یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نهج البلاغه

حوزه/ به مناسبت هفته پژوهش، با حضور جمعی از پژوهشگران حوزوی، عوامل تغییرات اجتماعی بر محور نهج البلاغه تبیین شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به مناسبت هفته پژوهش،با حضور جمعی از پژوهشگران حوزوی، حجت الاسلام ایمان شکیبایی به تبیین عوامل تغییرات اجتماعی بر محور نهج البلاغه پرداخت.

وی بیان کرد: دینداری، اختراعات، نژادها، جنگ ها و آشوب ها، شرایط اقتصادی، مختصات جغرافیایی و در زمان حاضر فضای مجازی تأثیر به سزایی در ایجاد تغییرات اجتماعی دارد که کارشناسان مذهبی، جغرافی دانان، اقتصاددانان،اصحاب رسانه و سایر کارشناسان مربوطه باید پژوهش کنند که چه تدبیری بیندیشند که یک جامعه به سوی پیشرفت باشد نه پسرفت و عقب ماندگی.

استاد نهج البلاغه افزود: وقتی سراغ کتاب شریف نهج البلاغه می رویم با تعدادی از عوامل مهم تغییرات اجتماعی مواجه می‌شویم که این عوامل را بیان می کنم.


١)عقاید و دین
پژوهشگر حوزه و دانشگاه گفت:طبق بیانات حضرت،وقتی در یک جامعه عقاید و ارزشهای دینی میان مردم جریان نداشته باشد،پراکندگی و تفرّق اجتماعی پدید می آید و قوّه محرکه ای که بتواند انرژی موجود در جامعه را به فعلیت درآورد و آثار و نتایج عینی از آن تحصیل نماید، مفقود خواهد بود.
حضرت در فرازی از خطبه ١٩٢ می فرماید:
«فَانظُروا اِلی مَواقِعِ نِعَم اللّهِ عَلیهم حینَ بَعثَ اِلیهم رَسوُلاً فَعقَد بِمِلّته طَاعَتَهم وَ جَمع عَلی دَعوتهِ اُلفَتهم، کَیفَ نَشَرتِ النّعمةُ عَلَیهم جناحَ کَرامَتِها و اَسَالَتْ لَهم جَداوِلَ نَعیمهَا»
پس بنگرید که نعمتهای خداوند چگونه بر آنان (امتهای پیشین) فرو ریخت، هنگامی که پیامبری بر ایشان برانگیخت، پس آنان را به اطاعت خداوند درآورد و با خواندن به سوی خدا آنان را مؤتلف ساخت، چگونه بالهای نعمت و کرامتش را بر سر آنان گسترانید و جویبارهای آسایش و فراوانی برایشان جاری شد!
در فراز پیشین همین خطبه،اوضاع جوامع مزبور پیش از بعثت پیامبران الهی توصیف شده و تفرّق و ضعف و زبونی آن جوامع توضیح داده شده است:
«فَالاحوالُ مُضطربةٌ وَ الایدی مُختلفةٌ والکثرُة متفرّقةٌ فی بلاءِ ازل وَ اَطباقِ جهل من بَنات موؤُدة و اصنام معبودة و ارحام مقطوعة و غارات مشنونة»
حالتهایشان مضطرب و دستهایشان به خلاف هم در کار و جمعیتهایشان در بلایی سخت و جهالتی استوار پراکنده بود.در زنده به گور کردن دختران و پرستیدن بتان و قطع پیوند ارحام و غارت یکدیگر دست و پا می زدند.

این پژوهشگر گفت: کارکردی که در این عبارت به دین نسبت داده شده،جالب توجه است.دین شامل مجموعه دستورات اخلاقی،آداب و سُنن،احکام و عقایدی است که رویکرد اهالی یک جامعه را نسبت به جهان و جامعه ترسیم می کند و مواضع انسانها را در روابط متقابل تنظیم می کند. بنابراین،اعضای جامعه ای که خلاء دینی دارد،مانند جوامعی که در نهج البلاغه توصیف شده است،دچار اضطراب فکری،تشویش روحی و تشتّت عملی می شوند.
حضرت در فرازی از خطبه ١٨٠فرمودند: «لِلّهِ اَنتم اَماَ دینٌ یِجْمَعُکُمْ»راستی شما چه مردمی هستید؟آیا دینی نیست که متّحدتان سازد؟
در فراز دیگری از خطبه ١٩٢فرمودند: «قَدْ تَرَبَّعَتِ الاُمورُ بِهمِ فیظلِّ سُلطان قاهر و آوَتْهم الحالُ اِلی کَنفَ عزّ غالب و تعطّعفتِ الامورُ عَلَیهم فی ذوی ملک ثابت، فَهم حُکّامٌ عَلَی العَالَمینَ وَ مَلُوکٌ فی اَطرافِ الاَرَضینَ یَملکُون الاُمُور عَلی مَن کَانَ یَملکها عَلَیهم وَ یُمضُونَ الاَْحکَامَ فی مَنْ کَانَ یُمضیهَا فیهم»
به برکت دین، زندگیشان سامان یافت، در سایه دولتی قوی به عزّت رسیدند و کارهاشان استوار گردید و دولتشان نیرومند شد،چنان که بر جهانیان و پادشاهان زمین در این کرانه و آن کران حاکم شدند،کار کسانی را به دست گرفتند که بر آنان حکومت می کردند و بر کسانی فرمان راندند که فرمان بردار آنان بودند.

وی افزود:علاوه بر بحث در مورد آثار کلّی ادیان،در برخی عبارات،بخصوص درباره نتایج و ثمرات دین اسلام سخن گفته شده و همان آثار اجتماعی یعنی تحوّل آفرینی و عزّت بخشی به اسلام نسبت داده شده است.در خطبه١٩٨می فرمایند: «اَذَلَّ الادیانِ بعزّته و وضعَ المللَ برفعهِ و اهانَ اعداءَهُ بکرامِته و خذل محادّیهِ بِنَصرِه و هدَم اَرکانَ الضَّلالةِ بِرکنِه»;
اسلام با عزّتش،دیگر دین ها را خوار و با سربلندیش،دیگر ملّت ها را پست و بی مقدار و با ارجمندی اش،دشمنان را بی اعتبار و با یاری کردنش،مخالفان خود را واگذارد و با استواری پایه اش اساس گمراهی را ویران کرد.

٢)اخلاقیات
حضرت در فرازی از خطبه١١۶فرمودند: «قومٌ واللّهِ مَیامینُ الرأی، مراجیحُ الحلم، مقاویلٌ بالحق، متاریکٌ للبغی; مَضُوا قدماً عَلَی الطَّریقةِ و اَوجفُوا علی المحجّة، فظفروا بالعقبی الدائمةِ و الکرامةِ الباردةِ»
به خدا سوگند،مردمی بودند مبارک رأی، آراسته به بردباری،راست گفتار،وانهنده ستم و زشتکاری،پیشرفت کردند و راه راست در پیش گرفتند و در آن راه شتابان رفتند.پس پیروز شدند به نعمت جاودان و کرامت گوارا و رایگان.

مدرّس نهج البلاغه گفت:از نظر امیرالمؤمنین(ع)ملاک درستی راه و کرامت انسانی،ارزشهای دینی است و در این عبارت،عامل نیل به چنین هدفی، ترویج خصال حسنه اخلاقی مانند صداقت،بردباری و عدالت معرفی شده است.در اینجا یک نمونه از این گونه خصال اخلاقی را،که در نهج البلاغه مورد توجه قرار گرفته است،مطرح می کنیم:
امیرالمؤمنین(ع)مکرراً والیانش را به خطر تملّق اطرافیان،که باعث غرور و خودبینی آنها می گردد،هشدار می دهد چون این خصال موجب سرکشی زمامداران می شود و جریان امور بر آنان مشتبه می شود:
«به پارسایان و راستگویان بپیوند و آنان را چنان بپرور که تو را فراوان نستایند و با ستودنِ کار بیهوده ای که نکرده ای خاطرت را شاد ننمایند که ستودن فراوان خودپسندی می آورد و به سرکشی وامی دارد.»
در فقره دیگری از همین نامه ۵٣می فرمایند: «بپرهیز از خودپسندیدن و به خودپسندی مطمئن بودن و ستایش را دوست داشتن که اینها همه از بهترین فرصتهای شیطان است تا بتازد و کرده نیکوکاران را نابود سازد.»


٣)جهاد
امیرالمؤمنین(ع)درباره آثار جهاد در سرنوشت جامعه،در خطبه ١١٠،«جهاد در راه خدا» را موجب سربلندی اسلام و عزّت جامعه اسلامی معرفی می کنند:
«الجهادُ فی سبیلِه، فانّهُ ذِروةُ الاسلام» جهاد در راه خدا موجب اعتلای اسلام است. ترک جهاد و مبارزه برای دفاع از حریم جامعه و محافظت از امنیت و آرامش آن،نتیجه ای جز فلاکت و زبونی جامعه ندارد.در خطبه ٢٧ می فرماید: «هرکه جهاد را واگذارد و آن را ناخوشایند دارد خدا جامه خواری بر تن او پوشاند و فوج بلا بر سرش کشاند و در زبونی و فرومایگی بماند.»

۴)امر به معروف و نهی از منکر
حضرت در فرازی از خطبه ١٩٢فرمودند: «فانَّ اللّهَ سُبحانَهُ لَم یَلعنِ القرنَ المَاضی بینَ اَیدیکُم اِلاّ لترکِهِمُ الاْمَرَ بالمعروُفِ وَ النَّهیَ عَنِ المُنکَرِ فَلَعن اللّهُ السُّفَهاءَ لِرکُوبِ المعاصی وَ الحکماَء لِترکِ التَّناهی»
همانا خدای سبحان مردم دوران گذشته را،که پیش از شما بودند از رحمت خود دور نساخت،جز برای آنکه امر به معروف را واگذاشتند و مردمان را از منکر باز نداشتند.پس خدا بی خبرانشان را به دلیل نافرمانی کردن و خردمندانشان را به دلیل مخالفت نکردن با گناه لعنت کرد.
حضرت در نامه ۴٧ تذکری جدّی فرمودند: لا تترکوا الامرَ بالمعروفِ و النهیَ عنِ المنکرِ فیُولّی علیکم شرارکم ثمَّ تدعونَ فلایُستجابُ لکم»
امر به معروف و نهی از منکر را وامگذارید تا بدترین شما حکمرانیتان را به دست نگیرند،آنگاه دعا کنید و پذیرفته نشود.
۵)حاکمیت
حضرت در فرازی از خطبه ١۶۴فرمودند:
فاعلمْ انَّ افضلَ عبادَاللهِ امامٌ عادلٌ هُدی و هَدی، فأقامَ سنّةً معلومةً و اماتَ بدعةً مجهولةً... و انَّ شرَّ النّاسِ عنداللّهِ امامٌ جائرٌ ضلَّ به، فاماتَ سنّةً مأخوذةً و احیی بدعةً متروکةً»
بدان که فاضل ترین بندگان خدا امامی است دادگر،هدایت شده و راهبر که سنّتی را که شناخته است،به پا دارد و بدعتی را که ناشناخته است،بمیراند... و بدترین مردم نزد خدا امامی است ستمگر،خود گمراه و موجب گمراهی کسی دیگر،که سنّت پذیرفته شده را بمیراند و بدعت واگذارده را زنده گرداند.
پژوهشگر حوزه و دانشگاه گفت:در این فقره،نقش حاکم عادل و جائر بیان شده و نتیجه حاکمیت هر یک برای جامعه تشریح شده است.به همین دلیل، حضرت امیرالمؤمنین(ع)بر حساسیت انتخاب رهبر صالح و خطرات حکومت جور تأکید و تأثیر شگرف تغییرات حکومتی بر ابعاد جامعه را گوشزد می نمایند و در فرازی از نامه ٣٣می فرمایند:
«اذا تغیّرَ السلطانُ تغیّرَ الزّمانُ»چون اندیشه سلطان بازگردد زمانه دگرگون شود.
شکیبایی افزود:امروز که بحمدالله تحت رهبری حضرت آقا هستیم،باید قدردان این نعمت الهی باشیم و بیش از گذشته این فرمایش امام راحل را گوشزد کنیم که فرمود:پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد.

۶)انسجام اجتماعی
حضرت در فرازی از خطبه ١٩٢فرمودند: «فانظروا کیفَ کانوا حیثُ کانتْ الاملاءُ مجتمعةً و الاهواءُ مؤتلفةً و القلوبُ معتدلةً و الایدی مترادفةً و السّیوفُ متناصرةً و البصائرُ نافذةً و العزائمُ واحدةٌ، ألم یکونوا ارباباً فی اقطارِ الارضینَ و ملوکاً علی رقابِ العالمین؟فانظروا الی ما صاروا الیه فی آخرِ امورهم حینَ وقعتِ الفرقةُ و تشّثتِ الالفةُ و اختلفتِ الکلمةُ و الافئدةُ و تشعّبوا مختلفینَ و تفرّقوا متحاربین قد خلعَ اللّهُ عنهم لباسَ کرامتهِ و سلبهم غضارةَ نعمتهِ و بقیَ قَصصُ اخبارهم فیکم عبراً للمعتبرینَ»;
پس بنگرید چگونه بودند آنگاه که گروه ها فراهم بودند و...دستها یکدیگر را مددکار بود. شمشیرهابه یاری هم آماده و دیده ها به یک سو دوخته واراده هادرپی یک چیز تاخته،آیا مسلط به سراسر زمین نبودند و بر جهانیان پادشاهی نمی نمودند؟پس بنگرید که پایان کارشان به کجاکشید،چون میانشان جدایی افتاد والفت به پراکندگی انجامیدوسختی ها و کینه هادر دلهاشان فراوان شد.از هم جدا شدند و به حزبها گراییدند و خدا لباس کرامت خود را از تنشان بیرون آورد و نعمت فراخ خویش را از دستشان به در کرد و داستان آنان میان شما ماند و آن را برای پند گیرندگان عبرت گردانید.
آن حضرت در فراز دیگری از همین خطبه فرمودند:«فاذا تفکّرتم فی تفاوتِ حالهم فالزموا کلَّ امر لزمتِ العزّةُ بهِ شأنهم و زاحتِ الاعداءُ له عنهم و مدّتِ العافیةُ بهِ علیهم و انقادتِ النّعمةُ له معهم و وصلتِ الکرامةُ علیه حبلهم منَ الاجتنابِ للفرقةِ و اللُّزومِ للألفةِ و التّحاضِّ علیها و التّواصی بها و اجتنبوا کلَّ امر کسرَ فقرتهم و اَوْهَنَ مُنَّتهُمْ مِن تضاغُنِ القلوبِ و تشاحنِ الصّدورِ و تدابُرِ النُّفوسِ و تخاذُلِ الایدی»
چون در تفاوت حالاتشان در خوشبختی و بدبختی اندیشیدید،روشی را برگزینید که به سبب آن مقامشان ارجمندی یافت و دشمنانشان از سرشان رانده شد و عافیت بر سرشان سایه گسترد و نعمت مطیع و منقادشان شد. و به برکت آن کرامت، رشته اتحاد در میانشان استوار گردید و از تفرقه اجتناب کردند و الفت و مهربانی را شعار خود ساختند و یکدیگر را بر آن تحریض نمودند و سفارش کردند، و از هر کاری که پشتشان را می شکست و بنیان قدرتشان را سست می نمود، چون رخنه کردن کینه ها در دلها و افروخته شدن آتش عداوتها در سینه ها و از یکدیگر روی گردانیدن و از یاری هم دست کشیدن، دوری نمودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    0 0
    سلام و احترام واقعاً اگر لحظه به لحظه پای درس نهج البلاغه و پژوهش پیرامون معارف آن بنشینیم تا آخر عمر باز هم فرصت کم می آوریم.
  • کاظمی IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    0 0
    سلام از اینکه هر بخش موارد بالا رو با شماره خطبه و نامه ذکر فرمودید بی نهایت سپاسگزارم، گاهی اوقات بدون ذکر شماره، مخاطب رو به زحمت می اندازه تا بخواد مورد رو پیدا کنه. خیلی متشکر و ممنون
  • کریمی IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    0 0
    همین که گزارش فقط گزارش نبود و خلاصه ای از بیانات رو انعکاس دادید عالی بود.
  • کبیری IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    0 0
    جزاکم الله خیرا
  • فاطمی IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    0 0
    سلام علیکم آفرین به این حوزه پویا و به روز از اینکه چنین جلسات مفید و کاربردی را برگزار می کنید ممنونم و برای استاد محترم آرزوی موفقیت و سلامتی دارم تا حالا چندین بار قسمت شده نشست های استاد شکیبایی رو دنبال کنم یکی از دیگری بهتر و دلنشین تر . تحت عنایت امیرالمومنین باشید.