دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیین تکریم و معارفه معاون پژوهش مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات

حوزه/ طی مراسمی حجت الاسلام نصرالله درویشی به عنوان سرپرست معاونت آموزش و پژوهش مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه معرفی و از حجت الاسلام سیدمصطفی دریاباری معاون سابق آموزش و پژوهش این مرکز تقدیر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، به مناسبت هفته پژوهش آیین تکریم معاون آموزش و پژوهش مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه و معارفه سرپرست این معاونت و همچنین تقدیر از پژوهشگران برتر این مرکز برگزار شد.

تاجی از نور برای اهل علم

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر پورامینی، رئیس مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه در ابتدای این مراسم ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، گرامیداشت هفته پژوهش و تقدیر از زحمات پژوهشگران این مرکز به تشریح روایتی از امیرالمؤمنین علی علیه السلام پرداخت و گفت: آن حضرت در حدیثی می فرمایند " مَنْ کَانَ مِنْ شِیعَتِنَا عَالِماً بِشَرِیعَتِنَا فَأَخْرَجَ ضُعَفَاءَ شِیعَتِنَا مِنْ ظُلْمَةِ جَهْلِهِمْ إِلَی نُورِ اَلْعِلْمِ اَلَّذِی حَبَوْنَاهُ بِهِ جَاءَ یَوْمَ اَلْقِیَامَةِ عَلَی رَأْسِهِ تَاجٌ مِنْ نُورٍ یُضِیءُ لِجَمِیعِ أَهْلِ اَلْعَرَصَاتِ"؛ هر کس از شیعیان ما که به دین ما آگاه باشد و ضعیفان از شیعیان ما را از تاریکی جهل برهاند و به روشنایی علمی که بدو بخشیده ایم درآورد، در حالی وارد محشر می شود که بر تارکش تاجی از نور است و همه اهل محشر را روشنی می بخشد.

سرپرست معاونت آموزش و پژوهش مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه معارفه شد

وی در تفسیر این روایت اظهار داشت: باید دانست که در هر دوره ای وظیفه ای بر عهده اهل علم است و کار ما در این دوره تبیین مکتب حقه تشیع است؛ نقشی که پیشگامان آن پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت ایشان علیهم السلام بودند.

حجت الاسلام والمسلمین پورامینی تأکید کرد: ما در مقطعی قرار داریم که مسئولیت مان نسبت به ابهامات و مجهولات متعدد زیاد است و الحمدلله بنایی که مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه بر آن نهاده شده بر اساس تقوا و علم بوده و بیش از ۲۲ سال است که در عرصه پاسخ به شبهات دینی می درخشد.

وی رویکرد مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه را در دوره حاضر شامل نگاه ارتقایی و تحولی در داخل آن دانست و گفت: برکت فقط به رزق مادی نیست؛ بلکه در کار علمی هم مصداق دارد و این کار در حرکت های جریان سازی که در این سالها در این مرکز رونق گرفته محسوس و مشهود است.

رئیس مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه در ادامه به تشریح بخش های مختلف مرکز از جمله میزهای تخصصی، نشریه شبهات، نشریه امواج آلوده، تلویزیون اینترنتی پاسخ، ارتقای دانشنامه مجازی ویکی پاسخ با ۷ زبان زنده دنیا، اقدام برای ایجاد رادیو پاسخ، برگزاری جشنواره پاسخ برتر، راه اندازی بخش واکنش سریع و غیره پرداخت و گفت: همه این فعالیت ها با عنایت به تأکیدات آیت الله اعرافی مدیر محترم حوزه های علمیه، اعضای محترم شورای سیاستگذاری مرکز و نیز آیت الله حسینی بوشهری صورت پذیرفته است و مرهون تلاش ها و زحمات پژوهشگران، گروه های علمی و همکاران خدوم مرکز می باشد؛ از همه این عزیزان خالصانه تقدیر و تشکر می نماییم.

وی در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از تلاش دو ساله حجت الاسلام دریاباری معاون آموزش و پژوهش مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات، حضور او را باعث ایجاد برکات و پیشبرد و ارتقای این مرکز دانست و عنوان کرد: متأسفانه با آغاز مأموریت جدید ایشان به عنوان رایزن فرهنگی ایران در کشور آفریقای جنوبی و علی رغم میل باطنی توفیق و امکان ادامه همکاری ایشان از این مرکز سلب شد. در این راستا و با توجه به عدم حضور ایشان حجت الاسلام درویشی به عنوان سرپرست معاونت آموزش و پژوهش انتخاب می گردد.

گروه های علمی، ستون فقرات مراکز پژوهشی هستند

در ادامه این مراسم حجت الاسلام سید مصطفی دریاباری معاون آموزش و پژوهش مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه ضمن گرامیداشت هفته پژوهش اظهار داشت: از زحمات همه همکاران در مدیریت آموزش و پژوهش و گروه های علمی تقدیر و تشکر دارم؛ یقیناً گروه های علمی این مرکز به مثابه ستون فقرات آموزش و پژوهش در مراکز مختلف مطالعاتی و پژوهشی هستند.

سرپرست معاونت آموزش و پژوهش مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه معارفه شد

وی افزود: از جمله توفیقات مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه می توان به عضویت در شورای معاونان، فعالیت های به روز در فضای مجازی، راه اندازی ویکی پاسخ، تلویزیون اینترنتی پاسخ و غیره اشاره کرد. لذا فعالیت های زیادی به این مرکز سپرده خواهد شد که با توجه به سابقه بالای فعالیت های این مرکز و مجرب بودن کادر اجرایی و شناخت ویژگی های پژوهشی روند امور و خروجی آن ها بهتر و بهتر خواهد بود.

حجت الاسلام دریاباری خاطرنشان کرد: از محاسن و امتیازات حجت الاسلام والمسلمین درویشی تجربه دو ساله تولید محتوای علمی در مرکز است که چندین برابر سال های پیش از آن بوده و نشان از توان بالای ایشان در این عرصه دارد.

فعالیت های این مرکز در حد یک پژوهشگاه است

سپس حجت الاسلام نصرالله درویشی مسئول تولید محتوا و سرپرست معاونت آموزش و پژوهش مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه به ایراد سخن پرداخته و ضمن گرامی داشت هفته پژوهش عنوان کرد: حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می‌فرمایند "هر ظرفی گنجایشی دارد غیر از ظرف علم که پرشدنی نیست".

سرپرست معاونت آموزش و پژوهش مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه معارفه شد

وی تصریح کرد: مطابق فرمایش مدیر محترم حوزه های علمیه فعالیت های این مرکز در حد یک پژوهشگاه است. این نشان دهنده وجود ظرفیت و توانمندی بالا در مرکز است که می تواند پاسخ گوی نیازهای بسیاری باشد. این مهم به دست نیامده است جز در سایه تلاش و اشراف علمی فعالیت مخلصانه گروه های علمی مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه.

حجت الاسلام درویشی بیان داشت: در این راستا و با تشکر از اطمینان رئیس محترم مرکز به حقیر یادآور می شوم همگرایی همه دوستان و همکاری ایشان عامل پیشرفت و رشد و ترقی مرکز خواهد بود.

طی این آیین ضمن تکریم حجت الاسلام دریاباری، حجت الاسلام درویشی به عنوان سرپرست معاونت آموزش و پژوهش با اهدای حکم سرپرستی معارفه شد.

لازم به ذکر است در پایان این مراسم از حجت الاسلام عباسی دبیر گروه قرآن و حدیث به عنوان پژوهشگر برتر و ناصری مسئول فناوری مرکز به عنوان فناور برتر در عرصه پژوهش تقدیر به عمل آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha