دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام سید ابوالفضل نورانی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین نورانی وحدت حوزه و دانشگاه را از دغدغه های امام خمینی(ره) دانست و تصریح کرد: امام آن زمانی که وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح می کرد، می فرمود "اگر بگذارند این وحدت بماند این نتیجه می ماند. جدیت کنید آقا! رمز پیروزی شما امروز وحدت کلمه است و آن هم در رأسش وحدت حوزه و دانشگاه می باشد".

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالفضل نورانی، مدیر امور استادان معارف نهاد رهبری در دانشگاه ها در برنامه تلویزیون اینترنتی پاسخ وابسته به مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه به بررسی چالش های وحدت حوزه و دانشگاه پرداخت و گفت: در مسیر وحدت حوزه و دانشگاه فرهیختگان متعددی مانند آیت الله شهید دکتر محمد مفتح، شهید علامه مطهری، مقام معظم رهبری، مرحوم شهید بهشتی و مرحوم شهید باهنر همسنگر بوده اند که بسیاری از این عزیزان به دست منافقین بزدل به شهادت رسیدند.

وی افزود: منافقین فرقه های مختلفی با گرایشات گوناگون بودند؛ بیش از هفده هزار نفر از مردم عادی و مسئولین ما از اول پیروزی انقلاب اسلامی بویژه در سال های ۶۰ و ۶۱ به دست منافقین شهید شدند. بسیاری از متفکرین ما را گروه ضاله فرقان به شهادت رساند. خوب است که جوانان ما درباره این گروه شناخت داشته باشند و جنایات آن را فراموش نکنند.

شهید مفتح: ما نرفته ایم دانشگاه که عنوان و مدرک بگیریم

حجت الاسلام والمسلمین نورانی خاطرنشان کرد: به یاد دارم مرحوم آیت الله مشکینی استاد اخلاق خاطره ای را تعریف می کرد و می گفت که ما اوایل دوران طلبگی وضعیت مادی خوبی نداشتیم و با مرحوم مفتح خانه ای را به طور مشترک اجاره کرده بودیم. مرحوم شهید مفتح تصمیم گرفتند به دانشگاه رفته و ضمن آشنایی با علوم دانشگاهی به تأثیرگذاری بر این فضا بپردازند. در مراوداتمان چند باری لفظ دکتر را در مورد ایشان به کار بردم و سپس با واکنش ایشان مواجه شدم. شهید مفتح گفت: آقامیرزا علی آقا ما نرفته ایم دانشگاه که عنوان و مدرک بگیریم؛ ما رفته ایم دانشگاه تا با دانشجویان و اساتید دانشگاه آشنا شویم و بتوانیم همین قال الصادق(ع) و قال الباقر(ع) خودمان را با بیانی که دانشجوپذیر است به آنان القا کنیم.

وی وحدت حوزه و دانشگاه را بسیار مهم دانست و گفت: در این باره امام خمینی(ره) تعبیر دارند که در آن می فرمایند "اگر این نهضت غیر از این خاصیت نداشت که بین طلاب علوم دینیه و قشر دانشگاهی یک رابطه پیدا شد، اگر ما غیر از این ما هیچی نداشتیم این بالاترین نتیجه ای بود که از این نهضت حاصل شد". انقلابی با بیش از دویست هزار شهید اتفاق افتاده است و در پی آن نوع حاکمیت و نگاه و ادبیات مردم در شئون مختلف تغییر پیدا کرده است؛ اما حضرت امام شاید در مورد هیچ موضوعی این چنین با صراحت از اهمیت آن سخن به میان نیاورده است.

وحدت حوزه و دانشگاه از دغدغه های امام خمینی(ره) بود

عضو هیئت علمی واحد مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی وحدت حوزه و دانشگاه را از دغدغه های امام خمینی(ره) دانست و تصریح کرد: امام آن زمانی که وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح می کرد، می فرمود "اگر بگذارند این وحدت بماند این نتیجه می ماند. جدیت کنید آقا! رمز پیروزی شما امروز وحدت کلمه است و آن هم در رأسش وحدت حوزه و دانشگاه می باشد". این نشان از اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه در منظومه فکری حضرت امام است.

وی با اشاره به تلاش های رژیم پهلوی در راستای جداسازی و ایجاد تفرقه بین حوزه و دانشگاه افزود: در آن دوران طلبه ها در مضیقه شدیدی قرار داشتند و خود حاکمیت عمامه ها را از سر آنان بر می داشت و مدارس علمیه را تعطیل کرده بود. تا جایی که طلبه ها از مدارس بیرون زده و به سمت باغات اطراف قم می رفتند تا کلاس های درس خود را برگزار نمایند. تا چند سال این وضعیت ادامه داشت و در دوران پهلوی اول طلاب اجازه نداشتند لباس روحانیت بپوشند، مگر برخی از روحانیون که شرایط خاصی داشتند.

پهلوی اول به طور کلی نمی دانست علم چیست

حجت الاسلام والمسلمین نورانی بیان داشت: از آن جایی که علومی که در حوزه های علمیه هست با اعتقاد مردم ارتباط دارد، پهلوی اول موفق به تعطیل کردن حوزه نشد؛ هرچند که پهلوی اول به طور کلی نمی دانست علم چیست که بتواند نقشه مناسبی را برای این سیاست خود در پیش گیرد و نهایتاً اقدامات او به شکست انجامید.

وی گفت: پهلوی دوم دانشگاه را در مقابل حوزه گذاشته و هواداران او علوم و فارغ التحصیلان حوزوی را مورد تحقیر قرار می دادند تا گرایش به حوزه اتفاق نیفتد که با پیروزی انقلاب اسلامی این نقشه نیز به نتیجه مطلوب آنان نرسید.

وحدت حوزه و دانشگاه به معنای تعطیلی هیچ کدام از آن ها نیست

مدیر امور استادان معارف نهاد رهبری در دانشگاه ها اظهار کرد: منظور از تعبیر وحدت حوزه و دانشگاه هیچ وقت تعطیل شدن یکی از آن ها و ماندن دیگری نیست و لازم است در این راستا باید دانست که ما به هردوی این ها نیاز داریم و هرکدام کارایی خود را دارد.

وی با تأکید بر اینکه دین اسلام هم برای آباد کردن دنیای مردم آمده و هم برای آباد نمودن آخرت آنان، اظهار داشت: دین اسلام آمده است که حد وسط را رعایت کند؛ زیرا ما انسان ها به هر دو بال دنیا و آخرت نیاز داریم. انسان نمی تواند با یک بال پرواز کند و اگر ما با این منظر به مسئله حوزه و دانشگاه نگاه کنیم، خواهیم دید که به هردوی این ها نیاز داریم. همان طور که یک روحانی نمی تواند مشکلات چشم انسان ها را درمان کند، یک پزشک نیز تخصص لازم در راهنمایی دینی مردم و رسیدن به سعادت اخروی را ندارد. پس به هردوی این ها به عنوان فارغ التحصیلان حوزه و دانشگاه نیاز است.

از آثار وحدت حوزه و دانشگاه، نزدیک شدن دانشجویان به معارف دینی است

حجت الاسلام والمسلمین نورانی گفت: از آثار و برکات وحدت حوزه و دانشگاه نزدیک شدن دانشجویان به معارف دینی است. در دوران دفاع مقدس شاهد حضور دانشجویان زیادی در خط مقدم جبهه ها بودیم و بخش مهمی از این تأثیر ناشی از حضور روحانیون در دانشگاه های کشور بود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از آثار حضور روحانیت در دانشگاه شناخت درست از مسائل مستحدثه در سطح جامعه است.

عضو هیئت علمی واحد مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی شکست نقشه های تفرقه افکنانه دشمنان را یکی دیگر از آثار وحدت حوزه و دانشگاه برشمرد و خاطرنشان کرد: ما قائل به این هستیم که روحانیت می تواند مردم را به شناخت در مورد سعادت اخروی برساند و امام خمینی(ره) در این باره می فرماید "کشور بدون روحانی، کشور بدون طبیب است". روحانیت طبیبان روح مردم هستند و وحدت حوزه و دانشگاه می تواند به این طبابت کمک کند.

وی گفت: روحانی طبیب دوّار دردهای روحی مردم است؛ اگر ما توانستیم فرض کنیم جامعه ای بدون طبیب جسمانی باشد، آن گاه می توانیم جامعه بدون روحانیت را هم متصور شویم.

می توان گفت به بخش مهمی از اهداف انقلاب اسلامی رسیده ایم

حجت الاسلام والمسلمین نورانی بیان داشت: در حال حاضر که حدود ۴۳ سال از انقلاب اسلامی گذشته است، از طرفی نمی توان گفت به همه اهداف انقلاب در همه زمینه ها رسیده ایم، اما می توان این مدعا را داشت که به بخش مهمی از آن دست یافته ایم. به عنوان مثال در عرصه وحدت حوزه و دانشگاه شاهد حضور روحانیون به عنوان دانشجو یا استاد در دانشگاه های کشور هستیم. از سوی دیگر از اساتید دانشگاهی دعوت می شود تا برای طلاب به ارائه مسائل مختلف مرتبط با نظام آموزشی دانشگاه بپردازند و اولویت های تبلیغی را برای دانش آموختگان حوزه های علمیه روشن نمایند.

وی ضمن بیان برخی راهکارها برای تقویت وحدت حوزه و دانشگاه افزود: باید دانست از سوی هر دو نهاد حوزه و دانشگاه کم کاری هایی در این راستا اتفاق افتاده و برخی دولت ها نیز چندان تمایلی به اسلامی شدن دانشگاه ها نشان نداده اند. اما با پیگیری مطالبات و رهنمودهای مقام معظم رهبری می توانیم به تقویت وحدت حوزه و دانشگاه بپردازیم.

روحیه تلاش و پشتکار علمی، یکی از محصولات حوزه برای دانشگاه هاست

مدیر امور استادان معارف نهاد رهبری در دانشگاه ها اظهار کرد: یکی از محصولاتی که می تواند از سوی حوزه به دانشگاه داده شود، روحیه تلاش و پشتکار علمی است. زهد و تلاش طلاب با حداقل امکانات حوزه می تواند الگوی خوبی برای دانشجویان در ارتقای علمی آنان باشد.

وی گفت: روش سنتی پیش مطالعه، قبل از تدریس استاد و مباحثه بعد از تدریس او، می تواند سنت های علمی مفیدی باشد که از حوزه به دانشگاه منتقل شود.

تخصص گرایی، یکی از آموزه های دانشگاه برای حوزه های علمیه است

حجت الاسلام والمسلمین نورانی با تأکید بر تخصص گرایی به عنوان یکی از آموزه های دانشگاه های برای حوزه های علمیه بیان داشت: در حال حاضر که علوم تعمیق بیشتری پیدا کرده و شاخه شاخه شده اند، لازم است اهل علم و تحصیل به طور تخصصی بتوانند دانش های مختلف را بیاموزند.

وی در پایان با اشاره به امکانات آموزشی مختلف در دانشگاه ها خاطرنشان کرد: یکی دیگر از تجربه های قابل استفاده دانشگاه ها برای حوزه های علمیه می تواند استفاده از تکنولوژی های روز در ارائه دروس و تحصیل علوم مختلف باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha