جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر / دیدار جمعی از مدیران مدارس مسجدمحور با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیرحوزه‌های علمیه کشور گفت: قم برای خودش نیست فقط، قم برای ایران و برای همه جهان است، قم، قمه و قلّه انقلاب اسلامی است و نقشی مؤثر در معادلات ملی و منطقه ای دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه در دیدار مهدی توکلیان، سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قم با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه(س) در سخنانی اظهارکرد: امیدواریم که در این مسئولیت بتوانید موفق باشید و گام‌های اساسی و درستی ان‌شاءالله بردارید. قم تبعاً از آن انتظار می‌رود که حرف اول را در موضوع کتابخانه و کتاب‌خوانی و مسائل مربوط به کتاب داشته باشد. یعنی قم با همه کشور واقعاً متفاوت است، من بارها به مقاماتی که می‌آیند و می‌روند می‌گویم که قم برای خودش نیست فقط، قم برای ایران و برای همه جهان است و این جهان‌شهر یک شهر بین‌المللی بسیار کم‌نظیر است، بالاخره در این یکصد سال اخیر قم همیشه در همه معادلات کشور و گاهی معادلات منطقه و جهان تأثیرگذار بوده، قمه و قله انقلاب اسلامی است که امواج آن همه عالم را دربرگرفته و در همه معادلات منطقه‌ای و کشور هم مؤثر می‌باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: این جایگاه قم، این شهر را از سایر نقاط دیگر متفاوت قرار می‌دهد و به عبارت دیگر قم یک آیینه‌ای است که ایران و هم بخش زیادی از جهان را نشان می‌دهد برای اینکه همین الآن بالای صد هزار نفر از سراسر ایران و بیش از صد کشور دنیا اینجا هستند، نیمی از جمعیت قم مستقیم از بیرون قم بوده ولی در عین حال قمی هستند. لذا تولیدات مقاله، کتاب و آثار علمی، فرهنگی، پژوهشی و تحقیقاتی قم که از حجم بالایی برخوردار است و به معنای دینی اسلامی و فرهنگی در جز دو سه رتبه اول کشور است، این در مقیاس کشوری. اگر در مقیاس منطقه‌ای و عالم اسلام هم جایگاه قم را بخواهیم بررسی کنیم، هم اکنون بیش از صد نهاد، مؤسسه، مرکز علمی، فرهنگی و تحقیقاتی که وزنی به قم داده است، هر کدام در منطقه و جهان اسلام هم جزء رتبه‌های اول دینی می‌باشند.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: این جایگاه بزرگ علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی که طی یکصد سال اخیر رقم خورده و امروز این ابعاد را دارد، اقتضای نگاه خاص و رویکرد ویژه دارد. یکی از مهم‌ترین محورها در این شاخص‌ها، محور کتاب و مطالعه است. اگر ما بخواهیم وضع کتابخانه‌ قم را با نقاط دیگر مقایسه کنیم، اصلاً قابل قیاس نیست، امروز در هر نقطه ای از شهر و حتی خانه علما که بروید کتابخانه‌ای غنی وجود دارد و این کتابخانه ها شامل نهادها، مؤسسات، مراکز آموزشی، پژوهشی، تربیتی حوزوی و دانشگاهی نیز می‌شود. همه نکاتی که عرض شد برای آنست که تأکید کنیم بحث کتابخانه در قم، ‌ واقعاً یک امر بسیار حیاتی تلقی شود.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: آن ضعفی که در همه اینها وجود دارد، اینست که این جریان‌ عظیم علمی، فرهنگی، کتابخانه‌ای و فکری که در قم وجود دارد، آنطور که شایسته و مطلوب است با جامعه قمی گره نخوره است، یعنی گویا ما ۱۰۰ هزار، ۲۰۰ هزار جامعه نخبگانی حوزوی، دانشگاهی و بخش هم دانش آموزی داریم، اما بیش از نیمی از جامعه قم با این تولیدات فکری، فرهنگی، مطالعه، کتاب و امثال اینها گره نمی‌خورد. این هم از اشکالاتی است که به حوزه و دانشگاه وارد است. بیشتر به حوزه وارد است، حوزه باید طوری باشد که با همه وجود خود، به بدنه جامعه و گونه‌های مردم و اقشار متصل باشد و این ارتباط کم است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود، خطاب به سرپرست نهاد کتابخانه های عمومی استان قم، اظهار کرد: تلاش کنیم آن زیرساخت کتاب و کتابخوانی و امکاناتش را فراتر از آن مقیاس‌های کشوری در جهان شهر قم توسعه بدهید، باید تلاش کنید شاخص های رشد کتاب و کتابخوانی را در قم افزایش دهید تا به نقطه مطلوب برسیم. نکته دوم، که امر خیلی مهمی است، تلاش کنید درب کتابخانه‌های یک مقدار تخصصی و اختصاصی را به روی جامعه قمی، نسل جوان، دانش آموزان و دانشگاهیان باز کنید، البته دشواری‌هایی دارد، اما امر بسیار مهمی است و اگر بتوانیم تا آنجایی که میسر است درب این مخازن کتابخانه‌ها و فضاهای کتابخانه‌های تخصصی حوزوی که به ده‌ها و صدها کتابخانه‌های کوچک و بزرگ تقسیم می‌شود به روی مردم بگشاییم این تحول و ارتقای بزرگی است.

مدیرحوزه های علمیه کشور ادامه داد: برگزاری نشست مشترک با معاون پژوهش به منظور رسیدن به طرحی مشترک در خصوص بازگشایی هر چه بیشتر دروازه و دریچه های مخازن کتابخانه ای حوزه و نهادهای حوزه به روی مردم تا بیشتر از آن استفاده کنند.

امام جمعه قم در ادامه خواستار توجه بیشتر به مقوله کتب خطی و صیانت از آن شد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه راه اندازی کتابخانه های دیجیتال را مدنظر قرارداد و گفت: با توجه به توسعه فناوری های نوین، لازم است در خصوص کتابخانه های تحت وب و دیجیتال نگاه جدی تری داشته باشید.

انتهای پیام ۱۷/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha