتش حضور داشتند و او بدون آنها نمی‌توانست کاری را از پیش ببرد.

سردار دهقان بیان کرد: به دلیل شرایط آن زمان و عدم تسلط کافی بر کشور یک آزادی سیاسی ایجاد می‌شود و در این فضا حزب توده بیشترین فعالیت را دارد، حزبی که هیچوقت اندیشه تئولوژیکی نداشته و یک روند و رویه‌ی یکسانی از خود بروز نداد. این روند سیاسی به شکل‌گیری نهضت ملی شدن صنعت نفت و نخست‌وزیری مصدق منجر می‌شود.

وی گفت: این نهضت و به عبارتی نخست‌وزیری مصدق در نهایت منجر به کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ شمسی با حمایت آمریکا و انگلیس و کنار رفتن مصدق شد. این واقعه باعث شده که رسما آمریکا جای انگلستان را در استعمار ایران بگیرد و از آن به بعد شاه متکی به دولت آمریکا شد.

استکبار ستیزی دانشجویان در ۱۶ آذر ۱۳۳۲

مشاور مقام معظم رهبری بیان کرد: حدود سه ماه بعد از کودتای ۲۸ مرداد ریچارد نیکسون؛ معاون رئیس جمهور آمریکا از طرف دوایت آیزنهاور رئیس جمهور به عنوان کسی که نقش مهمی در پیگیری کودتای ۲۸ مرداد داشت به ایران آمد. قرار بود معاون رئیس جمهور آمریکا در جریان دیدار از ایران از دانشگاه تهران بازدید کند و دکترای افتخاری دانشکده حقوق این دانشگاه را دریافت کند. دانشجویان معترض به حضور آقای نیکسون در ایران، از دو روز پیش از سفر او در اطراف و داخل دانشگاه دست به تجمعات اعتراضی زدند که به دستگیری شماری از آنها منجر شد. اما روز شانزدهم آذر، دو روز پیش از ورود معاون رئیس جمهور آمریکا، نیروهای ارتش با هدف کنترل دانشجویان در اطراف و محوطه دانشگاه تهران مستقر شدند. حضور نظامیان در دانشگاه تهران منجر به کشته شدن ۳ نفر و زخمی شدن ده ها نفر شد.

وی ادامه داد: روشن است که این جنبش دانشجویی که در در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ در دانشگاه تهران انجام شد ماهیتی ضد استعماری داشت. سالگرد این روز به نمادی برای اعتراض به سرکوب و دخالت خارجی و مهمتر از آن گرامیداشت دانشجویان آزادی خواه بدل شد.

سردار دهقان تشریح کرد: از سال ۴۲ جنبش دانشجویی یک هویت دیگری پیدا می‌کند و بالی در کنار مردم در خصوص اعتراض مردمی می‌شود. در واقع انقلاب اسلامی با دو بال جنبش دانشجویی و حوزوی موجب پرواز و پیروزی انقلاب اسلامی شد.

وی ادامه داد: حضور و فعالیت دانشجویان و دانشگاهیان بعد از انقلاب در قالب جنبش‌های دانشجویی به نحوی دیگری ادامه پیدا کرد. ما جنبش‌های دانشجویی بعد از انقلاب را در قالب جنبش‌های جهاد سازندگی، مقابله با جریان‌های مصلحانه ضد نظام و همچنین دفاع مقدس و شکل‌گیری نیروهای سپاه پاسداران می‌توانیم ملاحظه کنیم. هسته اصلی همه این نهضت‌ها همین دانشجویان و دانشگاهیان بودند. بچه‌های دانشجو در دفاع مقدس تقریبا مسئولیت بخش مهم و اساسی تمامی واحدهای نظامی سپاه، لشگرها و تیپ‌ها را به عهده داشتند.

تسخیر لانه جاسوسی ادامه هویت استکبار ستیزی جنبش‌های دانشجویی

وزیر دفاع دولت یازدهم بیان کرد: در ادامه این حرکت‌ها و جنبش‌های دانشجویی ما تسخیر لانه جاسوسی را داریم. کاری که مشخصا توسط دانشجویان انجام شد و مورد حمایت امام قرار گرفت. این کار به طور کلی هویت اصلی جنبش‌های دانشجویی بعد از انقلاب را نیز نشان داد. تسخیر لانه جاسوسی در واقع ادامه تفکر استکبار ستیزی دانشجویان بود که از قبل از انقلاب شروع شده بود.

وی ادامه داد: اگر بخواهم ویژگی‌های جنبش‌های دانشجویی را به طور خلاصه بیان کنم باید به این نکته اشاره کنم که یکی از مهمترین ویژگی‌های جنبش‌های دانشجوی فرزند زمانه بودن آن است. در واقع این یکی از رساترین و واضح‌ترین تعریف برای جنبش‌های دانشجویی است که در تاریخ ایران نیز کاملا قابل پیگیری و ملاحظه است. در طول تاریخ ایران دانشجویان در قالب جنبش‌های دانشجویی قادر بودند با درک، فهم و تشخیص درست از وضعیت، رفتارهایی را از خود بروز دهند که موجب تحول کشور شود.

سردار دهقان تأکید کرد: همانطور که نشان داده شد ماهیت اصلی این جنبش‌ها در طول تاریخ ایران ضد استعماری و نظام سلطه بودن آن است. در واقع هر جا که استعمار، نظام سلطه وآمریکا و مقابله با او بوده است دانشجویان حاضر بودند. به طور واضح این جنبش ضد استبداد و دیکتاتوری است. فعالیت‌های آنها به سمت عدالت و آزادی و خروش بر علیه فساد است. یکی دیگر از شاخصه‌های جنبش‌های دانشجویی این است که تعلق به چیزی ندارد و چیزی ندارد که از دست بدهد لذا هم آزاد است و هم آزادی خواه. این جنبش چون متکی به فرد خاص یا افراد خاص نیست و همیشه ماهیت عمومی خود را داشته به دنبال منفعت خواهی و منفعت طلبی برای خودش نیست و نگران این نیست که بخواهد چیزی را از دست بدهد به خاطر اینکه در این راه چیز شخصی به دست نیاورده است که نگران از دست دادنش باشد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از خصوصیات جنبش‌های دانشجویی این است که جنبش‌های دانشجویی آزادی خودشان را در صورت آزادی دیگران می‌خواهند، بهرمنده خودشان را با بهرمندی دیگران طلب می‌کنند و منشی دارند که هر چه می‌گویند باید خودشان به آن عمل کنند. در جنبش‌های دانشجویی شعور آگاهی، روشن بینی، مسئولیت پذیری، روشن فکری، عمل و اقدام انقلابی نیز به وضوح قابل مشاهده است.

انقلاب اسلامی پیامی نو برای استکبارستیزی بود

مشاور مقام معظم رهبری گفت: انقلاب اسلامی یک شعار نو، پیام نو، زیست نو و اندیشه‌ای نو به همراه داشت که همه اینها مغایر با آن چیزی بود که در آن زمان مطرح بود. این انقلاب متکی بر عنصر انسانی، حفظ حرمت انسانی و آن چیزی است که موجب تعالی و تعامل انسان می‌شود. همچنین این انقلاب دفاع از اندیشه اسلامی را به صورت واقعی به همراه آورد بدون هیچ وابستگی. این چیزی بود که هویت داشت عاریه‌ای و کرایه‌ای و مقطعی نبود. تا زمانی که این انقلاب باشد اینها هم هستند چرا که اینها عناصر هویت بخش این انقلاب بوده و می‌باشند.

وی ادامه داد: از این رو بود که انقلاب در مقابل نظام سلطه قرار گرفت. در واقع نظام سلطه وقتی با هویت انقلاب مواجه شد انقلاب را در مقابل خود و اهدافش دید. او متوجه شد که این راه، این هویت می‌تواند وابستگی کشورها را به آنها کم کند و زمانی که وابستگی کم شود قطعا اهداف و منافع آنها به خاطر می‌افتد. استقلال و عدم وابستگی موجب استکبار ستیزی می‌شود.

سردار دهقان تأکید کرد: انقلاب اسلامی نشان داد که راه نجات از نظام سلطه، راه رفاه و تکیه بر داشته‌های خودی و مستقل از نظام استکبار و استعمار است. وقتی نظام سلطه متوجه این مسأله شد یک جنگ ترکیبی بر علیه نظام آغاز کرد تا بتواند ارکان نظام سیاسی و اداری کشور را مختل کند و از این طریق نظام اسلامی را حذف کند.

وی ادامه داد: راهبرد آمریکا این است که ایران را سیاست‌زده و منزوی کند. از نظر آنها ایران باید متهم همیشگی هر فعل و انفعالی باشد که بر علیه آنها و منافع‌شان در جهان اتفاق می‌افتد. آنها می‌خواهند ایران را از دسترسی به منابع مالی محروم کنند تا از این طریق قدرت کشور را کاهش دهند و ادراه کشو را سخت کنند.

وزیر دفاع دولت یازدهم تصریح کرد: آنها به شدت به دنبال این هستند که قدرت در نظام جمهوری اسلامی نباید شکل بگیرد. بر همین اساس تلاش می‌کنند که این حکومت و نظام را از همه نظر ناکارآمد نشان دهند و مانع از پیشرفت کشور در همه عرضه‌ها شوند. هر جایی که عنصر قدرت سازی وجود داشته باشد آنها سعی می‌کنند آن را ضد خودشان قرار دهند. قدرت فقط نظامی نیست بلکه اقتصاد، تکنولوژی، علم و فناوری، گفتمان سازی هم از ارکان قدرت هستند که امریکا همه اینها را فقط برای خودش می‌خواهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha