جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر / مراسم آیین بازگشایی کتابخانه تخصصی علوم حدیث در قم

حوزه/ رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، علوم حدیث را «مادر علوم» دینی نامید و گفت: تفسیر قرآن، فقه، اخلاق و تاریخ از علوم حدیث بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در آیین افتتاحیه کتابخانه تخصصی علوم حدیث در قم گفت: امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام فرمودند: «الشَّرَفُ بِالهِمَمِ العالِیَهِ لا بِالرِّمَمِ البالِیَهِ» و در کلام دیگری فرمودند: «مَن رَقِیَ دَرَجاتِ الهِمَمِ عَظَّمَتهُ الاُمَمُ»؛ یعنی هرکه بر نردبان همّت ها بالا رود، ملّت ها او را بزرگ دارند.

وی افزود: همت بلند نشانه روح بزرگ آدمی است. علوّ همت، سعی و کوشش در تحصیل سعادت و کمال و طلب‌ کردن کارهای بزرگ و عالی بدون در نظرگرفتن سود و زیان دنیاست. این بلند همتی نشانه هایی دارد که اگر انسان به رفتار بلندهمتان نظر نماید، این ویژگی‌ها را حس می‌کند. رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند: «إنّ اللّه َ تعالی یُحِبُّ مَعالِیَ الاُمورِ وأشرافَها ، ویَکرَهُ سَفسافَها»؛ یعنی خدای بزرگ کارهای والا و شریف را دوست دارد و کارهای پست و حقیر را دوست ندارد.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که انسانهای با همت، کارهای بزرگ را انجام می دهند و کار بزرگ، سبب تحسین و تکریم ملتها و امتها را فراهم می کند بیان داشت: هرکسی از لحاظ معنویت و مادی به جایی رسیده است، دارای همت بلند بوده است. خودسازی و جهاد با نفس چیزی جز همت بلند نمی‌طلبد. اساسا اگر بخواهیم شجاعت را نیز تعریف کنیم، باید همت والا و بالا تعریف کنیم. لذا در جنگ اراده‌ها، اراده‌ای که بالاتر از سایر اراده‌هاست، پیروز می‌شود.

وی در ادامه تأسیس کتابخانه علوم حدیث را حاصل همت بلند دفتر آیت الله العظمی سیستانی دانست و تصریح کرد: در زمانه و زمان ما انسانهایی با همت و اراده استوار، کارهای بزرگ و ماندگار انجام می‌دهند. مجموعه تحت زعامت آیت الله العظمی سیستانی و دفتر ایشان در ایران که به دست حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی اداره می‌شود و مدیر این کتابخانه، حجت الاسلام والمسلمین معراجی همه دارای همت بلند برای انجام کارهای بزرگ هستند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: کتابخانه تاریخ، کتابخانه قرآن و تفسیر و علوم قرآنی، کتابخانه فقه و اصول، کتابخانه فلسفه و کلام، کتابخانه ادبیات عربی و چندین کتابخانه دیگر که در قم وجود دارد، به وسیله همت بلند به سرانجام رسیده‌اند.

وی افزود: اساسا همت ورزیدن نسبت به تشکیل کتابخانه به زمانهای دور برمی‌گردد. کتابخانه دارالحکمه بغداد، دارالعلم مصر، کتابخانه اسکندریه و کتابخانه صاحب ابن عباد کتابها را گاهی با ۷۰۰ شتر منتقل می‌کردند. در دوران خلفاء عباسی که با ظاهرسازی باب ترجمه را باز کردند، کتابها ترجمه شد و توسعه پیدا کرد. آن زمان اروپا در تاریکی و اسلام در روشنایی زندگی می‌کرد.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: از علوم حدیث به مادر علوم یاد می شود. تفسیر قرآن، فقه، اخلاق و تاریخ از علوم حدیث بهره‌مند می‌شوند. تفسیر ما در ابتدا به صورت روایی بوده است. جایگاه علوم حدیث نیز در فقه کاملا روشن است. تاریخ به صورت روایت بوده است. اخلاق نیز همینگونه است و اساتید اخلاق روایت را نقل می‌کرده‌اند. لذا نام گذاری علم حدیث به عنوان مادر علوم از این جهت است که این علم سرچشمه علوم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha