دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
زینب پورحمزه، معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان تهران

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان تهران، برخی محدودیت‌های حوزه برای طلاب و نخبگان را عدم اعطای رتبه علمی به اساتید و عدم امکان تأمین مالی و تسهیلاتی مطابق با دانشگاه و دیگر مراکز علمی برشمرد.

زینب پورحمزه، معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان تهران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، با تسلیت ایام سوگواری فاطمیه سلام الله علیها، به اهمیت پژوهش اشاره کرد و گفت: اگر پژوهش و تحقیق با ویژگی های ذاتی آن مورد نظر جدی مسئولان قرار می گرفت و ما به نوجوانان و جوانانمان ذهن ورزی، تعمیق و تدقیق را می آموختیم الان شاهد شکست در جنگ روایت ها نبودیم زیرا پیش از ابتلا به اشتباهات در فضای مجازی، باید مجهز به سلاح شناخت انواع مغالطه و راهکار خنثی سازی آن می شدیم.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان تهران اظهار کرد: همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و اگر به پژوهش های فرهنگ ساز بعد از کسب دانش ارزش و بها داده می شد و فرهنگ، پژوهش را به خدمت می گرفت دچار سطحی نگری نمی شدیم.

پورحمزه با بیان این که بازنشانی انبوه داده های برگرفته از رسانه های گوناگون تنها کار ذهن ورزیده و پرورش یافته است، تصریح کرد: جوانان ما تنها زمانی تحلیلی منطقی و دقیق از وقایع و یا توانایی استراتژی های دشمن در جنگ نرم و جنگ شناختی می یابند که پیش تر با معماری ذهن، اطلاعات صحیح را طبقه بندی کرده و از هر کدام در جای خود استفاده کنند و این امکان جز با تحقیق و پژوهش محقق نمی شود.

وی بیان کرد: پژوهش حوزه های علمیه در گام نخست برای تحقق اهداف مقدسی همچون احیا و اشاعه ارزش های ناب اسلام و انتشار آثار علمی فرهنگ ساز دایر شد و تاکنون قوت علمی و بیان رسای آثار طلاب در رشد و تعالی جامعه علمی این مرکز منشأ برکات فراوان و نوید بخش آینده ای روشن برای پژوهش های اثر بخش حوزوی بوده است.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان تهران خاطرنشان کرد: در این میان نقش اساتید مجرب و تراز اول علمی حوزه در راهبری طلاب کم نظیر است و بخش عمده ای از آثار طلاب در حوزه مطالعات علوم انسانی و اسلامی به شناخت و کاهش نارسایی های اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی، حقوقی و سیاسی پرداخته و در صدد بررسی آسیب هایی همچون مشکلات زوجین، خلأ فرزندپروری و ارائه راهکارهای عملیاتی برای رفع آن است.

پورحمزه، برخی پژوهش های انجام شده را شامل نهاد داوری در حل تعارض بین زوجین، مقایسه تطبیقی در فقه امامیه (با تأکید ادله مبتنی بر وحی ) و حقوق موضوعه، اصول سیاست های جنایی تقنینی از دیدگاه قرآن کریم و نقش محبت در تربیت دینی کودک از منظر اسلام برشمرد.

وی تشریح کرد: زمانی نقش حوزه در بهبود وضعیت اجتماع مؤثر است که پیش تر جایگاه حوزه به عنوان متولی اجرای امر دین در تمامی عرصه ها از جمله نقش آفرینی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و درمان و وزارت ورزش وجوانان دیده شده باشد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان تهران بیان کرد: به طور مثال در زمان تأسیس یک پارک ورزشی علاوه بر مهندسی و نقشه کشی مکان، مؤلفه های اسلامی سازی پارک توسط مهندسان علوم دینی شکل گیرد و یا کتب دینی در آموزش و پرورش که حاوی اشکالات قابل ملاحظه ای است توسط مراجع ذیصلاح که همان طلاب علوم دینی هستند نگاشته و آموزش داده شود تا روح نونهالان و نوجوانان ما توسط روحانیون حوزه هیا علمیه پرورش یابد.

پورحمزه اظهار کرد: حوزه های علمیه امروز به عنوان یک مرکز علمی دست کم با کارکردی سه گانه از جمله تربیت مدرس، محقق و مبلغ فعالیت دارند و با توجه به موفقیت ها از دیگر مراکز علمی شأن بالاتری دارد.

وی، ابراز کرد: یکی از راهکارهای رفع تحجر از حوزه های علمیه به دلیل تفاوت شکل و ساختار نسبت به سایر مراکز، پذیرش حوزه با شاخصه های مختص به خود است نه این که با ویژگی های مندرج در وزارت علوم سنجیده شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان تهران، با اشاره به رفتن نخبگان حوزوی از حوزه به سمت دانشگاه ها و نهادهای علمی دیگر (که تبعاتی را برای حوزه ایجاد می کند) حاکی از محدودیت هایی در حوزه است که به عنوان نمونه می توان برخی از دلایل آن را حمایت اندک حوزه از طلاب و اساتید برشمرد.

پورحمزه، برخی محدودیت های حوزه برای طلاب و نخبگان را عدم اعطای رتبه علمی به اساتید و عدم امکان تأمین مالی و تسهیلاتی مطابق با دانشگاه و دیگر مراکز علمی برشمرد.

وی با اشاره به نارسایی ها و مشکلات فراوان، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه با استعانت از درگاه حضرت حق و امید نظر عنایت ولی‌نعمت خویش امام زمان (عج)، خدمت رسانی در تمامی عرصه های علمی و اجرایی را تکلیف و وظیفه خود می داند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • آزیتا IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    0 0
    همین زینب خانم هنوز نمی داند که تحقیق و پژوهش یکی است؛ و یا شکل و ساختار، تکلیف و وظیفه، تعمیق و تدقیق و..
  • سید محمد IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    0 0
    متاسفانه هویت حوزه های علمیه گمشده است واون تقوا وعزت نفس وتوجه ویژه به علم وتعهد وتقوا بسیار کمرنگ وبی رونق شده ولذا بیشتر طلبه ها مشکل اصلی شان را اقتصاد میدانند وحال اینکه خیلی از روستاها بدون روحانی است ودنبال روحانی هستند وتامین مالی هم میشوند اما کمتر کسی ازطلبه دنبال تعهد ووظیفه شناسی هستند وهزینه های حوزه ها درامور سیاسی واداری وامورات دیگر غیر ضروری صرف میشود واین حوزه های غیر اخلاقی دردی از جامعه را کم نمیکند
  • بهاره IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    0 0
    والا این چیزی که میگن غلطه قانون های الکی و دست و پا گیر باعث گرایش به سمت دانشگاه میشه
  • بهاره IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    0 0
    رشته های تکراری و محدود رو برای سطح ۳ گذاشتند من در استان همجوار می تونم سطح۳ شرکت کنم که قانون گذاشتند یا منزل پدری اونجا باشه یا با همسر من هیچکدوم رو ندارم به ناچار سمت دانشگاه میرم
  • بهاره IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    0 0
    لطفاً امور غیر واقعی رو واقعی جلوه ندید حوزه ها چه خدماتی برای طلاب خواهر داشتند!؟ تا به امروز هیچ
  • بهاره IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    0 0
    به خاطر عدم شایسته سالاری هم هست
  • تحقیق با حق شناس CA ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    0 0
    «پژوهیدن» به معنای «جستجو» کردن است... معادل انگلیسی «Research» (بازجُستن). «تحقیق کردن» باید فعالیتی باشد برای وصول/دست یافتن به حقیقت و کشف حقیقت. ما هوادار حق هستیم و میل ما با علی (ع)! سید علی خامنه ای در دیدار مردم بوشهر در روز میلاد امام علی (ع) (۱۳۸۹) گفتند:«از نظر پیغمبر اکرم، میزان حق، امیرالمؤمنین است. از طریق سنی و شیعه نقل شده است که: «علی مع الحق و الحق مع علی یدور حیثما دار»؛ اگر دنبال حقید، ببینید علی کجا ایستاده است، او چه میکند، انگشت اشاره‌ی او به کدام سو است. زندگی امیرالمؤمنین یک چنین زندگیای است.» در گزیده ای از روایات کتاب جهاد با نفس:«امام علی در خطبه ای می فرماید: ای مردم! من برای شما از دو چیز بیش از هر چیزی می‌ترسم: تبعیت از هوای نفس، و درازی آرزو، اما تبعیت از هوای نفس انسان را از حق باز می‌دارد، و اما آرزوی دراز باعث فراموشی آخرت می‌گردد. عن امیر المومنین (ع) انه قال فی خطبة: أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَيْكُمُ اثْنَتانِ اتِّبَاعُ الْهَوَى وَ طُولُ الْأَمَلِ فَأَمَّا اتِّبَاعُ الْهَوَى فَيَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ وَ أَمَّا طُولُ الْأَمَلِ‏ فينسي الآخرة.» حوزه و دانشگاه باید به یکدیگر کمک کنند و متحد باشند! چه خوب می شود اگر تحقیقات ما – چه در حوزه، چه در دانشگاه – با کمک حق شناس باشد! مرحوم آیت الله حق شناس در مجلسی که بعد از شهادت احمدعلی نیری، بین دو نماز، سخنرانی شان را به این شهید بزرگوار اختصاص داد و با آهی از حسرت که در فراق احمد بود، بیان کرد:«این شهید را دیشب در عالم رویا دیدم. از احمد پرسیدم چه خبر؟ به من فرمود:تمام مطالبی که (از برزخ و…) می گویند، حق است. از شب اول قبر و سؤال و…، اما من را بی حساب و کتاب بردند». حضرت آقا گفتند کلمه شهید یک کتاب است! به سربند شهیدان حرم، اهل یقین یعنی | نوشته کلنا عباسک یا زینب| یعنی که تا هستیم این پرچم نمی‌افتد زمین| یعنی که با هم متحد هستیم | مثل اربعین یعنی. گفتم که... روزی هم قرار جنگ اگر باشد | میدان جنگ ما تلاویو است، تهران نه! دانشگاه علوم پزشکی تهران بین‌المللی شد با شعبه ای در کربلا! 🇮🇷🇵🇸🇮🇶