دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین روح الله شاکری زواردهی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین شاکری گفت: در این روزها شاهد مصوب شدن طرحی تحت عنوان «خانه گفت و گو» در شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم. هرچند که اگر کرسی های آزاد اندیشی به گرمی برگزار می شد، شاید نیازی به این مصوبه نبود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین روح الله شاکری رئیس دانشگاه معارف اسلامی قم در یکی دیگر از برنامه های تلویزیون اینترنتی پاسخ با موضوع «دانشجو، هویت و آزاداندیشی» به بررسی مسائل مرتبط با دانشجویان و فعالیت های سیاسی اجتماعی آنان بویژه برگزاری کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها پرداخت و گفت: اینکه شخصیت اول کشور یعنی مقام معظم رهبری به طور مستقیم ورود پیدا می کنند و مسئله برگزاری کرسی های آزاداندیشی در سطح دانشگاه ها را مطرح می کنند، نشان از اهتمام حاکمیت بر لزوم تبادلات فکری و آزادی بیان در فضای علمی کشور دارد.

وی افزود: باید دید با وجود اهتمامی که از سوی حاکمیت در مورد کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها محسوس می باشد، چرا این کرسی ها به خوبی و به طور گسترده در مراکز آکادمیک برگزار نشده است.

نبود فرهنگ حضور و بهره گیری از کرسی های آزاداندیشی، یکی از چالش های پیش روی این کرسی ها

حجت الاسلام والمسلمین شاکری خاطرنشان کرد: یکی از چالش های پیش روی کرسی های آزاداندیشی، نبود فرهنگ حضور و بهره گیری از این کرسی ها در بین دانشجویان است. دانشجویان باید بدانند در این کرسی ها نقد و به چالش کشاندن نظرات ما به وقوع می پیوندد و نیازمند سعه صدر و انتقادپذیری است.

وی کرسی های آزاداندیشی را محلی برای بیان آزادانه و همراه با آرامش دغدغه های دانشجویان دانست و گفت: عمده کرسی های نظریه پردازی به سمت مباحث علمی می رود و به طور معمول چالش ها و حواشی خاصی را به دنبال ندارد؛ اما در کرسی های آزاداندیشی با بسیاری از مسائل اجتماعی و سیاسی مواجه هستیم. در این جا شخصیت ها، گروه ها و احزابی که در فضای دانشگاه ها حضور دارند باید دارای تحمل و سعه صدر بالایی باشند.

رئیس دانشگاه معارف اسلامی برگزاری کرسی های آزاداندیشی برای بیان دغدغه های دانشجویان را از مطالبات مقام معظم رهبری برشمرد و تصریح کرد: ایشان در مورد کم کاری های صورت گرفته در برگزاری این کرسی ها ابراز گله مندی نیز کردند.

وی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در راستای برگزاری هرچه بیشتر کرسی های آزاداندیشی افزود: در این روزها شاهد مصوب شدن طرحی تحت عنوان «خانه گفت و گو» در شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم. هرچند که اگر کرسی های آزاد اندیشی به گرمی برگزار می شد، شاید نیازی به این مصوبه نبود.

اساساً جنبش دانشجویی در ایران در برخورد با استکبار به وجود آمده است

حجت الاسلام والمسلمین شاکری بیان داشت: اساساً جنبش دانشجویی در ایران در برخورد با استکبار فعال بوده است که همین امر سبب نامگذاری ۱۶ آذر به عنوان روز دانشجو شد. انقلاب اسلامی نیز هم افق با جنبش دانشجویی بوده و تمایل دانشجویان به گفتمان انقلاب اسلامی در مقابله با جهان استکبار به خوبی قابل مشاهده است.

وی گفت: نظام جمهوری اسلامی که در حال حاضر به نماد مقابله با استکبار در دنیا تبدیل شده است، می تواند مأمن خوبی برای جنبش دانشجویی باشد.

رئیس دانشگاه معارف اسلامی اظهار کرد: بسیاری از دانشجویان نخبه کشور ما در دوران انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس به مجاهدت پرداخته و به مقام والای شهادت نیز رسیده اند.

وی با تأکید بر جوان بودن به عنوان اولین شاخص فعالان جنبش دانشجویی اظهار داشت: این جوان بودن اصلی ترین ویژگی دانشجویان برای کنشگری اجتماعی و سیاسی است و موجب تلاش آنان در راستای آرمان های جامعه برای رسیدن به پیشرفت و ارتقای علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی می شود.

بسیاری از افراد فعال در جنبش های دانشجویی ایران، افراد متدین و دغدغه مندی هستند

حجت الاسلام والمسلمین شاکری گفت: بسیاری از افراد فعال در جنبش های دانشجویی، متدین بوده و حضور پررنگ دانشجویان در اعتکاف های دانشجویی شاهدی بر این مدعاست. عمق دینداری و تعلق دانشجویان به دین از ویژگی های اصلی فعالان دانشجویی است و این که جنبش های دانشجویی از سوی رسانه های معاند بدون دین و اعتقادات دینی نمایش داده می شود یک نقشه و حربه دشمنان اسلام می باشد. باید هویت دانشجو را به خوبی شناخته و بر اساس این هویت برای آنان برنامه ریزی شود.

وی ادامه داد: در اغتشاشات اخیر کشور که به فضای برخی دانشگاه ها نیز کشیده شد، باید دانست که اکثریت دانشجویان در این اغتشاشات شرکت نکرده و نمی توان گفت دانشجویان ایران موافق با این اعمال بوده اند.

رئیس دانشگاه معارف اسلامی بخشی از افراد اغتشاش گر را افراد خارج از دانشگاه ها برشمرد و خاطرنشان کرد: حتی افرادی با جعل کارت دانشجویی توانستند به داخل دانشگاه ها ورود پیدا کرده و به لیدری اغتشاشات در این فضا اقدام نمایند.

وی گفت: فضای عمومی دانشگاه های دنیا بر حفظ حریم ها و قوانین است؛ اما افرادی که به اغتشاش در برخی دانشگاه های ایران پرداختند هیچ گونه حریمی را برای خود و سایر دانشجویان قائل نبودند.

حجت الاسلام والمسلمین شاکری در ادامه به تشریح برخی از دغدغه های شخصی دانشجویان همچون ازدواج پرداخت و بیان داشت: در سال های اخیر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها کارهای فاخری را در زمینه ازدواج دانشجویی داشته است که از زمان تشکیل ستاد ازدواج دانشجویی در این نهاد تاکنون، بین ۴۴۰ تا ۴۵۰ هزار زوج ازدواج دانشجویان را شاهد بوده ایم. خوشبختانه آمارها نشان می دهد بیش از ۹۵ درصد این ازدواج ها از شاخص پایداری نیز برخوردار هستند.

وی با تأکید بر لزوم ورود سازمان ها و وزارت خانه های مختلف در تسهیل امر ازدواج دانشجویان افزود: خوشبختانه در سند ملی ازدواج که از مصوبات جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی است ۲۵ سازمان و وزارت خانه درگیر شده اند.

رئیس دانشگاه معارف اسلامی اظهار کرد: مراکز آموزش عالی یکی از اصلی ترین سازمان ها در جهت تسهیل امر ازدواج هستند. ترغیب برخی مراکز بویژه مراکز آموزش عالی یکی از برنامه های مندرج در سند ملی ازدواج است که می تواند مسیر ازدواج جمعیت بیش از سه میلیونی دانشجویان را تسهیل نماید.

شهید بهشتی از طلاب موفقی بود که در دانشگاه خوش درخشید

وی سپس به پدیده ورود برخی طلاب به دانشگاه ها و برخی از دانشجویان به حوزه های علمیه پرداخت و گفت: این تلفیق جدید نبوده و از قبل پیروزی انقلاب اسلامی نیز افرادی همچون شهید بهشتی بوده اند که بر اساس احساس نیازی که داشتند از حوزه به دانشگاه رفتند و حتی این امر شاید موجب ایجاد قوتی در شخصیت ایشان از منظر مخاطبین بود. از آن طرف در حوزه های علمیه افرادی را داریم حتی در سطح درس خارج که از دانشگاه وارد حوزه شده اند. من معتقدم هویت دانشجو و طلبه به هیچ عنوان مقابل هم نبوده و دغدغه امام خمینی(ره) نیز بر پیوند حوزه و دانشگاه بود. این دغدغه امام و وحدت حوزه و دانشگاه طبیعی بود که موجب ورود حوزویان به دانشگاه و بالعکس شود.

حجت الاسلام والمسلمین شاکری با تأکید بر لزوم توجه به مباحث اختصاصی طلاب و دانشجویان بیان داشت: طلاب و دانشجویان علاوه بر توجه به ارتقای فرهنگ جامعه به عنوان رسالت مشترک، باید ویژگی های هویتی مختص خود را هم حفظ نمایند تا کمک کننده یکدیگر باشند.

وی با اشاره به دیدگاه های مطرح شده در مورد حوزه های علمیه در طول ایام اغتشاشات اخیر، ادامه داد: در وهله اول محیط علمی یکسری شئونات را دارد که باید رعایت شود؛ اما باید دانست که هیچ گاه حوزویان نباید در زمین افرادی که مروج اسلام سکولار هستند، بازی نکنند.

رئیس دانشگاه معارف اسلامی خاطرنشان کرد: به برکت انقلاب اسلامی، حوزه های علمیه در وجوه مختلف، دینداری عموم جامعه و انتقال معارف اسلام به خارج از مرزها به خوبی اتفاق افتاده است و نباید بگذاریم دین مبین اسلام از سوی دشمنان دین به انزوا کشیده شده و سکولاریسم بر جامعه اسلامی حاکم گردد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اشتراک نظر پیدا کردن با افرادی که با نظام جمهوری اسلامی، با دین مبین اسلام و احکام اجتماعی این مکتب مشکل دارند، اشتباه بزرگی است و با این افراد فقط می توان از موضع نصیحت مواجهه داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha