دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام ذوالفقاری مدیر اموربین الملل آستان قدس رضوی

 حوزه / مدیر امور زائران غیر ایرانی حرم رضوی با بیان این که آفریقا خانه و پناهگاه اسلام است، گفت: اگر در خانواده آفریقایی دو دختر دوقلو یا پسر دوقلو به دنیا بیاید نام پسران حسن و حسین و دختران حسنه و حسینه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام سید محمد ذوالفقاری، مدیر امور زائران غیر ایرانی حرم رضوی، شامگاه دوشنبه ۲۱ آذرماه در مراسم بزرگداشت هفتمین سالگرد شهدای شهر زاریا نیجریه در رواق دارالرحمه حرم رضوی، در جمع طلاب و دانشجویان نیجریه مقیم مشهد بابیان اینکه بیش از هزار نفر در این حادثه به شهادت رسیدند، اظهار داشت: در مناسبت‌های مختلف، پیاده‌روی‌های که برای بزرگداشت این شهید در زاریا و شهرهای دیگر کشور نیجریه مسلمانان برگزار می‌کردند تعدادی از مردم در این بزرگداشت‌ها به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: حادثه زاریا حادثه غم‌انگیزی بود که قلب همه را غمگین کرد و با اینکه شهدای این واقعه را ندیده‌ایم ولی برای ما عزیز هستند و مظلومیت آن‌ها این واقعه را در دنیا ماندگار کرده است.

حجت‌الاسلام ذوالفقاری درباره حادثه شهر زاریا در نیجریه توضیح داد: هفت سال پیش در حسینیه بقیةالله این شهر جمع کثیری از عزاداران در روز عاشورا به شهادت رسیدند، خبر شهادت این عزاداران باعث بیداری اجتماعی در منطقه شد؛ دنیا متوجه آنچه در نیجریه علیه مسلمانان بخصوص شیعیان می‌گذرد، شد تا جایی که دشمنان اسلام این حسینیه را برای خود خطرناک می‌بیند و آن را پس‌ازاین جریان تخریب می‌کند.

وی با اشاره به نقش جامعه آفریقا در روند وقایع تاریخی اسلام اظهار داشت: آفریقا اهمیت فوق‌العاده‌ای برای مکتب اهل‌بیت (علیهم اسلام) دارد، اسلام قبل از اینکه به مکه مکرمه و مدینه منوره وارد شود، به آفریقا رفته است.

وی بابیان اینکه آفریقا خانه و پناهگاه اسلام است، ادامه داد: آثار اسلام را می‌توان از حضور امامزادگان از نسل امام حسن مجتبی (ع)، از اولاد پیامبر در بالای صحرای آفریقا دید؛ دولت‌های بزرگ اسلامی و مؤثر مانند فاطمیون در آفریقا ایجاد شد که متأسفانه با دسیسه‌های استعمار از بین رفت.

مدیر امور زائران غیر ایرانی در ادامه از مصادیق عشق و علاقه مردم آفریقا به اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، اشاره کرد و افزود: اگر در خانواده آفریقایی دو دختر دوقلو یا پسر دوقلو به دنیا بیاید نام پسران حسن و حسین و دختران حسنه و حسینه خواهد بود.

وی در توضیح این مطلب افزود: در ساحل‌عاج رنگین‌کمانی وجود دارد و مردم این رنگین‌کمان زیبا را آغوش حضرت زهرا (س) نامیدند. آفریقا آکنده از محبت اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است.

وی در پایان خطاب به مهمانان این نشست گفت: طلاب و دانشجویان آفریقایی در مشهد، پیام‌آوران محبت اهل‌بیت (علیهم‌السلام) در سرزمین‌های خو، در عصر حاضر هستند.

این گزارش می‌افزاید: ۷ سال پیش در روز عاشورا در حسینیه بقیه‌الله زاریا ۲۴ زن باردار، ۵۴۸ مرد، نزدیک به ۹۲ کودک و ۲۹ خانواده به شهادت رسیدند.

به همین منظور آستان قدس رضوی با همکاری طلاب و دانشجویان نیجریه‌ای مقیم مشهد، پیروان شیخ ابراهیم زکزاکی رهبرشیعیان این کشور، مراسم بزرگداشت شهدای زاریا را برگزار کرد، در این مراسم شاعر نیجریه ای به زبان هوسا برای شهدا و حسینیه بقیة الله شعرخوانی کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha