پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام جمعه اردبیل

حوزه/ امام جمعه اردبیل با تأکید بر اینکه کمبود یک کالای ضروری باعث زیر سوال رفتن دستاوردهای عظیم نظام اسلامی می‌شود، گفت: آقای وزیر کشاورزی و سایر وزراء و تمام نمایندگان توجه کنند که گاهی با قصور در تأمین یک کالای ضروری کل دستاوردهای با عظمت نظام اسلامی را در نگاه عموم زیر سؤال می‌برید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اردبیل، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن عاملی امروز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اردبیل که در مصلای این شهر برگزار شد، با تجلیل از کمک اهالی استان اردبیل به ستاد دیه اظهار داشت: از اهالی استان قلباً تشکر می‌کنم که در ۱۰ ماه اول امسال بیش از ۹ میلیارد تومان به ستاد دیه جهت آزادی زندانیان مالی کمک کردند و این نشان می‌دهد که استان از ریشه‌های بزرگ عاطفی، انسانی و دینی برخوردار است و این هم افتخار بزرگی برای استان است و هم ظرفیت عظیمی برای کارهای عام المنفعه.

وی ادامه داد: بیش از ۱۷ میلیارد تومان نیز طلبکاران عفو کرده‌اند که جداً جای تحسین و تشکر است.

چرا وزارت کشاورزی ارز ترجیحی را به جای خرید گوشت خارجی به دامداران داخلی نمی‌دهد؟

امام جمعه اردبیل با انتقاد از افزایش قیمت گوشت و تعطیلی دامداری‌ها خطاب به وزیر جهاد کشاورزی، گفت: از وزیر کشاورزی سوالی داریم، البته این سوال را باید نمایندگان بپرسند و ما به جای نمایندگان می‌پرسیم، آن زمان که با حذف ارز ترجیحی قیمت نهاده های دامی مثل جو علوفه “کپک” “کاه” بالا رفت و دامداران جزء در روستاها و قشلاقات مجبور به حذف دامداری شدند، چرا نتوانستید پیش بینی کنید که با تعطیلی دامداری‌ها در روستاها و قشلاقات قیمت گوشت به شدت بالا می‌رود؟ آن زمان که اکثر دامداران دام خود حتی دام‌های مولد را به بازار ریختند و قیمت گوشت پایین آمد، چرا متوجه نشدید که این اقدام آنها بازار سیاهی را در پی دارد؟

وی افزود: اگر متوجه شدید کاری نکردید، جرم بزرگی را مرتکب شده‌اید و اگر نتوانستید پیش بینی کنید، پس شما در کار کشاورزی تخصص ندارید، الان در میادین شهرهای بزرگ گوشت خارجی پخش می‌شود و اگر ارز آن را به دامداران می‌دادید، آیا با یک تیر دو نشان نمی‌زدید؟ اکثر عشایر و ساکنین مناطق عشایری ما به علت کمبود و گرانی نهاده های دامی، کمبود آب شرب و عدم صرفه اقتصادی نگهداری احشام حتی دام‌های مولد و آبستن خود را به ناچار می‌فروشند، دام‌های سبک منطقه عشایر ما اکثراً از نژاد برتر “ساری گولاخ” و “قزل قویون” می‌باشند، این نژادها در برابر امراض و بیماری‌ها مقاوم‌تر بوده و در زاد و ولد، شیردهی و گوشت باز دهی بالایی دارند، این نژادها سرمایه و ذخیره ژنتیکی استان است و نباید از بین برود.

خطیب جمعه اردبیل با تأکید بر اینکه کمبود یک کالای ضروری باعث زیر سؤال رفتن دستاوردهای عظیم نظام اسلامی می‌شود، تصریح کرد: آقای وزیر کشاورزی و بلکه سایر وزراء و تمام نمایندگان توجه کنند که گاهی با قصور در تأمین یک کالای ضروری کل دستاوردهای با عظمت نظام اسلامی را در نگاه عموم زیر سوال می‌برید.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی از جهت علمی، تکنولوژی‌های صنعت، پزشکی، صنعت پالایشگاهی، پتروشیمی و هوافضا کارستان کرده، اما شما با قصور در تأمین یک کالای ضروری همه چیز را بر باد می‌دهید، این انقلاب حیف است که شأن آن به خاطر چند قلم کالای ضروری شکسته و غرور مقدس ملت انقلابی ما جریحه دار شود، من از شخص رئیس جمهور می‌خواهم در خصوص چند قلم کالای ضروری که سفره اقشار ضعیف و متوسط با آنها آباد است درایت به خرج بدهند و در مسئله دارو کوتاهی نکنند و اگر اقلام ضروری تامین شود، ملت ما در خصوص کالاهای تشریفاتی روی عزت کشور معامله نمی‌کند و داغ فراموش نشدنی را به قلب دشمن غدّار می‌گذارند.

چرا افزایش دلار بر کالاهایی تاثیر می‌گذارد که تولید داخل هستند؟

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل ادامه داد: یک سوال در ذهن ملت ما وجود دارد و تا حال حل نشده، اگر نرخ دلار متلاطم می‌شود باید بر اجناسی تأثیر بگذارد که مواد اولیه آن‌ها از خارج وارد می‌شود، اما چگونه است که قیمت بسیاری از اجناس نیز که هیچ ربطی به خارج از کشور ندارد و تماماً تولید داخلی هستند بالا می‌رود؟ اینجا هم دولت مسئولیت دارد و هم فروشندگان و تولید کنندگان، همه بدانند که دود این بی‌انصافی به چشم همه حتی خائنین خواهد رفت.

در محاصره اقتصادی دشمن، احتکار کالا خنجر از پشت به ملت است

وی با انتقاد از گران فروشی و احتکار برخی‌ها در بازار، خاطرنشان کرد: در دوران محاصره که دشمن می‌خواهد کشور ما را از روی نقشه حذف کند، هرگونه احتکار و گران فروشی خنجر از پشت به کشور و به ملت است، نباید گفت اگر بفروشم نمی‌توانم دیگر به این قیمت بخرم با خداوند معامله کنید، بفروشید در این صورت قطعاً اثر معامله با خدا را می‌بینید و تجارت با خداوند یک فرق مهم با تجارت عادی دارد و خداوند در تجارت خود می‌فرماید:” یَرْجُونَ تِجَارَةً لَنْ تَبُورَ ” ( امید تجارتی دارند که هرگز زیان و زوال نخواهد یافت).

سوزاندن قرآن در اروپا برای ایجاد تفرقه بین ادیان الهی است

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به سوزاندن قرآن در سوئد و هلند به تبیین ابعاد این امر پرداخت و اظهار داشت: هم آتش زدن قرآن و هم اهانت به مقام معظم رهبری در نشریه شارلی ابدو فرانسه هر دو از یک مشرب و منهل آب می‌خورند و آن غافل کردن مردم دنیا مخصوصاً مسلمان‌ها از توجه به جنایات سنگینی است که این روزها دولت تندرو و متشدد نتانیاهو در فلسطین اشغالی مرتکب می‌شود.

وی گفت: در خصوص سوزاندن قرآن توسط اروپایی‌ها چند نکته قابل توجه است، اول اینکه این مسئله طبق قانون اروپایی‌ها ممنوع است و آنها می‌گویند هر عملی که موجب بروز نفرت عمومی می شود عملی مجرمانه است و حتی آنها اجازه تعرض به رموز، پرچم و تابلوهای هم جنس بازها را نمی‌دهند و می‌گویند قشری از جامعه ما از آن ناراحت می‌شود تعرض به آنها انتشار نفرت در جامعه است.

اگر اروپایی‌ها به آزادی بیان اعتقاد دارند، اجازه نقد هلوکاست را بدهند

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: اگر کسی یک کلمه از کشتارهای اسرائیل در خصوص کودکان و اعدام‌های روزانه اسرائیلی‌ها در سوئد منتشر کند فوراً می‌گویند او حامی تروریسم و منتشر کننده نفرت است و برای او ۱۵ سال زندان طبق قانون صادر می‌کنند،راما آنها اهانت به عقیده ۲ میلیارد مسلمان را انتشار نفرت نمی‌دانند! عجیب این است که اگر کسی پرچم شذوذ هم جنس بازها را در سوئد آتش بزند قانون این کشور آن را جرم می‌داند و می‌گوید عمل فوق باعث شده که تعدادی از هموطنان ما ناراحت شوند، اما ناراحتی دو میلیارد مسلمان که هزاران نفر از آنها در سوئد زندگی می‌کند ایرادی ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با ارائه تحلیلی از پشت پرده اهانت‌های مکرر غربی‌ها به مقدسات دینی مسلمانان، گفت: ظاهر این مسئله اظهار نفرت از اسلام، مسلمان‌ها و قرآن است و اینکه قرآن با آموزه‌های خود اروپا را تهدید می‌کند، اما مسئله اصلی است که یک فرد بسیار شرور و تندرو در کابینه نتانیاهو به نام بن غفیر به عنوان وزیر امنیت ملی وارد شده و به حرف هیچ کس گوش نمی‌دهد و می‌گوید نه تنها نتانیاهو که حرف آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها را هم گوش نمی‌دهم.

وی خاطرنشان کرد: وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی وارد مسجد اقصی شد و هتک حرمت کرد و در برابر اعتراض‌های جهانی گفت در روزهای آینده هم وارد خواهم شد و جنین و غزه را با خاک یکسان می‌کنم و شهرک‌سازی را با قدرت ادامه می‌دهم و منازل فلسطینی‌ها را تصرف و تخریب می‌کنم، هم اروپا و هم آمریکا او را نهی کرده‌اند که اوضاع فعلی را به هم نریزد، ولی او اعتقاد دارد که نه ملتی و نه کشوری به نام فلسطین وجود ندارد و معتقد است بالا رفتن پرچم فلسطین به معنی زوال اسرائیل است.

توهین به قرآن برای منحرف ساختن اذهان عمومی از جنایت اسرائیل است

امام جمعه اردبیل افزود: او در وهله اول دیروز با هجوم به جنین ده نفر را به شهادت رساند و ۴ نفر مجروح نیز در شرف شهادت هستند و از دیروز آمریکا و اروپا مدام می‌گویند اسرائیل نباید این گونه عمل کند، ما محکوم می‌کنیم کلمه “نباید” از دیروز در زبان سخنگوهای کشورهای اروپایی و آمریکا به کرات تکرار می‌شود، اما اگر راستگو هستید یک تحریم از تحریم‌های ایران را برای اسرائیل وضع کنید، چطور می‌شود در مرگ یک دختر خانم در ایران همه آستین بالا زدید و تحریم‌های افراد و موسسات را وضع کردید، اما اسرائیل فقط در یک سال بیش از ۲۰۰ نفر را در فلسطین کشته است، اما آنجا معیار عوض می‌شود و تشویق به کشتن جای خود را به تحریم می‌دهد؟.

وی عنوان کرد: به دنبال جنایات بن غفیر در جنین، دیروز دولت فلسطین از شورای امنیت سازمان ملل تقاضای جلسه در بسته کرد، اما فوراً آمریکا اعلام کرد شورای امنیت سازمان ملل برای این گونه کارها نیست، این گونه تبعیض‌ها ملت ما را در اوج بصیرت نسبت به ماهیت غربی‌ها قرار داده است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل خاطرنشان کرد: به غربی‌ها می‌گوییم با چند نباید، نمی‌توانید دنیا را فریب دهید، قرآن سوزی برای مشغول کردن مسلمان‌ها و مردم دنیاست و آنها مجبور هستند کارهایی بکنند که جنایت بن غفیر را تحت الشعاع قرار دهد و قرآن سوزی در این خصوص بهترین موضوع است و به همین جهت یک خبر عجیب هم منتشر کردند و آن اینکه انجمن دانشمندان هسته‌ای آمریکا اعلام کرد سه شنبه ساعت شش عصر قیامت برپا خواهد شد، این خبر فوراً اهل دنیا را مشغول کرد.

وی اضافه کرد: عجیب این است که دولت سوئد بعد از اینکه اجازه داد قرآن سوزانده شود، برای اینکه کار خلاف خود را توجیه کند عمداً یک عده را مامور کرد که از دولت سوئد تقاضا کنند که به ما اجازه تظاهرات بدهید تا در آن تورات را آتش بزنیم دولت سوئد نیز فوراً اجازه داد تا بعداً بگوید شما تورات را آتش می‌زنید آنها نیز حق دارند قرآن را آتش بزنند، ما از دولت سوئد می‌خواهیم اگر واقعا به آزادی احترام می‌گذارد، اجازه دهد پرچم اسرائیل در برابر سفارت اسرائیل آتش زده شود، قطعاً و قطعاً اجازه نمی‌دهند یعنی پرچم اسرائیل برای آنها بالاتر از قرآن و تورات است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با تأکید بر اینکه اگر دولت سوئد واقعا به آزادی بیان معتقد است، اجازه دهند یک نفر در نقد هولوکاست در مجامع علمی سوئد سخنرانی کند، گفت: دولت سوئد قطعاً چنین اجازه‌ای نمی‌دهد آنها اگر به آزادی بیان معتقدند، اجازه دهند فقط یک فیلم جنایت وحشتناک اسرائیل در دانشگاه‌ها یا تلویزیون سوئد پخش شود، اما قطعاً اجازه نخواهند داد.

وی افزود: آتش زدن قرآن یا تورات برای گمراه کردن مسلمان‌ها و ایجاد جنگ بین ادیان است تا مشکل اصلی از یاد برود، مشکل اصلی مسلمان‌ها با غرب استعماری در رأس آن آمریکا و رژیم سفاک اسرائیل است و ما باید خیلی مواظب باشیم و به مقدسات هیچ دینی اهانت نکنیم، آنها می‌خواهند اهل دنیا از جنایات اسرائیل غافل بشوند.

امام جمعه اردبیل گفت: مطلب سوم استفاده از فوائد جنبی سوزاندن قرآن است که یکی از آنها ترویج اسلام هراسی است، چون اسلام به صورت محیر العقول در اروپا قلب‌ها را تسخیر می‌کند و قاره سبز در آینده حتماً قاره اسلامی است و دوم صدمه زدن به اعتقادات جوان هاست، یک جوان می‌گوید اگر قرآن حق است و از طرف خداوند است، پس چرا خداوند کاری نمی‌کند این هفته جمعیتی از اوکراینی‌ها تمام کشیش‌ها را از کلیساها بیرون ریختند و گفتند خداوند تو به ما کمک نکرد، از این به بعد ما از شیطان کمک خواهیم خواست و به شیطان توسل خواهیم کرد، در این دو مورد ما در آینده مباحثی خواهیم داشت.

برخی اظهارات نمایندگان درباره استیضاح وزرا نگران کننده است

وی در بخش‌های دیگر خطبه‌ها با اشاره به اظهار نظر اخیر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص استیضاح وزراء، گفت: اخیراً یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطلبی گفت که ملت ما را نگران کرد، مبنی بر اینکه بسیاری از استیضاح ها حب و بغض شخصی است و نباید برای هر موضوعی از این ابزار استفاده کرد، اینکه مرکز حساس تصمیم‌گیری کشور که به تعبیر امام(ره) مجلس در رأس امور است، به مرکز حب و بغض تبدیل شود، برای ملت ما اصلاً قابل قبول نیست.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گفت: من از نمایندگان سوال می‌کنم وقتی شما با تعداد زیادی استیضاح را امضاء می‌کنید و به هیأت رئیسه تحویل می‌دهید، چرا در روز رأی گیری تعداد امضاء کنندگان نصف می‌شود، اگر وزیر واقعاً جای استیضاح دارد، چرا کوتاهی کردید و اگر شایسته استیضاح نیست، چرا استیضاح او را امضا کردید؟

وی افزود: آیا می‌دانید این کار شما به حیثیت نظام اسلامی که محصول خون هزاران هزار شهید است صدمه می‌زند؟ در یک نگاه خوش‌بینانه شما برای شهر خودتان امتیاز گرفتید و از استیضاح منصرف شدید، اما آیا اخذ امتیاز برای شهر کار نماینده است؟ یا اینکه کار اصلی شما تصویب قوانین مترقی، نظارت بر حسن اجرای قانون و آوردن طرح‌های کلانی است که کشور را به سکوی پیشرفت تبدیل کند و آیا راه اخذ امتیاز صدمه به نظام اسلامی با استیضاح ابزاری است؟

حجت الاسلام و المسلمین عاملی خطاب به وزیرانی که با لابی گری از استیضاح نجات پیدا می‌کنند، گفت: سخنی هم با وزیری دارم که با لابی‌گری از مهلکه استیضاح نجات پیدا می‌کند، اگر استیضاح نمایندگان به حق بود چرا امتیاز دادی؟ تو باید کنارگیری می‌کردی و اگر استیضاح آنها به حق نبود، باید مقاومت می‌کردی و حبل ریاست را بر غارب مرکب ریاست می‌انداختی، آیا می‌دانید شما نیز با این کار روی حیثیت نظام اسلامی و خون شهدا معامله کردید؟

خطیب جمعه اردبیل گفت: سخنی نیز با ملت بزرگ دارم، العلول یستند الی اسبق العلل، این ناهنجاری ها در انتهاء به رأی ملت بزرگ برمی‌گردد، انتخابات مجلس در سال آینده برگزار می‌شود، اینگونه حوادث هشدار بزرگی است و به همه ما می‌گوید که در انتخاب افراد برای اصلی‌ترین مرکز حساس تصمیم گیری کشور دقت کامل کنیم و بدون لحاظ مشارب سیاسی امانت را به صاحب امانت بسپاریم”إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَی أَهْلِهَا” (همانا خدا به شما امر می‌کند که امانتها را به صاحبانش باز دهید)

وی در خاتمه با اشاره به حادثه اخیر سفارت آذربایجان اظهار داشت: این اقدام را با اشد عبارات محکوم می‌کنیم همچنان که پلیس و وزارت خارجه اعلام کردند این حادثه انگیزه شخصی و خانوادگی داشته و نباید بر روابط دو کشور سایه افکند .

انتهای خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha