شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
پایان نامه

حوزه/ طلبه موسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا(س) اصفهان از پایان نامه خود با عنوان «بررسی آرایه‌های ادبی سوره‌های حمد، بقره، آل عمران و نساء با محوریّت تفسیر جوامع‌الجامع» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، فاطمه عابدی، طلبه موسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا(س) اصفهان از پایان نامه خود با عنوان «بررسی آرایه‌های ادبی سوره‌های حمد، بقره، آل عمران و نساء با محوریّت تفسیر جوامع‌الجامع»، با راهنمایی حجت الاسلام حسین شیرافکن و داوری ولی الله جعفری دفاع کرد.

عابدی در دفاع از پایان نامه خود گفت: قرآن‌کریم متن غیربشری و معجزه‌ی جاودان پیامبرگرامی‌اسلام ( صلی الله علیه و آله) است که هم از حیث هدایت‌گری و هم از حیث الفاظ و عبارات معجزه می‌باشد.

وی ادامه داد: برخی از قرآن‌پژوهان در بررسی اعجاز قرآن‌کریم به مسائل ادبی آن تأکید ورزیده‌اند که شیخ طبرسی از جمله این ادیبان می‌باشد که در اثبات اعجاز قرآن توجّه ویژه‌ای به بلاغت این کتاب آسمانی نموده است. پژوهش حاضر جزء نخستین پژوهش‌هایی است که با هدف تبیین آرایه‌های ادبی سوره‌های حمد، بقره، آل‌عمران و نساء به بررسی و تحلیل نکات بلاغی موجود در تفسیر جوامع‌الجامع شیخ‌طبرسی ( رحمة الله علیه) پرداخته است، چراکه پژوهش‌های پیشین با محوریّت تفسیرالمیزان صورت گرفته و انجام این پژوهش عرصه‌ی عمل را برای مطالعات گسترده‌تر، فراگیرتر و عمیق‌تر در مقایسه‌ی بین این ‌دو تفسیر باز نموده است.

عابدی گفت: یافته‌های تحقیق بیانگر این است که در کتاب جوامع الجامع شیخ‌طبرسی( ره) شواهدی برای برخی آرایه‌های ادبی (معانی، بیان و بدیع) وجود دارد که شیخ‌طبرسی( ره) برخی از آن‌ها را به وضوح بیان فرموده همچون آیه‌ی «لَا یَغُرَّنَّکَ تَقَلُّبُ الَّذِینَ کَفَرُوا فِی الْبِلَادِ»(۱۹۶ سوره آل‌عمران) که به وضوح بیان داشته‌اند که در این آیه آرایه‌ی مجاز وجود دارد و برخی را مانند آیه‌ی: «اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ» (سوره حمد آیه ۶)تنها اشاره کرده‌اند که در این آیه آرایه‌ی استعاره وجود دارد و نگارنده در حدّ توان یا بهره‌گیری از منابع کتابخانه‌ای و با روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی این آرایه‌ها پرداخته و در حدّ چندخط از سوی خود، جهت توضیح و تشخیص بهتر آرایه‌ها مطالبی را آورده تا موجب فهم و درک عمیق‌تر آرایه‌های ادبی قرآن‌کریم گردد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha