دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
جلسه طلاب اردکان

حوزه/ یک کارشناس مسائل تربیتی گفت: منابع انسانی، بزرگترین سرمایه هر کشوری است و متأسفانه هیچ برنامه ای برای تربیت و آموزش و توانمندسازی آنان وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد علی جمشیدی از اساتید روانشناسی حوزه علمیه قم در جلسه طلاب و فضلای اردکانی مقیم قم که با موضوع خانواده و مسائل تربیتی برگزار شد، اظهار داشت: در یک پژوهشی، چهار هزار خانواده از کل دنیا را در طول ده سال تحت پژوهش یه گروه متخصص قراردادند تا ببینند علل موفقیت و رضایت و یا عدم موفقیت و رضایت آنان در زندگی مشترک‌شان چیست که بعد از ده سال به این روایت از امام صادق (علیه السلام) رسیدند که حضرت فرمودند: «إنّ المَرءَ یَحتاجُ فی مَنزلِهِ و عِیالِهِ إلی ثلاثِ خِلالٍ یَتَکَلَّفُها و إن لَم یَکُن فی طَبعِهِ ذلکَ : مُعاشَرَةٍ جَمیلةٍ ، و سَعَةٍ بِتَقدِیرٍ ، و غَیرَةٍ بتَحَصُّنٍ / مرد برای اداره منزل و خانواده خود به سه خصلت نیاز دارد که اگر هم به طور طبیعی آنها را نداشته باشد، باید خود را به تکلّف در آنها وا دارد: خوش رفتاری، گشاده دستیِ سنجیده، و غیرت بر حفاظت از آنها».

وی با تأکید بر اینکه جامعه ما نیاز به سواد ازدواج دارد، ابراز داشت: منابع انسانی، بزرگترین سرمایه هر کشوری است و متأسفانه هیچ برنامه ای برای تربیت و آموزش و توانمندسازی آنان وجود ندارد.

این کارشناس خانواده خاطرنشان ساخت: بنده پروتکل قبل از ازدواج اکثر کشورها را مطالعه کردم و به عنوان مثال، در چین باید ۴۵ ساعت آموزش قبل از ازدواج داشته باشی تا بتوانید مجوز ازدواج بگیرید و اگر کسی این دوره را پشت سر نگذارد، دولت چین او را از مزایای دولتی محروم می کند.

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی با اشاره به اینکه یکی از دلائل مهم طلاق و اختلافات در خانواده، ندانستن مسائل خانوادگی است، بیان داشت: انسان هایی در زندگی خود موفق هستند که بلد باشند؛ گفت و گو، همدلی با خانواده، همدلی با همسر، همدلی با فرزندان، خوب گوش دادن، درس فهمیدن و ... از مسائلی است که باید انسان به دنبال آن برود و یاد بگیرد و احادیث ما نیز بر این مسئله تأکید دارند.

جامعه ما نیازمند به سواد ازدواج است/ باید مسائل مختلف را به مردم آموزش داد

وی با اشاره به اینکه خوب گوش دادن را باید به فرزندان خود نیز بیاموزیم، اظهار داشت: همدلی با همسر و فرزندان، با نصیحت و سرزنش متفاوت است و گاهی به اشتباه می گیریم و جابجا به کار می بریم.

این کارشناس مسائل تربیتی ابراز داشت: اگر انسان به دنبال همدلی باشد، تمام فکر و ذهنیت های خود را کنار گذاشته و با طرف مقابل خود همدلی می کند؛ انسان ها به مقداری که حالشان با شنیده شدن خوب می شود، با نصیحت خوب نمی شود؛ مخصوصا بانوان.

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی یکی از نکات مهم در خانواده را مدیریت اوقات فراغت عنوان کرد و گفت: اغلب انسان ها چنین مدیریتی نداشته و برنامه ای برای آن ندارند و نهایتا می خوابیم.

وی افزود: فرزندان ما چندین برابر ما انرژی دارند و باید برای تخلیه انرژی آنان برنامه ریزی کرد و برای اوقات فراغت آنان برنامه داشت.

این کارشناس خانواده خاطرنشان ساخت: باید با دنیای بچه ها آشنا بود؛ فرزندان ما غرق سوال هستند و باید هم اینگونه باشند و اگر هم سوالی نداشتند، برای آنان سوال درست کنید.

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی با تأکید بر اینکه باید هویت فرزندان را درست و کامل شکل داد، بیان داشت: هویت ۹۹ درصد جوانان و نوجوانانی که در اغتشاشات اخیر شرکت کرده بودند، هنوز شکل نگرفته و باید برای هویت اخلاقی آنان برنامه داشت؛ باید به سوالات آنان پاسخ درست داد تا هویت آنان شکل بگیرد.

وی ادامه داد: ما باید بازی خانوادگی داشته باشیم و اولیای دین و ائمه اطهار (ع) با فرزندان خود همبازی بوده یا وسیله بازی آنان بودند.

این کارشناس خانواده در پایان گفت: طلاب و فضلا باید دوره های تربیت مربی را بگذرانند و بسیاری از مسائل را به مردم یاد دهند؛ ما فکر می کنیم مردم بلدند؛ اما واقعا بلد نیستند و باید به آنان آموزش داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha