دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
اعتصاب در انگلیس

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اعتصاب احتمالی فرانسه را تعطیل کرد

وزیر حمل و نقل فرانسه از مردم این کشور خواست روز پنجشنبه به دلیل اعتصاب احتمالی از خانه‌های خود خارج نشوند.کلمنت بوون وزیر حمل و نقل فرانسه سه‌شنبه، اعتصاب سراسری ۱۹ ژانویه (پنجشنبه) را کابوس خواند و از مردم این کشور خواست سفرهای خود را در این روز لغو کنند. تمام کارگران راه‌آهن فرانسه به دلیل اصلاحات سیستم بازنشستگی دست از کار کشیده‌اند. وی گفت: من از کسانی که می‌توانند سفر خود را لغو کرده یا به تعویق بیندازند، می‌خواهم در صورت امکان در خانه بمانند چون سفرهای درون شهری در روز پنجشنبه با دشواری‌های زیادی روبه‌رو خواهد شد. وی اظهار امیدواری کرد که اعتصاب مشاغل در تعطیلات ماه فوریه ادامه پیدا نکند. اتحادیه‌های کارگران راه آهن و حمل و نقل شهری اعلام کرده‌اند به زودی در برنامه قطارها و اتوبوس‌های بین شهری اختلال ایجاد خواهد شد. پروژه اصلاح سیستم بازنشستگی که شامل افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال می‌شود، قرار است تا سال ۲۰۳۰ میلادی اجرایی شود. اعلام این خبر موجب خشم اتحادیه‌های کارگری در فرانسه شده است. هشت اتحادیه اصلی کارگری در فرانسه با صدور بیانیه‌ مشترکی اعلام کردند که در ۱۹ ژانویه دست به اعتصاب سراسری خواهند زد.

منبع: ایرنا

زور آلودگی به مدارس پایتخت رسید

جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوا با حضور اعضا برگزار شد. بر اساس مصوبات این کارگروه، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ۲۸ و ۲۹ دی ماه در تمامی شهرستان‌های استان تهران به استثناء شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه، کودکستان‌ها تعطیل و تمامی مدارس در مقاطع ابتدایی و متوسطه و دانشگاه ها غیرحضوری و به صورت مجازی دایر است. همچنین تصمیم‌گیری برای برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان و یا تعویق امتحانات در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بعهده روسای دانشگاه‌ها خواهد بود. بر اساس مصوبات کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران، طرح زوج و فرد از درب منازل شهروندان اجرا و طرح ترافیک فروخته نخواهد شد. بر این اساس پلیس راهور فاتب و پلیس تهران بزرگ از تردد شبانه کامیون ها به استثنای کامیون های حامل سوخت و مواد فاسدشدنی در سطح شهر تهران طی این دو روز جلوگیری خواهد کرد. همچنین فعالیت‌های ورزشی در محیط باز و سربسته در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ممنوع است و اداره کل ورزش و جوانان ملزم به نظارت بر این امر است.

منبع: تسنیم

سپاه آماده نابودی اسرائیل شد

جانشین فرمانده کل سپاه در پاسخ به تهدیدات مقامات رژیم صهیونیستی علیه کشورمان تاکید کرد: اصلا ما مترصدیم که با اشتباهات محاسباتی، علیه ما اقدام کنند؛ ما مترصدیم برای نابودی اسرائیل.جانشین فرمانده کل سپاه پاسدار انقلاب اسلامی در پاسخ به تهدیدات مقامات رژیم صهیونیستی علیه کشورمان تاکید کرد: اصلا ما مترصدیم که با اشتباهات محاسباتی، علیه ما اقدام کنند؛ ما مترصدیم برای نابودی اسرائیل. سردار سرتیپ پاسدار علی فدوی در حاشیه همایش " غزه نماد مقاومت " در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره تهدیدات اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: این موضوع تازه‌ای نیست، وقتی با شکست‌های زیادی مواجه می‌شوند نمی‌توانند حرکتی کنند و فقط حرف می‌زنند، اقدامی که نمی‌توانند کنند پس نباید انتظار داشته باشیم که حرف هم نزنند آنان خبیث هستند. وی هشدار داد: اگر حماقت و اشتباه محاسباتی علیه ما کنند بلایی سرشان می‌آوریم که از همه اقداماتی که در پاسخ به اشتباهات شان کردیم و به پشیمانی آنان منجر شده است محکم‌تر باشد. سردار فدوی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره بروز اختلاف در مقامات رژیم اشغالگر صهیونیستی از یکسو و رویش‌های جدید مقاومت اسلامی در کرانه باختری و تاثیر آن بر آینده فلسطین گفت: جبهه باطل از بین رفتنی است و هر چه طول بکشد از بین رفتنی بودن این جبهه، هویداتر می‌شود. جانشین فرمانده سپاه پاسداران با اشاره به نظارت جهان بر روند رو به ضعف جبهه باطل در رژیم صهیونیستی افزود: این ضعف ناشی از این است که مردم و افرادی که در جبهه حق تکلیف دارند بیش از گذشته به تکالیف شان عمل می‌کنند؛ این موضوع بسیار مهمی است که برای بهره مندی از عنایت خداوند به تکالیف الهی عمل شود به ویژه وقتی که امامین انقلاب بارها این تکالیف را تبیین کردند. وی گفت: در سال‌های اخیر هم در داخل فلسطین و هم در خارج از این سرزمین، دل‌های زیادی هستند که معطوف به انجام تکالیف شان هستند و به همین علت است که شاهد دستاوردهای بزرگی در این عرصه هستیم. سردار فدوی افزود: سال‌های طولانی در کرانه باختری، خبری نبود، اما کنون جوانان فلسطینی در این منطقه، باعث زمین گیر شدن دو سوم ارتش جنایتکار رژیم صهیونیستی شدند و این ناشی از وعده خداوند است که اگر در جبهه حق گام نهید، کمک می‌کند و بهترین نتایج را رقم می‌زند. جانشین فرمانده سپاه پاسداران تصریح کرد: از روزی که مقام معظم رهبری فرمودند کرانه باختری باید مسلح شود چیزی نگذشته؛ اکنون ببینید که جوانان این منطقه، چقدر عالی عمل می‌کنند. وی همچنین گفت: باید این واقعیت را هم در نظر بگیریم که، چون این‌ها بر مدار باطل قرار دارند در درون خود به وحدت نمی‌رسند چنانکه با گذشت پنج سال نمی‌توانند دولت تشکیل دهند و وقتی هم تشکیل می‌دهند ناپایدار است. سردار فدوی برگزاری تظاهرات بیش از صد هزار نفره در تل آویو و حیفا را تحولاتی بزرگ دانست و افزود: این تحولات درحالی است که پشتیبانی شیطان بزرگ و همه شیاطین عالم از این رژیم اشغالگر نه فقط کم نشده که حتی بیشتر هم شده است، اما نتایجی که به دست می‌آورند ضعیف است به نحوی که حتی دولت هم نمی‌توانند تشکیل دهند.

منبع: شبکه خبر

گام مخفی عادی سازی ریاض با تل آویو لو رفت

خبرنگاران رژیم صهیونیستی از حضور گروهی از صهیونیستها و بازرگانان این رژیم در شهر ریاض پایتخت عربستان با چراغ سبز «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی خبر می دهند و آن را گامی در مسیر مقدمه چینی برای عادی سازی علنی روابط بین تل آویو و آل سعود ارزیابی می کنند. "انریکه زیمرمن" روزنامه‌ نگار رژیم صهیونیستی در گفت وگوبا شبکه تلویزیونی صهیونیستی «آی ۲۴» از قلب شهر ریاض پایتخت عربستان گوشه ای از مقدمه چینی های حکومت سعودی برای عادی سازی علنی روابط با صهیونیست ها و خیانت به مسئله فلسطین به عنوان مسئله محوری جهان اسلام را به تصویر کشید و تصریح کرد: فضای اینجا نوید عادی‌سازی روابط بین عربستان و تل آویو را می دهد. شواهد نشان می دهد که این روند بیش از پیش در حال نزدیک شدن به یک سرانجام است. وی افزود: چندی است شاهد حضورجمعی از یهودیان در ریاض و فعالیت بازرگانان اسرائیلی مشغول به کار در عربستان هستیم. ما در آغاز مرحله جدیدی قرارداریم، اما نهایی شدن آن زمان بیشتری می‌طلبد. این روزنامه نگار صهیونیست با اشاره به مدت اقامت خود در ریاض افزود: در هفته‌های اخیر اخبار مربوط به ایجاد روابط رسمی عربستان و اسرائیل افزایش یافته و مطالب زیادی در مورد برقراری روابط بین دو طرف مطرح شده است. در آگوست ۲۰۲۰ نخست وزیر اسراییل با اعلام خبر آغاز عادی سازی روابط با امارات، سودان، مغرب و بحرین، جامعه بین المللی را غافلگیر کرد ولی این کشورها بدون موافقت عربستان، که تأثیرگذارترین کشور در جهان عرب است، چنین اقدامی نمی کردند. زیمرمن در رابطه با شروط عربستان برای موافقت با عادی سازی با تل آویو گفت: پیش از آغاز به کار ششمین کابینه بنیامین نتانیاهو که راستگراترین کابینه در تاریخ (رژیم جعلی) اسرائیل است، محمد بن سلمان، شرطهایی برای پیوستن به (طرح سازش موسوم به) "توافق ابراهیم" تعیین کرد. براین اساس، اول از همه، اسرائیل باید از ضمیممه کردن کرانه باختری (به سایر سرزمین های اشغالی) خودداری کند و دوم، متعهد شود که سیاست خود را در قبال مسجدالاقصی تغییر نخواهد داد. وی ادامه داد: ریاض همچنین خواهان بهبود شرایط کاری فلسطینی‌ها و ادامه کار با هماهنگی دولت جو بایدن است. عربستان همچنین می خواهد که آمریکا این کشور را به عنوان همپیمان استراتژیک خود در منطقه بشناسد و فروش سلاحهای پیشرفته و مهمتر از همه جنگنده های اف-۳۵ را به ریاض از سر گیرد. زیمرمن گفت: تندروترین وزرای کابینه اسرائیل که بزالل اسموتریچ (وزیر دارایی) و ایتامار بن گویر (وزیر امنیت داخلی) هستند، به نتانیاهو متعهد شدند که از هر اقدامی که روند عادی‌سازی با عربستان سعودی را به مخاطره بیندازد، خودداری کنند. این روزنامه نگار صهیونیست تاکید کرد : عادی سازی روابط با عربستان سعودی "یکی از اهداف سال های آینده است."

منبع: ایرنا

زمین لرزه ای ساری را لرزاند

زلزله‌ای نسبتاً بزرگ ساری و شهرهای همجوار استان مازندران را لرزاند. شدت این زلزله به قدری بود که در برخی شهرهای استان از جمله ساری، قائمشهر، بابل و بابلسر احساس شد. این زمین لرزه به بزرگی ۴.۲ ریشتر در عمق ۲۳ کیلومتری زمین در موقعیت ۳۶.۵۵ درجه شمالی و ۵۲.۹۶ درجه شرقی در ۹ کیلومتری ساری، ۱۲ کیلومتری جویبار و ۱۳ کیلومتری قائمشهر ثبت شده است.تا کنون ۲ پس لرزه ساری را لرزانده است.

منبع: مهر

تکلیف حریم ۶۰ متری دریا مشخص شد

استاندار هرمزگان گفت: حریم ۶۰ متر دریا بعد از ۴۵سال از حالت بلاتکلیفی خارج و تعیین تکلیف شد و ۱۵۳۶پلاک به مساحت ۲میلیون و ۱۵۷ هزار و ۹۰ مترمربع سامانده می شود.مهدی دوستی، اظهارداشت: طبق قانون اراضی مستحدث ساحلی مصوب سال ۱۳۵۴ از آخرین مد دریا تا ۶۰ متر به بعد از آن جزو حریم دریا تعیین شده اما در اجرا و تفسیر این قانون مشکلاتی وجود داشت که بخشی از شهروندان محلات بافت فرسوده بندرعباس را با مشکلاتی روبرو کرده بود. وی افزود: ساکنین محلاتی از بندرعباس که منازلشان با فاصله کمی از دریا احداث شده به دلیل عدم تعیین تکلیف این قانون نمی‌توانستند با وجود اسکان چندین و چندساله اقدام به اخذ سند و نوسازی منازل خود کنند، همین امر نیز موجب شده است که نوار ساحلی بندرعباس چهره‌ای نازیبا به خود بگیرد بر همین اساس پیگیری تعیین تکلیف این موضوع از مراجع قانونی در دستورکار قرار گرفت. دوستی با اشاره به سفر ریاست جمهوری به استان هرمزگان، عنوان‌کرد: در سفر هیأت دولت به استان این موضوع را مطرح کردیم؛ تصمیماتی هم به فراخور آن گرفته شده که بر مبنای آن، موضوع در هیأت وزیران سپس در شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح و مصوب شد که با تعریف حریم بهینه؛ خط حریم ۶۰ متر دریا تعیین تکلیف شود. استاندار هرمزگان، ادامه داد: این طرح منجر به منظرسازی نوارساحلی و ایجاد فضای موزون، تعیین تکلیف اسناد محلات ساحلی و رونق ساخت و سازها در شهر بندرعباس خواهد شد و مشکل مردم در محلات ساحل‌نشین که دهه‌های متمادی با آن روبرو بودند، مرتفع خواهد شد. نماینده عالی دولت در استان هرمزگان، خاطرنشان‌کرد: این طرح امکان تعیین تکلیف یک هزار و ۵۳۶ پلاک به مساحت ۲ میلیون و ۱۵۷ هزار و ۹۰ مترمربع را ایجاد می‌کند.

منبع: مهر

مشکل فنی اینترنت را مختل کرد

شرکت ارتباطات زیرساخت در اطلاعیه ای با تایید بروز اختلال در ترافیک اینترنت دلیل این موضوع را بروز مشکلات فنی در راستای توسعه شبکه اعلام کرد.از ساعاتی پیش کاربران اینترنت در سراسر کشور بروز اختلال و کندی در اینترنت را گزارش کرده اند. این اختلال از شب گذشته شروع شده و به نظر می‌رسد رفع فیلتر در برخی اپراتورهای همراه نیز ناشی از همین اختلال باشد. در همین راستا دقایقی پیش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ارتباطات زیر ساخت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به دلیل بروز مشکلات فنی در راستای توسعه شبکه، شاهد افت موقت کیفیت سرویس IXP خواهیم بود. از شکیبایی شما تا رفع مشکل سپاسگزاریم. همچنین «ابرآروان» با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به دلیل ناپایداری شبکه برق در منطقه پیام و مشکل سوخت‌رسانی، دیتاسنتر بامداد این شرکت با قطعی و اختلال مواجه است و این شرایط تا ساعت ۲۴ امشب (۲۷ دی) ادامه خواهد داشت.

منبع: مهر

آذربایجان گاز قره باغ را قطع کرد

جمهوری آذربایجان جریان انتقال گاز به منطقه قره باغ را قطع کرد. یک مقام منطقه‌ای قره باغ سه شنبه اعلام کرد که باکو در ادامه اقدامات خود علیه منطقه قره باغ انتقال گاز به این منطقه را قطع کرد. این مقام منطقه‌ای قره باغ در ادامه تاکید کرد که باکو این اقدامات را با هدف اخراج ارمنی‌ها از این منطقه ادامه می‌دهد. ارمنستان و آذربایجان در حال حاضر بر سر کریدور لاچین با هم دچار تنش هستند. کریدور لاچین تنها مسیری است که ارمنستان را به مرکز قره باغ کوهستانی متصل می‌کند. در ۱۲ دسامبر، گروهی از اتباع جمهوری آذربایجان که خود را اکولوژیست می‌خواندند، کریدور لاچین را که نیروهای حافظ صلح روسیه در آن مستقر شده‌اند، مسدود کردند. باکو مدعی شد که هدف مسدود کردن هیچ جاده‌ای نیست و خودروها می‌توانند آزادانه در هر دو جهت حرکت کنند، اما ایروان آن را اقدامی تحریک آمیز از سوی باکو با هدف ایجاد یک فاجعه انسانی در منطقه ارمنی نشین قره باغ عنوان کرد.

منبع: مهر

آلودگی هوا کمیته بحران اصفهان را مجاب نکرد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای اصفهان تشکیل نشد و فردا چهارشنبه ۲۸ دی، مدارس و دانشگاه‌ها باز است. منصور شیشه فروش با اشاره به اینکه کمیته اضطرار آلودگی هوا طبق اخطاریه‌ها و اعلام هواشناسی و مرکز بهداشت تشکیل جلسه می‌دهد، اظهار داشت: امروز سه‌شنبه نیز درخواستی از سوی مرکز بهداشت استان مبنی بر تشکیل جلسه کمیته اضطرار وصول نشد ضمن اینکه اداره هواشناسی نیز اعلام کرده سامانه بارشی تا فردا در استان فعال خواهد بود.‌وی با اشاره به آماده‌باش تیم‌های امدادی و مدیریت بحران در پی فعالیت سامانه سرد بارشی، خاطرنشان کرد: بارش ها از اواسط امروز در جنوب استان آغاز شده و هم اینک در دهاقان، سمیرم، شهرضا و لنجان برف می بارد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه ۲۷۰ تیم امدادی شامل گروه‌های هلال احمر، فوریت‌های پزشکی، امداد جاده ای، راهداری و شرکت‌های آب و گاز در استان آماده باش شدند، گفت: هموطنان برای تردد بویژه در محورهای جنوبی استان مانند سمیرم و شهرضا زنجیر چرخ بهمراه داشته باشند زیرا بعلت سرما، سطح جاده‌ها یخ زده و لغزنده است.شاخص کیفی هوای کلانشهر اصفهان با میانگین ۱۶۱ برای سومین روز پیاپی در وضعیت ناسالم برای عموم شهروندان ثبت شد. پیش از این سرپرست مرکز پیش بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان به خبرنگار مهر گفته بود که علت بالارفتن شاخص کیفی هوای این کلانشهر با وجود فعالیت سامانه‌های بارشی در استان، پدیده "مهِ دود" است. اسماگ Smog یا مِه دود مخلوطی از دود و مه است و تشکیل آن بدین ترتیب است که متراکم شدن بخار آب در هوا مه تولید می‌کند اگر این مه در محیطی آلوده تشکیل شود، مه دود به وجود می آید. واکنش بین اکسیدهای ازت و هیدروکربن‌های آلی در مقابل خورشید زمینه‌ساز این پدیده است. مهمترین عامل در تشکیل اسماگ نحوه پراکنش مواد آلاینده در هواست که خود تابعی از فاکتورهایی چون جهت و شدت باد، وضعیت حرارتی در مجاورت زمین، ارتفاع منبع خروجی مواد آلوده کننده و وضعیت توپوگرافی است. به طور کلی دو نوع مه دود شناخته شده، مه دود اسیدی و مه دود اکسیدکننده وجود دارد. عوامل فعال کننده مه دود اکسید کننده پراکسی استیل نیترات (pan) و ازن (۰۳) است. پراکسی استیل نیترات مایع بی رنگی است که در اثر واکنش‌های فتو شیمیایی آزاد شده و خاصیت تحریک کنندگی زایدی برای چشم‌ها دارد اما عامل فعال کننده مه دود اسیدی ترکیبات گوگردی است. دی‌اکسید گوگرد SO۲ موجود در هوا تحت تاثیر اکسیژن و بخار آب به اسید سولفوریک تبدیل شده که فاکتور موثر در ایجاد مه‌دود اسیدی است. از آثار این نوع آلودگی می‌توان به سختی تنفس، سیانوز، سرفه، ترشح زیاد بینی، گلودرد، تب و ضعف و استفراغ اشاره کرد.

منبع: مهر

هوای پایتخت از مرز قرمز عبور کرد

هم اکنون شاخص کیفیت هوای پایتخت روی عدد ۱۸۵ یعنی بازه ناسالم برای همه افراد و در وضعیت قرمز قرار دارد.بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا هم‌اکنون شاخص آلودگی هوای پایتخت روی عدد ۱۸۵ یعنی بازه ناسالم و قرمز قرار دارد و طی ۲۴ ساعت گذشته نیز این شاخص روی عدد ۱۷۱ یعنی بازه ناسالم و قرمز قرار داشته است. بر اساس این گزارش پایتخت‌نشینان از ابتدای سال تاکنون ۱۵۵ روز هوای قابل قبول، ۱۱۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۲۵ روز هوای ناسالم برای همه افراد جامعه، دو روز هوای بسیار ناسالم، دو روز هوای خطرناک و تنها دو روز هوای پاک را تجربه کردند. در مقایسه با سال قبل پایتخت‌نشینان ۲۰۷ روز هوای قابل قبول، ۸۸ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، دو روز هوای پاک و شش روز هوای ناسالم را تجربه کرده بودند.

منبع: مهر

رفسنجانی آزاد شد

مهدی هاشمی رفسنجانی در ساعات پایانی روز سه‌شنبه از زندان اوین آزاد شد. وحید ابوالمعالی - وکیل مهدی هاشمی، با تایید این خبر گفت: مهدی هاشمی بهرمانی که از تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ برای اجرای حکم ۱۰ سال حبس در زندان اوین بود، امروز (سه‌شنبه ۲۷ دی) آزاد شد. مهدی هاشمی ۱۸ مرداد سال ۱۳۹۴ از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر تهران به اتهام «مشارکت در ارتشا، اختلاس، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور» به ۱۰ سال حبس و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شده بود.

منبع: ایسنا

کردها به دمشق رفتند

تضمین عقب نشینی کامل ترکیه از شمال سوریه در مذاکرات با دمشق مورد استقبال کردهای سوریه قرار گرفته است و قرار است یک هیئت کرد در این راستا به دمشق برود.به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، بدران جیا کرد، مسؤول روابط خارجی اداره خودمختار کردهای سوریه از شرط عقب نشینی نیروهای ترکیه از شمال سوریه برای ازسرگیری روابط با آنکارا استقبال و اعلام کرد که اولویت کردها همین مساله برای ارتقای مذاکرات سوری-سوری به عنوان بهترین راه برای حل سیاسی بحران است. به گفته منابع قرار است یک هیئت کرد امروز برای پیگیری این روند به دمشق برود. این در زمانی صورت می‌گیرد که آمریکا پیام اطمینانی را برای کردهای سوریه درباره حفظ وضعیت میدانی کنونی فرستاده است. آمریکا سری جدید سلاح و مهمات را به پایگاه نظامی خود در شهر الشدادی در جنوب حسکه فرستاده است و گشت‌های مشترکی با نیروهای سوریه دموکراتیک(قسد) انجام داده است. همچنین دیپلمات‌های آمریکایی با نمایندگان احزاب کرد برای روشن شدن موضعشان درباره نزدیکی روابط ترکیه و سوریه دیدار کرده‌اند و تلاش می‌کنند کردها یک نظر واحد در این باره داشته باشند. همچنین مقامات واشنگتن طی سفر قریب الوقوع مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه به آمریکا تلاش خواهند کرد تا آنکارا را تشویق به آشتی با کردها به جای عادی سازی روابط با دولت سوریه کنند. به رغم دشواری که در تحقق آشتی میان ترکیه و کردها به خاطر پرونده حزب کارگران کردستان (پ. ک.ک) وجود دارد اما مرکز پژوهش‌های آمریکا Hudson institute در گزارشی نقشه راه شش بندی را برای یکپارچه کردن زمینه‌های نفوذ ترکیه و آمریکا در سوریه پیشنهاد داده است. در این گزارش این اقدامات تخلیه مناطق دیرالزور و حسکه از یگان‌های مدافع خلق کرد، جدا کردن شورای دیرالزور از نیروهای سوریه دموکراتیک، مشارکت روسیه در این روند و ممانعت از درگیری با آن، پاکسازی ادلب از طریق اقدام مشترک آنکارا و واشنگتن برای انحلال تحریرالشام و دعوت از اعضایش برای پیوستن به جبهه ملی آزادی و انتخاب شوراهای محلی بعد از پاکسازی، بازسازی ساختار دولت سوریه و قطع مسیر امدادرسانی ایران به سمت سوریه اعلام شده است. منابع کرد نزدیک به قسد اعلام کردند، طرح پیشنهادی ظلم و اجحاف در حق کردها است که در طول سال‌ها با تروریسم جنگیده‌اند و این طرح غیرقابل اجرا است. یگان‌های مدافع خلق کرد بخشی از قسد هستند و مثل شورای نظامی دیرالزور هستند و هرگونه انحلال یا جدایی میان نیروهای نظامی تهدیدی برای ساختار نظامی آن‌هاست. نمی‌توان نگاه مثبتی به این طرح داشت چراکه قانع کردن ترکیه به پایان خصومت علیه کردها دشوار است. مناسبترین راه دمشق است. هرچند که اختلافات عمیق با دمشق باعث می‌شود تحقق این مساله به روند پیچیده و طولانی نیاز داشته باشد.

منبع: ایسنا

دوبلور پیشکسوت درگذشت

هوشنگ لطیف‌پور ـ پیشکسوت دوبله ایران ـ شامگاه گذشته در کشور کانادا درگذشت. امیر عطرچی ـ دوبلور ـ خبر درگذشت این پیشکسوت دوبله را به ایسنا اعلام کرد. هوشنگ لطیف‌پور ـ شامگاه دوشنبه ـ ۲۶ دی ماه ـ چشم از جهان فروبست. او سال‌ها در خارج از کشور (کانادا) زندگی می‌کرد و در همان‌جا نیز به خاک سپرده خواهند شد. لطیف‌پور کار دوبله و مدیریت دوبلاژ را از سال ۱۳۳۲ با فیلم «شنل» آغاز کرد. در سال ۱۳۳۷ با مشارکت فرخ‌زاد، استودیوی دوبلاژ «سایه» را تأسیس کرد که تا سال ۱۳۴۰ فعال بود. تعداد زیادی از گویندگان مطرح عرصه دوبله مانند پرویز بهرام، ژاله کاظمی، فهیمه راستکار و زهره شکوفنده کار خود را با هوشنگ لطیف‌پور آغاز کرده یا در کارهای وی به نقطه اوج فعالیت خود رسیده‌اند. هم‌چنین منوچهر نوذری نخستین بار از طریق او به دوبله دعوت و به ایرج دوستدار جهت کارآموزی دوبله معرفی شد. گویندگی در فیلم‌های مستند (راز بقا)، فیلم سینمایی «پیرمرد و دریا» (راوی)، سریال‌های «دائی جان ناپلئون» و «دلیران تنگستان» (راوی) و نیز مجموعهٔ انیمیشن «جیمز گربه» از کارهای به‌یادماندنی او هستند. او در سال ۱۳۶۵ به انگلستان و سپس کانادا رفت، برای مدتی به ایران بازگشت و سپس بار دیگر به کانادا سفر کرد.

منبع: ایسنا

اتحادیه‌های کارگری مکرون را تهدید کردند

اتحادیه‌های کارگری صنایع نفتی در فرانسه تهدید کردند در صورت ادامه سیاست اصلاح بازنشستگی دولت، اعتصاب‌های بیشتری در راه خواهد بود.اتحادیه های کارگری صنایع نفتی فرانسه روز پنج‌شنبه خواستار اعتصاب علیه برنامه اصلاحات بازنشستگی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه شدند و تهدید به تعطیلی پالایشگاه‌ها و پمپ بنزین‌ها کردند. اریک سلینی هماهنگ کننده ملی اتحادیه CGT در شرکت نفتی توتال از تعطیلی برنامه‌ریزی شده تاریخ‌های ۱۹ و۲۶ ژانویه و همچنین ششم فوریه خبر داد و گفت درصورت رسیدگی نشدن به خواسته کارگران اعتصاب‌ها در تاسیسات پالایشگاهی گسترش خواهد یافت. وی گفت اعتصاب‌ها در تاریخ‌های اعلام شده با حمایت همه اتحادیه‌های کارگری در فرانسه علیه اصلاحات بازنشستگی مکرون خواهد بود. نمایندگان کارگران به پیشنهاد دولت برای افزایش دو سال سن قانونی بازنشستگی به ۶۴ سال و افزایش سریع‌تر حداقل سالهای حق بیمه مورد نیاز برای دریافت مستمری کامل اعتراض دارند. اتحادیه کارگری در صنایع نفتی می‌گویند درصورت بی توجهی به خواسته کارگران اعتصاب روز ۱۹ ژانویه ممکن است به روزهای آینده کشانده شود استانیسلاس گورینی، وزیر خدمات عمومی، روز پنجشنبه در واکنش به تهدید اتحادیه های کارگری در یک برنامه تلویزیونی شبکه سی‌نیوز حاضر شد و گفت اعتصاب‌های سراسری در کشور روند معمول دولت را مختل نخواهد کرد.

منبع: ایرنا

ازدا از فاجعه برگزیت پرده برداشت

رئیس دومین فروشگاه زنجیره‌ انگلیس موسوم به «ازدا» تبعات ناشی از برگزیت را فاجعه‌بار توصیف و برلزوم نزدیک‌تر شدن روابط تجاری انگلیس و اتحادیه اروپا تاکید کرد.«استوارت رز» ملقب به «لرد رز» روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه رادیویی ال‌بی‌سی گفت که تجارت بین انگلیس و اتحادیه اروپا مانند سابق روان نیست و این وضعیت تبعات فاجعه‌باری را بر فعالیت‌های تجاری «ازدا» گذاشته است. وی با تاکید بر اهمیت روابط تجاری نزدیک تر میان انگلیس و اتحادیه اروپا گفت که بررسی پیامدهای اقتصادی برگزیت تحت تاثیر عواملی چون بحران کرونا، جنگ در اوکراین و کاهش رشد اقتصاد جهانی، به درستی محاسبه نشده است. رئیس «ازدا» به کارشناسان حوزه اقتصادی توصیه کرد که برای محاسبه تبعات برگزیت در ۴۰ تا ۵۰ سال آینده دست به کار شوند چراکه شانس کمی برای بازگشت انگلیس به اتحادیه اروپا وجود دارد. وی گفت: این هفته متوجه شدم که دولت حزب کارگر هم ما را به بازار واحد اتحادیه اروپا برنمی‌گرداند، بنابراین می‌خواهیم روابط تجاری نزدیک‌تری با اروپا داشته باشیم»طرح خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را دیوید کامرون نخست وزیر اسبق انگلیس در سال ۲۰۱۳ مطرح کرد تا در برابر اجرای برخی از قوانین دست‌وپاگیر اتحادیه اروپا در این کشور مقاومت کند. او به ظاهر اعتقادی به برگزیت نداشت اما از این اهرم برای چانه‌زنی در برابر رهبران اتحادیه اروپا استفاده کرد. در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ میلادی ۵۱.۹ درصد مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا و ۴۸.۱درصد آن‌ها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند و به این ترتیب کامرون از مقام خود کناره‌گیری کرد. سکان دولت دست ترزا می وزیر وقت کشور انگلیس افتاد تا پروژه برگزیت را اجرا کند. سال ۲۰۱۹ در نتیجه سه سال چانه زنی دولت «می» با اتحادیه اروپا، دو طرف به توافقی دست یافتند که مجلس عوام انگلیس با آن موافقت نکرد. سرانجام ترزا می از مقام خود کناره‌گیری کرد تا بوریس جانسون، چهره‌ای به ظاهر تندرو موفق شد با برگزاری انتخابات زودهنگام، آرایش مجلس را به نفع حزب خود تغییر داده و توافق به عمل آمده را با اندکی اصلاحات از سد مجلس عبور دهد. اما توافق حاضر نه به انگلیس آزادی ماهیگیری در آبهای خودش را می دهد، نه آن را از مقررات و استاندارد های اتحادیه اروپا آزاد می کند، نه حتی آنقدر آزادی عمل می دهد که انگلیس بتواند با سایر کشورها معاهدات تجاری مستقل امضا کند. حتی راه را برای دخالت اتحادیه اروپا در مرز داخلی بین ایرلند شمالی و سرزمین اصلی باز می گذارد. طبق نظر سنجی به‌عمل‌آمده از سوی اتاق‌های بازرگانی انگلیس (BCC)، بیش از سه چهارم از شرکت های تجاری در انگلیس گفته اند که توافق تجاری صورت گرفته میان دولت لندن با اتحادیه اروپا برای دوران پسا برگزیت به توسعه تجارت آن‌ها کمک نکرده است. مردم انگلیس هم این روزها که تورم در کشور به بالاترین حد در نیم قرن گذشته رسیده، بیشتر متوجه بی فایده بودن برگزیت شده‌اند. در توافق بدست آمده، انگلیس امتیاز خاصی بدست نیاورده و آنچه از آن با نام حفظ حاکمیت یا در دست گرفتن کنترل و سرنوشت کشور تعبیر می شود عملاً با محدودیتهای تحمیل شده در این توافق بی معنی است. هرچند دولت انگلیس اصرار دارد که مشکلات اقتصادی کشور ناشی از جنگ در اوکراین است اما تحلیل‌گران برگزیت را عامل اصلی وضع موجود می‌دانند.

منبع: ایرنا

لندن عقب نشینی کرد

یک نشریه انگلیسی در گزارشی به نقل از مقامات رده بالای این کشور نوشت که دولت لندن نسبت به تبعات شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی نگران و بعید است که در این زمینه تصمیم‌گیری قریب‌الوقوعی صورت گیرد. فایننشال تایمز دوشنبه شب در گزارشی نوشت که روند بررسی تروریستی نامیدن سپاه «به‌عنوان قدرتمندترین شاخه نظامی ایران»، توسط وزارت کشور انگلیس آغاز شده اما هنوز «هیچ تصمیم نهایی گرفته نشده است زیرا در داخل دولت بحث هایی در مورد نحوه اجرای این اقدام وجود دارد.» این نشریه انگلیسی با بیان اینکه «برای یک دولت بسیار غیرعادی است که سازمان نظامی یک کشور دیگر را به عنوان سازمان تروریستی معرفی کند و انگلیس باید خطرات و مزایای چنین اقدامی را بسنجد» افزود: به گفته مقاماتی که در جریان مذاکرات داخلی دولت قرار دارند، یک اضطرابی در وزارت امور خارجه انگلیس نسبت به شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی وجود دارد. طبق ادعای فایننشال تایمز، وزارت امور خارجه انگلیس نگران اقدام تلافی‌جویانه تهران علیه اتباع دوتابعیتی انگلیس و ایران است و بر همین اساس بعید است که شناسایی سپاه تصمیمی قریب الوقوع باشد. در ادامه این گزارش آمده است: تحلیلگران می‌گویند که قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی، تنش ها بین لندن و تهران را تشدید خواهد کرد و خطر اقدامات تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران را در پی خواهد داشت. همچنین هر گونه امیدهای آینده در خصوص تلاش های دیپلماتیک برای نجات توافق سال ۲۰۱۵ را که ایران با قدرت های جهانی امضا کرد پیچیده خواهد کرد. سه سال بعد از آنکه انگلیس درخواست کاخ سفید برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران را رد کرد، نشریه دیلی تلگراف چندی پیش در گزارشی ادعا کرد که این طرح مورد حمایت «سوئلا براورمن» وزیر کشور و معاونش در حوزه امنیت «تام توگندهات» قرار گرفته که یکی از حامیان اصلی گروهک تروریستی منافقین بشمار می‌رود. بر اساس گزارش ادعایی این نشریه انگلیسی، قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی به این معناست که تعلق به آن، شرکت در جلسات و همچنین حمل نشان آن در ملاء عام جرم محسوب خواهد شد. نشریه انگلیسی ادعا کرده که وزارت کشور به پرسش درباره صحت این خبر پاسخی نداده اما آنچه نقشه سپاه برای آدم‌ربایی یا قتل افراد در انگلیس نامیده می‌شود را دلیل اصلی تصمیم دولت نامیده است. واقعیت این است که ضربه اخیر سپاه پاسداران به شبکه مرتبط با سرویس جاسوسی انگلیس در جریان آشوب‌های اخیر و اجرای حکم اعدام علیرضا اکبری جاسوس سرویس اطلاعات مخفی انگلیس، مقام های دولت لندن را بشدت برآشفته کرده و فشارها برای قرار دادن نام این نهاد رسمی ایرانی به فهرست گروه‌های تروریستی خارجی دولت انگلیس را افزایش داده است. جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سپاه پاسداران یک نهاد نظامی رسمی کشور بشمار می‌رود هشدار داده است که تحریم آن اقدامی غیرقانونی خواهد بود. ناصرکنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این باره گفته است که اظهارنظر مقام‌های اروپایی «در ارتباط با تصمیم برای تحریم سپاه، در ادامه اقدامات غیرسازنده و غیرمسئولانه این کشور است که ناشی از ادامه رویکرد غلط این‌ها در ارتباط با دولت و ملت ایران است.» کنعانی تاکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد نظامی رسمی جمهوری اسلامی است و امیدواریم دولت‌هایی که در این زمینه اقدامی دارند، به نتیجه اقدامات غیرسازنده خودشان توجه کنند و به طور خاص منافع دوجانبه خودشان را قربانی مصالح سیاسی زودگذر و تصمیمات احساسی نکنند.

منبع: ایرنا

نرخ ارز و سهمیه حج ۱۴۰۲ اعلام شد

رییس سازمان حج و زیارت گفت: نرخ تخصیصی برای ارز حج ۱۴۰۲ از سوی دولت، ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و سهمیه حج ایران ۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر تعیین شد. سیدصادق حسینی به دنبال توافق ایران و عربستان درباره حج ۱۴۰۲ به تشریح آخرین جزییات حج پرداخت و با یادآوری این که سفر اخیرشان به دعوت وزارت حج و عمره عربستان با هدف بازدید از اکسپوی حج ۲۰۲۳ و امضای تفاهم‌نامه حج انجام شده است، گفت: نمایشگاه اکسپوی حج ۲۰۲۳ به خوبی برگزار شد و ۷۰۰ شرکت عربستانی تمام خدمتی را که به زائران در حج و عمره می‌توانستند ارایه دهند، معرفی کردند. فرق حج ۱۴۰۲ با گذشته در این است که در گذشته یک شرکت مشخص را در مقابل ایران قرار می‌دادند و تمام خدمات را الزاما باید از آن شرکت می‌گرفتیم، اما اکنون تمام شرکت‌های سعودی خدمات خود را در اکسپو عرضه کرده بودند و کشورها حق انتخاب داشتند که حداکثر صرفه‌جویی و کاهش قیمت را می‌توان داشت. وی با اشاره به سهمیه حج ایران در سال ۱۴۰۲ گفت: ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر سهمیه حج ایران تعیین شده است که البته ما از وزارت حج عربستان درخواست داشتیم سهمیه حج ایران را با توجه به رشد جمعیت افزایش دهند. به طور طبیعی باید این سهمیه دو تا سه هزار نفر اضافه می‌شد که آن‌ها اعلام کردند درخواست افزایش سهمیه را به یک سال بعد موکول کرده‌اند و از هیچ کشوری درخواست افزایش حج را نپذیرفته‌اند. حسینی گفت: قیمت نهایی هنوز استخراج نشده است. کمیته نرخ‌گذاری تشکیل شده تا آخرین نرخ‌ها را استخراج کند و در روزهای آینده قیمت نهایی حج اعلام خواهد شد. البته قیمت گروه‌ها واحد نیست، ما در حج امسال پنج گروه داریم که هزینه‌های هر یک متفاوت است. رییس سازمان حج و زیارت درباره نرخ ارز تخصیصی برای تبدیل هزینه‌های حج گفت: نرخ ارز براساس مصوب هیأت دولت ۲۸۵۰۰ تومان تخصیص داده شده است که هزینه ارزی حج بر این اساس محاسبه می‌شود. نرخ ارز تخصیصی به حج نزدیک به ۱۵ درصد زیر قیمت بازار است که از دولت به همین خاطر تشکر می‌کنیم. حسینی درباره هزینه ارزی حج که پیش‌تر حدود چهارهزار دلار اعلام شده بود، اظهار کرد: ۵۰ تا ۵۵ درصد هزینه حج هر زائر به اسکان مربوط است و، چون این هزینه هنوز دقیق و کامل تعیین نشده است. مذاکرات شفاهی با هتل‌ها انجام شده است و هتل‌های زیادی برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند و بعد از مذاکره و اجاره هتل‌ها هزینه دقیق حج را می‌توان اعلام کرد. او درباره محدودیت‌های حج، اظهار کرد: محدودیت‌های سنی برداشته شده و درباره محدودیت واکسن که روزهای گذشته خبر آن اعلام شد، عربستان هنوز به ایران در این‌باره اعلامی نداشته است. حسینی همچنین گفت: از ۸۷ هزار نفر سهمیه حج ایران، ۳۷ هزار نفر در اولویت هستند که شامل افرادی می‌شود که سال ۹۹ هزینه حج را پرداخت کرده و به خاطر کرونا از این سفر باز مانده‌اند.

منبع: خبرنگاران جوان

ریاض از داووس به دنبال میز آشتی رفت

وزیر خارجه عربستان در مجمع اقتصادی داووس گفت که تلاش ریاض بر ایجاد مسیری برای گفتگو با ایران است. فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی طی اظهاراتی در مجمع اقتصادی داووس، از تلاش برای کاهش اختلافات با ایران از طریق گفتگو خبر داد. وزیر خارجه عربستان سعودی گفت: با ایران ارتباط برقرار کردیم و در تلاش هستیم تا زمینه مشترکی برای گفتگو با ایران و کاهش اختلافات پیدا کنیم و عناصر ژئوپلیتیک در مسیر مذاکرات مهم هستند. وی افزود: تمرکز بر توسعه به جای ژئوپولیتیک، سیگنالی قوی برای ایران و دیگران است مبنی بر اینکه راه‌های دیگری برای رفاه مشترک وجود دارد. بن فرحان در رابطه به روابط عربستان و آمریکا گفت: ما با آمریکا شراکت راهبردی داریم، هرچند گاهی در برخی مسائل اختلاف نظر داریم. وزیر خارجه عربستان اظهار داشت که امنیت انرژی امری حیاتی برای جهان است و چالش‌هایی درخصوص آینده آن وجود دارد. بن فرحان در حالی از باب گفتگو با ایران خبر داده است که اخیرا در بیانیه ضدایرانی، ریاض و قاهره هر گونه تلاش‌های منطقه‌ای برای آنچه آن را مداخله در امور داخلی کشورهای عربی می‌نامند، رد کردند و مدعی شدند ایران باید به طور کامل به تعهدات هسته‌ای خود پایبند باشد و از تلاش برای مداخله در امور داخلی کشورهای عربی خودداری کند.

منبع: خبرنگاران جوان

رزمایش نیروی دریایی سپاه به اتمام رسید

رزمایش نیروی دریایی سپاه با نام سردار شهید نصرالله شفیعی با موفقیت کامل در آب‌های خلیج فارس در محدوده استان‌های هرمزگان و بوشهر برگزار شد. دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: در این رزمایش، سامانه موشک‌های کروز دریایی در کلاس‌های متفاوت، پهپادهای بمب افکن و نقطه زن با اهداف چندگانه و همزمان، سامانه‌های هوشمند بدون سرنشین زیرسطحی، شلیک راکت بالگردها، هلی برن تکاوران ویژه بر موقعیت‌های متحرک و شناور، رژه اقتدار بسیج دریایی مردم پایه و دیگر مؤلفه‌های دفاعی قدرت در نیروی دریایی سپاه عملکرد بسیار مطلوبی داشتند. دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری با اشاره به موفقیت کامل تمام مراحل عملیاتی پیش بینی شده با زمان بندی مشخص در رزمایش گفت: حضور بسیج دریایی در این رزمایش با صلابت و موفقیت آمیز بود. او گفت: هندسه قدرت رزم ما بر اساس تهدیدات و فعالیت‌های نظامی دشمن طراحی و ساخته شده و به برکت انقلاب اسلامی توسط دانشمندان جوان و متعهد کشور تولید و تکثیر شده و کاملا بومی و ملی است و در این زمینه اصلا نیازی به هیچ طرف خارجی نداریم و کاملا مستقل و خودکفا هستیم. فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: رزم سطحی شناورهای هجومی و موشک انداز با شلیک موشک‌های کروز دریایی و انواع راکت‌ها و مین ریزی گسترده آفندی و پدافندی در محدوده رزمایش، شلیک و اصابت همزمان موشک‌های کروز دریایی از دو جغرافیای متفاوت به یک هدف مشخص، اصابت پهپادها به صورت همزمان به یک هدف مشخص از قرارگاه‌های متفاوت، تنوع و حجم زیاد آتش و انفجارات در سواحل جزیره فارسی به منظور تمرین دفاع مستحکم از تفاوت‌های این رزمایش با دیگر رزمایش‌های گذشته است. دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری، استفاده از سلاح‌های هوشمند زیر سطحی جهت حمله و انهدام پایگاه‌ها و تاسیسات دریایی و ساحل دشمن، سازماندهی کامل و بکارگیری نیروی نارنجی (دشمن فرضی) در کلاس دشمن واقعی، حضور فعال و گسترده دریادلان بسیج دریایی و وابستگان نیروی دریایی سپاه در جغرافیای رزمایش به منظور مردمی نمودن امنیت سواحل و آب‌های سرزمینی، تمرین تاخت آبی خاکی علیه پایگاه و تاسیسات دریایی دشمن و هماهنگی و هم افزایی با بکارگیری شبکه یکپارچه پدافند هوایی و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از دیگر تفاوت‌های مهم رزمایش سردار شهید نصرالله شفیعی با دیگر رزمایش‌ها برشمرد. او پیام این رزمایش را به کشورهای دوست و برادر منطقه، حفظ و تقویت برادری و همکاری هم افزا و مؤثر بیان کرد و گفت: ما با توان هم افزای همدیگر می‌توانیم امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز را برقرار کنیم و اصلا حضور نیروی بیگانه فتنه انگیز در این منطقه توجیه پذیر نیست و می‌توانیم رزمایش و تمرینات آمادگی نظامی مشترک برگزار و یکدیگر را در سختی‌ها و بحران‌ها کمک کنیم. فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: پیام این رزمایش به متجاوزان و تروریست‌ها این است که ما برای حفظ تمامیت مرزهای هوایی، زمینی و دریایی، دفاع و صیانت از منابع و منافع نظام اسلامی و مردم عزیزمان به هیچ وجه اهل مماشات و تعامل نیستیم و با جدیت و قاطعیت، پاسخ کوبنده‌ای به هر متجاوز و تهدید کننده‌ای خواهیم داد.

منبع: خبرنگاران جوان

کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ تصویب شد

نمایندگان کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ به کلیات این لایحه رأی موافق دادند. در نشست امروز عصر این کمیسیون‏،‌ کلیات لایحه بودجه با ۲۸ رأی موافق و ۱۱ مخالف به تصویب رسید‎‌؛ کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس ۴۵ نفر عضو دارد. بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، کلیات لایحه بودجه هفته آینده در نشست علنی بررسی می‌شود. در صورت تصویب این لایحه در صحن مجلس، کمیسیون تلفیق جزئیات بودجه را مورد بررسی قرار خواهد داد. رئیس کمیسیون تلفیق گفت نمایندگان با در نظر گرفتن واقعیت‌ها و شرایط موجود به این لایحه رأی موافق داده‌اند. شمس الدین حسینی افزود که «نه رئیس سازمان برنامه و بودجه و هیچ کس دیگر ادعا نداشتند این لایحه، بودجه مطلوبی است اما کلیاتش را معقول دانستیم و در بررسی جزئیات،‌ برای اصلاح آن تلاش می‌کنیم.» او همچنین از بررسی کلیات لایحه بودجه در نشست علنی روز یکشنبه هفته بعد خبر داد. کلیات لایحه بودجه حدود ۵ هزار و ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی، برای بودجه عمومی دولت نزدیک ۲ هزار و ۱۶۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده است. در این لایحه بودجه شرکت‌های دولتی ۳ هزار و ۹۰ هزار میلیارد تومان شده و بودجه عمومی هم به هزار و ۹۸۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

منبع: شبکه خبر

برف کوهرنگ به ۵.۵ متر رسید

یک فعال محیط زیست کشور گفت: بارش های برف دی ماه امسال ارتفاع برف در منطقه کوهرنگ را به ۵.۵ متر رساند. محمد درویش با بیان اینکه بارش های برف دی ماه امسال ارتفاع برف در منطقه کوهرنگ را به ۵.۵ متر رسانده است، اظهار داشت: کوهرنگ از سرشاخه‌های کارون است و این خبری بسیار امیدوارکننده و نویدبخش است. وی افزود: نباید از این نکته مهم هم غافل باشیم که در منطقه کوهرنگ و سرآقاسید در سال‌های گذشته غارهای یخی و یخچال‌هایی داشتیم که چندصد هزار سال دوام داشتند و این یخچال‌های دائمی بود که باعث شده رودخانه‌ای پرآب به نام کارون شکل بگیرد. درویش با اشاره به خشک شدن و گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ در سال گذشته، بیان کرد: وقتی بالادست چشمه را مورد بررسی قرار دادیم متوجه شدیم که بخش قابل توجهی از یخ‌های یخچال‌های کوهرنگ و شاهانکوه آب شده بود که نشان دهنده این است که هنوز مشکلات آبی ما حل نشده است و نباید با خاطری آسوده به مصارف خود ادامه دهیم. درویش گفت: سال گذشته سال وحشتناکی بود و ما نتوانستیم ذخیره برف مناسبی در کوهرنگ داشته باشیم و برای اولین بار بسترهای سنگی در بستر چشمه کوهرنگ آشکار شد اما امسال نسبت به سال گذشته وضعیت بسیار بهتر شده است. وی تصریح کرد: آمارها و مدل های هواشناسی نشان می دهد که بارش برف تا پایان بهمن ماه هم احتمال زیادی دارد و این نشان می دهد که ما می توانیم امیدوار به افزایش ارتفاع برف در این منطقه باشیم.

منبع: تسنیم

بمب ساعتی در قلب اسرائیل کوک شد

عاموس هارئیل تحلیل‌گر ارشد روزنامه عبری زبان هاآرتص در یادداشت خود اعتراف می‌کند، در حالی که روز به روز بر دامنه مبارزات ضد اسرائیلی فلسطینیان در کرانه باختری افزوده می‌شود، جنگ دیگری بین ارتش و ارکان کابینه نتانیاهو در رابطه با اینکه کدام یک اختیارات رادر کرانه باختری به دست بگیرند دایر است. به اعتراف این تحلیل‌گر صهیونیست: از مارس گذشته ما شاهد موج رو به گسترش و مستمر اقدامات ضد اسرائیلی در کرانه باختری هستیم، این نگرانی وجود دارد که این موج منجر به انفجاری حقیقی همزمان با اولین روزهای حضور هالیوی در ریاست ستاد شود، (و کار از اینکه هست هم بدتر شود). گفتنی است اوضاع در کرانه باختری برای صهیونیست‌ها چنان بحرانی شده است که دفتر نتانیاهو دقایقی پیش اعلام کرد : نتانیاهو برای اطلاع از اوضاع به مقر فعالیت شاباک در شمال کرانه باختری رفته و از آن بازدید کرده است. در این حال رسانه‌های عبری زبان اعتراف کردند، شماری از مبارزان فلسطینی به سوی شهرک مهاجر پذیر شاکید در شمال کرانه باختری تیراندازی کردند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha