چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
ص

حوزه / در مراسمی همزمان با فرا رسیدن ماه رجب با حضور جمعی از روحانیون، فضلا و اندیشمندان منطقه کاشان ضمن باز شناسی مخطوطات کتابخانه و دارالتبلیغ آیت الله رضوی کاشانی(ره)، روز گذشته از مقام شامخ عالمان دینی، آیت‌الله‌ رضوی کاشانی(ره) و آیت‌الله آقاحسین دربندی آرانی تجلیل به عمل آمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان، طی آیینی همزمان با فرا رسیدن ماه رجب با حضور جمعی از روحانیون، فضلا و اندیشمندان منطقه کاشان ضمن باز شناسی مخطوطات کتابخانه و دارالتبلیغ آیت الله رضوی کاشانی(ره)، روز گذشته از مقام شامخ عالمان دینی، آیت‌الله‌ رضوی کاشانی(ره) و آیت‌الله آقاحسین دربندی آرانی تجلیل به عمل آمد.

آیت‌الله‌ سید محمدحسین‌ رضوی‌ کاشانی(ره) از مفاخر علمی و فقهی قرن سیزدهم و چهاردهم هجری است، که چهاردهم محرم سال ۱۲۹۱ ه. ق در کاشان متولد شد و مطابق شجره صحیحه موجود پس از ۲۷ نسل به حضرت امام رضا(ع) می‌رسد.

وی طی ۱۶ سال دروس مختلف علمی و فقهی را در حوزه‌های علمیه کاشان، اصفهان، شیراز و نجف در محضر مرحوم آیت الله آخوند محمد کاظم خراسانی و مرحوم آیت الله آقا سید محمد کاظم یزدی فرا گرفت و با کسب درجه اجتهاد، علاوه بر منظومه‌ای شعری در فقه موسوم به "معنی الفقیه" بیش از ۳۰ جلد کتاب و رساله از جمله «العندبیل و رجال» تألیف کرد و به همت دوستان و فرزند ارشدش، آیت الله سید فخر الدین رضوی به چاپ رسید، روح این عالم جلیل القدر در شب پنجشنبه هشتم ماه ذیحجه الحرام ۱۳۸۵ قمری مطابق با ۱۱ فروردین ۱۳۴۵ شمسی به ملکوت اعلی پیوست که پیکر مطهرش با تجلیل فراوان در جوار بقعه چهل تن (نزدیک دروازه فین کاشان) به خاک سپرده شد.

آیت‌الله‌ آقا حسین دربندی‌آرانی نیز از عالمان خدوم، ادیب و دارای اجازه‌ روایی مکتوب و منظوم از آیت‌الله‌ سید محمدحسین‌ رضوی‌ کاشانی(ره) بود که در مهرماه ۱۲۶۷ هجری شمسی در آران و بیدگل به دنیا آمد و دارای فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی فراوان بود که با تحصیل علوم دینی در محضر علمای بنام زمان خود همچون آیات عظام میرزا محمد حسین نراقی، میرزا احمد عاملی، سید ‌محمد حسین رضوی، میر سید علی یثربی، شهاب‌الدین نراقی و شیخ عبدالکریم حائری (موسس حوزه علمیه قم) اجازه اجتهاد و نقل روایت داشت.

اعطای لقب افتخارالاسلام به مرحوم آقا حسین دربندی توسط یکی از اساتید ایشان در حوزه علمیه نجف و ارادت ویژه عالم گرانقدر آیت الله میر سید علی یثربی به این روحانی خدوم، نشان دهنده جایگاه علمی و شخصیت گرانقدر آیت‌الله آقا حسین دربندی آرانی است.

خیرخواهی و اهتمام ویژه در کمک رسانی و خدمت به مردم زادگاهش، تسلط بر بیش از هزار حدیث و روایت از ائمه اطهار(ع) و کسب اجازه نامه اجتهاد و نقل روایت معصومین(س) و همچنین تأسیس کتابخانه آستان مقدس حضرت محمد هلال‌ بن‌ علی‌ بن‌ ابیطالب(ع) از جمله مهم‌ترین اقدامات آیت‌الله افتخارالاسلام دربندی آرانی است که در ششم بهمن‌ماه ۱۳۴۶ شمسی به دیار باقی شتافت و در حرم مطهر حضرت محمد هلال‌بن‌علی بن ابیطالب(ع) به خاک سپرده شد.

گفتنی است نشست هم‌اندیشی بازشناسی مخطوطات کتابخانه و دارالتبلیغ آیت الله رضوی کاشانی(ره) و آیین پنجاه و ششمین سالگرد ارتحال آیت‌الله‌ آقاحسین دربندی‌آرانی (افتخارالاسلام) با پیشنهاد و پیگیری خادمیاران کانون خدمت رضوی عالم آل محمد(ص) از سوی تولیت کتابخانه و دارالتبلیغ آیت‌الله‌العظمی رضوی کاشانی(ره) و با مساعدت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان در حسینیه چهل‌تن این شهر برگزار شد.

در این مراسم از خدمات فرهنگی و علمی جمعی از اندیشمندان و خادمان فرهنگی منطقه کاشان تجلیل شد.

انتهای پیام. /

آیین گرامیداشت دو عالم دینی منطقه کاشان برگزار شد +عکس

آیین گرامیداشت دو عالم دینی منطقه کاشان برگزار شد +عکس

آیین گرامیداشت دو عالم دینی منطقه کاشان برگزار شد +عکس

آیین گرامیداشت دو عالم دینی منطقه کاشان برگزار شد +عکس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha