یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه

حوزه/ در هر حکمرانی، مقاصد نوع اهداف را تعیین می‌کنند و در حکمرانی اسلامی، عقلانیت، معنویت، عدالت و سلامت مقاصد اصلی هستند و باید با هم مبنا قرار بگیرند یعنی نمی‌توان از عدالت منهای معنویت و عقلانیت سکولار سخن بگوییم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش ملی حکمرانی اسلامی که در پژوهشگاه فرهنگ اندیشه اسلامی در قم برگزار شد، با بیان اینکه یکی از شرایط تمدن سازی تکریم عالمان است گفت: این فرهنگ غلطی است که ما برای عناوین اعتباری افراد ارزش قائل شویم بلکه باید برای اندیشمندان و نظریه‌پردازان و برای اندیشه و نظریه آنان که محصول سال‌ها تلاش و جان‌کندن است ارزش قائل باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با اشاره به ویژگی‌های حکمرانی اسلامی افزود: حکمرانی به معنای حکومت‌داری و سیاستگذاری نیست و نسبت بین آنها عموم و خصوص من وجه است.حکمرانی، هدایتگری فرایندی است که از سیاستگذاری شروع شده و وارد تنظیم‌گری و ارائه خدمات عمومی می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حکمرانی یک فرایند چند مرحله ای است که باید همه آنها طی شود تا بگوییم حکمرانی داریم، افزود: جمهوری اسلامی ایران در شرایط کنونی در حوزه دفاع حکمرانی دارد زیرا همه فرایندهای آن طی شده است، در حوزه امنیت هم حکمرانی دارد ولی در حوزه فرهنگ عمومی حکمرانی نداریم یا اگر هست خیلی ضعیف است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: یا در حکمرانی آموزش عالی هم سند آموزش عالی نوشته شده ولی تنظیم‌گری متناسب با آن را نداریم ولی در عین حال در حوزه علوم فناورانه مانند نانو رتبه چهارم و سلول‌های بنیادی رتبه ششم در دنیا را داریم یعنی حکمرانی موفقی داشته ایم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در علوم صنعتی و تجربی دانش را به تکنولوژی تبدیل می کنند ولی چون علوم انسانی به تکنولوژی نرم تبدیل نشده کارآمدی لازم را ندارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ارکان حکمرانی اسلامی ابراز کرد: اولین رکن یعنی اینکه باید مبانی اسلامی بر حکمرانی حاکم باشد یعنی توحید محوری، ولایتمداری، فطرت‌نگرشی و آخرت‌گرایی. الان در غرب حکمرانی هرمی، بازاری و شبکه‌ای وجود دارد و قدرت اقتصادی در دست اختاپوس‌ها و بازاریان است و مردم بازیچه هستند و الان هم با حکمرانی رسانه‌ای ذهن مردم در دست گرفته اند.

وی با بیان اینکه ما معتقد به حکمرانی ولایی هستیم، ابراز کرد: نسبت ولی با مردم نسبت حاکم و محکوم نیست و ولی در راس هرم قدرت نیست بلکه ولی، محور و قطب است و مردم در اطراف او مانند کعبه می گردند و حقوق طرفینی بین مردم و ولی وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با بیان اینکه رکن دوم حکمرانی اسلامی، روش حکمرانی است، تأکید کرد: روش ما در حکمرانی عقلانیت اسلامی مبتنی بر خرد ناب است که با عقل معمول فرق دارد و در این روش عقل و تجربه و وحی با هم مدنظر هستند.

وی با اشاره به تفاوت حکمرانی اسلامی در مقاصد و اهداف با سایر حکمرانی ها افزود: در هر حکمرانی، مقاصد نوع اهداف را تعیین می‌کنند و در حکمرانی اسلامی، عقلانیت، معنویت، عدالت و سلامت مقاصد اصلی هستند و باید با هم مبنا قرار بگیرند یعنی نمی‌توان از عدالت منهای معنویت و عقلانیت سکولار سخن بگوییم.

وی، پیوند آزادی، عدالت و امنیت را از ویژگی هی حکمرانی اسلامی برشمرد و گفت: ما باید از طریق آزادی و عدالت به امنیت برسیم یعنی آزادی بدون عدالت و امنیت فایده ندارد کما اینکه امنیت و عدالت بدون آزادی زیرا برخی دغدغه آزادی دارند ولی امنیت مدنظر آنان نیست. بنابراین از مباحث جدی حکمرانی اسلامی مشخص کردن تکلیف این سه مفهوم کلیدی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز کرد: اصل دیگر در حکمرانی اسلامی مشارکت حداکثری است؛ چون برخی مشارکت را به حزب و قبیله خودشان خلاصه می‌کنند و درصد زیادی از مردم متعلق به هیچ حزبی نیستند. همچنین مشارکت باید عمومی و نخبگانی باشد و نه به بهانه مشارکت نخبگان مردم طرد شوند و نه به بهانه حضور مردم، نخبگان به حاشیه بروند.

وی با بیان اینکه در حکمرانی ولایی و اسلامی مشارکت اهل کتاب هم معنادار است، افزود: اهل کتاب هم در دایره ولایت قرار دارند، زیرا اخوت ایمانی، اسلامی و انسانی سه اصل در حکمرانی ولایی است که همه را در برمی‌گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اصل دیگر در حکمرانی اسلامی، مدیریت جهادی است گفت: اصل دیگر مسئولیت‌پذیری و شفافیت، پاسخگویی و صداقت است. اصل دیگر هم اصل تسهیل‌گری است که از قاعده میسور به عنوان قاعده فقهی به دست می آید. الان در کشور اگر بخواهند نام یک روستا عضو شود از مسئولان روستا تا هیئت دولت باید نظر بدهند و این با قاعده میسور سازگار نیست یا کسی بخواهد مجوز کسب و کار بگیرد از ۲۰ مرکز باید اخذ مجوز کند.

وی در پایان با بیان اینکه استقلال و عزت ملی، تمدن‌سازی، رعایت احکام شرعی و استفاده از نظریات علمی از اصول حکمرانی اسلامی است گفت: در تدوین حکمرانی و نظریه آن همه علوم اسلامی باید به کار گرفته شوند و از ظرفیت متخصصان رشته‌های مختلف استفاده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha