یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
ششمین نشریه علمی-پژوهشی مجتهد

حوزه/ ششمین نشریه علمی-پژوهشی مجتهد (پاییز ۱۴۰۱) به سردبیری حجت الاسلام مرتضی یقینی پور و از سوی مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی تهران منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ششمین نشریه علمی-پژوهشی مجتهد (پاییز ۱۴۰۱) به سردبیری حجت الاسلام مرتضی یقینی پور و از سوی مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی تهران منتشر شد.

بر اساس این گزارش، «بایدها و نبایدهای فراگیری منطق و فلسفه در گفت و گو با حجت الاسلام سید مجید افضلی»، «نام اهل بیت (ع) در قرآن، آخرین مقاله طلبه شهید آرمان علی وردی»، «پای درس استاد مطهری»، «شخصیت شناسی و کتاب شناسی در بیانات فقیه محقق آیت الله شبیری زنجانی»، «دانشوران شیعه» و ... از جمله مباحث این نشریه است.

علاقه مندان برای مطالعه این نشریه و آخرین مقاله طلبه شهید آرمان علی وردی، بر روی عکس زیر کلیک نمایند.

آخرین مقاله طلبه شهید آرمان علی‌وردی منتشر شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مجالست با آرمان ها CA ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    0 1
    چطور شد که دانشجوی شاگرد زرنگ کشور ایران، آرمان عزیز، سر از حوزه درآورد؟ حالا چطور شد که آرمان ما دانشگاه را به حوزه پیوند زد!؟ «دانشگاه و حوزه‌های علمیه می‌توانند دو مرکز باشند برای تمام ترقیات و تمام پیشرفت‌های کشور و می‌توانند دو مرکز باشند برای تمام انحرافات و انحطاطات کشور... اگر دانشگاه واقعا دانشگاه باشد و دانشگاه اسلامی باشد، یعنی در کنار تحصیلات در آنجا تهذیب هم باشد، تعهد هم باشد، یک کشوری را اینها می‌توانند به سعادت برسانند [بخشی از سخنان امام خمینی(ره) در ۲۷ آذر۱۳۶۱]». آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد (استاد حوزه و دانشگاه و رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم) در پیام خود بر ضرورت همنشینی و مباحثه بین این دو قشر علمی و دینی را تأکید کرده است:«مثلا در حوزه یکی از سنن زیبایی که بسیار حسنه بود و ما طلبه‌ها با آن بزرگ شدیم و معتقدم این ارزش سنت حوزه است مسئله مباحثه است؛ طلاب یک کارشان تعلیم گرفتن از استاد بود و دیگری تعلم. در کنار تعلیم و تعلم کار دیگری نیز می‌کردند (هم درس می‌گرفتند و هم درس می‌دادند). دوم مباحثه می‌کردند، مباحثه چند گونه بود، یک مباحثه بین‌اثنینی بود. یعنی درسی که دیروز استاد گفته بود یکی از طلبه‌ها برای هم مباحثه‌اش یعنی کسی که هم بحث یا هم مباحثه بود، همه آن مطالب را می‌گفت، طرف مقابل ایرادات آن را می‌گفت. مثلا اینکه اینطور نبود و استاد اینطور نگفت؛ این یک شیوه مباحثه بود و البته برای طلاب ابتدایی بود. یک مقدار که طلاب بالاتر می‌آمدند یک مباحثه‌ای بود به نام مباحثه کمپانی؛ (کمپانی لغت فرنگی بود که به حوزه آمده بود) یعنی مباحثه‌ای چند نفره‌ای انجام می‌شد و هر کدام از طلاب موظف بودند کتابی را مطالعه کنند و همه با هم در یک روز و یک ساعت یا دو ساعت ۱۰ تا کتاب را مورد بررسی قرار می‌دادند و برای همدیگر بیان می‌کردند و برای خود مبنا انتخاب می‌کردند. این مباحثات خیلی ارزش داشت. بعد اگر اختلاف نظر داشتند، مراجعه می‌کردند به مسئله و آنکه استاد چگونه آن را حل می‌کند، این را مباحثه کمپانی می‌گفتیم. همچنین در امر «تعلیم» هر طلبه به نواقص کار خود پی می‌برد و درصدد رفع آن برمی‌آمد. این سنت‌ها در دانشگاه نیست.» ما همنشینی و مجالست و مباحثه میکنیم با بهترین دوست و رفقا!وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِم مِّنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ ۚ وَحَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا!🇮🇷🇵🇸
  • مباحثه با آرمان ها CA ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    1 1
    دروس حوزه های علمیه که هیچ وقت تعطیل نمیشوند – چه در داخل ایران، چه در خارج! حتی کلمه holiday در زبان انگلیسی یعنی 'روز مقدس'. چه می شد اگر هر روز هفته ما روز مقدسی بود! واژه کمپانی (companio) در لاتین یعنی جمعی که با هم (-com) نان (panis) می خوارند! مباحثه کمپانی با امام و شهدا! با آرمان و آرشام و آیت الله! آیت الله میرباقری فرمودند باید از سر سفره دشمن علی (ع) برخواست و سر سفره علی (ع) نشست. آیت الله بهجت فومودند:«در روایات وارده از راویان مورد اعتماد دیدم که هر روز از روزهای هفته، حامی خاصی از معصومین (ع) ‌دارد که در برابر خطرات، از انسان دفاع نموده و انسان را بر سر سفره احسان خود میهمان می‌کند‌.» «السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِىَّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ وَخَالِصَتَهُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمَامَ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثَ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةَ رَبِّ الْعَالَمِينَ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ، أَنَا مَوْلىً لَكَ وَلِآلِ بَيْتِكَ، وَهٰذَا يَوْمُكَ وَهُوَ يَوْمُ الْخَمِيسِ، وَأَنَا ضَيْفُكَ فِيهِ وَمُسْتَجِيرٌ بِكَ فِيهِ، فَأَحْسِنْ ضِيافَتِى وَإِجارَتِى بِحَقِّ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَاهِرِينَ.» ما با امام و شهدا نان می خوریم! با شهید آوینی که گفت:«ما دیدیم که چگونه کرامات انسانی در عرصه ی مبارزه به فعلیت می رسد. ما معنای جهاد اصغر و اکبر را درک کردیم. آنچه را که عرفای دلسوخته حتی بر سر دار نیافتند، ما در شبهای عملیات آزمودیم. ما فرشتگان را دیدیم که چه سان اوج و نزول دارند. ما عرش را دیدیم. ما زمزمه ی جویبارهای بهشت را شنیدیم. از مائده های بهشتی تناول کردیم و بر سر سفره ی حضرت ابراهیم نشستیم». استاد آرمان ما از امتحان ابراهیمی (ع) در مقاله اش نوشت و شنیدن ذکر «سبُّوح، قدُّوس، ربّ الملائكة والروح». مثل شهید احمد علی نیری ما که ندید تا ببیند! کتابش به ترجمه انگلیسی هم موجود است و هم رایگان! مباحثه کمپانی با امام و شهدا! حاج قاسم که بود؟ أصلا ً اسمش قاسم بود، یعنی تقسیم می کرد... تقسیم می کرد برای قدس. «بررسی علل عدم ذکر نام اهل بیت (ع) در قرآن» آخرین مقاله آرمان ما نیست! در آیه های نور، مستور است زهرا، نورٌ علی نورٌ علی نور است زهرا! با آرمان ها مشارکت کنید، مباحثه کنید و مقاله بنیویسید! بِسْمِ اللّهِ كَلِمَةِ الْمُعْتَصِمِينَ، وَ مَقَالَةِ الْمُتَحَرِّزِينَ، وَ أَعُوذُ بِاللّهِ تَعَالَى مِنْ جَوْرِ الْجَائِرِينَ، وَ كَيْدِ الْحَاسِدِينَ، وَ بَغْيِ الظَّالِمِينَ، وَ أَحْمَدُهُ فَوْقَ حَمْدِ الْحَامِدِينَ. 🇮🇷🇵🇸