پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 1067361
۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
خودارضایی

حوزه/ خود ارضایی به دلیل اینکه تکرار تحریک برای خروج منی زیاد است و از حد نرمال و طبیعی خود خارج می باشد، باعث اختلال در تولید اسپرم در دستگاه تناسلی ما بوده و موجب ضعیف شدن اسپرم ها یا تغیر تعداد و شکل ظاهری آنها شده و به تدریج با توجه به وجود این مشکلات به اختلال در باروری یا دیر باروری مبتلا می شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، محمد حسن اعتصام نیا در مقاله ای به صدمات جسمی خودارضایی پرداخته است که متن آن بدین شرح می باشد:

مقدمه

خود ارضایی یا در اصطلاح فقهی استمناء در حقیقت به تحریک کردن اعضای جنسی توسط یک محرک غیر طبیعی و غیر واقعی که باعث ارضای فرد می شود، می گویند.

خداوند متعال در درون هر انسانی، قوه های مختلف برای ادامه زندگی و تکامل قرار داده که بوسیله این قوه ها می توانیم ادامه بقا و زندگی را به نحو کامل انجام دهیم.

از لازمه هایی که هر انسان یا حتی حیوان برای ادامه بقاء نیاز دارد قوه جنسی است، قوه جنسی در حقیقت به هر جانداری اجازه می دهد تا برای ادامه بقاء و نسل خود تلاش کرده و در نتیجه نسل خود را شکل دهد، حال این قوه که در انسان وجود دارد می تواند در راه غیر صحیح و درست استفاده شود.

خود ارضایی یکی از انحرافات قوه جنسی در انسان است که گاه به دلیل شهوتی که در آنها وجود دارد و با توجه به اینکه این شهوت طبیعتا در سن جوانی و نوجوانی حد و اندازه بیشتری دارد ، پس ممکن است دچار انحرافات جدی برای تخلیه خود می شوند؛ در صورتی که ما بایستی در شهوتی که از سوی خداوند در بدن ما قرار گرفته شده صبور باشیم و آن را تا حد امکان کنترل کرده و از فوران آن جلوگیری کنیم یا به امر ازدواج که امر صحیح برای تخلیه شهوات است بپردازیم و اگر در غیر این دو صورت باشد به انحراف جنسی دچار خواهیم شد.

خود ارضایی هم همانجوری که بیان شد نوعی انحراف جنسی است که بوسیله یک محرک غیر واقعی اقدام به تحریک و تخلیه شهوت خود می کنند.

این نوع انحراف متاسفانه در بعضی از جوانان و نوجوانان ما یا حتی بزرگسال تبدیل به یک معضل و مانع در زندگی آنها شده زیرا با توجه به صدمات موجود و همچنین بخاطر اینکه این موضوع اعتیادآور محسوب می شود، جدایی از آن، کار مشکل و سخت خواهد بود اما باید بدانیم که ناشدنی نیست زیرا طبیعی است که انسان برای ترک عادت خود مقداری دچار سنگینی و سختی باشد و مجبور به تلاش های متعدد برای ترک عادت خود شود اما ترک عادت غیر ممکن نیست؛ فقط نیاز به مقداری اراده و تلاش مستمر دارد.

ممکن است افرادی بگویند که ما دلیلی برای ترک این عادت نداریم و اتفاقا یک امر نه تنها سوء بلکه حسن می باشد و در پاسخ به این افراد باید گفت خود ارضایی از طرف خداوند و شرع مقدس اسلام کاملا نهی شده البته جدای از روایات و آیات متعدد استنباط نهی این موضوع، باید بدانید که این عادت موجب صدمات روحی و جسمی بسیار زیادی می باشد که اگر با مقداری تأمل به این صدمات بیندیشیم، خواهیم دید که مزایای آن از فواید ناچیز و کاذب آن بیشتر است.

در ابتدا به صدمات جسمی خود ارضایی می پردازیم البته باید توجه داشت که این صدمات گاه تدریجی و یا دفعی و فوری است.

نکته

شاید برایتان سوال شود که اگر در خود ارضایی این خطرات را برای هر فرد دارد پس طبیعتا در ازدواج هم باید از این خطرات و صدمات دچار شویم زیرا ارضا و تخلیه شهوت یکسان است با این تفاوت که در خود ارضایی با محرک غیر طبیعی و در ازدواج با محرک طبیعی صورت می گیرد.

جواب به این سوال بسیار روشن است؛ درست است که ارضا همان ارضا است فقط نحو تخلیه با هم فرق دارد ولی باید بدانید که در ازدواج، شما یک دفعه در روز و به تدریج به یک دفعه در هفته و ماه تبدیل می شود زیرا نیاز شما کاملا تامین شده و کمبودی در تخلیه شهوت نخواهید داشت؛ اما در خود ارضایی افرادی که به اعتیاد بیش از اندازه آن دچار هستند گاه به سه دفعه یا بیشتر در روز اقدام می کنند و باز هم در شهوت غنی نشده و به مرور زمان چنانچه به وسیله آن فرد کنترل نشود مقدار دفعات آن به تدریج افزایش یافته و مشکلات هم همراه آن پدیدار خواهد شد.

از روی دیگر در امر ازدواج این دخلیه شهوت در راه سودمند صرف میشود یعنی باعث ارتقای نسل و قوای بدنی هر دو طرف است و کاملا در مقابل خوارضایی است که نتیجه عکس دارد.

۱ـ صدمه به چشم

از صدمات جسمی خود ارضایی می توانیم به اختلال در بینایی اشاره کنیم.

اگر شما کسانی که در خود ارضایی دچار اعتیاد وابستگی بیش از حد هستند مورد برسی قرار دهید خواهید دید که آنها اقرار به کم شدن بینایی و یا منجرب افزایش شماره چشم می کنند.

این صدمه کاملا تدریجی و با مرور زمان تأثیر خود را بر روی افراد می گذارد که شاید در اوایل هیچ شخصی از وجود این آسیب با خبر نشود ولی با مرور زمان تاثیر را به خوبی احساس میکند.

وقتی شما دچار خود ارضایی باشید با تخلیه مکرر خود به صورت غیرطبیعی اسیب بسیار زیادی بر روی اعصاب چشمی گذاشته و انها به مرور زمان تخریب میشوند؛ بدین ترتیب افرادی که به اختلال در بینایی مبتلا نیستند و بینایی طبیعی دارند با گذشت زمان دچار کم بینایی غیر طبیعی میشوند و اگر هم به اختلال در بینایی دچار شده بوده اند به طور مثال از عینک برای دید بهتر استفاده میکنند با مرور زمان دچار افزایش شماره چشم و بروز اختلالات متعدد در بینایی خواهند شد.

۲ـ اختلال در باروری

انسان اگر بخواهد از هر چیزی که در اختیار دارد به صورتی استفاده کند که بیش از حد اندازه است طبیعتا باعث صدمه و ضرر خواهد شد در خود ارضایی هم به همین شکل اگر کسی بخواهد در تخلیه شهوت زیاده روی کند باعث اسیب در باروری میشود.

خود ارضایی به دلیل اینکه تکرار تحریک برای خروج منی زیاد است و از حد نرمال و طبیعی خود خارج میباشد باعث اختلال در تولید اسپرم در دستگاه تناسلی ما بوده و موجب ضعیف شدن اسپرم ها یا تغیر تعداد و شکل ظاهری انها شده و به تدریج با توجه به وجود این مشکلات به اختلال در باروری یا دیر باروری مبتلا می شوند اما با توجه به اینکه درمان این اختلال کمی مشکل است پس چه بهتر است که با کنترل کردن در انحراف غریزه از اختلال در ناباروری یا دیرباروی جلوگیری کنیم.

۳ـ‌ صدمه به ستون فقرات

از عوارض شایع در اشخاصی که به خود ارضایی دچار هستند می توان به کمر درد و صدمات به ستون فقرات افراد اشاره کرد.

در خود ارضایی به دلیل اینکه پس از ان افراد دچار سستی عظلات و اعصاب حرکتی می شوند، افراد با درگیری سطح گسترده ای از اعصاب بدن و عضلات به تدریج به کمر درد مبتلا می شوند.

این عارضه عموما در بیشتر اشخاصی صورت می گیرد که به خود ارضایی شدید دچار هستند که با توجه به سطح کلی ستون فقرات شان به درد عادی ولی با ثبوت منجرب می باشند به بیان دیگر افراد در کمر و ستون فقراتشان با مرور زمان به یک درد سبک و تقریبا ملایمی دچار میشوند و این درد مدت زمان نامشخص و ثبوتی دارد.

از دلایل این صدمه در ستون فقرات افراد میتوان به کنترل نکردن جهت و شکل ستون فقرات در حین و بعد از خود ارضایی اشاره کرد با توجه به اینکه در هنگام خود ارضایی مقدار زیادی از انرژی ما تخلیه میشود و به دلیل اینکه پس از انرژی تخلیه شده بدن دچار سستی میشود و انرژی اولیه را دیگر بدن ندارد فرد در هنگام نشستن و حرکت، کمر سست و بیحالی دارد و در هنگام تحرک از ستون فقرات خود کنترل نمی کند بدین ترتیب به تدریج فرد دچار انحراف های گوناگون ستون فقرات و درگیری اعصاب کمر میشود و به درد های و صدمات مختلف دچار می شود.

۴ ـ دردهای استخوانی

منی هر فرد سرشار از وجود کلسیم و مواد استخوانی است و به همین خاطر حین انزال مقدار زیادی کلسیم مورد نیاز بدن دفع میشود اما باید بدانیم که چنانچه هر فرد در رابطه طبیعی انزال شود مقدار کلسیم دفع شده قابل جبران است اما اگر فردی در رابطه غیر طبیعی باعث انزال شود و در انزال خود زیاده روی کند باعث هدر رفتن مواد استخوانی و کلسیم میشود که این مواد مغذی هدر رفته قابل جبران نخواهد بود؛ به همین سبب ممکن است کسانی که خود ارضایی میکنند به انواع درد های استخوانی دچار شوند و دلیل عمده ان هم زیاده روی در تخلیه منی است که باعث دفع مقدار زیادی از کلسیم و مواد استخوانی میشود و به دریج بدن با ضعف کلسیم واکنش نشان داده و منجر به اسپاسم(گرفتگی) و ارتروز های گوناگون یا حتی ارتریت شود.

۵ ـ دردهای عضلانی

اغلب افرادی که دچار خود ارضایی هستند مرتبا احساس درد در ماهیچه های بدن بخصوص عضلات ران پا می کنند.

دلیل این دردهای شایع این است که این افراد پس از مدتی که از اعتیاد انها به خود ارضایی میگذرد باعث درد و گرفتگی در عضلات پا و دست و عضلات حرکتی و بعد از مدتی به ضعف در عضلات دچار می شوند.

خود ارضایی باعث می شود که عضلات در حالت منبسط بمانند. کسانی که به خود ارضایی دچار هستند میدانند که قبل از انزال قدرت ماهیچه خوب و عادی دارد اما بعد از انزال ناگهان قدرت ماهیچه ها به حد زیادی کاهش می یابد؛ در این صورت ماهیچه های أنها کاملا منبسط شده و رها میشوند و به تدریج و تکرار این کار ، عضلات حرکتی به حالت منبسط عادت کرده و قدرت اصلی خود را از دست میدهند و ضعف تمام عضلات حرکتی انها را فرا می گیرد؛ به همین سبب کسانی که ورزشکار هستند و از دوره های بدنسازی برای پرورش اندام خود استفاده میکنند یا کسانی که در ورزش بدنسازی (پاورلیفتینگ) فعالیت میکنند تا پایان دوره بدنسازی مجاز به خود ارضایی نیستند؛ زیرا در زمان خود ارضایی پرورش ماهیچه های آنها متوقف شده و نه تنها باعث رشد آنها نمیشود بلکه هر روز که میگذرد عضلات آنها ضعیف تر شده و هرچه ورزش و دارو استفاده میکنند بی اثر است.

۶ ـ افزایش مدت زمان ترمیم استخوان

همانجوری که در مطالب بالا مطرح شد در هنگام خود ارضایی مقدار زیادی از کلسیم و مواد استخوانی موجود در بدن افراد هدر میرود به همین سبب کسانی که به صدمات استخوانی دچار میشوند مانند شکستگی، ترمیم استخوان به مدت زمان بیشتری نیاز دارد زیرا تمام فاکتور اصلی ترمیم استخوان را که شامل کلیسیم و مواد استخوانی است در حد زیادی مصرف بیهوده شده و بدن در وجود انها ضعف دارد؛ به همین دلیل بدن در ضعف مایع استخوانی و کلسیم به سر میبرد و مدت زمانی نیاز دارد تا ضعف آن را برطرف کرده و جبران کند.

حال اگر در این زمانی که بدن در ضعف این مواد ها است اتفاقی در ناحیه استخوان های بدن بی افتد مرحله ترمیم و بهبودی ان ناحیه تا زمانی که مواد اولیه خود را تامین نکند اقدام برای بهبودی نخواهد کرد در نتیجه مرحله ترمیم با صرف زمان بیشتری انجام خواهد شد

۷ ـ ضعف در بدن

از نشانه ها و صدماتی که خود ارضایی در بدن افراد ایجاد میکند و بخلاف صدمات فوق که تدریجی بوده و به مرور زمان شکل میگرفت، در این مورد کاملا دفعی و در مدت زمان کوتاه شکل می گیرد، به دلیل اینکه بعد از انزال چه طبیعی و چه غیر طبیعی مقدار زیادی انرژی‌ و ویتامین از بدن خارج میشود حال اگر این انزال بطور مداوم و عادت بشمار آید و این موادها بصورت افراطی هدر رود، باعث ضعف در بدن،‌ خستگی و تنبلی می شود.

این علایم در انزال طبیعی نیز می توان دید اما در انزال غیر طبیعی به دلیل افزایش تعداد دفعات ارضا ، به صدمه و معضل تبدیل میشود؛ در نتیجه احساس سستی و بیحالی در بدن به صورت استمراری دیده میشود اما در انزال غیر طبیعی (‌خود ارضایی) گاه این سستی ممکن است تا چند روزی از بدن فرد خارج نشود و انرژی مورد نیاز هر فرد برای ادامه زندگی در روز به حد اقل می رسد.

۸ ـ کاهش ویتامین، روی،‌ پروتیین و ...

از علل مهم پرهیز از خود ارضایی از نظر سلامت و بهداشت می توان به کاهش جدی سطح ویتامین، پروتیین، روی، کلسیم، پتاسییم و ... اشاره کرد.

در واقع ماده تشکیل دهنده منی مردان مقدار زیادی مواد مغزی اعم از کلسیم، ویتامین ها پروتیین ها و ... می باشد که در صورت استفاده نادرست از این موارد ، بدن موجب ضعف در این موادها خواهد شد.

پزشکان معتقدند که کسانی که به خود ارضایی دچار هستند به مرور زمان ضعف جدی در پتاسیم ،‌ روی و ویتامین ۸ پیدا خواهند کرد (E) و گاه به دلیل ضعف بیش از حدی که دارند دچار اختلالاتی در ساختار سلامتی انها می شود که بخش عمده ان هم عادت به خودارضایی برمیگردد از جمله به اختلالات خونی و سطح سیستم ایمنی می توان اشاره کرد.

۹ـ لاغری

لاغری از عوارض مستقیم در خود ارضایی شمرده نمی شود اما هنگامی که خود ارضایی تبدیل به یک عادت شود ممکن است منجرب به این عارضه هم شوند.

اگر بخواهیم در مورد تاثیر خودارضایی در وزن و شاخصه توده بدنی افراد صحبت کنیم باید گفت لاغری عموما در اثر تکرار خود ارضایی رخ میدهد و باعث ضعیف شدن تدریجی بدن می شود در صورتی که اگر بدن به اندازه کافی از مواد مغذی استفاده نکند و چیزی را ما جایگزین مواد مصرف شده قرار ندهیم با مرور زمان منجرب به لاغری قابل توجه و ضعف در سیستم ایمنی بدن خواهیم شد؛ بدیل ترتیب دلیل اصلی لاغری در خود ارضایی افراطی میتوان مربوط به مطالب فوق باشد یعنی وقتی بدن در هنگام خود ارضایی مقدار زیادی از مواد مغذی خود را مصرف میکند و ما هم در جایگزینی این مواد در بدن خود کوتاهی میکنیم این کمبود اثر گذاشته و موجب لاغری خواهد شد.

از سوی دیگر فشارهای روحی که بر اثر خود ارضایی پدیدار می شود میتوان تاثیر مستقیم بر کاهش وزن ما داشته باشد یعنی زمانی که ما به عوارض روحی خود ارضایی دچار میشویم فشارهای روانی بر ما هجوم آورده و باعث اختلال در عملکرد اولیه زندگی می شود که این اختلالات، تأثیر مستقیم بر سوء تغذیه یا انواع مشکلات تغذیه به دنبال دارد که نتیجه آن به کاهش وزن طبیعی و لاغری منتهی می شود.

۱۰- اختلال در ریتم قلب

در قبل انزال و هنگام انزال ضربان قلب تا حد زیادی بالا میرود این کار برای این است که در هنگام انزال سطح بیشتری از خون در اطراف بدن پخش شود تا انزال به صورت کامل و صحیح انجام شود اما پس از انزال کاملا ضربان قلب به ریتم عادی خود برمیگردد به این دلیل است که افراد در هنگام انزال شاید احساس گرما کنند دلیل این حرارت هم این است که در ان هنگام سوخت و ساز بدن و بخصوص ضربان قلب تا حد امکان بالا رفته و باعث گرما و تعریق میشود

با دانستن این مطلب میتوان نتیجه کلی گرفت که اگر با انزال غیر طبیعی و افراطی مانند خود ارضایی بخواهیم مداما ضربان قلب را بالا ببریم فکر میکنید چه اتفاقی برای قلب ما خواهد افتاد؟

تصور کنید یک فرد حد اقل دوبار در روز خود ارضایی کند یعنی قلب شما در ان روز دوبار به بیشترین حد ممکن تپیده است حالا این دوبار را در تعداد دفعاتی که در ماه خود ارضایی میکنید ضرب کنید، خواهید دید که قلب شما چندین بار بیهوده به بیشترین مقدار تپش رسیده ، به این ترتیب است که پس از مدتی قلب دچار اختلال یا در اصطلاح پزشکی اریتمی (ضربان نامنظم) می شود که این ضربان نامنظم می توانند در آینده، فرد را دچار بیماری های قلبی و عروقی کند زیرا قلب در بعضی از روزها بسیار تپیده و در بعضی روزها طبیعی به تپش ادامه داده ، طبیعی است که قلب هم اگر در روز طبق معیار مشخص فعالیت نکند به مرور زمان مشکل ساز می شود.

۱۱ـ ابتلا به بیماری قلبی

در مورد قبل اشاره کوتاهی به وجود بیماری قلبی توسط تاثیرات خود ارضایی کردیم. حال با توجه به اینکه در هنگام انزال، ضربان قلب به بیشترین میزان ممکن میرسد و اگر این به صورت مداوم و مستمر در بدن اتفاق بیفتد، باعث بیماری های خطرناکی خواهد شد.

از جمله بیماری های قلبی می توان به ضعیف شدن ماهیچه قلب اشاره کرد که مهم ترین دلیل آن هم تپش بیش از حد ضربان قلب است که در طول زمان باعث ضعیف شدن ماهیچه های درونی قلب می شود که این ضعیف شدن ماهیچه ممکن است حتی به ایست قلبی منتهی شود در حقیقت وقتی ما از قلب خود به حد زیادی استفاده میکنیم یعنی به او اجازه میدهیم که در چند وعده زیاد تر از حد مجاز فعالیت کند و به تدریج خواهیم دید که ماهیچه های قلب دچار ضعف می شوند.

این مشکل کاملا به صورت زمان غیر مشخص پدیدار میشود و اصلا به راحتی قابل مشهود نیست ولی دلالت بر عدم وجود آن هم نمی کند.

خود ارضایی به افراد اجازه می دهد که چند بار در روز یا هفته یا حتی ماه به قلب خود فشار وارد کنند در نتیجه بر اثر زمان ماهیچه های قلب توانایی سابق را از دست می دهند و اصطلاحا قلب شما دچار پیری زودرس می شود.

به زبان روشن باید گفت شخصی که به طور مثال بیست سال دارد و خود ارضایی میکند پس از مدتی توانایی قلب خود را به شخصی چهل ساله تبدیل می کنند و قلب ان فرد توانایی فعالیت برای یک فرد چهل ساله را دارد نه بیست ساله و با توجه به عدم تطابق سنی توانایی قلب و سن اصلی فرد باعث بروز بسیاری از بیماری های قلبی می شود.

۱۲ـ عدم ارضا در رابطه جنسی طبیعی

متاسفانه کسانی که در قبل ازدواج تجربه خود ارضایی را داشتند بیشتر از این مشکل رنج می برند چراکه وقتی بدن محرک های خود را به یک روش غیر طبیعی عادت میدهد و ارضای خود را فقط در محرک غیر واقعی (خودارضایی)‌ می بیند دیگر در هنگامی که باید از محرک های طبیعی استفاده کند و ارضا شوند این امر دیگر برای آن بدون تاثیر است.

افرادی که چند سال دچار خود ارضایی هستند و برای کنترل آن هیچ اقدامی انجام نمی دهند یا در چند مرتبه اقدام کرده ولی ناموفق بوده اند باید بدانند که در اثر خود ارضایی شدید ذهن فرد دیگر نمیتواند با محرک های طبیعی در رابطه جنسی واکنش مفید نشان دهد و به تحریک کافی برسد چرا که ذهن فرد به محرک های غیر طبیعی عادت کرده و با محرک های طبیعی ارتباط ایجاد نمیکند.

این صدمه تا حدی جدی است که می تواند موجب مشکلات بین زوجین شود و در نهایت به عدم موفقیت در زندگی مشترک ختم گردد چراکه زوج ها در رابطه جنسی خواهان لذت هستند و همچنین در رابطه جنسی ، هر شخص تلاش برای بقاء‌ نسل خود و فرزند اوری میکند که اگر ارضا و نیاز جنسی تامین نشود این امر و بسیار دیگر از اهداف در زندگی مختل میگردد چنانچه منجرب به این موضوع شدید هستید میتوانید به یک روانشناس خبره برای حل مشکلات مراجعه کرده و کانون گرم خانواده را حفظ کنید .

۱۳ـ بی اختیاری ادرار

در هنگام انزال چه در رابطه طبیعی و چه در رابطه غیر طبیعی فشار زیادی بر روی دستگاه مجاری ادراری بخصوص پروستات میاید چرا که در هنگام خروج منی پروستات باید خود را منقبض کرده تا تمام مایع منی خارج شود؛ به همین دلیل چنانچه ما با خود ارضایی بخواهیم مدام پروستات خود را منقبض و منبسط کنیم به تدریج پروستات از توانایی اولیه خارج شده و باعث عدم کنترل ادرار می شود.

این صدمه ممکن است با تدریج صورت بگیرد اما میتوان بعد از چند روز خود ارضایی صدمه به پروستات خود را احساس کرد چراکه ممکن است بعد از چند بار انزال غیرطبیعی با زمان های نزدیک دچار درد در زیر دل یا در ناحیه مثانه شوید و همچنین ممکن است در هنگام ادرار مقداری احساس درد در ناحیه شکم خود کنید این میتواند اولین زنگ خطر برای شما باشد که با تدریج و با افزایش تعداد انزال غیر طبیعی باعث ضعیف شدن مثانه یا حتی کوچک شدن آن می شود.

بعضی از پزشکان معتقد هستند که احتمال دارد یکی از علل های سرطان پروستات و اختلالات مجاری ادراری در مردان جوان وابستگی به خودارضایی و انزال غیر طبیعی باشد البته این مطلب شاید از نگاه بعضی از پزشکان غیر قابل تایید باشد ولی بی اختیاری ادرار از صدمات جدی خود ارضایی شناخته شده است.

۱۴ـ التهاب پروستات (‌پروستاتیت)

از بیماری های شایع در مردان میتوان به بیماری ها و اختلالات گوناگون پروستات اشاره کرد. از سوی دیگر مهم ترین بیماری در حیطه پروستات عفونت ناحیه پروستات یا به اصطلاح پروستاتیت است.

بیماری التهاب پروستات در مردان جوان به خصوص بازه سنی ۲۵ تا ۴۵ بسیار شایع تر از سنین دیگر است. از علل اصلی بیماری عفونت و التهاب پروستات میتوان به تحریک زیاد در مردان و ارضاشدن مصنوعی یا همان خود ارضایی اشاره کرد؛ چراکه در هنگام خود ارضایی مقدار زیادی میکروب و باکتری وارد پروستات شده و آنها با گذشت زمان به شکل چشم گیری افزایش می یابد و تکثیر می شود و ما با گذشت زمان شاهد عفونت و التهاب بسیار زیادی در سطح پروستات خواهیم بود و هر چه از ان بگذرد این موضوع حادتر می شود.

از علل دیگر عفونت ناحیه پروستات کاری است که بعضی از جوان ها برای تخلیه نشدن خود هنگام خود ارضایی انجام می دهند، آنها سعی می کنند که در هنگام خود ارضایی مانع خروج منی شوند تا شهوت آنها به طور کامل تخلیه نشود و لذت بیشتری را ببرند اما غافل از آن هستند که اولا آن مایع چه زود و چه دیر ، موقعی که بدن اراده تخلیه ان کند شهوت به طور کامل و همزمان خارج میشود و این نیست که اگر از بیرون امدن مقداری از ان جلوگیری کنیم مقداری شهوت هم همراه ان میماند و دوما هنگامی که شما مانع تخلیه منی میشوید مقداری از ان به مثانه و مجاری ادراری بر میگردد و انجا میماند با گذشت چند ساعت ان مایع فاسد شده و منبع کشت و رشد بسیاری از باکتری ها و میکروب های گوناگون خواهد شد پس کسانی که در خود ارضایی یا حتی در روابط طبیعی برای ثابت نگه داشتن شهوت مانع خروج منی میشوند باید بدانند که نتها مقدار شهوت حفظ نمیشود بلکه ان منی دوباره به مجاری برگشته و تبدیل به عفونت و بروز بسیاری از مشکلات می شود .

۱۵ـ سرطان پروستات

یک مطالعه نشان می دهد که خود ارضایی در اقایان خطر ابتلاء به سرطان زود رس پروستات را افزایش میدهد این سرطان زودرس گاه بسیار با اختلالات جنسی مرتبط است مقادیر زیادی از هرمون های جنسی مردانه یا انزیم هایی که در تکامل جنسی مردان تاثیر دارد در این نوع سرطان که شایع ترین نوع سرطان در مردان است تاثیر مستقیم دارد که ممکن است وجود مشکل در یک یا چند هرمون خطر ابتلاء به این نوع سرطان را تا حد زیادی افزایش میدهد باید توجه کرد که این مطالعه فقط ابتلاء به سرطان را توسط خود ارضایی افزایش داده ولی نمیتوانیم هیچ زمانی خود ارضایی را یک علل اصلی برای سرطان پروستات اشاره کرد ولی تاثیر زیادی بر ابتلاء‌ سریع و گسترش این سرطان در اعضای دیگر خواهد داشت چرا که با توجه به مشکلات گوناگونی که بر اثر خود ارضایی ایجاد میشود چه در سیستم ایمنی، چه در وجود انواع عفونت ها و چه در وجود مشکلات روحی یا میتواند فاکتور اصلی کنسر ( سرطان ) باشد یا حداقل عامل بسیار موثر در گسترش و پیش روی سرطان خواهد بود .

۱۶ـ از بین رفتن آب بدن

یکی از مایع اصلی تشکیل دهنده منی آب بدن است در اصل منی سرشار از اب بدن و انزیم های گوناگون است و چنانچه این مایع به صورت مکرر از بدن دفع شود باعث هدر رفتن مقدار زیادی اب بدن در جسم افراد خواهد شد بدین ترتیب باعث خشکی دهان بی ابی و سستی بدن میشود از سوی دیگر در انزال به دلیل افزایش سوخت و ساز بدن بخصوص افزایش ضربان قلب باعث تعریق و مصرف مقدار زیادی از اب بدن میشود حال اگر این انزال مکرر باشد تعریقات بدن بسیار زیاد شده و آب بدن در حد زیادی مصرف شده و اگر این آب بوسیله مایعات و سبزیجات تامین نشود ضعف به حساب می اید و به مرور زمان با کمبود آب بدن دچار کاهش در مقدار سطحی خونی و ایمنی بدن خواهیم شد.

۱۷ـ زود انزالی

یکی از عوارض تایید شده و شایع در افرادی که وابسته به خود ارضایی هستند زود انزالی است که در حقیقت باعث میشود تاثیر بسیار زیادی روی مدت زمان شروع در رابطه طبیعی تا انتها ان داشته باشد در مردانی که خود ارضایی انجام می دهند بدلیل اینکه معمولا در یک حالت افراطی و غیر قابل کنترل در قبل از ازدواج دست به ارضا میزدند به مرور زمان تبدیل به یک حالت عادی و عادت فردی شده است؛ در نتیجه فرد با کوچکترین تحریکی توسط سیستم عصبی منجر به انزال میشود افرادی که دچار خود ارضایی هستند سیستم جنسی خود را به چندبار انزال عادت داده اند پس با توجه به اینکه این موضوع را به خود عادت داده اند به تدریج سیستم عصبی انها سریع تر از حد طبیعی واکنش نشان داده و انزال زودتر از حد طبیعی اتفاق می افتد.

زود انزالی از عوارض شایعی است که بیشتر کسانی که به خودارضایی دچار هستند مبتلا به این صدمه هستند که اکثرا خود اشخاص هم به این موضوع اقرار میکنند که در اوایل خودارضایی مدت زمان بیشتر نسبت به حال حاضر در انزال صرف میشد با این حال میتوان نتیجه گرفت که کسانی که بر اثر خود ارضایی زود انزالی دارند ممکن است در زندگی مشترک هم دچار مشکل شوند چرا که با کوچکترین محرک از طرف همسر ارضا شده و لذتی برای همسر تامین نمیکنند بدین ترتیب لذت را بر زن که از حق طبیعی و شرعی او در زندگی است محروم میکنند و با تکرار این کار مشکلات خانوادگی و روحی در بین زوجین پدیدار خواهد شد.

۱۸ ـ وجود سردردهای ناگهانی

برخی افراد به دلیل اینکه وابسته به خود ارضایی هستند ، تصورات ذهنی بالایی دارند یعنی در قبل از خود ارضایی یا هنگام انزال در ذهن خود به صحنه های شهوت الود فکر میکنند به همین دلیل به مغز و سیستم عصبی افراد بسیار فشار میاید چرا که تصور ها تا زمان طولانی در فکر افراد باقی میماند و گاه انقدر به ان موضوع ها فکر میکنند تا ارضا شوند پس قسمت عصبی مغز هم دچار واکنش میشود و در هم درگیر میشود تا محیط بدن و غدد های جنسی را برای انزال اماده کند با این حال اگر این درگیری های فکری برای ارضای افراد به حد قابل توجهی زیاد شود سیستم عصبی مغز دچار درگیری و گرفتگی میشود به این ترتیب موجب سردرد های ناگهانی و ثبوتی می شود.

۱۹ـ عفونت ناحیه تناسلی

عموما کسانی که خود ارضایی میکنند مراقب نظافت و بهداشت خود نیستند زیرا در هنگام خود ارضایی ممکن است دست شما یا ابزاری که مورد استفاده قرار می گیرد غیر بهداشتی یا الوده باشد و چون ممکن است چند بار در روز این کار را انجام دهید به تدریج انواع بیماری ها به روی پوست تناسلی فرد انتقال پیدا میکند و موجب عفونت و پدید امدن انواع قارچ ها بر روی دستگاه تناسلی میشود.

از روی دیگر این افراد چون به خودارضایی وابسته اند ممکن است چندبار در روز این کار را انجام بدهند بدین ترتیب برای ارضای خویش ممکن است اسیب به پوست ناحیه تناسلی وارد کنند در نتیجه باعث از بین رفتن سطح پوستی ان شود ، به تدریج با پدیدار شدن این عارضه از طرف خود ارضایی موجب عفونت های گوناگون میشود مردان باید در بهداشت ناحیه تناسلی توجه کافی داشته باشد چرا که محل تجمع بیشتر ویروس های پوستی در ان منطقه است و چنانچه فرد خود ارضا به این نکات توجه کافی نداشته باشد بسیار سریع به مشکلات پوستی و بیماری های مختلف تناسلی دچار میشود چرا که ویروس و قارچ ها به دلیل اینکه ناحیه تناسلی محل کشت خوبی برای انها محسوب میشود بهتر تکثیر شده و بسیار سریع تاثیر خود را بر فرد می گذارند.

۲۰ـ کاهش زیبایی

شاید اشخاصی فکر کنند که خود ارضایی اصلا تاثیری بر روی ظاهر افراد ندارد در جواب به این نکته میتوان گفت که نه تنها تاثیر زیادی دارد بلکه با مرور زمان به صورت واضحی این تغییر احساس میشود عموما افرادی که به صورت اعتیاد اور خود ارضایی میکنند به تدریج زیبایی خود را از دست میدهند و دچار تغییراتی در صورت خود میشوند که با مرور زمان گاه بسیار مشهود است مانند تغیر رنگ پوست ،‌ تغییر ظاهر و افتادگی صورت ، افتادگی در چشم ،‌ پدیدار شدن گودی و سیاهی در دور چشم ، وجود جوش های غیر هرمونی در صورت و ...

شاید هم این تغییرات در اشخاصی مشهود نشود ولی امکان پیدار شدن این تغییرات به دلیل عدم مصرف بیش از اندازه انواع ویتامین ها و مواد مغزی وعوامل دیگر که خود ارضایی ایجاد میکند مانند صدمات روحی که خود ارضایی به همراه دارد است تاثیرات آن چه زود و چه دیر به سراغ ما میاید از سوی دیگر با کنترل و ترک این عادت ، کاملا این عوارض پوست وزیبایی از صورت شما خواهد رفت یعنی این نیست که با ترک خوارضایی هم کما کان صدمات زیبایی قابل مشهود باشد بلکه با ترک این عادت و مصرف مواد مغزی چهره زیباتری برای ادامه زندگی خواهید داشت

۲۱ـ سیاهی دور چشم

از نکات مهم که میتواند تاثیر ظاهری خود ارضایی بر افراد بشمار بیاید میتوان به سیاهی دور چشم اشاره کرد.

در حقیقت به دلیل تاثیرات بسیار زیاد روحی و جسمی خود ارضایی به مرور زمان این تاثیرات بر روی ظاهر افراد نفوذ کرده و خیلی زود تاثیر خود را نمایان می کند.

از دلایل سیاهی دور چشم در افرادی که دچار خود ارضایی هستند می توان به کاهش ویتامین در بدن اشاره کرد.

با خود ارضایی مکرر ویتامین های بدن به حد زیادی تحلیل رفته و سیاهی چشم هم به طبع ان افزایش پیدا می کند؛ در واقع کمبود ویتامین در سیاهی چشم اثر بسیار زیادی دارد از دلیل دیگر سیاهی دور چشم میتوان به تاثیر بسیار زیاد روحی بر جسم انسان اشاره کرد از تاثیرات روحی مانند افسردگی یا خشم غیر قابل کنترل یا تاثیرات دیگر میتواند علل سیاهی دور چشم شود و به تدریج با وجود این تاثیرات سیاهی چشم بیشتر و پیدار تر خواهد شد.

همچنین صدمه به بینایی بر اثر وابستگی به خود ارضایی می تواند در سیاهی چشم افراد نیز تاثیر بسزایی داشته باشد البته باید توجه داشت که همانجوری که در مطالب قبل گفته شد تاثیرات ظاهری خود ارضایی مانند سیاهی دور چشم پس از کنترل آن و تامین مواد مغذی بدن از بین رفته و دیگر تاثیر قبلی را نخواهد داشت البته باید بدانید که این تاثیرات ظاهری کاملا متغیر است یکی ممکن است با چندین مرتبه خود ارضایی در اشخاص پیش بیاید و ممکن است با چندین ماه یا سال خود ارضایی هیچ نشانه ظاهری در آن دیده نشود در نتیجه کاملا بستگی به اناتومی و ساختار بدن هر شخص دارد.

۲۲ – اختلال در رشد افراد

همانجوری که می دانید غدد هیپوفیز که در ناحیه مغز ما قرار دارد دارای وظایف بسیار زیاد و حیاتی در بدن است.

این هرمون در واقع هرمون کنترل تولید مثل lوظایف مهم غده هیپوفیز در بدن ، ترشح هرمون( وستینیزه) و رشد جنسی است که اگر این هرمون کمترین کم کاری را در بدن انجام دهد میتواند تاثیر بسیار زیادی در تولید مثل ما داشته باشد.

از نگاهی دیگر غده هیپوفیز یکی از مهم ترین عامل رشد و تکامل هر انسان وظیفه این هرمون است.

حال اگر کوچکترین نقص یا کم کاری در این غده احساس شود باعث اختلال جدی در رشد اشخاص و تولید مثل انها می شود. با این صورت باید دقت کرد که خود ارضایی میتواند تاثیر سوء در رشد و تولید مثل داشته باشد به دلیل اینکه هرمون وستینیزه که وظیفه ترشح قوای جنسی و تولید مثل است اگر بیش از اندازه ترشح شود، به تدریج غدد هیپوفیز ضعیف شده و طبیعتا این هرمون هم کاهش پیدا خواهد کرد در نتیجه با ضعیف شدن غدد هیپوفیز نه تنها باعث ضعف در هرمون جنسی خواهد شد بلکه موجب اختلالات دیگری هم در وظایف این غدد می شود؛ پس خود ارضایی میتواند تاثیر مستقیم بر بعضی از غده ها و اعضای بدن داشته باشد و تا حدودی باعث کندشدن یا توقف بعضی از عملکردهای بدن شود.

با تحقیق و نگاهی کوچک متوجه می شوید که بیشتر کسانی که خوارضایی افراطی انجام میدهند هر روز لاغرتر و ضعیف تر میشوند و از لحاظ رشد هم دچار اختلال می شوند. این هم از آثار مستقیم خودارضایی است که بر افراد گذاشته می شود چرا که مایع منی به اصطلاح عصاره بدن لحاظ میشود به دلیل اینکه به اندازه چندین قطره خون فقط یک خطره منی در بدن تولید و ترشح میشود در این صورت ما اگر بخواهیم ان را به راحتی از بدن خارج کنیم طبیعی است که ساختار بدنی دچار اختلال در رشد شود

۲۳ ـ پیری زودرس!!!

بر اساس یک بررسی جدید در این موضوع محققان یافتند که از عوارض خاموش خود ارضایی میتوان به پیری زودرس اشاره کرد.

محققان با اشاره به کسانی که ممکن است بیش از شش بار در روز خودارضایی کنند یا سال های طولانی وابسته این امر هستند گفته اند که این افراد در اینده ممکن است از لحاظ سیستم بدنی و ظاهر دچار پیری و ضعف در بدن شوند و دلیل این موضوع هم فقط ناشی از کاهش ترشح هرمون تستوسترون می باشد.

این هرمون در واقع در زنان و مردان نقش مهمی دارد. هرمون تستوسترون در مردان باعث تولید اسپرم، حجم سازی عضلات، افزایش گلبول قرمز و بوی بدن است و کاهش این هرمون میتواند موجب پیری زودرس و بسیاری از مشکلات دیگر شود.

همچنین کاهش جدی یک هرمون مهم در بدن گاه صدمات جبران ناپذیری به بدن میزند و جبران ان مقداری سنگین و سخت برای بدن است.

۲۴ ـ اختلال در خواب اشخاص

می دانید که خواب، تاثیر بسیار زیادی بر جسم و روح افراد دارد و کمترین اختلال در خواب باعث صدمه مشهود در روح و جسم میشود.

خود ارضایی هم ممکن است در بعضی مراحل اختلال در خواب ایجاد کند اما نکته ای مهم وجود دارد، اختلال خواب فقط کم خوابیدن محسوب نمیشود اختلال خواب به جایی اطلاق داده میشود که توازن و حد خواب ما از حالت طبیعی خارج شود.

عدم توازن در خواب را میتوان به زیاد خوابیدن،‌ کم خوابیدن یا تنش در خواب اشاره کرد.

خودارضایی با توجه به صدمات روحی و جسمی که به بدن وارد میکند تاثیر مستقیم در خواب ما هم دارد از لحاظ جسمی کمبود ویتامین و اب بدن و همچنین اختلال در کارکرد بدن که در مطالب گذشته اشاره شد به حد زیادی بر خواب هم اثر میگذارد و موجب اختلال و کم شدن کیفیت خواب می شود.

از لحاظ روحی هم افسردگی و نقص تمرکز که یکی از صدمات مهم خود ارضایی شناخته می شود می توان در خواب به حد وسیعی تاثیر داشته باشد.

همچنین با توجه به اینکه افرادی که دچار خود ارضایی هستند در زمان انزال و قبل ان به تصورات شهوت آلود فکر می کنند که باعث انزال آنها می شود این تصور و افکار شهوت الود در ذهن تا زمان طولانی میماند و تاثیر بسیار زیادی میگذارد بدین ترتیب ممکن است گاه به سراغ ما بیاید و ما را از ارامش خارج کند از لحاظ روانشناسی تصورات شهوت الود در زمانی که وارد افکار ما میشود بیرون کردن ان کار راحتی نیست و هر زمانی که بخواهد به سراغ ما امده و افکار ما را متزلزل می سازد این افکار می تواند در قبل از خواب یا حتی در هنگام ان پدیدار شده و باعث کاهش کیفیت خواب و از بین رفتن آرامش در هنگام خواب شود.

۲۵ ـ ریزش مو

از صدمات ظاهری دیگر خود ارضایی میتوان به بهم خوردن هرمون های مختلف در بدن اشاره کرد.

در واقع خود ارضایی باعث عدم توازن هرمون در بدن ما شده و هرمون های جنسی را تا حد زیادی افزایش میدهد.

موقعی که هرمون جنسی در بدن افزایش یابد دیگر هرمون ها در حالت طبیعی فعالیت نمی کنند ولی با توجه به اینکه یکی از این هرمون ها به حد زیادی افزایش یافته است توازن بین هرمون ها بهم میخورد.

یکی از دستاوردهای عدم توازن بین هرمون ها ریزش و تغییر حالت موی سر است وقتی بدن از لحاظ هرمون جنسی به حد نا متعادلی می رسد اولین تاثیر خود را بر پیاز مو میگذارد زیرا پیاز مو از حساس ترین موارد در بدن ماست که با کوچکترین بی نظمی و اختلال ،‌ موجب از بین رفتن ساختار اصلی مو میشود از جمله ریزش مو ، تغییر حالت مو و خشکی مو که که تماما ریشه در افزایش و عدم توازن در هرمون هاست که این عدم توازن میتواند بوسیله خودارضایی در بدن اتفاق بیافتند.

۲۶ ـ وجود بیماری پوستی

تاثیر خودارضایی بر پوست افراد بسیار قابل مشهود است زیرا وقتی در زمان انزال به حد زیادی اب بدن و مواد مورد نیاز بدن دفع میشود و همچشین هرمون های سطح بدن نامتعادل می شود.

پوست هم طبیعتا دچار عدم تعادل شده و از سطح طبیعی خود عبور میکند و موجب ظاهر شدن خشکی پوست ، افزایش جوش های پوستی ، تغییر رنگ و شفافیت پوست و حتی پدید امدن چین و چروک در صورت می شود.

این عدم تعادل هم در پوست پس از ترک خودارضایی تا حد زیادی به انسان برمیگردد همچنین به غیر از نامطلوبی های جسمانی که توسط خود ارضایی انجام می شود که تاثیر ویژه بر پوست ما می گذارد تاثیرات روحی که از طرف خودارضایی است تاثیر بسیار زیادی دارد.

کسانی که دارای افسردگی، استرس و انواع اختلال های روحی هستند پس از مدتی فرم صورت آنها تغییر کرده و تحت تاثیر قرار می گیرد.

این همان تاثیر روح بر پوست است با توجه به دانستن تاثیر مستقیم روح و جسم بر پوست باید بدانیم خود ارضایی که منبع صدمات روحی و جسمی در انسان است چطور میتواند بر پوست و زیبایی شخص تاثیر نگذارد .

منابع

۱ـ عوارض خودارضایی درمردان ـ پرتال ویکی روان

۲ـ خود ارضایی و پیامد خود ارضایی ـ دکتر فرزاد طباطبایی

۳ـ خود ارضایی بیماری خاموش !

۴ـ ایا عوارض خود ارضایی ادامه دارد ؟ ـ تیم روانشناسی (۲۴ ساعته)

۵ـ خودارضایی چیست ؟‌ و چه عوارضی دارد ؟ ـ محسن مسعودفر

۶ـ کمبود کلسیم را جدی بگیرید ـ پرتال سوبرابیون

۷ـ علایم کمبود کلسیم و راه های درمان ان ـ دکتر مجید محمدشاهی

۸ـ تستوسترون و تاثیر ان بر مردان و زنان چیست ؟ ـ دکتر علی اکبر کرمی

۹ـ هرمون تستوسترون ، علایم کاهش هرمون و راه حل افزایش ان .ـ میلاد فروحی

۱۰ـ غده هیپوفیز ـ دکتر گیو شریفی

۱۱ـ عوارض خود ارضایی ـ پرتال فیلیا

۱۲ـ غده هیپوفیز ـ‌ ویکی پدیا

۱۳ـ پروستات و اختلال نعوظ و انزال ـ دکتر کیوان اقا محمد پور – انتشار ۲۱/۲/۹۹

۱۴ـ ایا پروستات باعث عدم نعوظ میشود؟ـ دکتر پیمان صالحی ـ انتشار ۱۵/۱۲/۱۴۰۰

۱۵ـ ایا التهاب پروستات و خودارضایی با هم در ارتباط اند ـ دکتر هوشنگ قوامی ـ انتشار ۱۳/۴/۱۴۰۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    4 1
    مقاله نیست. تحقیق است. مقاله دارای چکیده و نتیجه و... هست و دارای قواعدی...
  • زهرااعتصام نیا US ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    5 0
    بنظرمن این تحقیق بسیارتاثیرگزارومفیدبودبویژه برای مطالعه نوجوانان وجوانان
  • مانع زدایی IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    0 0
    در مسیر تسهیل ازدواج جوانان و نوجوانان گام برداریم. بچه انگاری بالغان یکی از بزرگترین موانع ازدواج آنان است، به چنین مانع موهنی کمک نکنیم بلکه محکم مقابلش قد علم کنیم.
  • سید IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
    1 0
    بسیار عالی.. این تحقیق بسیار کاربردي و مفید برای مبلغان دغدغه مند است.. ان شاالله مقاله نوشتن در حوزه به سمت و سوی موضوعاتی برود که دغدغه روز فضای جامعه است.. خداقوت به نويسنده 👌