چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
جامعه النور

حوزه/ نشست عملی با عنوان «آسیب شناسی چکیده و پیشینه نویسی مقالات طلاب سطح دو» در مدرسه علمیه خواهران جامعه النور اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، زهره مراد در نشست علمی با موضوع «آسیب شناسی چکیده و پیشینه نویسی مقالات طلاب سطح دو»، در جمع طلاب مدرسه علمیه جامعه النور اصفها، به اهمیت چکیده نویسی اشاره و چکیده را مهم ترین بخش مقاله عنوان کرد.

وی در ادامه ویژگی های چکیده و محورهای چکیده نویسی را بیان کرد و گفت: مواردی که در چکیده به آن پرداخته می شود بیان مسئله، اهداف، روش تحقیق و یافته ها است.

مراد به تشریح الگوی تبیین مسئله پرداخت و گفت: برای شروع بیان مسئله باید از واژگان دال بر قطعیت مانند بدون تردید، بی‌شک، قطعا استفاده شود و مؤیداتی از عقل، قرآن و روایات آورده شود. پس از آوردن تأییدات، کاما ویرگول گذاشته و با واژه «اما» مشکل و مسئله اصلی تحقیق توضیح داده می شود. در تبیین مسئله، تحقیق حاضر باید عهده دار پاسخ گویی به سوال اصلی تحقیق شود. بیان مسئله باید خلاصه و فشرده گردد و در ابتدای چکیده قرار گیرد.

استاد حوزه خواهران ادامه داد: اهداف تحقیق از جمله مواردی است که بعد از تبیین مسئله در چکیده آورده می شود. اهداف تحقیق عبارت است از جواب هایی که به سؤالات فرعی تحقیق داده می شود، که به صورت گزاره های اسمی بیان می گردد.

وی تصریح کرد: روش تحقیق باید در چکیده بیان شود و روش های مختلف تحقیق شامل روش توصیفی، تحلیلی و تبینی است. در روش توصیفی تمام گزاره ها و مطالب از منظر دیدگاه های مختلف بیان می گردد. در روش تحلیلی باید به چرایی مطالب پرداخت و در روش تبینی باید ارتباط بین مطالب توضیح داده شود که چه روابطی از جمله عِلیّ و معلولی، فاعل و مفعولی بین مطالب وجود دارد. جامع ترین روش، تبیینی است زیرا دو روش دیگر را در درون خود دارد.

استاد حوزه خواهران آخرین محوری که باید در چکیده بیان شود را یافته های تحقیق دانست و گفت: هر کدام از این چهار محور در چکیده آورده نشود، چکیده از حالت استاندارد خارج می گردد.

وی در ادامه به پیشینه‌شناسی پرداخت و گفت: پیشینه و سابقه پژوهش به دو دسته پیشینه پیدایشی و پیشینه پژوهش تقسیم می گردد. منظور از پیشینه پیدایشی، بررسی سیر تاریخی پژوهش و خاستگاه تحقیق است و پیشینه پژوهش بیان تحقیقات، کتاب ها و پایان نامه های مرتبط با موضوع تحقیق می باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha