چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
تبریز

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران آذربایجان شرقی به تشریح برنامه‌های معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان در هفته پژوهش پرداخت.

خانم شاه محمدی معاون پژوهش حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تبریز به تشریح برنامه‌های معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان در هفته پژوهش پرداخت که آن را در ادامه می خوانید:

پژوهش چه ضرورتی دارد؟

طبق فرمایش علی (ع) هیچ سنت و روشی برتر از تحقیق و پژوهش نیست و تحقیق و حقیقت جویی مورد تأکید دین و پیشوایان اسلام بوده است.

ضرورت پژوهش بدیهی بوده و بر کسی پوشیده نیست. تحقیق و پژوهش، کشف حقایق و ارائه دانش نو برای رفع نیازهای جامعه و حل مسائل برای تصمیم گیری درست و رسیدن به اهداف والا و متعالی حائز اهمیت است؛ با وجود افکار انحرافی و شبهات مختلف مطرح در جامعه و تهاجم فرهنگی دشمنان، بر حوزه های علمیه و پژوهشگران عالم، بصیر و عمیق در دین لازم است، در برابر این افکار مسموم و تهاجمات، قلم به دست گرفته و از دین مبین اسلام و ارزشهای اسلامی دفاع کنند.

وضعیت پژوهش و تحقیقات در حوزه خواهران استان و مدارس علمیه را چگونه ارزیابی می کنید؟

با توجه به برگزاری کارگاه ها، دوره های پژوهشی و برنامه های ارتقایی برای طلاب پژوهشگر، در کنار آموزه های پژوهشی درسی، مدارس سعی در توان افزایی طلاب داشته و بحمدالله از اول سال تاکنون، تدوین موفق ۱۶۰مقاله توسط طلاب سطح۲ و دفاع از پایان نامه سطح ۳ در رشته های تفسیر و علوم قرآنی، فقه و اصول، کلام با گرایش مهدویت و اخلاق و تربیت اسلامی، تبدیل پایان نامه ها به کتاب، مقالات مستخرج از پایان نامه ها و پذیرش آنها در مجلات معتبر داخلی و خارجی، حاکی از غنای آثار دارد.

براساس بخشنامه ارسالی به مدارس و حمایت از پژوهشگرانی که مقالات خویش را در مجلات معتبر به چاپ برسانند، امید است این حمایت ها به تولید آثار پربار و استاندارد بیشتری منجر شود و در مسیر رو به رشد و تعالی گامهای بلندتری برداشته شود.

فعالیت های پژوهشی مدارس علمیه استان از لحاظ کیفیت چگونه است؟

با توجه به اینکه فعالیت برنامه های پیشنهادی مدارس و رزومه اساتید برگزار کننده برنامه ها، در شورای علمی پژوهشی استان با حضور اساتید فرهیخته بررسی شده و نظرات ارتقایی برای استانداردسازی و بهبود کیفیت برنامه ها ، به مدارس ابلاغ می گردد. بحمدالله فعالیتها از نظر کیفی، وضعیتی مطلوب و رو به رشد دارند، مقالات چاپ شده علمی پژوهشی، علمی ترویجی، علمی تخصصی و حضور پررنگ طلاب خواهر در همایشها و چاپ کتب و آثار، برگزاری نشست ها و کارگاه های مختلف توسط طلاب و اساتید پژوهشگر، برگزاری ژورنال کلاب ها، برنامه های معرفی کتاب و پژوهشگران موفق و ... مبین کیفی بودن برنامه ها و فعالیت هاست. البته نباید به وضع موجود راضی بود و همیشه لازم است جهت تعالی و پیشرفت با سرعت و قوت به سوی قله ها گام برداشت.

وضعیت کتابخانه های مدارس علمیه چگونه است؟ آیا از نظر تامین کتب مورد نیاز طلاب و برخورداری از منابع جدید، غنی هستند؟ برای غنی شدن کتابخانه های مدارس چه کارهایی می توان انجام داد؟

برخی مدارس به دلیل قدمت، دارای کتابخانه غنی تری هستند لیکن نیاز به کتب مرجع، تخصصی و دست اول در همه مدارس مشهود است و برخی مدارس نیز غیربرخوردار بوده و نیاز به تجهیز دارند. بحمدالله مرکز مدیریت با همکاری مدیریتهای استانی، درخصوص تیپ بندی و تجهیز برخی کتابخانه ها اقداماتی درخور انجام دادند. لیکن لازم است مسئولین مربوط از نظر تامین بودجه، بدین امر عنایت ویژه ای داشته و نیز از طریق تنظیم تفاهم نامه با اداره کل ارشاد و ... نسبت به تجهیز بیشتر کتابخانه های مدارس اهتمام بیشتری داشته باشند. هر چند اقداماتی در این خصوص انجام شده است.

چه برنامه هایی برای هفته پژوهش دارید؟

در مدارس استان برنامه های پژوهشی متعددی مثل نشستهای علمی پژوهشی با مشارکت دیگر استانها و مرکز مدیریت و ژورنال کلاب، نمایشگاه کتاب، نقد کتاب، برگزار شده و در حال برگزاری است. ان شاءالله از بیش از ده کتاب چاپ شده طلاب پژوهشگر مدارس استان رونمایی خواهد شد.

در راستای همکاری و مشارکت با همایش ملی «جریان های انحرافی و مدعیان دروغین مهدویت در دوران معاصر و راهبردهای مواجهه با آن ها» ، تعاملات و هماهنگی ها در راستای معرفی نویسندگان توانمند، اساتید و تشویق پژوهشگران جهت مشارکت موثر در این همایش از ابتدای هفته پژِوهش در حال انجام است.

معاونت پژوهشی مدیریت استانی حوزه های علمیه خواهران استان با همکاری موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا (س) تبریز و با هدف تشویق و ترغیب طلاب، کادر و اساتید به کتاب و کتابخوانی، مسابقه کتابخوانی را در قالب های : خلاصه نموداری، خلاصه متنی، عکس نوشته، تهیه کلیپ و پادکست از کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» در سطح مدارس استان برگزار می نماید.

جلسات متعددی درخصوص راه اندازی و تشکیل کارگروه زن و خانواده و نیز راهبری فعالان فضای مجازی برای تولید محتوا برگزار شده تا ان شاء الله این دو برنامه نیز با قوت بیشتر پیگیری و انجام شود.

امسال ۱۹۵ اثر از طرف اساتید و پژوهشگران حوزه های علمیه خواهران استان، به جشنواره علامه حلی(ره) ارسال شده است که ارزیابی اجمالی آثار انجام شده و اساتید ارزیاب، در حال بررسی آثار راه یافته به مرحله تفصیلی هستند. تعیین پژوهشگر و پایان نامه برتر، تکمیل و بررسی سوابق پژوهشی طلاب در سامانه نجم در راستای شبکه سازی پژوهشگران و ... نیز از برنامه های این ایام بوده است.

حسب پیگیریهای معاون محترم پژوهش استان آذربایجان شرقی و موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا سلام الله علیها تبریز در راه اندازی نشریه دوفصلنامه علمی تخصصی رهیافت های نقلی آیه پژوهی و راه اندازی سامانه این نشریه توسط اداره نشریات علمی معاونت پژوهش مرکز، سامانه مربوط تعریف شد. در حال ایجاد پوستر فراخوان اولین شماره نشریه از این آدرس سامانه و ایمیل، برای دریافت مقالات با وجاهت علمی مطلوب هستیم.

برای درخشش بیش از پیش بانوان طلبه در جشنواره های پژوهشی سراسری و البته جشنواره علامه حلی، چه اقداماتی باید انجام شود و چه بسترهایی آماده شود؟

توانمندسازی طلاب و ارتقای علمی قلمی و پژوهشی ایشان با برگزاری کارگاهها و دوره های مربوط لازم است و نیز کارگاههای عملی و لزوم شرکت در همایشها و اختصاص اساتید و استاد یاران برای راهنمایی و... در این امر بر درخشش بیشترشان در امر پژوهش کمک میکند.

دستاوردهای پژوهشی استان چه بودند؟

طلاب پژوهشگر و نویسنده در زمینه ها و موضوعات مختلف آثار متعددی تولید و تدوین نکردند. مقالات چاپ شده طلاب پژوهشگر، راه اندازی نشریه و دریافت مقالات جهت بررسی و چاپ، شرکت در همایشهای مختلف و درخشش و پذیرش مقالات و ارائه آنها از دستاوردهای پژوهشی طلاب استان است و از سال ۱۴۰۰ به بعد بیش از ده کتاب توسط طلاب چاپ شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha