پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ط

حوزه / نشست هم اندیشی بازشناسی مخطوطات کتابخانه و دارالتبلیغ آیت الله رضوی کاشانی(ره) همراه با آیین پنجاه وششمین سالگرد ارتحال آیت‌الله‌ آقاحسین دربندی‌آرانی در حسینیه چهل تن کاشان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان نخستین نشست هم‌اندیشی بازشناسی مخطوطات کتابخانه و دارالتبلیغ آیت الله رضوی کاشانی(ره) همراه با آیین پنجاه و ششمین سالگرد ارتحال آیت‌الله‌ آقاحسین دربندی‌آرانی از عالمان خدوم و ادیب و دارای اجازه‌ روایی مکتوب و منظوم از آیت‌الله‌ سید محمد حسین‌ رضوی‌ کاشانی(ره) شب گذشته با حضور، روحانیون، علما، فضلا، اندیشمندان، محققان و خانواده این دو عالم در کتابخانه و دارالتبلیغ آیت‌الله‌ رضوی کاشانی(چهل تن) کاشان برگزار شد.

حسین خوشدل معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی کاشان، در این مراسم اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان خود را موظف به تکریم و بزرگداشت مفاخر علمی فرهنگی منطقه غنی کاشان می‌داند و بر این اساس از برپایی چنین برنامه‌هایی استقبال می‌کند.

وی افزود: حمایت مادی و معنوی از انتشار آثار عالمان و فرزانگان و همچنین پایان نامه‌های مرتبط در دستور کار دانشگاه آزاد قرار دارد.

حجت الاسلام حبیب الله سلمانی آرانی مولف کتاب «مفاخر آران» و «ابرار کاشان» نیز با اشاره به خدمات ارزشمند عالمان دینی در طول تاریخ، خاطرنشان کرد: عالمانی همچون رضوی کاشانی و شاگردانش مانند شیخ آقا حسین دربندی آرانی (افتخار الاسلام) نقش ممتازی در بینش و بصیرت مردم داشتند.

مولف کتاب «مفاخر آران» یادآور شد: آیت الله سید محمد حسین رضوی یکی از علمای طراز اولی است که در شهر کاشان در تاریخ یازدهم محرم الحرام ۱۲۹۱ هجری قمری در خانواده ای مذهبی روحانی دیده گشود و پس از تحصیلات حوزوی در کاشان از محضر علمایی چون ملاحبیب اله شریف حاج محمدحسین نطنزی، میرزا محمدحسین نراقی، حاج میرزاابوالقاسم نراقی و سیدمحمد بروجردی کسب فیض نمود.

حجت الاسلام سلمانی آرانی ادامه داد: آیت الله سید محمد حسین رضوی کاشانی سپس جهت تکمیل دروس خود به اصفهان رفته و از محضر اساتیدی چون جهانگیر خان قشقایی محمدباقر درچه‌ای بهره وافر برده و سپس به شیراز و از آنجا رهسپار خراسان شده و در این دو شهر از محضر اساتید مشهور آن‌زمان بهره بردند و از آنجا رهسپار نجف اشرف گردیده و از محضر اساتیدی چون مرحوم محمد کاظم هروی خراسانی و سید محمد کاظم یزدی بهره وافر بردند.

سیف الله امینیان آرانی معاون سابق سازمان میراث فرهنگی کشور، نیز با اشاره به کتاب‌های نفیس موجود در کتابخانه و دارالتبلیغ آیت الله رضوی، اظهار داشت: تصحیح نسخ خطی و بسیاری آثار فاخر در این کتابخانه کمک بزرگی در ترویج فرهنگ غنی اسلام دارد.

معاون سابق سازمان میراث فرهنگی کشور، به اثر در دست انتشار در خصوص فرهنگ کاشان به همت مهندس حسین محلوجی اشاره کرد و گفت: منطقه کاشان با عالمان و دانشمندان و ادیبان بزرگ حق ممتازی بر فرهنگ این مرز و بوم دارد.

وی ادامه داد: آیت الله رضوی کاشانی به سه نفر یعنی آیت الله مرعشی نجفی، آیت الله امامی کاشانی و آیت الله آقا حسین دربندی معروف به افتخارالاسلام اجازه روایی داد.

مجید زجاجی کاشانی استاد حوزه علمیه آیت الله یثربی هم به زوایای حیات ۹۴ ساله آیت الله رضوی کاشانی اشاره کرد و اظهار داشت: این عالم بزرگ بعد از مسافرت به کشور هندوستان و فرا گرفتن علوم غریبه نزد اساتید فن به کاشان مراجعت کرد و موفق به کسب اجازه از حضراتی چون ملاحبیب الله شریف آخوند ملا محمد کاظم، شدند و تا پایان عمر به تدریس و ترویج شعائر اسلامی و تألیف در رشته‌های مختلف علوم پرداختند.

مولف کتاب «نگاهی به زندگانی آیت الله رضوی کاشانی» تصریح کرد: آثار این عالم همچون رساله عملیه کتاب اسکندریه، مدارک النحو، مفتاح السرائر در علم رمل، مفتاح الشدائد در علم جفر، الجواهر فی القواعد و العجائب، که برخی از آثار ایشان امروزه در اکثر حوزه‌های علمیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha